@article { author = {Zali, Mohammad Reza and Niliaram, Ali and Rezaian, Ali and Kord naeij, Asad Allah}, title = {Preparing a Model for employees entrepreneurial behavior in electricity and electronics export businesses field, using interpretive structural modeling}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {4}, pages = {1-21}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.40098.1445}, abstract = {An integrated Model has not been proposed on how to shape employee's entrepreneurial behavior in the export businesses in Iran, yet. The main purpose of this research is to design an integrated model of employee's entrepreneurial behavior in electricity and electronics export businesses in order to developing export markets. In this study, which was conducted in 2019, at first, research background was reviewed, afterwards 65 effective variables in the model of Employee Entrepreneurial Behavior were identified, at the end 13 main variables of this model through focus group holding with eighteen experts in export business in the field of electricity and electronics was finalized. Finally five levels model of employees entrepreneurial behavior by using interpretive structural modeling is presented. The research results show that the entrepreneurial personality as the fifth level variable is an important and fundamental variable in the process of employee entrepreneurial behavior. Financing new business activities and legal and technological infrastructure as fourth level variable are the next important variable in the process of employee entrepreneurial behavior. The final results of this model are ideation (creating ideas), identifying entrepreneurial opportunities, and utilizing of entrepreneurial opportunities.}, keywords = {"Entrepreneurial personality"," financing of new business activities","legal and technological infrastructure","Interpretive structural modeling","Export businesses"}, title_fa = {ارائه الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان در کسب و کارهای صادراتی حوزه برق و الکترونیک کشور با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری}, abstract_fa = {تاکنون در مورد چگونگی شکل گیری رفتار کارآفرینانه کارکنان در کسب و کارهای صادراتی کشور الگوی یکپارچه ای ارائه نشده است. هدف اصلی این تحقیق، ارائه الگوی یکپارچه رفتار کارآفرینانه کارکنان در کسب و کارهای صادراتی حوزه برق و الکترونیک کشور در جهت توسعه بازارهای صادراتی است. در این تحقیق که در سال 1398 انجام گردیده پس از بررسی پیشینه تحقیق، 65 متغیر مؤثر در الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان شناسایی، سپس 13 متغیر اصلی این الگو از طریق برگزاری گروه کانونی با هجده نفر از خبرگان کسب و کارهای صادراتی در حوزه برق و الکترونیک و دانشگاهی کشور نهایی شد و با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری،ارتباط بین متغیرهای الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان در پنج سطح؛ بدست آمد. نتایج تحقیق نشان می دهد که شخصیت کارآفرینانه متغیر سطح پنجم،متغیر مهم و پایه ای در الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان می باشد. همچنین زیرساخت های قانونی و فناورانه و تأمین منابع مالی فعالیت های کسب و کارهای جدید به عنوان متغیرهای سطح چهارم جزء متغیر های مهم بعدی در الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان می باشند. خروجی(نتایج) این الگو، ایده پردازی،شناسایی فرصت های کارآفرینانه و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه است.}, keywords_fa = {"شخصیت کارآفرینانه","تأمین منابع مالی فعالیت های کسب و کارهای جدید","زیرساخت های قانونی و فناورانه","مدل سازی ساختاری تفسیری","کسب و کارهای صادراتی"}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12192.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12192_d370bbfc5a6d471174975c1e23c732a8.pdf} } @article { author = {Dehghani Soltani, Mahdi and Shiri, Ardeshir and Moradi, Aida}, title = {The impact of non-technological innovations on market performance by explaining the mediating role of innovative performance (Case study: exporting frim’s food industry)}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {4}, pages = {23-44}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.41681.1513}, abstract = {The field. Organizations can achieve the best performance with more innovation in response to changing environments, because innovation is considered as an important and vital factor for organizations. The purpose of this study Investigation the impact of Non-technological innovations on Market performance by explaining the mediating role of innovative performance. Using the data collected from food industry export companies, the effects of non-industrial innovation (innovation marketing and innovation organization) on the market performance of food industry exporter companies were examined. In this research, the face validity have been used to determine the validity and its validity has been accepted as acceptable. And according to the Cronbach's alpha coefficients, which are above 70%, its reliability has been confirmed.The statistical population of this research includes 522 food industry exporters. A final sample of 222 completed surveys and test hypotheses with Structural Equation Modeling (SEM). The results indicated a significant positive effect organizational innovation on marketing innovations, innovative performance and market performance. A significant positive effect marketing innovations on innovative performance and market performance a significant positive effect innovative performance on production performance and also a significant positive effect production performance on market performance. In this study Innovative performance has no significant positive effect on market performance.}, keywords = {Non-technological innovations,Market Performance,Innovative Performance,Exporting frim’s food industry}, title_fa = {تأثیر نوآوری‌های غیرفنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه (مورد مطالعه: شرکت‌های صادرکننده صنایع غذایی)}, abstract_fa = {نوآوری نقش کلیدی در رشد اقتصادی ایفا می‌کند؛ از این روی باعث علاقه‌مندی محققان به تحقیق در این زمینه شده است. سازمان‌ها با نوآوری بیشتر در پاسخ به محیط‌های متغیر می‌توانند به عملکرد بهتری دست یابند بدین خاطر نوآوری یک عامل مهم و حیاتی برای سازمان‌ها محسوب می‌شود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر نوآوری‌های غیرفنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه است. با استفاده از داده‌های جمع آوری شده از شرکت‌های صادر کننده صنایع غذایی اثرات نوآوری‌های غیر فنی (نوآوری سازمانی و بازاریابی) بر عملکرد بازار شرکت‌های صادرکننده صنایع غذایی مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق برای تعیین روایی از روایی صوری استفاده شده است که روایی آن در حد قابل قبول تایید گردیده است. و با توجه به ضرایب آلفای کرونباخ که همگی بالای 70% هستند پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل522 شرکت صادرکننده صنایع غذایی است. یک نمونه‌گیری نهایی با222 نفر انجام شد و فرضیه‌ها با مدل معادلات ساختاری (SEM) آزمون شدند. نتایج بیانگر این است که نوآوری سازمانی بر نوآوری بازاریابی، عملکرد نوآورانه وعملکرد بازار تأثیر مثبت و معناداری دارد. نوآوری بازاریابی بر عملکرد نوآورانه و عملکرد بازارتأثیر مثبت و معناداری دارد. عملکرد نوآورانه بر عملکرد محصول تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین عملکرد محصول بر عملکرد بازار تأثیر مثبت و معناداری دارد در این تحقیق عملکرد نوآورانه بر عملکرد بازار تأثیر مثبت و معناداری ندارد.}, keywords_fa = {نوآوری‌ غیرفنی,عملکرد بازار,عملکرد نوآورانه,شرکت‌های صادرکننده صنایع غذایی}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12193.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12193_0bca51c8a32c07c239d51cb9f1ba4603.pdf} } @article { author = {Kiakojuri, Hakimeh and nasimi, mohammad ali and Taghi Pourian, Mohammad Javad and Ghanbarzadeh, Qeidar}, title = {Provide a competitive advantage model for the health tourism business in post-Corona by using meta-combination technique}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {4}, pages = {45-66}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.40311.1460}, abstract = {Health tourism is one of the areas that have a very high potential for the development of tourism business in the country. While countries in the health tourism industry have suffered irreparable losses these days from the consequences of Crown, and it will take a long time to compensate for these losses, the use of new health tourism business models and the use of various capacities can be effective in this regard. The aim of this study was to present the competitive advantage model of health tourism business in post-Corona using meta-combination technique. For this purpose, 238 articles were first selected from reputable scientific databases inside and outside the country, and after several stages of information screening, 41 final articles remained during the compilation process. After open and central coding, out of these 41 articles, 6 main dimensions (culture, infrastructure, access to facilities, environmental factors, price, expert force) and 64 components of health tourism business were obtained. In the next step, using Delphi technique, 15 experts active in this field were asked to introduce the factors that are a competitive advantage of the health tourism business behind the corona, among the identified components. Of the 64 proposed factors, 19 factors were identified as components of the competitive advantage model of health tourism business in post-Corona.}, keywords = {"Competitive Advantage","Health Tourism Business","Meta-Combination","tourism economy"}, title_fa = {ارائه مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا با بکارگیری تکنیک فرا ترکیب}, abstract_fa = {گردشگری سلامت از جمله حوزه هایی محسوب می شود که از پتانسیل بسیار بالایی در جهت توسعه کسب و کار گردشگری کشور برخوردار است. در حالی‌که کشورهای صاحب صنعت گردشگری سلامت در این روزها از تبعات و اثرات کرونا ضررهای جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند و جبران این خسارت‌ها زمان زیادی را می‌طلبد استفاده از مدل های نوین کسب و کار گردشگری سلامت و ظرفیت‌های مختلف می‌تواند در این زمینه کارساز باشد. این پژوهش با هدف ارائه‌ی‌ مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا با به‌کارگیری تکنیک فرا ترکیب انجام شد. بدین منظور ابتدا 238 مقاله از پایگاه های علمی معتبر داخل و خارج انتخاب شد و پس از چند مرحله نقد و بررسی اطلاعات در انجام فرا ترکیب، 41 مقاله نهایی باقی ماند. پس از کد گذاری باز و محوری، از این 41 مقاله تعداد 6 بعد اصلی (فرهنگ، زیرساخت، دسترسی به امکانات، عوامل زیست محیطی، قیمت و نیروی متخصص) و 64 مولفه‌ی کسب و کار گردشگری سلامت به‌دست آمد. در مرحله‌ بعد با استفاده از تکنیک دلفی از 15 نفر از خبرگان فعال در این زمینه خواسته شد تا از بین مؤلفه های شناسایی شده، عواملی را که به عنوان مزیت رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا هستند، معرفی نمایند. که از 64 عامل پیشنهادی،19 عامل به عنوان مؤلفه های ابعاد مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا شناخته شدند.}, keywords_fa = {"مزیت رقابتی","کسب و کار گردشگری سلامت","فرا ترکیب","اقتصادگردشگری"}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12194.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12194_1fcb4dffdec4a8daf4c25941b831050e.pdf} } @article { author = {sharifaskari, safa and Kabaranzad ghadim, Mohammad Reza and haghighat monfared,, Jalal and Edalatian Shahriari, Jamshid}, title = {modeling factors affecting international entrepreneurial opportunities recognition in Iranian knowledge-based companies with ISM method}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {4}, pages = {67-86}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2021.43102.1579}, abstract = {In today economy, knowledge-based companies have distinguished position and play a key role as the engine of technology-based economic growth in leading societies. These businesses are prone to looking beyond national borders because of their potential for competitive advantage due to their unique knowledge, Therefore, it is necessary to strengthen their presence in the international business market.In addition, the national law of supporting the development of knowledge-based products, has emphasized the implementation of export development program and internationalization of knowledge-based companies. Therefore, in this exploratory mixed research, in the first step, the findings of previous studies on effective variables for identifying international entrepreneurial opportunities were listed. In the next step, with in-depth interviews with experts and content analysis, using MaxQDA software, dimensions, key categories and components were identified, updated and localized. Based on the findings of the qualitative stage, the key influential categories are: personality traits and individual capabilities of the entrepreneur, environmental factors of the country of origin and destination, and the capabilities of the entrepreneurial firm whose validity was confirmed by the Delphi-fuzzy method. In the final stage, the levels of key categories and the relationships between them were determined and introduced by interpretive structural modeling (ISM).}, keywords = {"international entrepreneurial opportunities recognition","knowledge- based companies","International business"}, title_fa = {مدلسازی عوامل موثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی بین المللی در شرکتهای دانش بنیان ایرانی با روش ساختاری تفسیری}, abstract_fa = {در اقتصاد کنونی،شرکتهای دانش بنیان از جایگاه ممتازی برخوردار می باشند و نقش کلیدی به عنوان موتور رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری،در جوامع پیشرو ایفا می نمایند. این کسب وکارها به دلیل داشتن پتاسیل مزیت رقابتی ناشی از دانش منحصربفرد،مستعد نگاهی به فراسوی مرزهای ملی هستند،لذا ضروری است زمینه حضور آنها در صحنه کسب وکار بین المللی تقویت گردد.علاوه براین،قانون کشوری حمایت از توسعه تولیدات دانش بنیان، اجرای برنامه توسعه صادارات و حمایت از بین المللی سازی شرکتهای دانش بنیان را تاکید نموده است.از اینرو در این تحقیق آمیخته اکتشافی،در گام اول یافته های مطالعات پیشین درخصوص متغیرهای تاثیرگذار بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی بین المللی فهرست گردید.درگام بعدی با مصاحبه عمیق با خبرگان و تحلیل محتوا، با استفاده از نرم افزارMaxQDA،ابعاد، مقوله های کلیدی و مولفه های سازنده ، شناسایی، بروزرسانی و بومی سازی شد. براساس یافته های مرحله کیفی، مقوله های کلیدی تاثیر گذار عبارتند از:ویژگیهای شخصیتی و قابلیتهای فردی کارآفرین،عوامل محیط کشور مبداء و مقصد، و قابلیتهای بنگاه کارآفرینی که بوسلیه روش دلفی-فازی اعتبار آنها تایید گردید.در مرحله نهایی با تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری(ISM)، سطوح مقوله های کلیدی و روابط بین آنها تعیین و معرفی شد.}, keywords_fa = {"تشخیص فرصت کارآفرینی بین المللی"," شرکتهای دانش بنیان"," کسب وکار بین المللی"}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12414.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12414_c58dede5671187629f79d3ebd0c897a6.pdf} } @article { author = {SHAHINPOUR, Ali and KARABULUT, Kerem}, title = {The Effect of Human Capital on Business Space in Islamic Countries}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {4}, pages = {87-105}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.39114.1403}, abstract = {Business refers to the activities of producing and purchasing goods and services for the purpose of selling for making profit. The business space is characterized by factors such as the health of the administrative system, social security, government economic policies stability, laws and regulations, and the quality of the judicial system, which are outside the remit of the business unit managers and affect the performance of business. Business ease index can be considered as one of the indicators of economic development of the country. It is important to consider the factors affecting business space index in different countries. Purpose of this article is to study the impact of human capital on business space index in Islamic countries. So, 26 countries member of the Organization of Islamic Cooperation (OIC) with information on model variables were selected on the World Bank website. The panel regression method, fixed effects approach was used to analyze and estimate the research model. The findings of the study indicate the positive impact of human capital and capital formation rate on business space in Islamic countries. Accordingly, the effect of foreign direct investment on business space in the sample countries has not been confirmed. Also, the effect of inflation on the dependent variable has been negative.}, keywords = {Business space,Human Capital,countries member of the Organization of Islamic Cooperation (OIC),Panel Regression}, title_fa = {تاثیر سرمایه انسانی بر فضای کسب‌وکار در کشورهای اسلامی}, abstract_fa = {کسب‌وکار به فعالیت‌های تولید و خرید کالاها و خدمات، به منظور فروش و با هدف کسب سود اطلاق می‌شود. محیط یا فضای کسب‌وکار به عواملی مانند سلامت نظام اداری، امنیت اجتماعی، ثبات در سیاست‌های اقتصادی دولت، قوانین و مقررات و کیفیت نظام قضایی اطلاق می‌شود که تغییر در این عوامل خارج از اختیارات و توانایی مدیران واحدهای اقتصادی بوده و بر عملکرد کسب وکارهای مختلف، اثر دارد. شاخص سهولت کسب‌وکار را می‌توان به‌عنوان یکی از نمودها و شاخص‌های توسعه اقتصادی کشور تلقی نمود. بررسی عوامل موثر بر شاخص فضای کسب‌وکار در کشورهای مختلف حائز اهمیت است. هدف مقاله، مطالعه تاثیر سرمایه انسانی بر شاخص فضای کسب‌وکار در کشورهای اسلامی می‌باشد. برای این منظور 26 کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی که اطلاعات مربوط به متغیرهای مدل در سایت بانک جهانی وجود داشت انتخاب گردیده‌است. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و برآورد مدل تحقیق از روش رگرسیون پانل رهیافت اثرات ثابت بهره‌گیری شده‌است. یافته‌های پژوهش بیانگر تاثیر مثبت سرمایه انسانی و نرخ تشکیل سرمایه بر فضای کسب‌وکار در کشورهای اسلامی بوده‌است. براساس آن، اثر سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بر فضای کسب‌وکار در کشورهای نمونه تأیید نشده است. همچنین اثر تورم بر شاخص کلی فضای کسب‌وکار در کشورهای اسلامی منفی بوده‌است.}, keywords_fa = {فضای کسب‌وکار,سرمایه انسانی,کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی. رگرسیون پانل}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12196.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12196_3cc889977416c6c44cc2760fd2ca37cf.pdf} } @article { author = {Akbari, Ebadollah and Aali, Samad and Alavi matin, Yaguob and Mahmoudzadeh, Morteza}, title = {Comparison of Iran-Turkey Export Incentives in order to Provide Appropriate Incentives to Increase Iran's Exports}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {4}, pages = {107-127}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2020.41712.1514}, abstract = {The aim of the present research was to compare Iran- Turkey export incentives in order to introduce appropriate incentives for increasing Iran’s export volume. Research population consisted of experts and managers in Iran Trade Development Organization and Chambers of Commerce. Regarding the nonspecific number of the research population Cochran formula was utilized to determine the size of research sample. Research data was collected through the use of researcher made questionnaire which was distributed among 260 individuals, and analyzed via Smart PLS software. The comparison between Iran- Turkey export incentives showed that financial and information incentives in Turkey were more comprehensive and accurate than Iran. Also, scientific and technical incentives were only administered in Turkey which in turn resulted in 206 billion dollars gain from Turkey’s exports for last year; approximately 4 times more than Iran’s export volume. Finally, various kinds of exemptions, technical and credit support, and successful experiences of Turkey in implementing export incentives were offered to Iran in order to increase its export volume.}, keywords = {"Iran","Turkey","Export","Export Incentives"}, title_fa = {مقایسه مشوق‌های صادراتی ایران و ترکیه در راستای ارائه مشوق‌های مناسب برای افزایش صادرات ایران}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق مقایسه مشوق‌های صادراتی ایران و ترکیه در راستای ارائه مشوق‌های مناسب برای افزایش صادرات ایران می‌باشد. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان و مدیران سازمان توسعه تجارت و اتاق‌های بازرگانی ایران می باشد. با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه آماری از فرمول کوکران برای جامعه آماری نامحدود جهت تعیین حجم نمونه استفاده شد و بر این اساس تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. داده‌‌ها با استفاده از اسناد و مدارک موجود در دو کشور و پرسشنامه محقق ساخته جمع‌آوری و با تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از مقایسه مشوق‌های صادراتی ایران و ترکیه نشان می‌دهد که مشوق‌های مالی و اطلاعات در ترکیه کامل تر از ایران و مشوق های علمی و فنی صرفا در دولت ترکیه اجرا می گردد که نتیجه آن 206 میلیارد دلار صادرات ترکیه در سال گذشته ، تقریبا 4 برابر صادرات ایران می باشد. در نهایت انواع معافیت ها، کمکهای فنی و اعتباری و تجارب موفق ترکیه در اعمال مشوق های صادراتی برای افزایش صادرات به ایران پیشنهاد گردیده است.}, keywords_fa = {"ایران","ترکیه","افزایش صادرات","مشوق های صادراتی"}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12195.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12195_2498727d9d03bae5eda3454596c97abc.pdf} } @article { author = {Mousavi, Maryam Al Sadat and emari, hossein and Fakhimi Azer, Sirous and Mousavi, Siamak}, title = {Evaluation of the simultaneous moderating effect of fashionalism and moderation effect of gender on the relationship between materialism and mandatory purchase (conditional analysis process approach)}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {3}, number = {4}, pages = {129-142}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2021.40275.1459}, abstract = {Compulsive buying has become an important area of research in the field of consumer behavior research today. The importance of studying compulsive buying behavior stems from the nature of its negative aspects in consumer behavior. Therefore, identifying the factors affecting the facilitation and development of such purchases is needed. In this paper, for the first time, the impact of gender adjustment on the relationship between materialism and compulsive buying in the garment industry is evaluated. In this study, the validity and reliability of the questionnaires were measured. The statistical population of this study includes customers of clothing shopping centers located in Hamadan province in Iran. Then, due to the unlimited statistical population, and according to the Krejcie and Morgan table, 384 individuals were selected as sample. The sampling method of this study is multi-stage cluster sampling. In the next step, in the descriptive statistics section, many indicators on demographic information were reported. Then, mean, standard deviation, variance, elongation, and skewness indices for the components were obtained using SPSS software. In the final step, in the inferential statistics section, the conditional process analysis was measured using the PROCESS macro effect of the moderator. The results of this study showed that materialism has a positive and significant effect on compulsive buying and materialism has a positive effect on compulsive buying.}, keywords = {Compulsive buying,Materialism,gender,Garment}, title_fa = {بررسی نقش تعدیل‌کنندگی جنسیت در رابطه بین مادی‌گرایی و خرید اجباری؛ مطالعه موردی صنعت پوشاک}, abstract_fa = {امروزه خرید اجباری به یک ناحیه مهم از تحقیقات در حوزه تحقیق رفتار مصرف‌کننده تبدیل شده است. اهمیت مطالعه رفتار خرید اجباری، از ماهیت جنبه‌ی منفی که در رفتار مصرف‌کننده دارد، ناشی می‌شود. لذا شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیل و توسعه‌ی این گونه خریدها مورد نیاز است. دراین مقاله برای اولین بار تأثیر تعدیل‌کنندگی جنسیت در رابطه بین مادی‌گرایی و خرید اجباری در صنعت پوشاک ارزیابی شد. در این تحقیق ابتدا روایی و پایای پرسنامه ها سنجیده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان مراکز خرید پوشاک واقع در استان همدان واقع در کشور ایران می‌باشند. سپس، با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، و با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که پس از بررسی پرسشنامه‌های جمع‌آوری شده، 362 پرسشنامه قابل تحلیل بودند. روش نمونه‌گیری پژوهش حاضر، نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای است. در گام بعدی، در بخش آمار توصیفی، شاخص‌های فراوانی بر اطلاعات جمعیت‌شناختی گزارش شد. آنگاه، شاخص‌های میانگین، انحراف استاندارد، واریانس، کشیدگی و چولگی برای مؤلفه‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS به دست آمد. در گام نهایی، در بخش آمار استنباطی نیز تحلیل فرایند شرطی با استفاده از ماکرو PROCESS اثر تعدیل‌کنندگی اندازه‌گیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد که مادی‌گرایی تأثیر مثبت و معناداری بر خرید اجباری دارد و مادی‌گرایی با تعدیل‌گری جنسیت بر خرید اجباری اثر دارد.}, keywords_fa = {خرید اجباری,مادی‌گرایی,جنسیت,پوشاک}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12590.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12590_d1442593a4d05ca17ed2275babe9ca46.pdf} }