ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر استراتژیهای نوآوری بر عملکرد کسبوکارهای صادراتی
با توجه به جایگاه و نقش صادرات در اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین، مطرحشدن موضوع رقابت در بازارهای بینالمللی، لزوم توجه به کسبوکارها فعال در صادرات بیشازپیش مهم است. این نوع کسبوکارها برای بقای خود در بازار، در مقابل رقبای بزرگتر میتوانند از طریق نوآوری بر اندازه غیراقتصادی خود غلبه کنند. با کاربردی کردن استراتژیهای نوآوری، کسبوکارها خواهند توانست با خلق محصول جدید یا طراحی روش جدیدی برای تولید، عملکرد خود را بهبود بخشیده و به حیات خود در محیط ادامه دهند. در این تحقیق تأثیر دو مؤلفه استراتژی نوآوری محصول و استراتژی نوآوری فرایند بر عملکرد کسبوکارهای صادرکننده در شهر تبریز، بررسی شد. جامعه آماری این تحقیق شامل 230 شرکت که در 5 سال گذشته صادرات داشتهاند در شهر تبریز بوده که تعداد 148 شرکت بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدند. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها و آزمون فرضیههای تعریفشده از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شد که فرضیهها با نرمافزارهای SPSS18 وAMOS مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج حاکی از آن بود که استراتژی نوآوری محصول و فرایند بر عملکرد کسبوکارهای صادرکننده شهر تبریز تأثیر مثبت دارند، با توجه به آزمون تعدیل گری چنین حاصل شد که در شرایط شدت رقابت بالا استفاده از استراتژی نوآوری فرایند نسبت به استفاده از استراتژی نوآوری محصول کاراتر و اثربخشتر است.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7587_f78814c1bd351ac477ac7b38613fc497.pdf
2019-02-20
1
22
10.22034/jiba.2019.7587
استراتژی نوآوری محصول
استراتژی نوآوری فرآیند
شدت رقابت
عملکرد کسبوکار
فریبرز
رحیم نیا
r-nia@um.ac.ir
1
استاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
علیرضا
خوراکیان
2
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
فرشاد
قادری
farshad.gh.kh@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
AUTHOR
منابع
1
کاتلر، فلیپ.، کازلیون، جان.، مهرانی، هرمز. (1390). مدیریت و بازاریابی در عصر آشوب و تلاطم بازارها. رسا.
2
نیکرفتار، طیبه.، طالبی، کامبیز.، سعیدی آرانی، فاطمه. (1394). بررسی رابطه نوآوری سازمانی و عملکرد با متغیـر میـانجی نوآوری بازاریابی (مطالعه موردی: کسبوکارهای کوچک و متوسط در صـنعت نسـاجی کاشـان) ،مدیریت بازرگانی،7 (2)، 500-485.
3
کلاهکج، رسول. درزیان، کاظم، (1392). تجزیهوتحلیل بازارهای صادراتی (هدف) صادرات مزیت دار کشور، بررسیهای بازرگانی، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 4 (11)،ص 42-61.
4
برقی اسکویی، محمدمهدی.، ولی زاده، سمیه. (1369). تأثیر بهبود فضای کسبوکار بر تجارت خارجی: مطالعه موردی شرکای عمده تجاری ایران. مدیریت کسبوکار بینالمللی. 1 (2). ص 25-44.
5
مرتضوی، مهدی؛ رسولی قهرودی، مهدی. و رستمی، آرزو. (1395). بررسی تأثیر نوآوری سازمانی و استراتژی عمومی رهبری هزینه بر عملکرد سازمان از طریق مزیت رقابتی. مدیریت توسعه و تحول، (27), 25-17.
6
نیکرفتار، طیبه؛ طالبی، کامبیز. و سعیدی آرانی، فاطمه. (2015). بررسی رابطۀ نوآوری سازمانی و عملکرد با متغیر میانجی نوآوری بازاریابی (مطالعۀ موردی: کسبوکارهای کوچک و متوسط در صنعت نساجی کاشان). مدیریت بازرگانی، 7(2)، 500-485.
7
رحمان سرشت، حسین (1387). فرایند و استراتژیهای نوآوری در شرکتهای عمرانی ایران، چشمانداز مدیریت بازرگانی، (29): 278-297.
8
Abernathy, W., and Utterback J. (1978). Patterns of Industrial Innovation, Technology Review, (80): 41 – 47.
9
Allen S, R.Helms M.M. (2006). Linking strategic practices and organizational performance to porter’s generic strategies, Business process Management Journal, 12(4): 433-454.
10
Armanios, D.E., Eesley, C.E., Li, J., Eisenhardt, K.M., 2017. How entrepreneurs leverage institutional intermediaries in emerging economies to acquire public resources. Strategyic Management. (38): 1373–1390.
11
Arora, R. (2015). Making Innovations Happen. Fostering Innovations by Inducing Foresight. Retrieved at makinginnovationshappen.com/blog/1.
12
Brenes, E.R., Camacho, A.R., Ciravegna, L., Pichardo, C.A., (2016). Strategy and innovation in emerging economies after the end of the commodity boom—Insights from Latin America. J. Bus. Res. 69, 4363–4367.
13
Buzzell, R. D., & Gale, B. T. (1987). The PIMS principles: Linking strategy to performance. Simon and Schuster.
14
Cadogan, J.W., Sundqvist, S., Puumalainen, K, & Salminen, R. T. (2012). Strategic flexibilities and export performance: The moderating roles of export market-oriented behavior and the export environment. European Journal of Marketing, 46(10): 1418–1452.
15
Congden, S. W., & Schroeder, D. M. (1996). Competitive strategy and the adoption and usage of process innovation. International Journal of Commerce and Management, 6(3/4): 5-21.
16
Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firm behavior. Entrepreneurship: Critical perspectives on business and management, (3): 5-28.
17
Covin, J. G., Slevin, D. P., & Heeley, M. B. (2000). Pioneers and followers: Competitive tactics, environment, and firm growth. Journal of business venturing, 15(2): 175-210.
18
Croitoru, A. (2012). Schumpeter, JA, 1934 (2008), The Theory of Economic Development: An Inquiry into Profits, Capital, Credit, Interest and the Business Cycle, translated from the German by Redvers Opie, New Brunswick (USA) and London (UK): Transaction Publishers. Journal of comparative research in anthropology and sociology, 3(2): 1-13.
19
Damanpour, F. (2010). An integration of research findings of effects of firm size and market competition on product and process innovations. British Journal of Management, 21(4): 996-1010.
20
Damanpour, F., & Wischnevsky, J. D. (2006). Research on innovation in organizations: Distinguishing innovation-generating from innovation-adopting organizations. Journal of engineering and technology management, 23(4), 269-291.
21
Durand, R., Grant, R.M., Madsen, T.L., 2017. The expanding domain of strategic management research and the quest for integration. Strategic Manage. J. 38, 4–16.
22
Gallouj, Fa, & Windrum, Paul. (2009). Services and services innovation. Journal of Evolutionary Economics, 19(2): 141-148.
23
Gopalakrishnan, S., & Bierly, P. (2001). Analyzing innovation adoption using a knowledge-based approach. Journal of Engineering and Technology management, 18(2): 107-130.
24
Grant, R. M. (2016). Contemporary strategy analysis: Text and cases edition. John Wiley & Sons.
25
Hambrick, D. C. (1983). High profit strategies in mature capital goods industries: A contingency approach. Academy of Management journal, 26(4), 687-707.
26
Hambrick, Donald C., and David Lei. (1985). toward an empirical prioritization of contingency variables for business strategy." Academy of Management Journal 28(4): 763-788.
27
Harris, S. G., & Mossholder, K. W. (1996). The affective implications of perceived congruence with culture dimensions during organizational transformation. Journal of management, 22(4): 527-547.
28
Hurley, R. F., & Hult, G. T. M. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: an integration and empirical examination. The Journal of marketing, 42-54.
29
Iansiti, M. (1998). Technology integration. Harvard Business School Press, Boston.
30
Ittner, C. D., & Larcker, D. F. (1997). The performance effects of process management techniques. Management Science, 43(4): 522-534.
31
Jansen, J. J., Van Den Bosch, F. A., & Volberda, H. W. (2006). Exploratory innovation, exploitative innovation, and performance: Effects of organizational antecedents and environmental moderators. Management science, 52(11): 1661-1674.
32
Jaworski, B., Kohli, A., (1993). Market orientation: antecedents and consequences. Journal of Marketing 57 (3): 53–70.
33
Klingenberg, B., Timberlake, R., Geurts, T. G., & Brown, R. J. (2013). The relationship of operational innovation and financial performance—A critical perspective. International journal of production economics, 142(2): 317-323.
34
Knight, G. A., 11-Kumar, V., Jones, E., Venkatesan, R., Leone, R.P. (2011). Is Market Orientation a Source of Sustainable Competitive Advantage or Simply the Cost of Competing? Journal of Marketing, 75 (1): 16 –30.
35
Kohler, T.: Crowdsourcing-based business models: how to create and capture value, Calif. Manage. Rev. 57(4) (2015).
36
Kohli, A. K., & Jaworski, B. J. (1990). Market orientation: the construct, research propositions, and managerial implications. The Journal of Marketing, 1-18.
37
Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (2001). Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: The moderating role of environment and industry life cycle. Journal of business venturing, 16(5), 429-451.
38
Maine, E., Lubik, S., & Garnsey, E. (2012). Process-based vs. product-based innovation: Value creation by nanotech ventures. Technovation, 32(3): 179-192.
39
Miller, D. (1988). Relating Porter's business strategies to environment and structure: Analysis and performance implications. Academy of management Journal, 31(2): 280-308.
40
Miller, D., & Friesen, P. H. (1983). Strategy‐making and environment: the third link. Strategic Management Journal, 4(3): 221-235.
41
OECD, & Commission, European. (1997). Proposed Guidelines for Collecting and Interpreting Technological Innovation Data: The Oslo Manual. Productivity Growth and the New Economy. Paris orientation–performance relationship? Journal of Marketing, 58 (1): 46–55.
42
Porter, M. E. (1985). Technology and competitive advantage. Journal of business strategy, 5(3): 60-78.
43
Porter, M. E. (2008). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. Simon and Schuster.
44
Prajogo, Daniel I. "The strategic fit between innovation strategies and business environment in delivering business performance." International Journal of Production Economics 171 (2016): 241-249.
45
Schroeder, D. M. (1990). A dynamic perspective on the impact of process innovation upon competitive strategies. Strategic Management Journal, 11(1): 25-41.
46
Tidd, J. (2006). A review of innovation models. Imperial College London, 16.
47
Tsai, K.-H., & Yang, S.-Y. (2013). Firm innovativeness and business performance: The joint moderating effects of market turbulence and competition. Industrial Marketing Management, 42(8): 1279-1294.
48
Weiblen, T., & Chesbrough, H. W. (2015). Engaging with startups to enhance corporate innovation. California Management Review, 57(2), 66-90.
49
Xin, J. Y., Yeung, A. C., & Cheng, T. C. E. (2010). First to market: Is technological innovation in new product development profitable in health care industries? International Journal of Production Economics, 127(1): 129-135.
50
Zahra, S. A. (1996). Technology strategy and financial performance: Examining the moderating role of the firm's competitive environment. Journal of business venturing, 11(3): 189-219.
51
Zahra, S. A., & Bogner, W. C. (2000). Technology strategy and software new ventures' performance: Exploring the moderating effect of the competitive environment. Journal of business venturing, 15(2): 135-173.
52
Zahra, S. A., & Covin, J. G. (1993). Business strategy, technology policy and firm performance. Strategic Management Journal, 14(6): 451-478.
53
ORIGINAL_ARTICLE
شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیتهای پویا
توسعه صادرات بهویژه صادرات کالاهای صنعتی یکی از شاخصهای رشد و توسعهیافتگی یک کشور است. ازاینرو، هدف اصلی این تحقیق شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه بنگاههای صادراتی صنایع غذایی با توجه به ویژگیهای صادرکنندگان نمونه و درک چیستی و چگونگی مؤلفههای مؤثر بر این مفهوم از دیدگاه قابلیتهای پویا است. بدین منظور از روش کتابخانهای و پژوهش کیفی (تحلیل محتوا) برای ارائه مدل در مرحله اول تحقیق استفاده گردید. مدل بهدستآمده موردبررسی به روش کمی قرار گرفت و بر اساس مدل پرسشنامهای تنظیم شد. جامعه آماری در این تحقیق نیز شرکتهای کوچک و متوسط در صنعت مواد غذایی است و روش نمونهگیری قضاوتی هدفمند هست. از کل پرسشنامههای ارسالشده برای نمونه آماری 210 نفری تعداد 193 پرسشنامه جهت تحلیل مناسب تشخیص داده شد. محقق با این تعداد پرسشنامه کار تحلیل را آغاز نمود و مدل معادلات ساختاری را اجرا کرد و برای این منظور از نرمافزار Smart Pls استفاده شد. نتایج نشان داد که 4 بعد از 5 بعد قابلیت شناسایی و تصرف فرصتها بر قابلیت پیکربندی مؤثر است و محیط کلان دارای تأثیر منفی بر قابلیت پیکربندی است. همچنین محیط خرد دارای ویژگی تعدیلگری در رابطه بین دو متغیر است. از طرف دیگر قابلیت پیکربندی بر صادرات کارآفرینانه مؤثر است.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7588_b5675e512cbe07450593d0fba838c5be.pdf
2019-02-20
23
42
10.22034/jiba.2019.7588
کارآفرینی بینالملل
صادرات کارآفرینانه
صادرات غیرنفتی
صنایع غذایی
قابلیتهای پویا
وحید
ناصحی فر
vahid.n3004@gmail.com
1
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
زهره
دهدشتی شاهرخ
z.dehdashti@gmail.com
2
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
AUTHOR
محمدتقی
تقوی فر
3
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
AUTHOR
ژاله
فرزانه حسن زاده
jaleh.farzaneh3@gmail.com
4
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
AUTHOR
منابع
1
اتاق بازرگانی، صنایع و معادن استان تهران (11/02/1396). شانزدهمین نشست کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق تهران.
2
امین بیدختی، علی اکبر و زرگر، سید. مجتبی. (آذرماه،1390). بررسی موانع موجود در توسعه بنگاههای کوچک و متوسط (SMEs) و ارائه چارچوب حمایت از این بنگاهها، کار و جامعه، (38): 48-34.
3
کرمی، اژدر؛ صنوبر، ناصر؛ کرمی، هادی؛ یونس پور، زهرا. (1396). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط با نقش میانجی قابلیت یادگیری، مدیریت کسبوکار بینالمللی، 1(1): 16-1.
4
نوروزی، حسین؛ عبدالله پور، سجاد؛ گنجعلی وند، سمیه؛ معصومی، سیده غزل. (1396). تأثیر بازار گرایی صادرات برافزایش صادرات با نقش میانجی اثربخشی بازاریابی: مطالعه موردی شرکتهای صادراتی خشکبار، مدیریت کسبوکار بینالمللی، 1 (2): 103-83.
5
Adolph, S, Kruchten, P, Hall, W. (2012). Reconciling perspectives: A grounded theory of how people manage the process of software development, Journal of systems and Software, 85(6): 1269-1286.
6
Appiah, K, Selassie, H, Burnley, R. (2015). Determinants of SME international competitiveness: A case of Ghanaian horticultural exports, The Business and Management Review, 6(3): 191-204.
7
Boso, N, Story, V.M, Cadogan, J.W. (2013). Entrepreneurial orientation, market orientation, network ties, and performance: Study of entrepreneurial firms in a developing economy, Journal of Business Venturing, (26): 708-727.
8
Cao, C. (2011). Dynamic capabilities in a turbulent market environment: Empirical evidence from international retailers in China, Journal of Strategic Marketing, 19(5): 455-469.
9
Chang, H.FL.)2012). Export market orientation, managerial ties, and performance, International Marketing Review, 29(4): 403-423.
10
Creswell, J.W. (2007). An introduction to mixed methods research, University of Nebraska Lincoln.
11
Dong, M.N.Bingxin, L, Tse, D.K.)2013). Do business and political ties differ in cultivating marketing channels for foreign and local firms in China? Journal of International Marketing, 21(1): 39-56.
12
Efrat, K,Hughes, P, Nemkova, E, Souchon, A.L,Sy-changco, J. (2018). Leveraging of dynamic export capabilities for competitive advantage and performance consequence: Evidence from China, Journal of Business Research, 84, pp: 114-124.
13
Freema, J. (2009). Factors contributing to successful export performance of regional and metropolitan SME exporters, Published phd dissertation, University of Sunshine Coast.
14
Guo, H, Cao, Z. (2014). Strategic flexibility and SME performance in an emerging economy: A contingency perspective, Journal of Organizational Change Management, 27(2): 273-298.
15
Helfalt, C.S, Finkelstein, W, Mitchell, M.A, Peteraf, H. Singh,D, Teece, D, Winter, S. (2007). Dynamic capabilities: Understanding strategic change in organizations, Malden, MA: Blackwell.
16
Hessels, J, Vanstel, A. (2011). Entrepreneurship, export orientation, and economic growth, Small Business Economics, 37(2): 255-268.
17
Hulland, J. (1995). Use of partial least squares (PLS) in strategic management research: A review of four recent studies, Strategic Management Journal, 20(2): 195-204.
18
Kaur, V., Mehta, V. (2017). Dynamic capabilities for competitive advantage: A comparative study of IT Multinationals in India, Journal of Management Technology institiute, 21(1): 31-51.
19
Keupp, M.M, Gassmann, O. (2009). The past and the future of international entrepreneurship: A review and suggestions for developing the field, Journal of Management, 35(3): 600-633.
20
Kumlu, O. (2014). The effect of intangible resources and competitive strategies on the export performance of small and medium sized enterprise, Proceedia-social & behavioral science, (450): 24-34.
21
Liang Tan, W, Menkhoff, T, Wah Chay, Y. (2007). The effects of entrepreneurial growth orientation on organizational change and firm growth, Small Enterprise research Journal, 15(2): 88-99.
22
López-Duarter, C, Vidal-Suá Rez, M.M. (2010). External uncertainty and entry mode choice: Cultural distance, political risk and language diversity, International Business Review, 10(5): 1-25.
23
Mainela, T, Puhakka, V, Servais, P. (2014). The concept of international opportunity in international entrepreneurship: A review and a research agenda, International Journal of Management Reviews, 16(1): 105-129.
24
Malik, O.R, Kotabe, M. (2009). Dynamic capabilities, government policies, and performance in firms from emerging economies: Evidence from India and Pakistan, Journal of Management Studies, (46): 421-450.
25
Man, T. W. Y, Lau, T, & Snape, E. (2008). Entrepreneurial competencies and the performance of small and medium enterprises: An investigation through a framework of competitiveness. Journal of Small Business& Entrepreneurship, 21(3): 257-276.
26
Mudaling, D. (2015). A dynamic capabilities perspective of internationalization and performance of SMEs in south asia: A conceptual framework, International Journal of Information Technology and Business Management, 35(1): 44-62.
27
Navarro-Garcia, A, Schmidt, A.C, Rey-Moreno, M. (2016). Antecedents and consequences of exportg entrepreneurship, Journal of Business Research, (8): 1532-1538.
28
Pesanen, M. (2007). SME growth strategies: Organic or non-organic? Journal of Enterprising Culture (JEC), 15(4): 317-338.
29
Prange, C.Verdier, S. (2011). Dynamic capabilities, internationalization processes and performance, Journal of World Business, 46(1): 126-133.
30
Sidik, I.G. (2012). Conceptual framework of factors affecting SME development: Mediating factors on the relationship of entrepreneur traits and SME performance, International conference on small and medium enterprises development with a theme innovation and sustainability in SME development, 373-383.
31
Smirnova, M., Naudé, P., Henneberg, S.C., Mouzas, S., Kouchtch, S.P. (2011). The impact of market orientation on the development of relational capabilities and performance outcomes: The case of Russian industrial firms, Industrial Marketing Management, (40): 44-53.
32
Ramlee, A. (2017). Dynamic capabilities development: An examination of exporting small-to-medium enterprise (SMEs) in Malaysia, Doctoral thesis, Durham University.
33
Rodriguez, C.M., Wise, J.A., Martinez, C.R. (2013). Strategic capabilities in exporting: An examination of the performance of Mexican firms, Management Decision, 51(8): 1643-1663.
34
Taylor, P. (2013). The effect of entrepreneurial orientation on the internationalization of SMEs in developing countries, African Journal of Business Management, 7(19): 1927-1937.
35
Teece, D.J. (2009). Dynamic capabilities and strategic management, Oxford university press: 65-136.
36
Wickramaran te, A. Kiminami, A., Yagi, H. (2014). Entrepreneurial competencies and entrepreneurial orientation of team manufacturing firms in SriLanka, Asian Social Science, 10(18): 50-62.
37
Zeriti, A., Robson, M.J. Spyropoulou, S., Leonidou, C.N. (2014). Sustainable export marketing strategy fit and performance, Journal of International Marketing, 22(4): 44-66.
38
Zolfaghari, M., Criado, A.R., Nowinski, W. (2013). International entrepreneurship from emerging economies: A meta-analysis, In H.Etemad, T.K. Madsen, E.S. Rasmussen, P. Servais (Eds.), Current Issues International Entrepreneurship, (115-173). Cheltenham, UK: Edward Elgar Publishing.
39
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط
محیط های رقابتی و متغیر امروزی، ناپایداری، رقابت دانش محور و همچنین چرخه ی عمر کوتاه محصولات و کسب وکارها لزوم بهره گیری از رویکرد کارآفرینانه و قابلیت یادگیری سازمانی را هر چه بیشتر آشکار می کند. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر مستقیم گرایش کارآفرینی برعملکرد صادراتی و همچنین تأثیر غیرمستقیم آن از طریق قابلیت یادگیری بر عملکرد صادراتی، به مطالعه 154 شرکت کوچک و متوسط در ایران و انگلستان پرداخته است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی بوده و از حیث روش از نوع توصیفی همبستگی است. جهت تحلیل داده ها از روش دومرحلهای تحلیل عاملی تأییدی و تحلیل ساختاری استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است که گرایش کارآفرینی به طور مستقیم و همچنین غیر مستقیم از طریق قابلیت یادگیری بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین قابلیت یادگیری بهعنوان متغیر میانجی رابطه گرایش کارآفرینی و عملکرد صادراتی را تقویت میکند.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_6684_fe105ce564850b0663686f15f0eabc1b.pdf
2019-02-20
43
57
10.22034/jiba.2019.6684
گرایش کارآفرینی
عملکرد صادراتی
قابلیت یادگیری
اژدر
کرمی
a.karami10@gmail.com
1
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
گرث
گریفیتز
2
استاد دانشکده کسب و کار، دانشگاه بنگور، بنگور انگلستان
AUTHOR
هادی
کرمی
hadi_hk55@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری مدیریت استراتژیک تکنولوژی، دانشکده مدیریت، دانشگاه منچستر، منچستر، انگلستان.
AUTHOR
زهرا
یونس پور
younespourz@yahoo.com
4
دانش آموخته کارشناسی ارشد MBA، گرایش استراتژی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
AUTHOR
1) حسینی مقدم، سید محمدرضا و حجازی، سید رضا (1393)، تأثیر گرایش کارآفرینانه بر عملکرد بانکها با متغیر میانجی بازار گرایی، توسعه کارآفرینی، دورۀ 7، شمارۀ 2، صفحه 229-211.
1
2) خصم افکن نظام، محمدحسین؛ عطافر، علی؛ نصراصفهانی، علی؛ شاهین، آرش (1393)، سرمایه فکری، قابلیت یادگیری سازمانی و کارایی عملکرد توسعه محصول جدید در صنعت خودرو، پژوهشهای مدیریت عمومی، سال 7، شماره 25، صفحه 74-57.
2
3) داورزنی، هدی و برادران کاظم زاده، رضا و دگردی، سید حسام الدین (1389)، ارائه مدلی برای بررسی میزان تأثیرات قابلیت یادگیری سازمانی بر نوآوری، مهندسی صنایع و مدیریت شریف، دوره ی 1-28، شماره 2، صفحه 14-3.
3
4) ملاحسینی، علی و فرقانی، محمدعلی و مرادخانی، بریار (1389)، بررسی تأثیر قابلیت یادگیری سازمانی بر عملکرد SME های شهرستان کرمان با استفاده از روش AHP، نشریه کاوشهای مدیریت بازرگانی، سال 2، شماره 3، صفحه 95-78.
4
5) Alegre, Joaquín, and Ricardo Chiva. "Linking entrepreneurial orientation and firm performance: the role of organizational learning capability and innovation performance." Journal of Small Business Management 51.4 (2013): 491-507.
5
6) Anderson, B. S., Covin, J. G., & Slevin, D. P. (2009). Understanding the relationship between entrepreneurial orientation and strategic learning capability: an empirical investigation. Strategic Entrepreneurship Journal, 3(3), 218-240.
6
7) Anderson, J.C., Gerbing, D.W., 1988. Structural equation modelling in practice: a review and recommended two step approach. Psychological Bulletin 103 (3), 411–423.
7
8) Cano, R.C., Carrillat, F.A., Jaramillo, F., (2004). A meta-analysis of the relationship between market orientation and business performance: evidence from five continents. International Journal of Research in Marketing 21, 179–200.
8
9) Carr, A. S., Pearson, J. N., (1999). Strategically managed buyer–supplier relationships and performance outcomes. Journal of Operations Management 17, (5), 497–519.
9
10) Chang, J. (1998). Model of corporate entrepreneurship: Intrapreneurship and entrepreneurship. Borneo Review, 9, (2), 187−213.
10
11) Cohen, W. M., & Levinthal, D. A. (1990). Absorptive capability: A new perspective on learning and innovation. Administrative Science Quarterly, 35, 128–152.
11
12) Covin, J. G., & Slevin, D. P. (1991). A conceptual model of entrepreneurship as firmbehavior. Entrepreneurship Theory and Practice, 16 (1), 7–25.
12
13) Dickson, P.R. (1992). Toward a general theory of competitive rationality. Journal of Marketing, 56 (1), 69–83.
13
14) Gartner, W. B. (1988). “Who is an entrepreneur” is the wrong question. American Small Business Journal, 11−31.
14
15) Goh, S. C. (2003). Improving organizational learning capability: Lessons from two case studies. The Learning Organization, 10(4), 216–227.
15
16) Hakala, H. (2011). Strategic orientations in management literature: three approaches to understanding the interaction between market, technology, entrepreneurial and learning orientations. International Journal of Management Reviews, 13 (2), 199-217.
16
17) Hornsby, J. S., Naffziger, D. W., Kuratko, D. F., & Montagno, R. V. (1993). An interactive model of the corporate entrepreneurship Process. Theory and Practice, 17 29–37.
17
18) Huang, T.-T., Chen, L., Stewa
18
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی مهارتهای صادراتی شرکتها در فرایند بینالمللی شدن
هدف مقاله حاضر، تعیین مهارتهای صادراتی مورد نیاز شرکتهای تولیدی صادراتی در مراحل مختلف بینالمللی شدن شرکت است. بدین منظور، بر اساس ادبیات موضوع، مهارتهای صادراتی شرکتهای تولیدی صادراتی در شش بُعد تحت مدیریت مالی و ریسک تجارت بین المللی، بازاریابی بین المللی، مدیریت استراتژیک تجارت بین المللی، تدارکات تجارت بین المللی، تحقیقات تجارت بین المللی و رویه ها و مقررات تجارت بین المللی طبقه بندی شد. سپس میزان اهمیت هر یک از این مهارتهای صادراتی در مراحل پنجگانه بینالمللی شدن شرکتها مورد مقایسه قرار گرفت. شرکتهای تولیدی صادراتی منطقه شمال و شمال غرب کشور بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند و تعداد 214 شرکت با تکمیل پرسشنامه در تحقیق مشارکت کردند. برای انتخاب نمونه ها از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شد و فرضیه های تحقیق با استفاده از تحلیل واریانس مورد آزمون قرار گرفت. یافته های تحقیق نشان داد که اهمیت همه مهارتهای صادراتی به جزء مهارتهای تدارکات تجارت بین المللی در مراحل پنجگانه بین المللی شدن شرکت، متفاوت است.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_6685_c85bdf5e3b37b29e4c9ceeb66e456083.pdf
2019-02-20
59
78
10.22034/jiba.2019.6685
مهارتهای صادراتی
مراحل بینالمللی شدن
شرکتهای تولیدی صادراتی
صمد
عالی
samad.aali@iaut.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحدتبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
تورچیان
alireza_tourchian@yahoo.com
2
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
AUTHOR
1) Andersen, O. (1993). On the inter nationalization process of fir ms: a critical analysis, Journal of International Business Studies, Vol. 24 No. 2, pp. 209-31.
1
2) Andersson, S. (2004). Internationalization in different industrial contexts, Journal of Business Venturing, Vol. 19, pp. 851-75.
2
3) Ball, D.A. and McCulloch, Jr. W.H. (1993). The views of American multinational CEOs on international business education for prospective employees, Journal of International Business Studies, Vol. 24 No. 2, pp. 383-91.
3
4) Beamish, P.W. and Calof, J.L. (1989). International business education: a corporate view, Journal of International Business Studies, Vol. 20 No. 5, pp. 553-64
4
5) Casillas, J. C. Barbero, J.L. Sapienza, H.J. (2015). Knowledge acquisition, learning, and the initial pace of internationalization, International Business Review, Vol. 24 (1): pp. 102-114.
5
6) Casillas, J.C., Barbero, J.L., & Sapienza, H.J. (2015). Knowledge acquisition, learning, and the initial pace of internationalization. International Business Review, 24 (1): 102-114.
6
7) Fitzgerald, N. (1995). Get the message across, CA Magazine, Vol. 99 No. 7, pp. 26-31
7
8) Gancel, C. (1995). ICM management training in Russia: traps and gaps’’, Journal of Management Development, Vol. 14 No. 5, pp. 15-27.
8
9) Hendrych, M. (1994). Needed: export education’’, ABA Banking Journal, Vol. 86 No. 6, pp. 88-9
9
10) Johansson, J. and Vahlne, J. (1977). The internationalization process of the firm – a model of knowledge development and increasing foreign market commitments, Journal of International Business Studies, Vol. 8 No. 1, pp. 23-32.
10
11) Karajz, S., & Gubik, A.S. (2014). The Choice of Foreign Market Entry Modes: The Role of Resources and Industrial Driving Forces. Entrepreneurial Business and Economics Review, 2 (1): 49-63.
11
12) Karamally, Z. (1998). Export Savvy from Basics to Strategy, Basic Books, New York, NY and London.
12
13) Kedia, B.L. and Chhokar, J. (1986). ‘‘Factors inhibiting export performance of firms: an empirical investigation’’, Management International Review, Vol. 26 No. 4, pp. 33-43.
13
14) Köksal, M.H. (2006). Export training: a preliminary investigation of Turkish companies, European Business Review, Vol. 18 No. 5, pp. 382-94.
14
15) Köksal, M.H., & Özgül, E. (2010). The export competitive advantages of Turkish manufacturing companies. Marketing Intelligence & Planning, 28 (2): 206-222.
15
16) Kotabe, M. and Czinkota, M.R. (1992). State government promotion of manufacturing exports: a gap analysis, Journal of International Business Studies, Vol. 23 No. 4, pp. 637-58.
16
17) Kubíčková, L., Votoupalová, M., & Toulová, M. (2014). Key Motives for Internationalization Process of Small and Medium–Sized Enterprises. Procedia Economics and Finance, 12 (5): 319-328.
17
18) Li, L. (2004). An examination of the fo reign market knowledge of exp or ting fir ms based in the People’s Republic of China: its deter minants and effect on exp o r t intensity, Industrial Marketing Management, Vol. 33, pp. 561-72.
18
19) Li, L. and Ogunmokun, G.O. (2001). Effect of export financing resources and supply-chain skills of export competitive advantages: implications for superior export performance, Journal of World Business, Vol. 36 No. 3, pp. 260-279.
19
20) Love, J.H. Roper, S. and Zhou, Y. (2016). Experience, age and exporting performance in UK SMEs, International Business Review, Vol, 25 (4): PP. 806-819.
20
21) Matanda, J.M. (2012). Internationalization of established small manufacturers in a developing economy: A case study of Kenyan SMEs. Thunderbird International Business Review, 54 (4): 509-519.
21
22) Piercy, N.F., Kaleka, A. and Katsikeas, C.S. (1998). Sources of competitive advantage in high performing exporting companies, Journal of World Business, Vol. 33 No. 4, pp. 378-93.
22
23) Reid, T. (1994). Giving small business a fighting chance’’, Canadian Business Review, Vol. 21 No. 1, pp. 16-19.
23
24) Ross, D.G. and Whalen, M.P. (1999). The importance of practical export skills: some evidence from Canadian agribusiness, International Food and Agribusiness Management Review, Vol. 2 No. 1, pp. 9-27.
24
25) Samiee, S. and Walters, P.G.P. (1999). Determinants of structured export knowledge acquisition, International Business Review, Vol. 8, pp. 373-97.
25
26) Samiei Nasr, M., Aali, S. and Bafandeh Zendeh A. (2011) A Model to Evaluate the Readiness of Iranian Enterprises to Gain Entry to International Market (The Most Locally Responsive Skills Required for Export Markets): Middle-East Journal of Scientific Research, Vol. 10 No. 6, pp. 691-697
26
27) Schweizer, R., Vahlne, J.E., & Johanson, J. (2010). Internationalization as an entrepreneurial process. Journal of International Entrepreneurship, 8 (4): 343-370.
27
28) Steir, L. (1990). Developing expertise for international business: redefining. What it is managers need to know’’, Proceedings of the Annual Conference of the Administrative Sciences Association of Canada International Business Division, Vol. 11 No. 8, pp. 123-32.
28
29) Ting Z, Guijun L, Bojun L (2010). Importance export skills comparison in different export stages: an empiricalstudy of Chinese firms. Journal of Chinese Economic and Foreign Trade Studies. 3 (3): 204-220.
29
30) Vahlne, J.E., & Ivarsson, I. (2014). The globalization of Swedish MNEs: Empirical evidence and theoretical explanations. Journal of International Business Studies, 45 (3): 227-247.
30
31) Valos, M. and Baker, M. (1996): ‘‘Developing an Australian model of export marketing performance determinants’’, Marketing Intelligence and Planning, Vol. 14 No. 3, pp. 11-20.
31
32) Wach, K. (2014). Internationalisation and Globalisation as a Wider Context of Europeanisation from Micro and Macroeconomic Perspective. Horyzonty Polityki, 5 (10): 11-30.
32
33) Wach, K., & Wehrmann, C. (2014). Entrepreneurship in International Business: International Entrepreneurship as the Intersection of Two Fields (chapter 1). In A.S. Gubik & K. Wach (Eds.). International Entrepreneurship and Corporate Growth in Visegrad Countries (pp. 9-22). Miskolc: University of Miskolc.
33
34) Yener, M., Doğruoğlu, B., and Ergun, S. (2014). Challenges of Internationalization for SMEs and Overcoming these Challenges: A Case Study from Turkey. Procedia-Social and Behavioral
34
Sciences, 150, 2-11.
35
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر کیفیت روابط بر ارزش ویژه برند در همکاریهای مبتنی بر فرانشیز
همکاری مبتنی بر فرانشیز، شکل غالب روابط تجاری به ویژه در همکاریهای بین المللی بین شرکتها محسوب میشود و برند نقش کلیدی در ورود طرفین در قراردادهای همکاری دارد. بهویژه در شرایط سخت رقابتی موجود، برند فرانشیزدهنده عامل کلیدی در تصمیم انتخاب علاقهمندان به تأسیس نمایندگی است. ابعاد مختلفی در این میان اهمیت دارد و در این مقاله تلاش شده است بر سه متغیر کیفیت روابط برند، ارزش ویژه برند و رفتار شهروندی برند تأکید شود. جامعه آماری، شرکتهای تولید کننده لوازم خانگی تحت قرارداد همکاری بین المللی است که تعداد 266 شرکت از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردید. نتایج نشان میدهد که کیفیت روابط بر رفتار شهروندی نمایندگیها تأثیر میگذارد، بدین معنی که نمایندگیهایی که رضایت بیشتری از روابط خود با شرکت دارند، فعالیتهای اختیاری مازاد بر مسئولیتهای خود انجام میدهند تا نسبت به شرکت وفاداری خود را نشان دهند، ارزش ارتباط خود را بالا برده و آن را حفظ کنند و با تصویر مطلوبی که از برند شرکت در ذهنیت نمایندگی ایجاد شده، همین تصویر را به مشتریان خود القاء کنند تا درنهایت به اهداف مشترک خود با شرکت دست یابند.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7221_744bd3daf792cff21e2b81941ee7931c.pdf
2019-02-20
79
101
10.22034/jiba.2019.7221
کیفیت روابط برند
رفتار شهروندی برند
ارزش ویژه برند
ارزش ارتباط
تصویر برند
وفاداری برند
ناصر
صنوبر
sanoubar@tabrizu.ac.ir
1
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
LEAD_AUTHOR
سیدصمد
حسینی
sshtu2000@yahoo.com
2
استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
AUTHOR
علی
محمدزاده
a.mohammadzade94@ms.tabrizu.ac.ir
3
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بینالملل، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
AUTHOR
اسماعیلپور، حسن (1382). مدیریت بازاریابی بینالمللی، نشر نگاه دانش، تهران، چاپ سوم.
1
فاریابی، محمد؛ صنوبر، ناصر و اسدپور، علی (1392). نقش تفاوت طول مدت ارتباط بر وفاداری برند، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، گروه مدیریت.
2
پهلوان شریف، سعید، مهدویان، وحید (1394). مدلسازی معادلات ساختاری با AMOS، نشر بیشه، تهران، چاپ اول.
3
صنوبر، ناصر؛ فاریابی، محمد، فضل زاده، علیرضا و زرقانی، ابوالفضل (1393). تأثیر رفتارهای رابطهمند فروشندگان و عدالت سازمانی بر وفاداری مشتری، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی، گروه مدیریت.
4
صحت، سعید؛ نوربخش، سیدکامران؛ رضایی حاجیدهی، لیلا (1393). بهبود وفاداری مشتریان با استفاده از رویکرد بازاریابی رابطهمند استراتژیک (مطالعه موردی: شرکتها ی وابسته به بانکها)"، پژوهشنامه بیمه، دوره 29، شماره 3، ص 153-175.
5
صنوبر، ناصر و خاتمی، مهدی (1390). مدیریت برند در مؤسسات مالی و اعتباری، انتشارات مولا علی، تبریز، چاپ اول.
6
کریمی علویجه، محمدرضا؛ اسحاقی، سیدمحمدصادق و احمدی، محمدمهدی (1395). عوامل مؤثر بر رفتار شهروندی برند کارکنان، مطالعات مدیریت (بهبود و تحول)، سال ۲۵، شماره 80 ص. 119-142.
7
Aaker, D.A. 1991. Managing Brand Equity: Capitalizing on the Value of a Brand. New York: the free press.
8
Aaker, D. A. 1995. Strategic Market Management. 4th Ed., New York: John Wiley and Sons, Inc.
9
Athanasopoulou, P. 2009. "Relationship quality: a critical literature review and research agenda". European Journal of Marketing, 43(5): 583-610.
10
Burmann, C., Jost-Benz, M., & Riley, N. 2009. "Towards an identity-based brand equity model". Journal of Business Research, 62(3): 390-397.
11
Byrne, B. M. 2010. Structural Equation Modeling with AMOS: Basic Concepts, Applications, and Programming. New York: Routledge.
12
Delgado, B. E., Munuera, A. J. L. 2005. "Does brand trust matter to brand equity?". Journal of Product and Brand Management, 14(3): 187-196.
13
Dwyer, F. R., Schurr, P. H., & Oh, S. 1987. "Developing buyer-seller relationship". The Journal of Marketing, 51(2): 11-27.
14
Erkmen, E., & Hancer, M. 2015. "Linking brand commitment and brand citizenship behaviors of airline employees: the role of trust". Journal of Air Transport Management, 42, 47-52.
15
Harmon, T. R., & Griffith, M. A. 2008. "Franchisee perceived relationship value". Journal of Business and Industrial Marketing, 23 (4): 256-263.
16
Hogan, J. E. 2001. "Expected relationship value: a construct, a methodology for measurement, and modeling technique". Industrial Marketing Management, 30(4): 351.
17
Hughes, D. E., & Ahearne, M. 2010. "Energizing the reseller`s sales force: the power of branding identification". Journal of Marketing, 74, 81-96.
18
Keller, K. L. 2003. Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 2nd Ed., Upper Saddle River, NJ: Pearson Education.
19
Keller, K. L. 2008. Strategic Brand Manangement: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. 3rd Ed., New Jersey: Pearson Educational International.
20
Kim, H. B., & Kim, W. G. 2002. "The effect of costumer-based brand equity on financial performance". Journal of Costumer Marketing, Vol. 20, No. 4, pp. 335-510.
21
Leek, S., & Christodoulides, G. 2012. "A framework of brand value in B2B markets: the contributing role of functional and emotional components", Industrial Marketing Management, 41(1): 106-114.
22
Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., Ewing, M. T. 2015. "The impact of franchisor support, brand commitment, brand citizenship behavior, and franchisee experience on franchisee-perceived brand image". Journal of Business Research, 68 (9): 1886-1894.
23
Nyadzayo, M. W., Matanda, M. J., & Ewing, M. T. 2016. "Franchisee-based brand equity: the role of brand relationship quality and brand citizenship behavior". Industrial Marketing Management.
24
Oliver, R. L. 1997. "A behavioral perspective on the consumer behavior". Journal of Consumer Research, 14 (2): 495-507.
25
Oliver, R. L. 1999. "Whence consumer loyalty?". The Journal of Marketing, 63, 33-44.
26
Ryu, K., Han, H., Kim, T. H. 2008. "The relationship among overall quick causal restaurant image, perceived value, customer satisfaction, and behavioral intentions", International Journal of Hospitality Management, 27, 459-469.
27
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بازارگرایی صادرات بر افزایش صادرات در صنعت خشکبار
هدف این پژوهش بررسی تأثیر رفتار بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادرات با در نظر گرفتن متغیر میانجی اثربخشی بازاریابی در شرکتهای صادراتی محصولات خشکبار است. بنابراین، پژوهشحاضر از نظر هدف، توصیفی ـ پیمایشی، از نظر نوع استفاده، کاربردی و از نظر افق زمانی، مقطعی است. جامعه آماری پژوهش شامل 120 نفر از کارشناسان بخش صادرات 20 شرکت برتر صادرکننده محصولات خشکبار میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 93 بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل آماری با استفاده از نرمافزار PLS نشان داد که رفتار بازارگرایی صادرات بر اثربخشی بازارابی تأثیر مثبت و معناداری دارد. نتایج همچنین نشان داد که اثربخشی بازاریابی بر عملکرد صادرات تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین نتایج نشان داد که رفتار بازارگرایی صادرات بر عملکرد صادرات شرکت های صادرکننده محصولات خشکبار تأثیر مثبت و معناداری دارد. در پایان نتایج نشان داد که رفتار بازارگرایی صادرات از طریق اثربخشی بازاریابی منجر به بهبود عملکرد صادرات می شود.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7225_37600a2e7fc68848cec82b7e3cb156bd.pdf
2019-02-20
103
123
10.22034/jiba.2019.7225
صادرات
بازارگرایی صادرات
اثربخشی بازاریابی
عملکرد صادرات
محصولات خشکبار
حسین
نوروزی
norouzi@khu.ac.ir
1
ستادیار گروه مدیریت دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
سجاد
عبداله پور
2
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران.
AUTHOR
سمیه
گنجعلی وند
somaieh33@gmail.com
3
کارشناسی ارشد مدیریت مالی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
AUTHOR
سیده غزل
معصومی
ghazalmasoomi@yahoo.com
4
کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی، دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد تهران مرکز، تهران، ایران.
AUTHOR
حیدری، حسنعلی و بیگلری، حشمت الله (1394)، الگویی ساختاری برای رابطه بین بازارمحوری، مزیت رقابتی و عملکرد صادرات (مطالعه موردی: شرکت های واقع در شهرک های صنعتی شهرستان سنندج)، اولین کنفرانس مدیریت و کارآفرینی در شرایط اقتصادی مقاومتی، صفحه7-10.
1
زراعی، عظیم و موتمنی، علیرضا و فیض، داود و کردنائیج، اسداله و فارسی زاده، حسین (1395)، نقش رفتار کارآفرینی گرایی صادراتی در ارتقای عملکرد صادراتی بنگاه ها با تبیین نقش میانجی کسب مزیت رقابتی، پژوهش هایمدیریتعمومی، سال نهم، شماره 34، صفحه 178-155.
2
محمدیان، محمود و الله وردی، مصطفی و سلیمی، امیر (1392)، بررسی تأثیر بازارگرایی صادرات و مزیت رقابتی بر عملکرد صادرات (مورد مطالعه: صادرکنندگان نمونة ایران در سال1390)، مدیریت بازرگانی، دوره پنجم، شماره4، صفحه 78-61.
3
Acikdilli, G. (2013). The Effect of Marketing Capabilities and Export Market Orientation on Export Performance.Interdisciplinary Journal of Contemporary Reserch in Business, 5 (6): 30- 59.
4
Ahimbisibwe, G.M., Ntayi, J.M., & Ngoma, M. (2013). Export market orientation, innovation and performance of fruit exporting firms in Uganda. European Scientific Journal, 9(4): 295-313.
5
Appiah-Adu, K., Fyall, A., & Satyendra, S. (2001). Marketing effectiveness and business performance in the financial service industry. Journal of Services Marketing, 15(1):18-34.
6
Barjas, M, G., Alotaibi & Yabin Zhang. (2017). The relationship between export market orientation and export performance: an empirical study. Applied Economics,49(23):1-7.
7
Cadogan, J. W., Diamantopoulos, A., & Siguaw, J. A. (2002). Export market-oriented activities: their antecedents and performance consequences. Journal of international business studies, 615-626.
8
Cambra-Fierro, J.J., Hart, S., Polo-Redondo, Y., & Fuster-Mur, A. (2012). Market and learning orientation in times of turbulence: relevance questioned? An analysis using a multi-case study. Quality & Quantity, 46 (3): 855-871.
9
Chin, W. W., Marcolin, B. L., & Newsted, P. R. (1996). A partial least squares latent variable modeling approach for measuring interaction effects: Results from a Monte Carlo simulation study and voice mail emotion /adoption study. Information Systems Research, 189 - 217.
10
Dodd, C. (2005). Export Market Orientation and Performance: An Analysis of Australian Exporters, ANZMAX 2005 conference: Marketing in international and cross-cultural environments, Retrieved from. 28-34.http://www.anzmac.org/conference_archive/2005/cd-site/pdfs/9- Marketing-Int-C-Cultural-Env/9-Dodd.pdf
11
Fyall, A., Appiah-Adu, K., & Satyendra, S. (2001). Marketing effectiveness and business performance in the financial services industry. Journal of Services Marketing, 15 (1): 18-34.
12
García, A, N., Jorge A, G., & Javier, R, C. (2014). External environment and the moderating role of export market orientation. Journal of Business Research,67, 740–745.
13
Ghorbani, H., Dalvi, M. R., & Hirmanpour, I. (2014). Studying the effect of market orientation on marketing effectiveness case study: Hotels in Isfahan province. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences,4 (1): 570-579.
14
Grandinetti, R., & Mason, M.C. (2012). Internationalization modes other than exporting: The missing determinant of export performance. European Business Review, 21 (3): 236-254.
15
Hulland, J. (1999). use of partial least squares(pls)in sterategic management research: a review of four recent studies. sterategice management journal,20 (2): 195-204.
16
Hoang, P. (2016). Relationship of Export Market Orientation, Selected Export Strategy, and Export Performance: An Empirical Study. Global Journal of Management and BusinessResearch, 15 (6):25-32.
17
Hou, J-J., & Chien, Y-T. (2010). The effect of market knowledge management competence on business performance: A dynamic capabilities perspective. International Journal of Electronic Business Management,8 (2) L:96-109.
18
Julian, C.C., Mohamad, O., Ahmed, Z. U & Sefnedi, S. (2014). The market orientation– performance relationship: The empirical link in export ventures. Thunderbird International Business Review, 56 (1): 97-110.
19
Kayabaş, A., & Mtetwa T. (2016). Impact of marketing effectiveness and capabilities, and export market orientation on export performance: evidence from Turkey. European Business Review, 28 (5): 1-30.
20
Keh, H.T., Chu, S. & Xu, J. (2006). Efficiency, effectiveness and productivity of marketingin services. European Journal of Operational Research, 170 (1): 265-276.
21
Krammer ,Sorin M.S., Strange ,R., & Lashitew, A.(2017). The export performance of emerging economy firms: The influence of firm capabilities and institutional environments. International Business Review, 27 (1): 1- 13.
22
Kotler, P., & Keller, K.L. (2006), Marketing Management, 12th Edition, Prentice Hall, NY.
23
Leonidou, C. N. & Leonidou, L. C. (2011). Research into environmental marketing/ management: A bibliographic analysis. European Journal of Marketing, 45 (1/2):68-103.
24
Lancaster, G. and Massingham, L. (2011). Essentials of Marketing Management, Routledge, London.
25
Lin, K, H., Kuo-Feng, H., & Yao-Ping, P. (2014). Impact of export market orientation on export performance: A relational perspective. Baltic Journal of Management, 9 (4):403-425.
26
Luiz, J., Stringfellow, D., & Jefthas, A. (2017). Institutional complementarity and substitution as an internationalization strategy: The emergence of an African multinational giant. Global Strategy Journal, 7 (1):83–103.
27
Mavondo, F.T. (2005). Environment and strategy as antecedents for marketing effectivenessand organizational performance. Journal of Strategic Marketing, 7 (4):237-250.
28
Mohd, M., & Arshad. (2009). Market Orientation Critical Success Factors of Malaysian Manufacturers and Its Impact On Financial Performance. International Journal of Marketing Studies, 1 (1):77-84.
29
Morgan, N.A., Vorhies, D.W., & Mason, C. (2009). Market orientation, arketing capabilities, and firm performance. Strategic Management journal, 30 (8): 909-920.
30
Murray, J.Y., Gao, G.Y. & Kotabe, M. (2011). Market orientation and performance of export ventures: The process through marketing capabilities and competitive advantages.Journal of the Academy of Marketing Science, 39 (2): 252-269.
31
Navarro, A., Losada, F., Ruzo, E., & Diez, J. A. (2010). Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance. Journal of World Business, 45 (1): 49–58.
32
Nwokah, N.G. and Ondukwu, F.E. (2009). Competitive intelligence and marketing effectiveness in corporate organisation in Nigeria. African Journal of Marketing Management,1 (1): 10-22.
33
Olimpia, C., Chewit, C., & Amonrant, T. (2006). Market Orientation, International Business Relationships and perceived Export Perfomance. International Marketing Review,24 (2):144-63.
34
Rambocas, M., Meneses, R., Monteiro, C. & Quelhas Brito, P. (2015). Direct or indirect channel structures. Evaluating the impact of channel governance structure on export performance. International Business Review, 24 (1): 124-132.
35
Pascucci, F., Sara B., & Gian, L, G. (2016). Export marketorientation and international performance in the context of SMEs.Journal of Small Business & Entrepreneurship,28 (5):361-375.
36
Sousa, C. M. P., Lengler, J. F. B., & Martínez-López, F. J. (2014). Testing for linear and quadratic effects between price adaptation and export performance: The impact of values and perceptions. Journal of Small Business Management, 52, 501–520.
37
Trustrum, L.B. (1989). Marketing: concept and function. European Journal of Marketing, 23(3): 48-66.
38
Tsiotsou, R. H. (2010). Delineating the effect of market orientation on services performance: a component-wise approach. The Service Industries Journal, 30 (3): 375-403.
39
Tuan, L.T. (2012). Marketing effectiveness and its precursors. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 24 (1): 125-152.
40
Wang, E.T.G., Hu, H-F. And Hu, P.J-H. (2013). Examining the role of information technology in cultivating firms dynamic marketing capabilities. Information and Management, 50(6): 336-343.
41
Wetzels, M., Odekerken-Schroder, G., & Van Open. (2009). Using PLS path modeling for assessing hierarchical construct models: Guidelines and empirical illustration,.MIS Quarterly, 33 (1): 177.
42
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر بهبود فضای کسب و کار بر تجارت خارجی: مطالعه موردی شرکای عمده تجاری ایران
کشورها در سراسر جهان برای به دست آوردن سطوح بالاتری از رشد و توسعه، سیاست ها و ابزارهای گوناگونی به کار میبرند. یکی از این ابزارها، تلاش در جهت گسترش ساختار تجاری به کمک ادغام بیشتر و شرکت در فضای تجارت جهانی است. گسترش تجارت تحت تاثیر عوامل مختلفی است که به نظر میرسد فضای کسب وکار نیز جز این عوامل باشد. دراین مطالعه تاثیر شاخصهای فضای کسب وکار بر روی صادرات و واردات در میان 30 کشور شریک تجاری ایران طی سالهای 2004- 2014 با روش گشتاورهای تعمیم یافته بررسی شده است. نتایج مطالعه حاکی از آن است که بهبود این شاخص ها دارای تاثیرات مثبتی بر صادرات و واردات میباشند به طوری که از میان7 شاخص به کار برده شده در این مطالعه، شاخص های "شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای ساختمانی، تجارت برون مرزی، اجرای قرارداد و سهولت اجرای ورشکستگی"، دارای تاثیر مثبت و معنادار بر صادرات میباشند. در الگوی واردات نیز به جز شاخص اخذ مجوزهای ساختمانی بهبود سایر شاخص ها دارای تاثیرات مثبت و معنادار بر واردات میباشند.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7222_a8354a4fd6adbb54f1d3d8ec3e232c12.pdf
2019-02-20
125
144
10.22034/jiba.2019.7222
شاخص های فضای کسب و کار
صادرات
واردات
گشتاورهای تعمیم یافته
محمدمهدی
برقی اسگویی
1
دانشیار گروه اقتصاد، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
سمیه
ولی زاده
smy.valizadeh@gmail.com
2
دانش آموخته کارشناسی ارشد اقتصاد، گرایش توسعه اقتصادی و برنامه ریزی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز، ایران.
AUTHOR
اشرفزاده ، حمیدرضا و مهرگان، نادر، (1387) ، اقتصاد سنجی پانل دیتا، موسسه تحقیقات تعاون، تهران، ص 41.
1
دامن کشیده، مرجان و خدابخش زاده، سعید (1391)، بررسی تاثیر مقررات کسب و کار وسرمایه گذاری مستقیم خارجی بر رشد اقتصادی در کشورهای G77، علوم اقتصادی، ویژه شماره 1، ص 109- 81 .
2
دسوتو، هرناندو، (1385)، راز سرمایه، مترجم، فریدون تفضلی، نشر نی، چاپ سوم.
3
شاه آبادی، ابوالفضل، سلمانی، یونس و ولی نیا، سید آرش، (1394)، بررسی اثرات بهبود فضای کسب و کار بر صادرات و سرمایه گذاری مستقیم خارجی (مطالعه موردی کشورهای منتخب گروه G77)، اقتصاد مالی، دوره9، شماره 30، ص 59-47.
4
شهنازی، روح اله و دهقان شبانی، زهرا، (1388)، بررسی تاثیر فضای کسب و کار بررشد اقتصادی کشورهای منتخب، پژوهشنامه اقتصادی،شماره 3، ص 185-161 .
5
فتحی، سعید و عزیزی، شهریار، (1386)، بررسی تاثیر کسب و کار الکترونیکی بر توسعه صادرات: شناسایی اولویت های بخش صنعت در کشور، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 45، ص 220- 179.
6
کمیسیون کارأفرینی و کسب و کار، ( 1393)، سیاست گذاری بهبود محیط کسب و کار، مجمع تشخیص مصلحت نظام.
7
متوسلی، محمود، (1384)، توسعه اقتصادی، مفاهیم، مبانی نظری، رویکرد نهادگرایی و روش شناسی، دانشگاه تهران.
8
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، (1390)، آموزه های هرناندو دسوتو در تضمین حقوق مالکیت و رسمی کردن کسب و کار، دفتر مطالعات محیط کسب و کار.
9
مهربانی، فاطمه، عبدالهی، فرشته و بصیرت، مهدی، (1395)، اثر فضای کسب و کار بر رشد اقتصادی ایران، کشورهای MENA و OECD با استفاده از روش گشتاورتعمیم یافته، فصلنامه سیاست های راهبردی و کلان، شماره 13، ص 96-66.
10
ولی نیا, سید آرش، ملکی زعیم، محمد، پیشگو، حبیبب و حبیب اله نوید، مهین، (1394)، تحلیل عوامل موثر بر توسعه صادرات غیر نفتی با تاکید بر فضای کسب و کار، همایش سراسری مباحث کلیدی در علوم مدیریت و حسابداری، مرکز آموزش علمی و کاربردی هلال احمر استان گلستان.
11
Arellano, M, & Bond.S, (1991). Some Tests of Specification for Panel Data: Monte Carol Evidence and Application to Employment Equation, Review of Economic Studies, 58(2).
12
Baltagi, B. H. (2008). Econometric Analysis of Panel Data. Chichester: John & Sons Ltd. 3. Edition - April 2005 49.90 Euro 2005.
13
Bruegel datasets, (2015). Real effective exchange rates for 178 countries, Available at: http://www.bruegel.org/
14
Crozet, M, et.al, (2015). The Impact of Domestic Regulations on International Trade in Services: Evidence from Firm-Level Data, Journal of Comparative Economics.
15
Freund, C& Bolaky, B, (2008). Trade, Regulations, and Income, Journal of Development Economics, 309–321.
16
Gani, A & Clemes, M.D, (2015). Does the Strength of the Legal Systems Matter for Trade in Insurance and Financial Services? Research in International Business and Finance.
17
Gani, A & Clemes, M.D, (2013). Modeling the Effect of the Domestic Business Environment on Services Trade, Economic Modeling, 297-304.
18
Gujarati, D, (2003). Basic Econometrics. 4th.ed. New York: McGraw Hill.
19
Kalirajan, K, P, (2007). Regional Cooperation and Bilateral Trade Flows: An Empirical Measurement of Resistance, the International Trade Journal, 85–107.
20
Konan, D, E & Assche, A, v, (2007). Regulation, Market Structure and Service Trade Liberalization, Economic Modeling, 895–923.
21
Ma, Y, Qu, B & Zhang,Y, (2010). Judicial Quality, Contract Intensity and Trade: Firm-Level Evidence from Developing and Transition Countries. Journal of Comparative Economics, 146–159.
22
Massaoud, B & Ghak Teheni,Z, (2014). Business Regulations and Economic Growth: What Can Be Explained? International Strategic Management Review, 69-78.
23
Nguyen, H, Q, (2017). Business Reforms and Total Factor Productivity in Vietnamese Manufacturing, Journal of Asian Economics, Volume 51, Pages 33-42.
24
Wang, Yo, Wang,Ya & Li, K, (2014). Judicial Quality, Contract Intensity and Exports: Firm-Level Evidence, China Economic Review, 32-42.
25
World Bank, (2016). World Development Indicators CD ROM. Washington, DC: The World Bank.
26
World Bank Doing Business datasets, (2016). Available at: http://www.doingbusiness.org/data.
27
Yu, Sh, Beugelsdijket, S & Haan, J, (2015). Trade, Trust and the Rule of Law, European Journal of Political Economy, 102.
28
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بازاریابی رابطهمند بر عملکرد اعزام نیروی کار در صنعت کاریابی خارج از کشور
عملکرد سازمانی یکی از مهمترین سازههای موردبحث در پژوهشهای مدیریتی است و بدون شک مهمترین معیار سنجش موفقیت در شرکتهای تجاری محسوب میشود. صنعت کاریابی خارج از کشور نقش مهمی در تعالی بازار کار و ارزآوری ایفا میکند ولی عملکرد این شرکتها در ادبیات پژوهشی کشور کمتر موردتوجه قرار گرفته است. هدف پژوهش حاضر بررسی و ارائه راهکار کاربردی برای بهبود عملکرد اعزام نیروی کار مبتنی بر بازاریابی رابطهمند در مؤسسات کاریابی غیردولتی است. جامعه آماری پژوهش 120 شرکت فعال در صنعت مشاوره شغلی و کاریابی است که در حوزه اعزام نیروی کار به خارج از کشور فعالیت میکنند که درنهایت 96 پرسشنامه از بین مدیران مؤسسات کاریابی فعال، جمعآوری و دادههای مربوط به متغیر وابسته نیز بر اساس آمارهای ثبتی استخراج گردید. نتایج بهدستآمده از تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون t، همبستگی اسپیرمن و رگرسیون چندگانه نشان میدهد بازاریابی رابطهمند، هم بهطور مستقیم و هم از مسیر تعهد موجب افزایش عملکرد یعنی تعداد به کار گماردگان و ایجاد فرصتهای شغلی میگردد. پیشنهاد میشود مدیران مؤسسات، استراتژی بازاریابی رابطهمند را در جهت بهبود عملکرد شرکتهای کاریابی خارجی به کار گیرند.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_7589_d01d158d06da7d87a1ba8975b4da5414.pdf
2019-02-20
145
164
10.22034/jiba.2019.7589
بازاریابی رابطهمند
تعهد
عملکرد کسبوکار
صنعت مشاوره شغلی و کاریابی
صمد
رحیمی اقدم
s.rahimi@tabrizu.ac.ir
1
استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
LEAD_AUTHOR
لیلا
مولایی
l.molaie@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (EMBA)، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
AUTHOR
فهیمه
میداندار
fmeydandar@gmail.com
3
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی (EMBA)، دانشکده مدیریت، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
AUTHOR
اسکندری، مجتبی. پور سعید، سید مسعود. فلاحی، علی، (1389). بررسی عوامل مرتبط با اجرای موفق مدیریت ارتباط با مشتری، علوم انسانی دانشگاه امام حسین(ع)، 18(81): 172-151.
1
حاجی حسینی، حجت اله و نورزاد مقدم، احسان (1993). تاثیر نوآوری و بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار و مزیت رقابتی پایدار در بنگاههای صنعتی، دوفصلنامه تکنولوژی صنعتی، (23): 21-29.
2
دعایی، حبیب اله؛ رضایی راد، مصطفی و خانی، داوود (1390). طراحی و تبیین مدل تاثیرگذاری وظایف مدیریت منابع انسانی بر بازارگرایی عملکرد سازمانی، پژوهش های مدیریت عمومی، 4 (14): 85-106.
3
رنجبریان، بهرام. براری، مجتبی. (1387). تأثیر بنیانهای بازاریابی رابطهمند بر وفاداری مشتریان مقایسه بانک دولتی و خصوصی،مدیریت بازرگانی، 9 (2): 83-100.
4
رنجبریان، بهرام. براری، مجتبی (1388). بازاریابی رابطهمند، رویکردی برای بهبود رضایت مشتری،پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 1 (2): 63-82.
5
سلمانی رضایی، سما و ستاری، علی (1396). بررسی تاثیر گرایش بازاریابی رابطهمند و مدیریت ارتباط با مشتری بر ارزش ویژه برند با نقش میانجی کیفیت ارتباط در بانکهای دولتی و خصوصی (مطالعه موردی: شعبه های بانکهای ملی و ملت شهر تبریز)، پایان نامه کارشناسی ارشد، موسسه آموزش عالی نبی اکرم، دانشکده علوم انسانی، گروه مدیریت.
6
شیرخدایی، میثم؛ نجات، سهیل و اکبری، امیر (1394) بررسی تأثیر تاکتیکهای بازاریابی رابطه مند بر رضایت و وفاداری مشتریان شرکت بیمه ایران، تحقیقات بازاریابی نوین، 5 (1): 129-148.
7
طاهرپور کلانتری، حبیبالله. طیبی طلوع، احمد. (1389). رابطه مدیریت ارتباط با مشتری با عملکرد،چشمانداز مدیریت بازرگانی، 9 (1): 109-122.
8
متفکرآزاد، محمدعلی؛ فضل زاده، علیرضا و کیانی، سامان، (1389)، تأثیر کیفیت روابط بر وفاداری مشتریان در محیطهای B2B، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی.
9
هرندی، عطا اله؛ فاطمی، سیده زهرا و عبدی، زهرا (1396). نگاهی نوآورانه به بانکداری الکترونیک: تبیین نقش استراتژیهای بازاریابی رابطهمند در ارتباط با مشتریان، تحقیقات بازاریابی نوین، 7 (3): 55-76.
10
فاریابی، محمد و ابی نژاد، بهنام (1393). بررسی رویکرد بازاریابی رابطه مند و تاثیر آن بر روی نتایج رابطه (مورد مطالعه: شرکت های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران)، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، دانشکده اقتصاد و مدیریت، گروه مدیریت.
11
وظیفه دوست، حسین، بوداقی خواجه نصر، حسین و عبدلی، مریم (1396). بررسی تأثیر استراتژیهای بازاریابی رابطهمند بر رضایتمندی مشتریان و وفاداری مشتریان بانک انصار، پژوهشهای مدیریت راهبردی، 23 (66): 143-165.
12
Anderson, J., & Narus, J. (1990). A Model of Distributor Firm and Manufacturer Firm Working Partnerships. Journal of Marketing, 54(1), 42-58. Doi: 10.2307/1252172
13
Berry, L.L. (1983). Relationship marketing, in Berry, L.L., Shostack, G.L. and Upah, G.D. (Eds), Emerging Perspectives on Services Marketing, American Marketing Association, Chicago, IL, pp. 25-28.
14
Bucklin, L., & Sengupta, S. (1993). Organizing Successful Co-Marketing Alliances. Journal of Marketing, 57(2), 32-46. Doi: 10.2307/1252025
15
Chen, Rong-Huei. Lin, Ru-Jen. Yang, Ping-Chun, (2011). The Relationships between eCRM, Innovation, and customer value, an empirical study, Department of business administration lunghwa, University of science and technology Chinese taoyuang.
16
Dwyer, F. R and Schurr, P. H. and Oh, S. (1987) «Developing Buyer-Seller Relationships», Journal of Marketing, 51(2):11–27.
17
Fontenot, R, (2001). Defining, examining and exploring the benefits of business-to-business relationship marketing, Dissertation submitted to the graduate school, New Mexico State University.
18
Garbarino, E., & Johnson, M. (1999). The Different Roles of Satisfaction, Trust, and Commitment in Customer Relationships. Journal of Marketing, 63(2), 70-87. Doi: 10.2307/1251946
19
Greenley, G.E., (1995). Market orientation and company performance: empirical evidence from UK companies, British Journal of Management, 6: 1-13.
20
Grönroos, Ch. (2017). Relationship marketing readiness: theoretical background and measurement directions, Journal of Services Marketing, 31 (3): 218-225.
21
Gummesson, E. (2017). From relationship marketing to total relationship marketing and beyond. Journal of Services Marketing, 31(1), 16–19.
22
Heskett, JL.; Jones, TO. Loveman, GW; Sasser, W.E Jr; Schlesinger, L.A. (1994). Putting the service –profit chain to work, Harvard business review, 164-74,
23
Jaworski, B., & Kohli, A. (1993). Market Orientation: Antecedents and Consequences. Journal of Marketing, 57(3), 53-70. Doi: 10.2307/1251854
24
Jones, M. A., Reynolds, K. E., Arnold, M. J., Gabler, C. B., Gillison, S. T., & Landers, V. M. (2015). Exploring consumers’ attitude towards relationship marketing. Journal of Services Marketing, 29(3), 188–199.
25
Jones, M. A.; Reynolds, K. E.; Arnold, M. J.; Gabler, C. B.; Gillison, S. T.; Landers, V. M. (2015). Exploring consumers’ attitude towards relationship marketing, Journal of Services Marketing, 29 (3): 188 -199.
26
Kotler, P. and Gray, A. (2001). Principles of marketing. Prentice Hall, New Jersey.
27
Kotler, P. Armstrong, G. Saunders, J. Wong, V, (2009), Principles of marketing, Prentice-Hall, Upper Saddle River, New Jersey.
28
Leo Y. M. et al, (2012). The effect of relationship marketing orientation on business performance in a service-oriented economy, Journal of Services Marketing, 16(7): 656-676.
29
Miquel-Romero, M. J.; Caplliure-Giner, E. M. and Adame-Sánchez, C. (2014). Relationship marketing management: Its importance in private label extension, Journal of Business Research, 67(5): 667-672.
30
Mohr, J. J, Fisher, R. J. Nevin, J. R, (1996). Collaborative communication in interfirm relationships: Moderating effects of integration and control. Journal of Marketing, 3(60): 103-115.
31
Morgan, R. M. Hunt, S. D, (1994). The commitment-Trust theory of Relationship Marketing. Journal of Marketing, 58(3): 20-38.
32
Olotu, O. A. Maclayton, W. D, (2010). An empirical study of relationship marketing orientation and bank performance. Research Journal of Internatıonal Studıes, (16): 47-57.
33
Oly Ndubisi N. and Kok Wah, C. (2005). Factorial and discriminant analyses of the underpinnings of relationship marketing and customer satisfaction. International Journal of Bank Marketing. 23 (7): 542-557.
34
Rashid, T, (2003), "Relationship marketing: case studies of personal experiences of eating out. British Food Journal, 105 (10): 742-750.
35
Reichheld, Frederick F. (1993). Loyalty-based management. Harvard business review,71 (2): 64-73.
36
Sheth, J. (2017). Revitalizing relationship marketing. Journal of Services Marketing, 31(1): 6–10.
37
Sin, L. Y. M, Tse, A. C. B, Yau, O. H. M, Chow, R. P. M, Lee, J. S. Y. Lau, L. B. Y, ( 2005). Relationship marketing orientation: scale development and cross_ culture validation. Journal of Business Research, 58(2): 185-194.
38
Tonder, E. V. & Petzer, D. J. (2018). The interrelationships between relationship marketing constructs and customer engagement dimensions, The Service Industries Journal, DOI: 10.1080/02642069.2018.1425398
39
Wilson, D. T. Mummalaneni, V., (1986). Bonding and commitment in buyer-seller relationships: a preliminary conceptualisation, Industrial Marketing and Purchasing, (3): 44-59.
40
Wu, S.; Lu, Ch. L. (2012). the relationship between CRM, RM and business performance: A study of the hotel industry in Taiwan. International Journal of Hospitality Management, 31 (1): 276-285.
41
Yoganathan, D., Jebarajakirthy, C., Thaichon, P. (2015). The influence of relationship marketing orientation on brand equity in banks. Journal of Retailing and Consumer Services, 26 (c): 14-22.
42
Liao, K. (2016) Impact of Traditional Chinese Culture on Business-to Business Relationship Marketing and Service Firm Performance, Journal of Business-to-Business Marketing, 23(4): 277-291, DOI: 10.1080/1051712X.2016.1250594
43