%0 Journal Article %T شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیت‌های پویا %J نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی %I دانشگاه تبریز %Z 2588-5057 %A ناصحی فر, وحید %A دهدشتی شاهرخ, زهره %A تقوی فر, محمدتقی %A فرزانه حسن زاده, ژاله %D 2019 %\ 02/20/2019 %V 1 %N 3 %P 23-42 %! شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیت‌های پویا %K کارآفرینی بین‌الملل %K صادرات کارآفرینانه %K صادرات غیرنفتی %K صنایع غذایی %K قابلیت‌های پویا %R 10.22034/jiba.2019.7588 %X توسعه صادرات به‌ویژه صادرات کالاهای صنعتی یکی از شاخص‌های رشد و توسعه‌یافتگی یک کشور است. ازاین‌رو، هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه بنگاه‌های صادراتی صنایع غذایی با توجه به ویژگی‌های صادرکنندگان نمونه و درک چیستی و چگونگی مؤلفه‌های مؤثر بر این مفهوم از دیدگاه قابلیت‌های پویا است. بدین منظور از روش کتابخانه­ای و پژوهش کیفی (تحلیل محتوا) برای ارائه مدل در مرحله اول تحقیق استفاده گردید. مدل به‌دست‌آمده موردبررسی به روش کمی قرار گرفت و بر اساس مدل پرسشنامه­ای تنظیم شد. جامعه آماری در این تحقیق نیز شرکت‌های کوچک و متوسط در صنعت مواد غذایی است و روش نمونه‌گیری قضاوتی هدفمند هست. از کل پرسشنامه‌های ارسال‌شده برای نمونه آماری 210 نفری تعداد 193 پرسشنامه جهت تحلیل مناسب تشخیص داده شد. محقق با این تعداد پرسشنامه کار تحلیل را آغاز نمود و مدل معادلات ساختاری را اجرا کرد و برای این منظور از نرم‌افزار Smart Pls استفاده شد. نتایج نشان داد که 4 بعد از 5 بعد قابلیت شناسایی و تصرف فرصت‌ها بر قابلیت پیکربندی مؤثر است و محیط کلان دارای تأثیر منفی بر قابلیت پیکربندی است. همچنین محیط خرد دارای ویژگی تعدیل­گری در رابطه بین دو متغیر است. از طرف دیگر قابلیت پیکربندی بر صادرات کارآفرینانه مؤثر است. %U https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7588_b5675e512cbe07450593d0fba838c5be.pdf