دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
1
3
2019
02
20
بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی
1
22
FA
فریبرز
رحیم نیا
استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
r-nia@um.ac.ir
علیرضا
خوراکیان
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
فرشاد
قادری
0000-0002-2839-3243
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
farshad.gh.kh@gmail.com
10.22034/jiba.2019.7587
با توجه به جایگاه و نقش صادرات در اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین، مطرحشدن موضوع رقابت در بازارهای بینالمللی، لزوم توجه به کسبوکارها فعال در صادرات بیشازپیش مهم است. این نوع کسبوکارها برای بقای خود در بازار، در مقابل رقبای بزرگتر میتوانند از طریق نوآوری بر اندازه غیراقتصادی خود غلبه کنند. با کاربردی کردن استراتژیهای نوآوری، کسبوکارها خواهند توانست با خلق محصول جدید یا طراحی روش جدیدی برای تولید، عملکرد خود را بهبود بخشیده و به حیات خود در محیط ادامه دهند. در این تحقیق تأثیر دو مؤلفه استراتژی نوآوری محصول و استراتژی نوآوری فرایند بر عملکرد کسبوکارهای صادرکننده در شهر تبریز، بررسی شد. جامعه آماری این تحقیق شامل 230 شرکت که در 5 سال گذشته صادرات داشتهاند در شهر تبریز بوده که تعداد 148 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تعریفشده از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد که فرضیهها با نرمافزارهای SPSS18 وAMOS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که استراتژی نوآوری محصول و فرایند بر عملکرد کسبوکارهای صادرکننده شهر تبریز تأثیر مثبت دارند، با توجه به آزمون تعدیل گری چنین حاصل شد که در شرایط شدت رقابت بالا استفاده از استراتژی نوآوری فرایند نسبت به استفاده از استراتژی نوآوری محصول کاراتر و اثربخشتر است.
استراتژی نوآوری محصول,استراتژی نوآوری فرآیند,شدت رقابت,عملکرد کسبوکار
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7587.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7587_f78814c1bd351ac477ac7b38613fc497.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
1
3
2019
02
20
شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیتهای پویا
23
42
FA
وحید
ناصحی فر
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
vahid.n3004@gmail.com
زهره
دهدشتی شاهرخ
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
z.dehdashti@gmail.com
محمدتقی
تقوی فر
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
ژاله
فرزانه حسن زاده
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
jaleh.farzaneh3@gmail.com
10.22034/jiba.2019.7588
توسعه صادرات بهویژه صادرات کالاهای صنعتی یکی از شاخصهای رشد و توسعهیافتگی یک کشور است. ازاینرو، هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه بنگاههای صادراتی صنایع غذایی با توجه به ویژگیهای صادرکنندگان نمونه و درک چیستی و چگونگی مؤلفههای مؤثر بر این مفهوم از دیدگاه قابلیتهای پویا است. بدین منظور از روش کتابخانهای و پژوهش کیفی (تحلیل محتوا) برای ارائه مدل در مرحله اول تحقیق استفاده گردید. مدل بهدستآمده موردبررسی به روش کمی قرار گرفت و بر اساس مدل پرسشنامهای تنظیم شد. جامعه آماری در این تحقیق نیز شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت مواد غذایی است و روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند هست. از کل پرسشنامههای ارسالشده برای نمونه آماری 210 نفری تعداد 193 پرسشنامه جهت تحلیل مناسب تشخیص داده شد. محقق با این تعداد پرسشنامه کار تحلیل را آغاز نمود و مدل معادلات ساختاری را اجرا کرد و برای این منظور از نرمافزار Smart Pls استفاده شد. نتایج نشان داد که 4 بعد از 5 بعد قابلیت شناسایی و تصرف فرصتها بر قابلیت پیکربندی مؤثر است و محیط کلان دارای تأثیر منفی بر قابلیت پیکربندی است. همچنین محیط خرد دارای ویژگی تعدیلگری در رابطه بین دو متغیر است. از طرف دیگر قابلیت پیکربندی بر صادرات کارآفرینانه مؤثر است.
کارآفرینی بینالملل,صادرات کارآفرینانه,صادرات غیرنفتی,صنایع غذایی,قابلیتهای پویا
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7588.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7588_b5675e512cbe07450593d0fba838c5be.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
1
3
2019
02
20
تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط
43
57
FA
اژدر
کرمی
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
a.karami10@gmail.com
گرث
گریفیتز
استاد دانشکده کسب و کار، دانشگاه بنگور، بنگور انگلستان
هادی
کرمی
دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک تکنولوژی، دانشکده مدیریت، دانشگاه منچستر، منچستر، انگلستان.
hadi_hk55@yahoo.com
زهرا
یونس پور
دانش آموخته کارشناسی ارشد MBA، گرایش استراتژی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
younespourz@yahoo.com
10.22034/jiba.2019.6684
محیط های رقابتی و متغیر امروزی، ناپایداری، رقابت دانش محور و همچنین چرخه ی عمر کوتاه محصولات و کسب وکارها لزوم بهره گیری از رویکرد کارآفرینانه و قابلیت یادگیری سازمانی را هر چه بیشتر آشکار می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مستقیم گرایش کارآفرینی برعملکرد صادراتی و همچنین تأثیر غیرمستقیم آن از طریق قابلیت یادگیری بر عملکرد صادراتی، به مطالعه 154 شرکت کوچک و متوسط در ایران و انگلستان پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از حیث روش از نوع توصیفی همبستگی است. جهت تحلیل داده ها از روش دومرحلهای تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که گرایش کارآفرینی به طور مستقیم و همچنین غیر مستقیم از طریق قابلیت یادگیری بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین قابلیت یادگیری بهعنوان متغیر میانجی رابطه گرایش کارآفرینی و عملکرد صادراتی را تقویت میکند.
گرایش کارآفرینی,عملکرد صادراتی,قابلیت یادگیری
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_6684.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_6684_fe105ce564850b0663686f15f0eabc1b.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
1
3
2019
02
20
بررسی مهارتهای صادراتی شرکتها در فرایند بینالمللی شدن
59
78
FA
صمد
عالی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
samad.aali@iaut.ac.ir
علیرضا
تورچیان
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
alireza_tourchian@yahoo.com
10.22034/jiba.2019.6685
هدف مقاله حاضر، تعیین مهارتهای صادراتی مورد نیاز شرکتهای تولیدی صادراتی در مراحل مختلف بینالمللی شدن شرکت است. بدین منظور، بر اساس ادبیات موضوع، مهارتهای صادراتی شرکتهای تولیدی صادراتی در شش بُعد تحت مدیریت مالی و ریسک تجارت بین المللی، بازاریابی بین المللی، مدیریت استراتژیک تجارت بین المللی، تدارکات تجارت بین المللی، تحقیقات تجارت بین المللی و رویه ها و مقررات تجارت بین المللی طبقه بندی شد. سپس میزان اهمیت هر یک از این مهارتهای صادراتی در مراحل پنجگانه بینالمللی شدن شرکتها مورد مقایسه قرار گرفت. شرکتهای تولیدی صادراتی منطقه شمال و شمال غرب کشور بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 214 شرکت با تکمیل پرسشنامه در تحقیق مشارکت کردند. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و فرضیه های تحقیق با استفاده از تحلیل واریانس مورد آزمون قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که اهمیت همه مهارتهای صادراتی به جزء مهارتهای تدارکات تجارت بین المللی در مراحل پنجگانه بین المللی شدن شرکت، متفاوت است.
مهارتهای صادراتی,مراحل بینالمللی شدن,شرکتهای تولیدی صادراتی
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_6685.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_6685_c85bdf5e3b37b29e4c9ceeb66e456083.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
1
3
2019
02
20
تأثیر کیفیت روابط بر ارزش ویژه برند در همکاریهای مبتنی بر فرانشیز
79
101
FA
ناصر
صنوبر
0000-0002-7354-0222
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
sanoubar@tabrizu.ac.ir
سیدصمد
حسینی
استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
sshtu2000@yahoo.com
علی
محمدزاده
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بینالملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
a.mohammadzade94@ms.tabrizu.ac.ir
10.22034/jiba.2019.7221
همکاری مبتنی بر فرانشیز، شکل غالب روابط تجاری به ویژه در همکاریهای بین المللی بین شرکتها محسوب میشود و برند نقش کلیدی در ورود طرفین در قراردادهای همکاری دارد. بهویژه در شرایط سخت رقابتی موجود، برند فرانشیزدهنده عامل کلیدی در تصمیم انتخاب علاقهمندان به تأسیس نمایندگی است. ابعاد مختلفی در این میان اهمیت دارد و در این مقاله تلاش شده است بر سه متغیر کیفیت روابط برند، ارزش ویژه برند و رفتار شهروندی برند تأکید شود. جامعه آماری، شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی تحت قرارداد همکاری بین المللی است که تعداد 266 شرکت از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. نتایج نشان میدهد که کیفیت روابط بر رفتار شهروندی نمایندگیها تأثیر میگذارد، بدین معنی که نمایندگیهایی که رضایت بیشتری از روابط خود با شرکت دارند، فعالیتهای اختیاری مازاد بر مسئولیتهای خود انجام میدهند تا نسبت به شرکت وفاداری خود را نشان دهند، ارزش ارتباط خود را بالا برده و آن را حفظ کنند و با تصویر مطلوبی که از برند شرکت در ذهنیت نمایندگی ایجاد شده، همین تصویر را به مشتریان خود القاء کنند تا درنهایت به اهداف مشترک خود با شرکت دست یابند.
کیفیت روابط برند,رفتار شهروندی برند,ارزش ویژه برند,ارزش ارتباط,تصویر برند,وفاداری برند
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7221.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7221_744bd3daf792cff21e2b81941ee7931c.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
1
3
2019
02
20
تأثیر بازارگرایی صادرات بر افزایش صادرات در صنعت خشکبار
103
123
FA
حسین
نوروزی
0000-0002-0340-329X
ستادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
norouzi@khu.ac.ir
سجاد
عبداله پور
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
سمیه
گنجعلی وند
کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
somaieh33@gmail.com
سیده غزل
معصومی
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایران.
ghazalmasoomi@yahoo.com
10.22034/jiba.2019.7225
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رفتار بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادرات با در نظر گرفتن متغیر میانجی اثربخشی بازاریابی در شرکتهای صادراتی محصولات خشکبار است. بنابراین، پژوهشحاضر از نظر هدف، توصیفی ـ پیمایشی، از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر افق زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل 120 نفر از کارشناسان بخش صادرات 20 شرکت برتر صادرکننده محصولات خشکبار میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 93 بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار PLS نشان داد که رفتار بازارگرایی صادرات بر اثربخشی بازارابی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج همچنین نشان داد که اثربخشی بازاریابی بر عملکرد صادرات تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین نتایج نشان داد که رفتار بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادرات شرکت های صادرکننده محصولات خشکبار تأثیر مثبت و معناداری دارد. در پایان نتایج نشان داد که رفتار بازارگرایی صادرات از طریق اثربخشی بازاریابی منجر به بهبود عملکرد صادرات می شود.
صادرات,بازارگرایی صادرات,اثربخشی بازاریابی,عملکرد صادرات,محصولات خشکبار
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7225.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7225_37600a2e7fc68848cec82b7e3cb156bd.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
1
3
2019
02
20
تاثیر بهبود فضای کسب و کار بر تجارت خارجی: مطالعه موردی شرکای عمده تجاری ایران
125
144
FA
محمدمهدی
برقی اسگویی
دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، ایران
سمیه
ولی زاده
دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، گرایش توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، ایران.
smy.valizadeh@gmail.com
10.22034/jiba.2019.7222
کشورها در سراسر جهان برای به دست آوردن سطوح بالاتری از رشد و توسعه، سیاست ها و ابزارهای گوناگونی به کار میبرند. یکی از این ابزارها، تلاش در جهت گسترش ساختار تجاری به کمک ادغام بیشتر و شرکت در فضای تجارت جهانی است. گسترش تجارت تحت تاثیر عوامل مختلفی است که به نظر میرسد فضای کسب وکار نیز جز این عوامل باشد<strong>. </strong>دراین مطالعه تاثیر شاخصهای فضای کسب وکار بر روی صادرات و واردات در میان 30 کشور شریک تجاری ایران طی سالهای 2004- 2014 با روش گشتاورهای تعمیم یافته بررسی شده است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که بهبود این شاخص ها دارای تاثیرات مثبتی بر صادرات و واردات میباشند به طوری که از میان7 شاخص به کار برده شده در این مطالعه، شاخص های "شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای ساختمانی، تجارت برون مرزی، اجرای قرارداد و سهولت اجرای ورشکستگی"، دارای تاثیر مثبت و معنادار بر صادرات میباشند. در الگوی واردات نیز به جز شاخص اخذ مجوزهای ساختمانی بهبود سایر شاخص ها دارای تاثیرات مثبت و معنادار بر واردات میباشند.
شاخص های فضای کسب و کار,صادرات,واردات,گشتاورهای تعمیم یافته
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7222.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7222_a8354a4fd6adbb54f1d3d8ec3e232c12.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
1
3
2019
02
20
تأثیر بازاریابی رابطهمند بر عملکرد اعزام نیروی کار در صنعت کاریابی خارج از کشور
145
164
FA
صمد
رحیمی اقدم
null
استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
s.rahimi@tabrizu.ac.ir
لیلا
مولایی
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (EMBA)، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
l.molaie@yahoo.com
فهیمه
میداندار
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (EMBA)، دانشکده مدیریت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
fmeydandar@gmail.com
10.22034/jiba.2019.7589
عملکرد سازمانی یکی از مهمترین سازههای موردبحث در پژوهشهای مدیریتی است و بدون شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در شرکتهای تجاری محسوب میشود. صنعت کاریابی خارج از کشور نقش مهمی در تعالی بازار کار و ارزآوری ایفا میکند ولی عملکرد این شرکتها در ادبیات پژوهشی کشور کمتر موردتوجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی و ارائه راهکار کاربردی برای بهبود عملکرد اعزام نیروی کار مبتنی بر بازاریابی رابطهمند در مؤسسات کاریابی غیردولتی است. جامعه آماری پژوهش 120 شرکت فعال در صنعت مشاوره شغلی و کاریابی است که در حوزه اعزام نیروی کار به خارج از کشور فعالیت میکنند که درنهایت 96 پرسشنامه از بین مدیران مؤسسات کاریابی فعال، جمعآوری و دادههای مربوط به متغیر وابسته نیز بر اساس آمارهای ثبتی استخراج گردید. نتایج بهدستآمده از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون t، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه نشان میدهد بازاریابی رابطهمند، هم بهطور مستقیم و هم از مسیر تعهد موجب افزایش عملکرد یعنی تعداد به کار گماردگان و ایجاد فرصتهای شغلی میگردد. پیشنهاد میشود مدیران مؤسسات، استراتژی بازاریابی رابطهمند را در جهت بهبود عملکرد شرکتهای کاریابی خارجی به کار گیرند.
بازاریابی رابطهمند,تعهد,عملکرد کسبوکار,صنعت مشاوره شغلی و کاریابی
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7589.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7589_d01d158d06da7d87a1ba8975b4da5414.pdf