@article { author = {Seyed nezhad fahim, Seyed reza and Behzadinia, ُSara}, title = {Investigating the Relationship between Corporate Governance and Export Performance of Companies Accepted in Tehran Stock Exchange}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {1}, pages = {1-19}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.10379}, abstract = {The issue of the conflict of interests between shareholders and managers and the corporate governance mechanism as a solution to reduce the cost of representing it is one of the important issues that has attracted the attention of many researchers and experts due to its impact on corporate performance. Considering that export development and creating common economic interests with other countries have provided guarantees for the security of companies and the country, this study examines the relationship between corporate governance with export propensity and export performance. Financial information of 160 companies accepted in the Tehran Stock Exchange during the period 2012 to 2017, has been correlated using a statistical method in the form of a research. The results show that there is a significant and positive relationship between CEO tenure, political relationships and ownership concentration with export propensity. There is also a negative and significant relationship between board independence and ownership concentration with export performance. No significant relationship was found between CEO tenure and political relations with export performance}, keywords = {Corporate Governance,Export Propensity,Export Performance,Tehran Stock Exchange}, title_fa = {بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و عملکرد صادراتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران}, abstract_fa = {موضوع تضاد منافع بین سهامداران و مدیران و مکانیسم حاکمیت شرکتی به‌عنوان راه‌حل کاستن از هزینه‌های نمایندگی مرتبط با آن، از موضوعات مهمی بوده که به دلیل اثرگذاری آن بر عملکرد شرکت‌ها موردتوجه محققان و متخصصان بسیاری قرار گرفته است. با توجه به اینکه توسعه صادرات و ایجاد منافع مشترک اقتصادی با سایر کشورها توانسته ضمانت‌های لازم برای امنیت شرکت‌ها و کشور را فراهم کند، لذا در این پژوهش به بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی با گرایش صادراتی و عملکرد صادراتی پرداخته شده است و اطلاعات مالی 160 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی 1392 تا 1396، با استفاده از روش آماری در قالب یک پژوهش همبستگی و موردبررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد رابطه مثبت و معنی‌داری بین دوره تصدی مدیرعامل، روابط سیاسی و تمرکز مالکیت با گرایش صادراتی وجود دارد. همچنین بین استقلال هیئت‌مدیره و تمرکز مالکیت با عملکرد صادراتی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. رابطه معنی‌داری بین دوره‌ تصدی مدیرعامل و روابط سیاسی با عملکرد صادراتی یافت نشد. }, keywords_fa = {حاکمیت شرکتی,گرایش صادراتی,عملکرد صادراتی,بورس اوراق بهادار تهران}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10379.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10379_839527b289a9fecda975665462e902bd.pdf} } @article { author = {Bossaghzadeh, Narjes and Moradi, Mahmoud and Tamimi, Mohammad}, title = {Using Dynamic Capabilities and Organizational Ambidexterity to Explain Competitive Advantage in Iranian Export Companies}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {1}, pages = {21-44}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.10380}, abstract = {The rapid and continuous development of markets and competitions has changed the boundaries and dynamics of the business environment. Therefore, firms have increasingly confronted with unexpected challenges. The theory of dynamic capabilities states that firms require dynamic capabilities to success and gain competitive advantage in rapidly changing complex environments. The purpose of this study is to quantify the effect of dynamic capabilities on competitive advantage through organizational ambidexterity mediation. Organizational ambidexterity is considered as a new managerial structure, which is discussed for the competitive advantage and survival of companies and is obtained through the efforts of organizations to exploit and explore opportunities. In this research, a questionnaire was developed to collect data and the sample size was suitable for 78 subjects using G*Power software. Research data collected from Iranian export companies. Partial Least Squares Structural Equation Modeling (PLS-SEM) was used to measure the effects of variables. The paper argues that dimensions of dynamic capabilities including sensing, seizing, and reconfiguring have a positive significant effect on competitive advantage, both directly and through organizational ambidexterity. Based on the results, all research hypotheses were accepted at a minimum level of 95% confidence. This research showed that dynamic capabilities have a positive impact on gaining competitive advantage. In addition, higher dynamic capabilities will facilitate the company's ability to mobilize resources to attract opportunities and eliminate threats and help to reconfigure knowledge resources to explore and exploit.}, keywords = {Dynamic Capabilities,Organizational Ambidexterity,Competitive Advantage,Iranian Export Companies}, title_fa = {تبیین مزیت رقابتی شرکت‌های صادراتی ایران با رویکرد نظریه قابلیت پویا و دوسوتوانی سازمانی}, abstract_fa = {پیچیدگی‌‌های عرصۀ رقابت، درهم‌تنیدگی مرزها و پویایی فضای کسب‌وکار، بنگاه‌ها را به نحوی روزافزون با چالش‌های جدید و غیرمنتظره مواجه کرده است. این وضعیت به گونه‌ای است که کسب مزیت رقابتی برای بنگاه‌ها، بدون وجود یک رویکرد منعطف و سازگار با تغییرات محیطی، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. در این راستا، نظریۀ قابلیت‌های پویا بیان دارد که بنگاه‌ها در محیط‌های پیچیده و به سرعت در حال تغییر، نیاز به قابلیت‌هایی پویا برای موفقیت و کسب مزیت رقابتی دارند. از سویی دیگر، مفهوم دوسوتوانی سازمانی نیز برای کار در محیط پرتلاطم کسب‌وکار در جهت حفظ مزیت رقابتی توصیه شده است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، تبیین مزیت رقابتی از طریق تأثیر قابلیت‌های پویا بر مزیت رقابتی، با میانجی‌گری دوسوتوانی سازمانی است. جامعۀ این پژوهش، شرکت‌های صادراتی ایران بودند که برای جمع‌آوری داده‌ها و با استفاده از نرم‌افزار G*Power، 78 آزمودنی به عنوان حداقل تعداد نمونه انتخاب شدند. همچنین به منظور بررسی فرضیات، از مدل‌سازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی (PLS-SEM) استفاده گردید. نتایج حاکی از این امر بود که ابعاد قابلیت‌های پویا (شامل قابلیت درک فرصت‌ها، استفاده از فرصت‌ها و شکل‌دهی مجدد منابع)، هم به طور مستقیم و هم با میانجی‌گری دوسوتوانی سازمانی، بر مزیت رقابتی تأثیر مثبت و معنادار دارد. بر اساس یافته‌های ذکرشده، قابلیت‌های پویا توانایی شرکت را برای بسیج منابع جهت جذب فرصت‌ها و دفع تهدیدها افزایش می‌دهد و با شکل‌دهی مجدد منابع دانش، اکتشاف و بهره‌برداری را نیز تسهیل می‌کند.  }, keywords_fa = {قابلیت‌های پویا,دوسوتوانی سازمانی,مزیت رقابتی,شرکت‌های صادراتی ایران}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10380.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10380_4b7f869d765b392d24dc9e35dcc99bb3.pdf} } @article { author = {Shahabadi, Abolfazl and Saadat, Neda}, title = {The Effect of Components of Knowledge on Nation Brand in Selected Countries of the World}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {1}, pages = {45-64}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.9186}, abstract = {Promoting a brand by increasing international credibility and creating competitive advantage will increase political influence, achieve export goals, attract foreign capital and develop tourism industry. Therefore, it is important to examine the effective factors on it. In this regard, the present study attempted to investigate the effect of components of knowledge including economic incentive and institutional regime, innovation system, education and human resources and information and communication technology infrastructure on the nation brand in 82 selected countries of the world during the period 2011-2017. For this purpose, the research model estimated using panel data and generalized moment’s method. The results showed that the effect of economic incentive and institutional regime, innovation system, education and human resources and information and communication technology infrastructure on the nation brand is positive and significant. In the meantime, the impact of economic incentive and institutional regime is greater than other components of knowledge. Also, the effect of controlling variable of natural capital on the value of a brand is positive and significant.}, keywords = {Nation Brand,Components of Knowledge,Natural Capital}, title_fa = {تأثیر مؤلفه های دانش بر برند ملی در کشورهای منتخب جهان}, abstract_fa = {ارتقای برند ملی با افزایش اعتبار بین­المللی و ایجاد مزیت رقابتی موجب افزایش نفوذ سیاسی، تحقق اهداف صادراتی، جذب سرمایه­های خارجی و توسعه صنعت گردشگری می­گردد. بنابراین، بررسی تعیین­کننده­های آن از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا، تحقیق حاضر با استفاده از داده­های تابلویی و به روش گشتاورهای تعمیم یافته به بررسی تأثیر مؤلفه­های دانش (شامل مشوق­های اقتصادی و رژیم نهادی، سیستم ابداعات و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی و زیرساخت­های فناوری اطلاعات و ارتباطات) بر برند ملی در 82 کشور منتخب جهان طی دوره 2017-2011 پرداخته است. نتایج نشان داد، تأثیر مشوق­های اقتصادی و رژیم نهادی، سیستم ابدعات و نوآوری، آموزش و توسعه منابع انسانی و زیرساخت­های فناوری اطلاعات و ارتباطات بر برند ملی مثبت و معنادار است؛ و در این بین، تأثیر مشوق­های اقتصادی و رژیم نهادی از سایر مؤلفه­های دانش بزرگتر است. همچنین، متغیر کنترلی سرمایه طبیعی بر برند ملی تأثیر مثبت و معناداری داشته است.}, keywords_fa = {برند ملی,مؤلفه های دانش,سرمایه طبیعی}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9186.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9186_0f709d759a406333475228b8a4ad5eb7.pdf} } @article { author = {Jafari Titkanloo, Saeed and Asgharzadeh, Hasan}, title = {Analyzing the Role of Hospitals Internet Marketing in the Development of International Markets}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {1}, pages = {65-82}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.10381}, abstract = {Marketing activities to attract foreign customers in the process of exporting goods are quite common; The purpose of this study was to investigate the impact of hospitals' Internet marketing activities on identifying export opportunities and expanding services export in medical tourism. This research is applied in terms of purpose and descriptive in method. In this study, after developing the research model and extracting the relevant hypotheses, a questionnaire was developed and its validity and reliability were confirmed. Face validity and divergent validity were used to assess validity, and Cronbach's alpha coefficient was used to measure reliability. The statistical population of the study consisted of 50 private hospitals in Tehran, Mashhad, Isfahan and Shiraz. The sample size was 44 using Cochran formula. They were selected using simple random sampling. Finally, the research questionnaire was distributed among the staff of the International Patient Reception Unit. Structural equation modeling and PLS software were used to analyze the data. The results show that hospitals' internet marketing capabilities are effective in identifying export opportunities and export growth of medical tourism services. The indirect effect of internet marketing capabilities on export growth of medical tourism services was also confirmed by identifying export opportunities.}, keywords = {Internet Marketing Capabilities,Services Export Growth,Medical Tourism,International Opportunity Recognition}, title_fa = {تحلیل نقش بازاریابی اینترنتی بیمارستان‌ها در توسعه بازارهای بین‌المللی}, abstract_fa = {انجام فعالیت‌های بازاریابی جهت جذب مشتریان خارجی در فرایند صادرات کالا کاملاً متداول است؛ اما انجام این کار در زمینه صادرات و مخصوصاً صادرات خدمات پزشکی رواج چندانی ندارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فعالیت‌های بازاریابی اینترنتی بیمارستان‌ها بر شناسایی فرصت‌های صادراتی و رشد صادرات خدمات در گردشگری پزشکی انجام‌گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. در این پژوهش پس از توسعه مدل تحقیق و استخراج فرضیه های مربوطه، پرسشنامه ای تدوین شد و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. جهت سنجش روایی از روایی صوری و روایی واگرا و جهت سنجش پایایی نیز از ضریب آلفای کرون باخ استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل 50 بیمارستان خصوصی شهرهای گردشگر پذیر تهران، مشهد، اصفهان و شیراز می‌باشد که اندازه نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر 44 تعیین شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سرانجام پرسشنامه پژوهش در بین کارکنان بخش پذیرش بیماران بین‌الملل توزیع شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار پی‌ال‌اس به کار گرفته شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد توانمندی‌های بازاریابی اینترنتی بیمارستان‌ها بر شناسایی فرصت‌های صادراتی و  رشد صادرات خدمات گردشگری پزشکی موثر می‌باشد. همچنین اثر غیر مستقیم توانمندی‌های بازاریابی اینترنتی بر رشد صادرات خدمات گردشگری پزشکی از طریق شناسایی فرصت‌های صادراتی تایید گردید.}, keywords_fa = {توانمندی‌های بازاریابی اینترنتی,رشد صادرات خدمات,گردشگری پزشکی,شناسایی فرصت‌های صادراتی}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10381.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10381_6b989bc01041edd8abe42aef17b73414.pdf} } @article { author = {Esmaeilpour, Reza and Soleimani, Reza and Akbari, Mohsen and Ebrahimpor, Mostafa}, title = {Designing a Strategic Model for Internationalization of Iranian Knowledge Based Enterprises}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {1}, pages = {83-108}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.10382}, abstract = {Extraversion, emphasis on knowledge-based economics, and presence in international markets have been identified as part of the Iran macroeconomic strategies to tackle issues such as unemployment, inflation and low economic growth rates. On the other hand, examination of export status of knowledge-based firms indicates that their status in international business is unfavorable. This study seeks to provide a strategic model to help the internationalization of these firms by studying the experience of successful knowledge-based companies in this field. The study is an applied, qualitative study using a systematic grounded theory strategy. For this purpose, 17 in-depth interviews with executives and elites of knowledge-based companies with successful international business experience were conducted and data were analyzed based on 96 component open, axial and selective coding methods. The analysis of the research data shows that the combination of three categories of source-based, network-based, and entrepreneurial-based components can lead to the pivotal phenomenon of sustainable international presence of knowledge-based firms. Components of organizational context, national and transnational environment are also underlying this presence, and human and institutional components are among the confounding factors. Meanwhile, by adopting customer-centric growth strategies and technological competition, firms can achieve results such as reputation, survival, growth and technological upgrading.}, keywords = {Internationalization,Strategic Model,knowledge-based,SMES,Grounded theory}, title_fa = {طراحی الگوی راهبردی بین‌المللی‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی}, abstract_fa = {برونگرایی، تاکید بر اقتصاد دانش­بنیان و حضور در بازارهای بین­المللی جزء راهبردهای کلان اقتصادی مقاوتی برای برون­رفت از معضلاتی همچون اشتغال، تورم و نرخ پایین رشد اقتصادی تعیین گردیده است. از سوی دیگر بررسی وضعیت صادرات شرکت­های دانش­­بنیان نشانگر نامطلوب بودن وضعیت آن­ها در عرصه کسب­وکار بین­المللی است؛ در این پژوهش با مطالعه تجربه شرکت­های دانش­بنیان موفق در این حوزه الگوی راهبردی برای کمک به بین­المللی شدن این شرکت­ها ارائه شده است. پژوهش حاضر کاربردی، کیفی و با استفاده از استراتژی داده­بنیاد نظام­مند انجام پذیرفته است. بدین منظور 17 مصاحبه عمیق با مدیران و نخبگان شرکت­های دانش­بنیان دارای تجربه کسب­وکار بین­المللی موفق انجام و با تحلیل داده­ها بر اساس روش ­کدگذاری باز، محوری و انتخابی 96 مولفه احصاء گردیده است.تحلیل داده­های پژوهش نشان می­دهد که ترکیب سه دسته مولفه­های علی منبع­محور، شبکه­محور و کارآفرین­محور می­تواند به پدیده محوری حضور بین­المللی پایدار شرکت­های دانش­بنیان منجر شود. همچنین مولفه­های بافت سازمانی، محیط ملی و فراملی بسترساز این حضورند و مولفه­های انسانی و نهادی جزء عوامل مداخله­گر محسوب می­شوند. در این میان شرکت­ها با اتخاذ راهبردهای رشد­ مشتری­مدارو رقابت فناورانه می­توانند به پیامدهایی همچون شهرت، بقاء و رشد و ارتقاء تکنولوژیکی دست یابند. از این­رو می­توان نتیجه گرفت که کاربست یک رویکرد خاص موجود در ادبیات بین­المللی­سازی شرکت­ها برای بین­المللی­سازی شرکت­های دانش­بنیان ایرانی کارساز نبوده و یک رویکرد تلفیقی از تئوری­های منبع­محور، کارآفرینانه و شبکه­محور منطبق با شرایط کسب­وکار ایرانی لازم است. همچنین شرکت­ها به منظور دستیابی به حضور موفق و پایدار بین­المللی باید رویکردی کنش­گرانه و رقابتی­پذیر اتخاذ نمایند. }, keywords_fa = {بین‌المللی‌سازی,الگوی راهبردی,دانش‌بنیان,شرکت‌های کوچک و متوسط,داده‌بنیاد}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10382.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10382_12954693b8c45d6769d2431b465d14b6.pdf} } @article { author = {Parvari, Peyman and Ebrahimi, Mehdi and Karimi, Mohammadreza and Raeisi, Iman}, title = {Transition from Product to Solutions: Understanding Aspects and Providing a Conceptual Framework for Customer Solutions in Multinational Companies; Meta–Synthesis Approach}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {1}, pages = {109-137}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.10383}, abstract = {With increasing competition at the international level and the emergence of complex customer needs, some suppliers have changed their value proposition from product or service selling to solution selling. Since studies of the solution have each addressed different aspects of the solution, and there is no clear framework for understanding the issue because of the novelty of the debate. Therefore, the purpose of this study is to summarize and classify the main categories and concepts related to customer solution in multinational companies and provide a conceptual framework for understanding it. For this purpose, 53 cases of qualitative studies customer solution in multinational companies analyzed by content analysis and their codes extracted using Meta–Synthesis method. Then the codes that conveyed a similar concept categorized into 13 concepts. Related concepts also categorized into 5 categories. The findings of the research showed that the customer solution framework has five main components: " configuration of strategic capabilities", "configuration of solution networks", "modularity of solution delivery", "solution processes and templates" and "uncertainty and tensions of solution”. These components find meaning in an interconnected framework and provide the basis for successful International business transition from selling products and services to delivering customer solutions.}, keywords = {Customer Solution,Integrated Solution,Multinational Companies,Solution Network,Meta–Synthesis}, title_fa = {گذر از محصولات به راهکارها: فهم زوایا و ارائه چارچوب مفهومی راهکار مشتری در شرکت‌های چندملیتی؛ کاربست روش فراترکیب}, abstract_fa = {با افزایش رقابت در سطح بین­المللی و ظهور نیازهای پیچیده مشتریان، برخی تامین­کنندگان پیشنهادات ارزش خود را از فروش کالا یا خدمت به فروش راهکار تغییر داده­اند. از آنجا که مطالعات انجام شده روی راهکار هر یک به صورت مجزا به جنبه­های مختلف آن پرداخته­اند، و از طرفی به دلیل نو بودن مباحث راهکار، در اینزمینه چارچوب مشخصی برای فهم موضوع وجود ندارد. از اینرو، هدف این پژوهش احصاء و طبقه­بندی مقوله­ها و مفاهیم اصلی مرتبط با راهکار مشتری در شرکت­های چندملیتی و ارائه یک چارچوب مفهومی برای درک آن است. بدین منظور با استفاده از روش فراترکیب، 53 مورد از مطالعات کیفی انجام گرفته روی راهکار مشتری در شرکت­های چندملیتی تحلیل محتوا شد و کدهای آنها استخراج شد. سپس کدهایی که مفهوم مشابهی را می­رساندند در قالب 13 مفهوم دسته­بندی شدند. مفاهیم مرتبط نیز در 5 مقوله­ دسته­بندی شدند. یافته­های پژوهش نشان داد چارچوب راهکار مشتری دارای پنج مولفه اصلی: «پیکربندی­ قابلیت­های استراتژیک»، «پیکربندی شبکه­های راهکار»، «مدولار بودن ارائه راهکار»، «فرایندها و قالب­های راهکار» و «عدم قطعیت و تنش­های راهکار» است. این مولفه­ها در یک چارچوب متصل به­هم معنا پیدا می­کنند و زمینه انتقال موفق کسب و کارهای بین­المللی از فروش محصولات و خدمات به سوی ارائه راهکارهای مشتری را مهیا می­کنند. }, keywords_fa = {راهکار مشتری,راهکار یکپارچه,شرکت های چندملیتی,شبکه راهکار,فراترکیب}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10383.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10383_4e15e29886a36bb4e76ae45886917d12.pdf} } @article { author = {Jabarzadeh, Younis and Reyhani Yamchi, Hossein and Ghaffarinasab, Nader}, title = {A Multi-Objective Mathematical Model For Managing Sustainable Direct and Reverse Supply Chain of Apple Considering Foreign Markets}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {1}, pages = {139-166}, year = {2020}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.10384}, abstract = {Regarding the growing population and widespread consumption growth around the world, supply chain networks have changed to extensive networks, but the components of these networks have made severe environmental problems. Sustainable supply chain management is one of the emerging concepts in production and operations which improves environmental and social performance as well as economic performance. Hence, manufacturers should strive to employ it. Considering the reverse logistics and closed-loop supply chain can be practicable to reduce waste or to exploit corrupted items. This issue is less discussed in the agricultural supply chain. The present paper develops and solves a multi-objective and multi-period linear integer programming model for optimizing aggregate forward and reverse apple logistics network. It consists of three levels (gardens, distribution centers, and internal and external customer areas) in forward flow and two levels (composting centers and the compost markets) in reverse flow. The model also considers all aspects of carbon dioxide emissions throughout the entire supply chain network and proposes a fair and reasonable balance between economic, social, and environmental goals.}, keywords = {Reverse logistic,closed-loop supply chain,multi-objective optimization,export markets of agricultural products}, title_fa = {مدل ریاضی چندهدفه برای مدیریت زنجیره تامین یکپارچه مستقیم و معکوس پایدار سیب درختی با در نظرگرفتن بازارهای خارجی میوه}, abstract_fa = {با افزایش جمعیت و رشد گسترده مصرف در سرتاسر جهان، شبکه‌های زنجیره تامین به شبکه‌های بسیار بزرگی تغییر کرده‌اند و اجزای مربوط به این شبکه های عظیم سبب ایجاد مشکلات جدی زیست‌محیطی شده‌اند. مدیریت زنجیره تامین پایدار در زمره مفاهیم نوظهور در عرصه تولید و عملیات است. شرکت‌ها باید با بکارگیری زنجیره تامین پایدار نسبت به بهبود عملکرد زیست‌محیطی و اجتماعی در کنار عملکرد اقتصادی اهتمام ورزند. مکانیزم‌های مختلفی نیاز است تا ضایعات را کاهش دهد یا بتواند از اقلام فاسد شده بهره‌برداری کند. در این میان توجه به لجستیک معکوس و زنجیره تامین حلقه بسته می‌تواند کمک کننده باشد. این موضوع در زنجیره تامین محصولات کشاورزی کمتر مطرح شده‌است. مقاله حاضر، یک مدل برنامه‌ریزی خطی عدد صحیح چندهدفه و چند دوره‌ای برای بهینه‌سازی یک شبکه لجستیک یکپارچه مستقیم و معکوس میوه سیب، شامل سه سطح (باغ‌ها، مراکز توزیع و مناطق مشتریان داخلی و خارجی) در جریان مستقیم و دو سطح (مراکز کمپوستینگ و بازار کمپوست) در جریان معکوس، توسعه می‌دهد و حل می‌کند. به طوری که تمام جنبه‌های انتشار کربن دی اکسید در کل شبکه زنجیره تامین پیشنهادی را در نظر می‌گیرد و یک تعادل منصفانه و معقول بین اهداف اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی برقرار می‌نماید.   }, keywords_fa = {لجستیک معکوس,زنجیره تامین حلقه بسته,محصولات کشاورزی,بهینه‌سازی چندهدفه}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10384.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_10384_89d18874cddfe69186f32e5f6c408d50.pdf} }