@article { author = {Rahmanseresht, Hosein and Mahdieh, Omid and Movahedi, Mehdi}, title = {Iranian Firms' Movement towards Transnational Firms: The Role of National Culture}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {1}, number = {1}, pages = {1-24}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2018.8809}, abstract = {While scholars of globalization have generally described it as emerging through a major increase in global wealth, trade, and accelerated computer and communications technologies, the reality is that most of the wealth in the world is still generated through internal transactions rather than (international) trade, while communications advances have yet to touch billions of people around the world.Culture has long been recognized as an important factor shaping international trade behavior. On a macro level, studies have shown that different cultures react differently to globalization and corporate development process. In addition, the national culture framework of Hofstede is also used to help explain variations in transnational and multinational corporation diffusion across countries.According to the importance of national culture, in this article it’s role in international trade  and the process of globalization of transnational corporations was examined. The finding shows that among the national culture framework of Hofstede, only in three dimensions (power distance, individualism and masculinity) there is a significant difference between the culture of transnational firms. It could be said that the presence of  Iranian firms in the global markets may be affected by the same cultural dimensions that be mentioned above.}, keywords = {globalization,Transnational Firms,National Culture,Global Markets,Iran}, title_fa = {نقش فرهنگ ملی در پیوستن شرکت‌های ایرانی به شرکت‌های فراملی}, abstract_fa = {امروزه شرکت‌های فراملی نقشی کلیدی در عرصه بین‌الملل ایفا می‌کنند. با در نظر گرفتن حجم فعالیت، قدرت اقتصادی بالا و ساختار سازمانی خاص، شرکت‌های فراملی را می‌توان از بازیگران بسیار مهم صحنه اقتصاد نوین دانست. به دلیل اجتناب‌ناپذیری بحث ورود به بازارهای جهانی و پیوستن به سازمان تجارت جهانی، ضروری است شرکت‌های ایرانی با قواعد ورود به بازارهای بین‌المللی آشنا شوند و قابلیت‌های آن را کسب کنند؛ اما اغلب الگوهای مربوط به این زمینه، در کشورهای غربی و با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن‌ها ارائه‌شده‌اند و موفقیت آن‌ها در یک محیط خاص نمی‌تواند ضامن موفقیتشان برای شرکت‌های ایرانی نیز باشد. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد مسیر بین‌المللی شدن، الگویی چندخطی است و بنابراین در مطالعات تطبیقی، بررسی شرایط خاص هر کشور بسیار حائز اهمیت است. یکی از این شرایط که تأکید بسیاری نیز بر آن شده است، شرایط فرهنگی است. با توجه به مطالب فوق، مقاله حاضر در پی آن است که به بررسی نقش فرهنگ ملی در تجارت بین‌الملل و مقایسه فرهنگ حاکم بر شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های فراملی بپردازد و برای این منظور از ابعاد فرهنگی هافستد بهره گرفته است. نتایج حاصل بیانگر آن است که از میان چهار بعد فرهنگی موردنظر هافستد، در سه شاخص (فاصله قدرت، فردگرایی و مردگونگی) تفاوت فراوانی بین فرهنگ شرکت‌های فراملی وجود دارد و می‌توان چنین نتیجه گرفت که عوامل مذکور می‌توانند بر حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی، مؤثر باشند.}, keywords_fa = {جهانی‌شدن,شرکت‌های فراملی,فرهنگ ملی,بازارهای جهانی,ایران}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8809.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8809_7a957ea8b46102e6e661945003e3dbe1.pdf} } @article { author = {Ghaffarinasab, Nader and Jabarzadeh, Younis and Matlabzadeh, Alireza}, title = {Studying the effect of considering competition in locating logistic hubs on the international shipping market share using the game theory}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {1}, number = {1}, pages = {25-46}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2018.8810}, abstract = {Hub location problem (HLP) is one of the strategic planning problems in logistics with numerous applications in passenger/cargo transportation, postal services, telecommunications, etc. This paper addresses the competitive single allocation HLP where the market is assumed to be a duopoly. Two firms (decision makers) sequentially decide on the configuration of their hub networks trying to maximize their own market shares and the customers choose one firm based on the service level (cost, distance, and etc.) provided by these firms. Mathematical formulations are provided for the problems of the first and second firms (the leader and the follower, respectively) and a tabu search (TS) based solution algorithm is proposed for solving the leader's and the follower's problems. Standard data sets, which exist in the literature of HLP, have been used to validate the solution methods and mathematical models. Computational experiments show that considering the competition in deciding on the location of hubs can positively affect the captured market share from the international shipping markets.}, keywords = {Competitive market,logistics,hub location,game theory}, title_fa = {مطالعه تأثیر در نظرگیری رقابت در مکان‌یابی هاب های لجستیکی بر سهم بازارهای بین‌المللی حمل‌ونقل با استفاده از نظریه بازی‌ها}, abstract_fa = {مسئله مکان‌یابی هاب یکی از مسائل راهبردی در لجستیک محسوب می‌شود که کاربردهای مختلفی در حمل‌ونقل مسافران و کالاها، سرویس‌های پستی، شبکه‌های مخابراتی و غیره دارد. مقاله حاضر با فرض یک بازار دوقطبی، مسئله مکان‌یابی رقابتی هاب ها را در شبکه تخصیص تکی مورد بررسی قرار می‌دهد. دو شرکت (تصمیم‌گیرندگان) تصمیمات متوالی را برای پیکره‌بندی شبکه‌های هاب خود می‏گیرند تا سهم بازارشان را به حداکثر برسانند و مشتریان یکی از شرکت‌ها را بر اساس سطح خدمتی (از نظر هزینه، مسافت و غیره) که هر یک از آن‌ها ارائه داده‌اند، انتخاب می‏کنند. مدل‌های ریاضی بر اساس تعادل استکلبرگ برای مسائل شرکت اول و دوم (رهبر و پیرو) ارائه و یک الگوریتم حل بر مبنای‏ جستجوی ممنوعه برای مسائل رهبر و پیرو پیشنهاد می‌شود. برای اعتبارسنجی روش حل و مدل‌های ریاضی از مجموعه داده‏های استاندارد موجود در ادبیات موضوع استفاده می‌شود. یافته‏های تحقیق لزوم در نظر گرفتن رقابت در مکان‌یابی هاب‏های لجستیکی برای شرکت‏های حمل‌ونقل به‌منظور جذب سهم بیشتر بازارهای بین‌المللی حمل‌ونقل را نشان می‌دهند.}, keywords_fa = {بازار رقابتی,لجستیک,مکان‌یابی هاب,نظریه بازی‌ها}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8810.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8810_102b9e6c15047aeed8d06ef2f8676d49.pdf} } @article { author = {Fazlzadeh, Alireza and Abdi, Sohrab}, title = {Product Market Competition, Accuracy of Managers' Forecasted Earnings, Ownership Type: Evidence from international companies}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {1}, number = {1}, pages = {47-65}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2019.8811}, abstract = {Earnings forecast by managers, is a sign of managers' personal information delivery along with their claims confirmation which helps investors to better understand the relationship between the manager's forecast and the firm's future performance and correctly pricing the securities. In this regard, product market competition is one of the external regulatory mechanisms that plays a role in the disclosure of information to investors and affects forecasted earnings properties. Also, public/private ownership is effective in disclosure of information by managers and has an important role in building competitive environment in market and in interaction with the amount of product market competition, can has impact on the quality of information disclosure by managers. Hence, the aim of this research is to investigate the effect of product market competition on the accuracy of managers' forecasted earnings and the impact of ownership type on their relationship. In order to achieve the goal of the research 86 firms among during the period from 2007 to 2016 were screened in the community. According to the findings, the impact of product market competition on the accuracy of forecasted earnings is significantly positive. So, competition as a control mechanism has an effective role in disclosure of information by firms and leads to more accurate forecasts by managers. But the effect of state (public) ownership on earnings forecast's accurate is not significant. The results also show that the state ownership in interaction with product market competition hasn't significant impact on the accuracy of forecasted earnings.}, keywords = {Accuracy of Managers' Forecasted Earnings,Ownership Type,Product Market Competition}, title_fa = {رقابت در بازار محصول، دقت سود پیش‌بینی ‌شده توسط مدیریت، نوع مالکیت: شواهدی از شرکت های بین‌المللی}, abstract_fa = {بین المللی شدن شرکت فرایندی است که از واردات و صادرات شروع و تا سطح ادغام های پیشرفته گسترش می یابد. این مهم تاثیر قابل توجهی، هم بر شئون شرکت از جمله دقت پیش بینی سود، ریسک و نوسانات می شود. از سوی دیگر پیش­بینی سود توسط مدیران، سرمایه­گذاران را در قیمت­گذاری اوراق بهادار کمک می­کند. در این­ راستا، رقابت در بازار محصول از سازوکارهای نظارتی برون‌سازمانی، ویژگی­های سود پیش‌بینی‌ شده را تحت تأثیر قرار می­دهد. همچنین، نوع مالکیت (دولتی/غیردولتی) علاوه بر اینکه بر افشای اطلاعات از سوی مدیران مؤثر است، در ایجاد فضای رقابتی بازار نیز نقش فعالی دارد و می­تواند در تعامل با میزان رقابت در بازار محصول بر کیفیت افشای اطلاعات تأثیرگذار باشد. ازاین­رو، هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول به واسطه بین المللی شدن شرکت، بر دقت سود پیش­بینی شده توسط مدیریت و اثر نوع مالکیت بر رابطه آن­ها است. به‌منظور دستیابی به هدف پژوهش تعداد 86 شرکت از بین شرکت­های پذیرفته شده در بازار اوراق بهادار تهران طی سال­های 1385 الی 1394 در جامعۀ غربال‌شده قرار گرفت. برای آزمون فرضیه­ها از الگوی رگرسیونی چندگانه استفاده شده است. مطابق یافته­ها، تأثیر رقابت در بازار محصول بر دقت سود پیش­بینی شده، مثبت معنی­دار است؛ بنابراین، رقابت به­عنوان سازوکار نظارتی بر افشای اطلاعات نقش مؤثری داشته و به پیش­بینی­های دقیق­تر مدیران منجر می­شود. ولی تأثیر نوع مالکیت بر دقت پیش­بینی سود، معنادار نیست. همچنین، نتایج نشان می­دهد، نوع مالکیت در تعامل با رقابت در بازار محصول بر دقت سود پیش­بینی شده تأثیر معناداری ندارد. ولی ورود به فازهای بین المللی شدن نتایج را تحت اشعاع قرار می دهد.}, keywords_fa = {دقت سود پیش‌بینی شده توسط مدیریت,نوع مالکیت,رقابت در بازار محصول}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8811.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8811_d498e7e2a1e95579b9cfa46e4aa55dfe.pdf} } @article { author = {Shafiei Nikabadi, Mohsen and Bageri, Hasan and Gorzin, Zahra}, title = {Ranking the effective factors on Nano-based products commercialization using Interpretive Structural Modeling technique}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {1}, number = {1}, pages = {67-94}, year = {2018}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2018.8812}, abstract = {The commercialization process requires product development, market valuation, market strategies, finance, construction, and accounting. For a successful business, we need a multifaceted environment. Also, Identification of requirements for international development of markets for Nano-based products is an essential topic in related research. So, the main goal of the paper is detecting and ranking the effective factors on commercialization of Nano-based products. The research is an applied and descriptive one on the base of a self-made questionnaire and Interpretive Structural Modeling technique(ISM). For gathering data, the questionnaires were distributed among 15 experts on the field of Chemistry, Chemical Engineering, Industrial and Materials Engineering and Electrical Engineering. All of them have more than 15 years of experience and MSc. and PhD. Degree. The results were analyzed by Interpretive Structural Modeling (ISM) technique and MICMAC analysis. After MICMAC analysis, the indices were categorized in four areas of autonomous, dependent or grafted, and independent or penetration. The findings shown that proper marketing strategy, attention to the marketing strategy and competitors, constant measuring and evaluating of customers, quick presentation to the market, funding, finding appropriate ideas, and special attention to the market strategy which are the most effective indices on commercializing in Nano-based products. The most important and effective index was special attention to the market strategy. Main Contribution of the paper is to presenting a framework for the effective factors on commercialization and assessing them on the base of ISM method for Nano-based products.}, keywords = {Commercialization,Nano technology,Interpretive Structural Modeling,MICMAC analysis}, title_fa = {شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر تجاری سازی در حوزه محصولات نانو با استفاده از تکنیک مدلسازی ساختاری- تفسیری}, abstract_fa = {هدف اصلی این مقاله، شناسایی و رتبه بندی عوامل اثرگذار بر تجاری سازی و الزام توسعه بین­المللی بازارها برای محصولات نانو با توجه به خصلت و کاربرد آنها می باشد. این مقاله از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی و از لحاظ زمان، تحقیقی مقطعی می باشد. این تحقیق از لحاظ طرح تحقیق، توصیفی- پیمایشی بوده که با ابزار پرسش­نامه محقق ساخته و بر اساس تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری انجام شده است. برای به دست آوردن داده ها، پرسش­نامه­ای میان 15 نفر از خبرگان که شامل، اساتید در رشته­های شیمی، مهندسی شیمی، مهندسی صنایع و مواد، برق و کارشناسانی که در حوزه تولید و تحقیقات محصولات نانو فعالیت دارند (با سابقه کاری بالای 7 سال و مدرک کارشناسی ارشد به بالا)، توزیع شد که نتایج پرسش­نامه با استفاده از تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری و تحلیل MICMAC مورد بررسی قرار گرفت که پس از تحلیل MICMAC شاخص ها در چهار ناحیه، خودمختار، وابسته، پیوندی و مستقل یا نفوذ قرار گرفتند. نتایج بدست آمده نشان داد که شاخص­های " استراتژی مناسب بازاریابی"، " توجه به استراتژی بازاریابی و رقبا"، "بررسی و سنجش مستمر نیاز مشتری"، معرفی سریع به بازار"، "تامین سرمایه"، " ایده یابی" و " توجه ویژه به استراتژی بازار" از تاثیرگذارترین شاخص­های تجاری سازی در حوزه محصولات نانو، به حساب می­آیند. مهمترین و مؤثرترین آنها نیز شاخص " توجه ویژه به استراتژی بازار" است.}, keywords_fa = {تجاری سازی,فناوری نانو,مدل سازی ساختاری تفسیری,تجزیه و تحلیل MICMAC}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8812.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8812_9b8e7599e30871ce148b70ccf918c966.pdf} } @article { author = {Rezazadeh, Bahram and Asiaban, Mina}, title = {Effects of Strategic Orientation on Product Development for New Exporting Markets}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {1}, number = {1}, pages = {95-113}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2019.8813}, abstract = {According to resource based view, understanding the relationship between three dimensions of strategic orientation (market orientation, learning and entrepreneurship orientation) and product development for new markets can be helpful to achieve greater success in penetrating to new markets especially in export markets. The relationship between strategic orientation and new product development investigated by researchers but we can not find so studies focused on effect of strategy on product adjustments for overseas .This research has been studied among companies which are listed in the Tehran Stock Exchange .The results of the Spearman correlation, multiple regressions and path analysis using the software SPSS, indicate that in all three dimensions of strategic orientation (market orientation, learning and entrepreneurship orientation) on new product development, there is the indirect significant effect and only in market orientation there is direct significant effect on NPD. Also a significant effect of process mechanisms variables as the intermediate variable is confirmed.}, keywords = {Entrepreneurship orientation,Learning orientation,Market orientation,New product development for export,Strategic orientation}, title_fa = {بررسی تاثیر جهت گیری استراتژیک بر توسعه محصولات صادراتی}, abstract_fa = {بر اساس دیدگاه منبع محور، درک رابطه بین جهت گیری استراتژیک و توسعه محصول می‌تواند در دستیابی به موفقیت بالاتر مفید باشد. به ویژه درک این تاثیر در انطباق ویژگیهای محصول با بازارهای جدید خارجی یا اصطلاحا محصولات صادراتی از اهمیت مضاعف بر خوردار است.هرچند رابطه جهت گیری استراتژیک با توسعه محصول جدید فراوان بررسی شده ولی تاثیر این امر بر صادرات نیاز به مطالعه بیشتر دارد. این پژوهش در میان شرکت‌های فعال در سازمان بورس اوراق بهادار  تهران مورد بررسی قرار گرفته است. علت انتخاب امکان پذیری دسترسی به داده های قابل اتکا است. نتایج بدست آمده از همبستگی اسپیرمن، رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر با استفاده از نرم افزار spss ، بیانگر تاثیر معنی دار مستقیم جهت گیری استراتژیک (بعد بازار محوری)  و غیر مستقیم هر سه بعد جهت گیری استراتژیک (بازار محوری، یادگیری محوری و کارآفرینی محوری) بر توسعه محصولات صادراتی می‌باشد. هم چنین تاثیر معنی دار متغیر مکانیسم‌های فرآیندی به عنوان متغیر واسطه به تائید رسیده است.}, keywords_fa = {بازار محوری,توسعه محصولات صادراتی,جهت گیری استراتژیک,کار آفرینی محوری,یادگیری محوری}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8813.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8813_a61f9b55dfd956f14cd7fc7690e56b0c.pdf} } @article { author = {Ansari, Manouchehr and Soltanifar, Ehsan and Agazadeh, Hashem}, title = {Mapping opportunity recognition among foreign SMEs in Iran: The case of France, Germany, Chine and Turkey}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {1}, number = {1}, pages = {115-136}, year = {2019}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2019.8814}, abstract = {Investigating entry modes and methods of international companies are among common research topics in international business. However, this issue has been less noticed regarding international companies in Iran. Analyzing international companies' behaviors in Iran become more important mainly after nuclear agreement between Iran and world powers(P5+1) on 14 July 2015. This paper is aiming to do a cross-case analysis on entry modes of small and medium enterprises from four selected countries in Iran. In this regard first, we reviewed the literature and provided a primary framework in the form of 6 questions to map opportunity recognition and entry modes of foreign SMEs. Then, we conducted 44 semi-structured interviews, extracted main themes and constructed a set of tables and figures to compare foreign SMEs and map opportunity profiles divided by countries of origin. With regard to these comparisons and contrasting we found out 6 factors(including. home/host industrial structure, cultural closeness and networking conditions) that had determined different opportunity recognition behaviors among SMEs. Present research could be replicated by future researches for analyzing and developing trade with target countries.}, keywords = {International business,International Entrepreneurship,Entry Modes and Methods,Opportunity Recognition,Opportunity Recognition Mapping}, title_fa = {نگاشت رفتار و روش‌های فرصت‌شناسی کسب‌وکارهای کوچک و متوسط خارجی در ایران؛ مطالعه موردی فرانسه، آلمان، چین و ترکیه}, abstract_fa = {بررسی روش‌های فرصت‌شناسی و ورود به بازارهای بین­المللی ازجمله مهم‌ترین زمینه­های پژوهشی در حوزۀ بازرگانی بین­الملل محسوب می­گردد که البته در رابطه با شرکتهای خارجی فعال در ایران کمتر مورد بررسی قرار گرفته است. پرداختن به این موضوع به ویژه در شرایط بعد از توافقنامۀ برجام از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. این مقاله درصدد است تا یک مطالعۀ موردی تطبیقی میان روش‌های فرصت­شناسی شرکت‌های کوچک و متوسط از چهار کشور برگزیده در ایران را به انجام برساند. به این منظور بعد از مرور مختصری روی ادبیات موضوع، شش سؤال کلیدی تحقیق تبیین شده و با یک رویکرد کیفی 44 مصاحبۀ نیمه ساختاریافته با مدیران و نمایندگان شرکت‌ها از کشورهای برگزیده انجام شده است. سپس  داده‌های گردآوری شده با استفاده است روش تحلیل تم آنالیز شده و تم­های اصلی در مصاحبه­ها استخراج و در ادامه با ترسیم پروفایل فرصت‌شناسی شرکتها به تفکیک هر کشور امکان مقابله و مقایسه میان الگوهای رفتاری شرکتها به تفکیک هر کشور و مؤلفه های آن فرآهم شده است. بر اساس نتایج تحقیق اغلب شرکت‌های مورد مطالعه فرایند فرصت­شناسی خود را با شرکت در نمایشگاه­ها و/یا اعزام هیأت­ به ایران آغاز کرده­اند لیکن برحسب 6 مؤلفه از جمله شرایط صنعتی شرکت و کشور میهمان، میزان قرابت فرهنگی و وضعیت شبکه­سازی مسیرهای متفاوتی را ادامه داده­اند. تحقیق پیش رو می‌تواند جهت تحلیل و آسیب­شناسی ابتکارات توسعۀ تجارت میان ایران و سایر کشورهای هدف تجاری مورد استفاده قرار گیرد.}, keywords_fa = {بازرگانی بین الملل,روش‌های ورود,بازارهای خارجی,فرآیند فرصت شناسی}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8814.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_8814_50e1f1770df7c242bc6e30786a8658c3.pdf} }