@article { author = {Rezvani, Mehran and Amin Shokravi, Negar and رضائی, مرضیه}, title = {Identifying the Impact of Dynamic Capabilities on the Adoption and Success of Internationalization Strategies (Case Study: Marjan Tile Company)}, journal = {Journal of International Business Administration}, volume = {4}, number = {1}, pages = {43-65}, year = {2021}, publisher = {دانشگاه تبریز}, issn = {2588-5057}, eissn = {2717-2465}, doi = {10.22034/jiba.2021.42036.1529}, abstract = {Today, due to the growing importance of internationalization in a highly dynamic and competitive environment, companies need to identify and strengthen those capabilities that have the greatest impact on the success of their international performance. So; the main purpose of this study is to use the perspective of dynamic capabilities and identify the impact of these capabilities on the selection and application of internationalization strategies in Marjan Tile Company. This study, which is a mixed method, first in the qualitative part using semi-structured interviews to identify dynamic capabilities in three dimensions: identifying environmental opportunities, exploiting environmental opportunities and maintaining a competitive position used and 6 main internationalization strategies in Marjan Tile, which include: direct exports, indirect exports, licensed production, the Internet, international joint ventures, and agency licenses; Then, in a quantitative section, with the help of questionnaires and library studies, the effect of dynamic capabilities on internationalization strategies was investigated; Thus, in the descriptive statistics section, the statistical indicators extracted from the questionnaires and in the inferential statistics section, based on the described data, they have been analyzed in the form of research questions. Finally, comprehensive results of the status of dynamic capabilities, the status and importance of each internationalization strategy, as well as an integrated conceptual framework of the impact of each dimension of dynamic capabilities on the adoption and success of each internationalization strategy are presented in the study.}, keywords = {"Internationalization Strategies","Dynamic capabilities","Tile and ceramic industry","Marjan Tile Company"}, title_fa = {شناسایی تأثیر قابلیت‌های پویا بر اتخاذ و موفقیت استراتژی‌های بین المللی‌سازی (مورد مطالعه: شرکت کاشی مرجان)}, abstract_fa = {امروزه بدلیل اهمیت روزافزون بین‌المللی‌سازی در فضای بسیار پویا و رقابتی موجود، شرکت‌ها باید به شناسایی و تقویت آن دسته از قابلیت‌های خود که بیشترین تأثیر را بر موفقیت عملکرد بین‌المللیشان دارند، بپردازند. لذا؛ هدف اصلی این پژوهش، بهره‌گیری از دیدگاه قابلیت‌های پویا و شناسایی تأثیر این قابلیت‌ها بر انتخاب و به کارگیری استراتژی‌های بین‌المللی‌سازی در شرکت کاشی مرجان می‌باشد. این مطالعه که به روش آمیخته صورت پذیرفته است، ابتدا در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته به شناسایی قابلیت‌های پویا در سه بعدِ: شناسایی فرصت‌های محیطی، بهره‌برداری از فرصت‌های محیطی و حفظ جایگاه رقابتیِ به کارگرفته شده و 6 استراتژی بین‌المللی‌سازی اصلی در شرکت کاشی مرجان که عبارتند از: صادرات مستقیم، صادرات غیرمستقیم، تولید تحت لیسانس، اینترنت، سرمایه‌گذاری مشترک بین‌المللی و اعطای مجوز نمایندگی، پرداخته شده؛ سپس در بخش کمی به کمک پرسشنامه و مطالعات کتابخانه‌ای، تأثیر قابلیت‌های پویا بر استراتژی‌های بین‌المللی‌سازی بررسی شده؛ بدین گونه که در بخش آمار توصیفی، شاخص‌های آماریِ استخراج شده از پرسشنامه‌ها و در بخش آمار استنباطی، بر اساس داده‌های توصیف شده، به تجزیه و تحلیل آنها در قالب سؤالات تحقیق پرداخته شده است. در نهایت نتایج جامعی از وضعیت قابلیت‌های پویا، وضعیت و اهمیت هر یک از استراتژی‌های بین‌المللی‌سازی و همچنین چارچوب مفهومی یکپارچه‌ای از تأثیر هر یک از ابعاد قابلیت‌های پویا بر اتخاذ و موفقیت هر یک از استراتژی‌های بین‌المللی‌سازی در مورد مطالعه ارائه شده است.}, keywords_fa = {"قابلیت‌های پویا","صنعت کاشی و سرامیک","استراتژی‌های بین‌المللی‌سازی","کاشی مرجان"}, url = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12520.html}, eprint = {https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12520_b612ac02b076cd86948b5f20f6b97d40.pdf} }