%0 Journal Article %T بررسی تاثیر عوامل نیرویی در رابطه بین فرهنگ بازاریابی و عملکرد صادراتی شرکت‌های تولیدی صادراتی استان زنجان %J نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی %I دانشگاه تبریز %Z 2588-5057 %A عباسی اسفنجانی, حسین %A مرسلی, رویا %A خدایی گرگری, محمدتقی %D 2018 %\ 11/22/2018 %V 1 %N 2 %P 21-35 %! بررسی تاثیر عوامل نیرویی در رابطه بین فرهنگ بازاریابی و عملکرد صادراتی شرکت‌های تولیدی صادراتی استان زنجان %K عملکرد صادراتی %K فرهنگ بازارگرایی %K مشتری‌گرایی %K رقیب‌گرایی %K هماهنگی بین‌بخشی %R 10.22034/jiba.2018.7590 %X  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بازارگرایی و عملکرد صادراتی در شرکت­های تولیدی صادراتی انجام شده است. به­منظور دستیابی به هدف تحقیق و تبیین ضرورت توجه به مشتریان و رقبا در رسیدن به عملکرد مطلوب، ادبیات پژوهش با رویکرد اکتشافی و تطبیقی مورد مطالعه قرار گرفت. همچنین، با روش تحقیق پیمایشی، داده­های میدانی برای آزمون فرضیات با استفاده از ابزار پرسشنامه و با مراجعه به 129 نفر از مدیران، کارشناسان، خبرگان و صاحبان شرکت­های تولیدی صادراتی استان زنجان جمع­آوری شد. متغیر بازارگرایی در سه بُعد مشتری­گرایی، رقیب­گرایی و هماهنگی بین­بخشی و عملکرد صادراتی در بُعد مالی و غیرمالی موردسنجش و اندازه‌گیری قرار گرفت. نتایج تحلیل داده­ها با آزمون همبستگی پیرسون، بیانگر رابطه مستقیم و همبستگی مثبت و معنی­دار بین بازارگرایی و عملکرد صادراتی را در شرکت­های موردمطالعه است (51/0=r). محاسبه ضریب تعیین؛ یعنی توان دوم ضریب همبستگی(R2) و بررسی تأثیر بازارگرایی بر عملکرد صادراتی، نشان داد که 5/25 درصد تغییرات در عملکرد صادراتی در شرکت­های مذکور به بازارگرایی بستگی دارد. همچنین، بررسی تأثیر اندازه و عمر شرکت در رابطه بین بازارگرایی و عملکرد صادراتی در سه سطح شرکت­های کوچک، متوسط و بزرگ با طول عمر کم، متوسط و زیاد نشان داد که اندازه شرکت و عمر شرکت رابطه بین بازارگرایی و عملکرد صادراتی را به­طور مثبت تعدیل می­کند؛ به این­صورت که در شرکت­های کوچک، نقش و تأثیر بازارگرایی بر عملکرد صادراتی ضعیف است و این نتیجه با شرایط و الزامات ورود شرکت­ها به بازارهای بین­المللی تناسب و هم­خوانی کامل دارد. %U https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7590_6f6a3a02676be31208d9cc8ed35b139c.pdf