ORIGINAL_ARTICLE
مطالعه تطبیقی عوامل موفقیت در سیاستهای بومیسازی صنعت خودرو (مورد مطالعه: ایران و ترکیه)
هدف این پژوهش یافتن فاکتورهای تاثیرگذار بر بومیسازی صنعت خودرو در ایران و هدف دیگر آن شناسایی روند بومیسازی صنعت خودرو ترکیه و تطبیق عوامل موفقیت این کشور با شرایط ایران است. این امر از طریق مطالعه کتابخانهای و مصاحبه نیمساختاریافته با 12 نفر از خبرگان صنعت خودرو و ترکیه درسطوح عالی، اعم از مسئولین دولتی، مدیران خودروسازان و قطعهسازان، پژوهشگران این حوزه و اساتید دانشگاه صورت پذیرفت. مصاحبهها تا آنجا ادامه یافتند که پژوهشگران احساس کردند، دادهها تکراری شده و به حد اشباع رسیده است. سپس تحلیل دادههای کیفی با استفاده از تحلیل تم صورت گرفت که در نتیجه آن 298 کد اولیه در قالب 47 کدثانویه که در 6 گروه مفاهیم اصلی (تمهای اصلی) برطبق نظر خبرگان طبقهبندی گردیدند. نتایج نشان میدهد تمامی مفاهیم اصلی شناسایی شده بر بومیسازی تاثیرگذار هستند که در این میان عوامل فرهنگی اجتماعی، عوامل زمینهای میباشند. پس از شناسایی عوامل مؤثر بر بومیسازی صنعت خودرو و انجام مطالعه تطبیقی میان دو کشور ایران و ترکیه، نتایج حاکی از آن است که ایران به صورت کلی دربسیاری ازمفاهیم اصلی مذکور دارای ضعف میباشد. عدم موفقیت کشور ایران نسبت به ترکیه در بومیسازی صنعت خودرو حاصل تفاوت در عواملی از جمله: سیاسی، قانونی، اقتصادی، فرهنگی اجتماعی، محیط داخلی صنعت خودرو و زیرساخت میباشد.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_13032_fee1a5e304c3495762ec136da0074007.pdf
2021-06-22
1
20
10.22034/jiba.2021.40624.1476
صنعت خودرو
بومیسازی
سیاستگذاری
ترکیه
ایران
امیرحسین
کوشان
amir.kooshan@gmail.com
1
کارشناس ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
LEAD_AUTHOR
سید عباس
ابراهیمی
a.ebrahimi@semnan.ac.ir
2
ستادیار، دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
AUTHOR
ابویی اردکان، محمد،. لبافی، سمیه،. آذرپور، سمانه و جلالپور، مهدیه. (1393). شناسایی عوامل حیاتی موفقیت تفکر راهبردی دردیدگاه مدیران سازمانهای فرهنگی شهر اصفهان، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 6(11)، 34-13.
1
احمدی, پرویز.، صفری کهره، محمد و غلامعلی زاده، ابوذر. (۱۳۸۸). مطالعه تطبیقی بررسی محیط به منظور تدوین استراتژی برای شرکتهای خودروسازی جهت مدیریت یکپارچه آنها. اولین کنفرانس مدیریت اجرایی، تهران.
2
اشتریان، کیومرث. (1391). مقدمه ای بر روش سیاست گذاری فرهنگی. تهران: جامعه شناسان.
3
پژوهان، جمشید، (1387). خودرو در سبد خانوارها و تقاضا برای آنها. مجموعه مقالات همایش صنعت خودرو سازی.
4
خاکی، غلامرضا، (1397). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. تهران: بازتاب.
5
دهقانی سلطانی، مهدی و آذر، عادل. (1399). تاثیر مدیریت کیفیت جامع بر مزیت رقابتی با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآوری شرکتهای صادرکننده در صنعت پوشاک. فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 3(2)، 22-1.
6
رستمی، محمدرضا.، فیض، داود.، زارعی، عظیم.، رستگار، عباسعلی و ملکی مین باش رزگاه، مرتضی. (1397). عوامل تاثیرگذار بر برند سازی اسلامی، فصلنامه مدیریت اسلامی، 26(2)، 40-11.
7
رمضانی، مهدی.، پرتوی، اصغر.، عیوض زاده، حسن.، جعفری، فرشید. (1398). سیاستگذاری فرهنگی جمهوری اسلامی ایران: پیشینه، الگوها و آسیب ها ( با تاکید بر مفهوم مرجعیت). فصلنامه راهبرد اجتماعی فرهنگی، 8(32)، 69-96.
8
رهبر، فرهاد و امیری، میثم. (1394). اقتصاد رفتاری و سیاستگذاری عمومی. فصلنامه برنامه ریزی و بودجه، 19(4)، 182-147.
9
سازمان توسعه تجارتایران. (1387). راهنمای تجارت با کشور ترکیه. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
10
شفیعا، محمدعلی و موسوی لقمان، سیدهاشرف. (1394). طراحی مدل مفهومی تعامل دولت و تولیدکنندگان داخلی برای تقویت تولید ملی با بهره گیری از تحلیل محتوایی. فصلنامه مدیریت فردا، 44، 51-76.
11
شفیعا، محمدعلی.، محمدی، مهدی.، باباخان، علیرضا و سعدآبادی، علیاصغر. (1394). شناسایی ساز و کارهای بومیسازی فنآوری در ایران ـ رویکرد مطالعه چند موردی، فصلنامه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 5(4)، 141-117.
12
قبادی، خسرو. (1389). چالشهای فرهنگی در بومی سازی صنعت نفت. فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 13، 49-58
13
کریمی (مله)، علی و پارسا، ندا. (1398). سیاستگذاری هویت ملی و الزامات راهبردی آن برای ایران. فصلنامه مطالعات ملی، 20(1)، 3-20.
14
مرکز پژوهشهای مجلس دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن. (1394). آسیب شناسی صنعت خودرو کشور و ارائه راهکارهای برون رفت از چالشهای موجود در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی. معاونت پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی مجلس شورای اسلامی.
15
مرکز پژوهشهای مجلس دفتر مطالعات انرژی، صنعت و معدن. (1395). مطالعه تطبیقی صنعت خودروسازی در کشورهای مختلف جهان. معاونت پژوهشهای زیربنایی و امور تولیدی مجلس شورای اسلامی.
16
معدن دار آرانی، عباس. (1394). مطالعات تطبیقی در آموزش و پرورش: کاربست روشهای جدید تحقیق. فصلنامه خانواده و پژوهش، 12(27)، 90-69.
17
معمارنژاد، عباس.، حسینی، سیدشمس الدین و خطابی، ساناز. (1388). ارزیابی ساختار و عملکرد بازار خودرو سواری در ایران. فصلنامه مدلسازی اقتصادی، 3(10)، 103-120.
18
مقدس، اعظم، (1394). تحلیل تطبیقی تثبیت دموکراسی، مطالعه موردهای ایران و ترکیه. (1980-2009). رساله دکتری. رشته جامعه شناسی گرایش جامعه شناسی سیاسی. دانشگاه تربیت مدرس.
19
ملک محمدی، حمیدرضا. (1385). سیاستگذاری؛ دانش و روش. سیاست داخلی. 1(1)، 189-176.
20
ملک محمدی، حمیدرضا و کمالی، یحیی. (1395). بررسی مفاهیم پرادایم، مرجعیت و ائتلاف حامی در سیاستگذاری عمومی، فصلنامه سیاست، 46(1)، 11-32.
21
موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی. (1398). تدوین نقشه راه ارتقای رقابت پذیری و توسعه صنعت خودرو. گروه مطالعات و پژوهشهای صنعتی و معدنی.
22
مؤمنی، فرشاد و مسعودی، صاحبه. (1394). رابطه بین دانش ضمنی و بومی سازی تکنولوژی در ایران، فصلنامه سیاستگذاری عمومی، 1(3)، 99-119.
23
نامداریان، لیلا. (1395). سیاستگذاری مبتنی بر شواهد و نقش آمار و اطلاعات در آن. فصلنامه علمی و پژوهشی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، 31(3)، 601-629.
24
وحید، مجید (1388). سیاستگذاری عمومی. تهران: نشر میزان
25
Başaran, B. (2016). The effect of ISO quality management system standards on industrial property rights in Turkey. World Patent Information, 45, 33-46.
26
Cao, Y., Sakai, H., Liu, X. L., Nagahira, A., & Iguchi, Y. (2006, July). Technology catch-up in China compared with Japan: A new development model. In 2006 Technology Management for the Global Future-PICMET 2006 Conference (Vol. 3, pp. 1030-1039). IEEE.
27
De Martino, R., Mc Hardy Reid, D., & Zygliodopoulos, S. C. (2006). Balancing localization and globalization: exploring the impact of firm internationalization on a regional cluster. Entrepreneurship and Regional Development, 18(1), 1-24.
28
Erkan, B., & Yildirimci, E. (2015). Economic Complexity and Export Competitiveness: The Case of Turkey. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 195, 524-533.
29
Garza-Reyes, J.A., Ates, E.M., & Kumar, V. (2015). Measuring lean readiness through the understanding of quality practices in the Turkish automotive suppliers industry. International Journal of Productivity and Performance Management, 64(8), 1092-1112.
30
Gómez‐Zaldívar, M., Mosqueda, M. T., & Alejandra Duran, J. (2017). Localization of manufacturing industries and specialization in Mexican states: 1993–2013. Regional Science Policy & Practice, 9(4), 301-315.
31
Johri, L.M., & Petison, P. (2008). Value‐based localization strategies of automobile subsidiaries in Thailand. International Journal of Emerging Markets, 3(2), 140-162.
32
Liu, X., Zhang, S., & Feng, X. (2017, January). Comparative Analysis of International Competitiveness of Chinese-American Automobile Industry. In 2016 2nd International Conference on Economics, Management Engineering and Education Technology (ICEMEET 2016). Atlantis Press
33
Ltoh, M.,Taehoon, P., Haraguchi,Y., & Shimono,Y. (2018). Automobile Industry Supply Chain in Thailand. Springer publication, Singapore.
34
Mathiyazhagan. K, Sengupta, S., & poovazhagan.L. (2018). A decision making trial and evaluation laboratory approach to analyse the challenges to environmentally sustainable manufacturing in Indian automobile industry. Sustainable Production and Consumption, 16, 58-67
35
McIsaac, A. (2013). An Examination of Localization Success Factors of Chinese Big Four Accounting Firms.
36
Paker, F., Alppay, C. & Sertyeşilışık, B. (2018). The Pre-Republic Period of the Turkish Automotive Industry: Design and Production. Art and Design Review, 6, 185-194.
37
Rasiah, R. (2008). Conclusions and implications: the role of multinationals in technological capability building and localization in Asia. Asia Pacific Business Review. 14(1), 165-169.
38
Schmidt, T. S., & Huenteler, J. (2016). Anticipating industry localization effects of clean technology deployment policies in developing countries. Global Environmental Change, 38, 8-20.
39
Taymaz, E., & Yilmaz, K. (2017). Political Economy of Industrial Policy in Turkey: The Case of the Automotive Industry. Manchester:Effective States and Inclusive Development Research Centre, The University of Manchester.
40
Wailerdsak, N., & Suehiro, A. (2002). Management localization of a global automobile enterprise case study of toyota motor Thailand. Globalization, innovation and human resource development for competitive advantage, proceedings, Asian Institute of Technology, Bangkok, 1.
41
Yilmaz, S. & Ustaoglu, M. (2013). Electric Vehicles Production in Turkish Automotive Industry and Sectoral PEST Analisys. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 75, 10-17.
42
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی راهبرد بازاریابی دیجیتال شرکتهای صادراتی مواد معدنی استان بوشهر با استفاده از مدل RACE
چکیده: از یک سو بازاریابی دیجیتال، کسبوکارهای امروزی را با انقلابی فناورانه همراه کرده و فرصتهای بیشماری را در زمینه صادرات به وجود آورده است و از سوی دیگر، دنیای صنعت و فنّاوری مدرن، هرروز بیشازپیش به مواد معدنی نیازمند است. به همین دلیل، پژوهش حاضر به ارزیابی استراتژیهای بازاریابی دیجیتال شرکتهای صادراتی معدنی استان بوشهر پرداخته است تا ضمن سنجش وضعیت کنونی بازاریابی دیجیتال این بخش، در جهت مدرنیزه کردن شرکتهای استان گامی برداشته باشد. اطلاعات این پژوهش توصیفی-کاربردی بهصورت میدانی، و با ابزارهایی چون پرسشنامه و مصاحبه گردآوریشده است. تحلیل دادهها بهصورت کمی و با استراتژی همبستگی و پیمایش انجامیافته است. جامعه آماری پژوهش، کلیه 172 شرکت معدنی استان است که با نمونهگیری بر اساس معیار (معیارهای «فعال بودن»، «استفاده از بازاریابی دیجیتال» و «صادراتی بودن»)، 11 شرکت بهعنوان نمونه انتخابشدهاند. تجزیهوتحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS وSmart-PLS انجامگرفته است. یافتهها نشان میدهند، استراتژی بازاریابی دیجیتال شرکتهای صادراتی معدنی استان وضعیت مناسبی نداشته، و شرکتها در 4 بعد این استراتژی، یعنی «برنامه بازاریابی، دستیابی به مشتری هدف، تعامل با مشتری (تبدیل بازدیدکننده به مشتری) و درگیر کردن مشتری»، امتیاز مناسبی دریافت نکردهاند.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_13034_c53db270f5b5fe2be7a758b0451d80b3.pdf
2021-06-22
21
41
10.22034/jiba.2021.41493.1507
بازاریابی دیجیتال
ارزیابی استراتژی
مدل RACE
معدن
زینب
دیلمی
zd.deilami@gmail.com
1
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
AUTHOR
سیدیعقوب
حسینی
hosseini@pgu.ac.ir
2
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
LEAD_AUTHOR
حیدر
احمدی
ahmadi@pgu.ac.ir
3
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده کسب و کار و اقتصاد، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر
AUTHOR
بیگمی, ز., حمیدی, م., & خیبری, م. (1394). بازاریابی اینترنتی در باشگاه های فوتبال: ارزیابی کیفیت وب سایت باشگاه های موفق فوتبال ایران و اروپا. مطالعات مدیریت ورزشی (پژوهش در علوم ورزشی), 7(34), 155-176.
1
جهانگیری, ع., & وهاب زاده منشی, ش. (1397). ارزیابی استراتژی های بازاریابی دیجیتال بر صادرات شرکت های بازرگانی (نمونه مورد مطالعه: شرکت بازرگانی پتروشیمی). کنفرانس ملی الگوهای نوین در مدیریت و کسب و کار (با رویکرد حمایت از کارآفرینان ملی) (ص. 1-8). تهران: مؤسسه آموزش عالی نگاره.
2
سازمان توسعه تجارت ایران. (1397). http://farsi.tpo.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=5416. بازیابی در 10 19, 1398، از www.tpo.ir
3
صفری, س., & هلالی, ر. (1395). ارائه مدلی هیبریدی برای ارزیابی اثربخشی بازاریابی مبتنی بر وب در صنعت هواپیمایی ایران. مدیریت فناوری اطلاعات, 8(2), 335-350.
4
علم, ز., سیدعامری, م., خبیری, م., & امیری, م. (1397). طراحی مدل بازاریابی رسانه اجتماعی باشگاه های لیگ برتر فوتبال ایران. مطالعات مدیریت ورزشی, 10(50), 125-144.
5
عی قرلو, م., & بهزاد, ا. (1394). بررسی نقش بازاریابی اینترنتی در ایجاد معرفی بازارهای جدید با تاکید بر گردشگری مجازی (مطالعه موردی قشم). مطالعات فرهنگی و سیاسی خلیج فارس, 2(4), 109-134.
6
مصدق, م. ج., & قهرمانی, س. (1396). طراحی مدل عوامل مؤثر بر موفقیت بازاریابی الکترونیکی تورهای خارجی (مورد مطالعه: آژانس های مسافرتی شهر تهران). نشریه علمی راهبردهای بازرگانی, 14(10), 111-126.
7
مقدم, م. (1394). بازاریابی دیجیتال (نسخه چاپ دوم). تهران: انتشارات طاهریان.
8
نوربخش, ش. (1395). استراتژی بازاریابی دیجیتالی درصنعت بانکداری بعداز تحریم ها. چهارمین کنفرانس بین المللی اقتصاد در شرایط تحریم. بابلسر: شرکت پژوهشی صنعتی طرود شمال.
9
Behera, R., Gunasekaran, A., Gupta, S., Kamboj, S., & Bala, P. (2020). Personalized digital marketing recommender engine. Journal of Retailing and Consumer Services, 53, 1-24.
10
Bianchi, C., & Mathews, S. (2016). Internet marketing and export market growth in Chile. Journal of Business Research, 69(2), 426-434.
11
Chaffey, D., & Smith, P. (2017). Digital Marketing Excellence, Planning, Optimizing and Integrating Online Marketing (15th ed.). New York: Routledge.
12
De Pelsmacker, P., Van Tilburg, S., & Holthof, C. (2018). Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance. International Journal of Hospitality Management, 72, 47-55.
13
Henseler, J., Ringle, C., & Sarstedt, M. (2015). A new criterion for assessing discriminant validityin variance-based structural equation modeling. Journal of the Academy of Marketing Science, 43, 115-135.
14
Hollebeek, L. D., & Macky, K. (2019). Digital content marketing's role in fostering consumer engagement, trust, and value: Framework, fundamental propositions, and implications. Journal of Interactive Marketing, 45, 27-41.
15
Kannan, P. K., & Li, H. (2017). Digital Marketing: A Framework, Review and Research Agenda. International Journal of Research in Marketing, 34(1), 22-45.
16
Kawafa, F., & Istanbulluoglub, D. (2019). Online fashion shopping paradox: The role of customer reviews and. Journal of Retailing and Consumer Services (48), 144-153.
17
Menon, R. V., Sigurdsson, V., Larsen, N. M., Fagerstrøm, A., Sørensen, H., Marteinsdottir, H. G., & Foxall, G. R. (2019). How to grow brand post engagement on Facebook and Twitter for airlines? An empirical investigation of design and content factors. Journal of Air Transport Management, 79(101678), 1-9.
18
Mogoș, R. I. (2015). Digital Marketing for Identifying Customers' Preferences – A Solution for SMEs in Obtaining Competitive Advantages. International Journal of Economic Practices and Theories, 5(3), 240-247.
19
Ritz, W., Wolf, M., & McQuitty, S. (2019). Digital marketing adoption and success for small businesses The application of the do-it-yourself and technology acceptance models. Journal of Research in Interactive Marketing, 13(2), 179-203.
20
Schegg, R., & Stangl, B. (2017). From Floating to Leading: The Transformation of Digital Marketing Capabilities Through ICT Uptake in Tourism SMEs. In K. Merilainen, Information and Communication Technologies in Tourism: Proceedings of the International Conference, 2017 (pp. 89-100). Rome: Italy.
21
Suryawardani, I. G., & Wiranatha, A. S. (2017). Digital marketing in promoting events and festivities a case of sanur village festival. Journal of Business on Hospitality and Tourism, 2(1), 159-167.
22
Uhl, A., Born, M., Koschmider, A., & Janasz, T. (2016, London). Digital capability framework: A toolset to become a digital enterprise. In Digital enterprise transformation: A business-driven approach to leveraging Innovative IT (pp. 27-60). London: Routledge.
23
Wijaya, P. K., & Hermawan, A. (2018). E-Marketing Applications Based On Virtual Reality Using Sostac Planning Method on Sales Property. Tech-E, 1(2), 16-25.
24
25
ORIGINAL_ARTICLE
طراحی مدل ارتقاء ظرفیت کسب و کارهای خوشه ای برای حضور در بازارهای بین المللی
دستیابی به آرمانهای توسعه پایدار کشور، جایگاه شایستهای در اقتصاد جهانی برای اقتصاد کشور فراهم میکند و همین طور حل مشکلات فعلی جامعه و دولت، از طریق اجرای استراتژی توسعه کارآفرینی امکانپذیر است. امروزه حرکت به سمت کسبوکارهای کوچک و متوسط نه تنها امری بهینه و سودآور، بلکه در شرایط فعلی کشور، امری لازم و ضروری برای رسیدن به توسعه پایدار بوده و از اهداف سند 20 ساله محسوب میشود. هدف پژوهش حاضر طراحی مدل ارتقاء ظرفیت کسب-وکارهای خوشهای در ایران برای حضور هر چه بیشتر در بازارهای بینالمللی با تمرکز بر نقش دولت است. پژوهش حاضر، تحقیق آمیخته (کیفی- کمی) با رویکرد اکتشافی در گردآوری دادها، به منظور شناسایی نقشهای دولت به منظور ارتقاء ظرفیت کسب و کارهای خوشهای برای حضور در بازارهای بینالمللی است. در بخش کیفی با مصاحبههای اکتشافی سازوکارهای دخالت دولت در جهت ارتقاء ظرفیت خوشههای کسبوکار در بازارهای بینالمللی مورد بررسی و معین گردید و در بخش کمی نیز با استفاده از آزمون تحلیل عاملی تأییدی، نقشهای شناسایی شده مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش حاضر نشان داد که نقش دولت در توسعه خوشههای کسبوکار در سه دسته تنظیمی، شناختی و هنجاری تقسیم میشوند که تحلیل عاملی تأییدی نیز یافتههای تحقیق را مورد تائید قرار داد. نتایج تحقیق نیز حاکی از آن است که خطمشیگذاران، مجریان و به طور کلی متولیان خوشهها، برنامهریزان سازمانهای دولتی و فعالان عرصه خوشه ها می تواند در این راستا اقدامات موثری انجام دهند.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_13033_ef2ede881859dc41a7648378231dc009.pdf
2021-06-22
43
62
10.22034/jiba.2021.42512.1543
کسبوکارهای خوشهای
نقش تنظیمی
نقش شناختی
نقش هنجاری
کریم
اسگندری
skandarik@yahoo.com
1
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیامنور، صندوق پستی 3697-19395 تهران، ایران
AUTHOR
نادر
بهلولی
na.bohlooli@gmail.com
2
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی بناب، بناب، ایران
AUTHOR
توحید
اسکندرزاده فرد
t.eskandarzadeh@gmail.com
3
دانشجوی دکتری گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی بناب،بناب، ایران
LEAD_AUTHOR
انوشه، مرتضی؛ سلیمانی، غلامرضا؛ وحدت، سیاوش؛ موسوینقابی، سید مجتبی (1395). اصول مطالعه بازار و بازارشناسی: با رویکرد مطالعه بازار کسبوکارهای کوچک و خوشههای کسبوکار. قم: انتشارات آیین محمود.
1
بهزادنیا، پویا؛ صنوبر، ناصر؛ حسینی، صمد (1398). تأثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. مدیریت کسبوکار بینالمللی. 2(3). 63-85.
2
بیک زاده، جعفر؛ تیرانداز، حامد (1388). خوشههای صنعتی و توسعه صنایع کوچک. تدبیر، 212. 49- 53.
3
پاسبان، محمد؛ حجتی،رسول (1387). طراحی مدل خوشههای صنعتی برای صنایع کوچک و متوسط تولیدکننده قطعات خودرو. پایاننامه دکتری. دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران.
4
جعفرزاده، مهدی؛ رضوانی، مهران؛ داوری، علی (1399) ارائه الگوی بهکارگیری استراتژی رقابت همکارانه در بینالمللی سازی خوشههای صادرات محور با استفاده از مدلسازی ساختاری تفسیری. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی. 2(4). 72–15.
5
خامسی، سید جعفر؛ بامداد صوفی، جهانیار (1392). آسیبشناسی توسعه خوشههای صنعتی در ایران. (مورد مطالعه: خوشه ادوات کشاورزی جویبار). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده مدیریت (1392).
6
داناییفرد، حسن؛ جاوید، سید داریوش؛ فانی، علیاصغر (1391). ارتقای ظرفیت گردشگری جمهوری اسلامی ایران: تحلیلی بر ابزارهای خط مشی گذاری ملی گردشگری. مطالعات مدیریت گردشگری.7(19). 1-24.
7
داناییفرد، حسن؛ فروهی، مهشید؛ صالحی، علی (1388). ارتقاء کارآفرینی در ایران: تحلیلی بر نقش دولت. پژوهشهای بازرگانی. شماره 42. 221-262.
8
رامین مهر، حمید؛ چارستاد، پروانه (1392). روش تحقیق کمی با کاربرد مدلسازی معادلات ساختاری. چاپ اول. تهران. انتشارات ترمه.
9
رحمانی، تقی (1393). خوشههای صنعتی راهکاری موثر در ایجاد و توسعه فضای رقابت و افزایش توان صادرات. اولین کنفرانس اقتصاد مدیریت با رویکرد ملی.
10
سلیمانی، غلامرضا؛ عزیز محمدلو، حمید؛ وحدت، سیاوش (1393). توسعه خوشههای کسبوکار در ایران، دستاوردها و تجارب علمی(چاپ اول). قم. انتشارات آیین محمود.
11
عزیزی بروجردی، سهیل؛ قاضی نوری، سید سروش؛ بامداد صوفی؛ کزازی، ابوالفضل (1398). الگوی شکلگیری قابلیت کیفیت در صنایع داروسازی ایران: یک تحقیق چند موردی. بهبود مدیریت. 13(2). 31-60.
12
کریمی زارچی، محمد؛ فتحی، محمدرضا؛ نصراللهی (1398). ارائه مدل معادلات ساختاری توسعه پایدار خوشههای کسبوکار در ایران با رویکرد تقویت جایگاه صادراتی. مدیریت کسبوکار بینالمللی. 2(5). 95-116.
13
منوریان، عباس؛ عباسی، طیبه؛ سلیمانی، غلامرضا؛ آقامحسنی فشمی، علی (1396). طراحی و تبیین مدل خط مشی گذاری توسعه خوشههای کسبوکار در ایران. سیاستگذاری عمومی. 3(4). 9-28.
14
مومنی، منصور؛ دشتی، مجتبی؛ بایرام زاده، سونا؛ سلطان محمدی، ندا(1395). مدلسازی معادلات ساختاری با تاکید بر دریای آزاده بازتابنده و سازنده(چاپ دوم). تهران. انتشارات گنج شایگان.
15
نصری نصرآبادی، شهره؛ قاضی نوری، سید سپهر (1399). دلالتهای نظام نوآوری مبتنی بر مسئله(PLS) در تکوین سیاست نوآوری، مورد کاوی روند تاریخی حل مسائل زلزله آمریکا و شکاف دیجیتالی کره جنوبی. بهبود مدیریت. 14(1). 61- 93.
16
هومن، حیدرعلی (1390). مدلیابی معادلات ساختاری با کاربرد نرمافزار لیزرل (چاپ چهارم) تهران. انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
17
هیور، اون (1386). مدیریت دولتی نوین. ترجمه سید مهدی الوانی، سهراب خلیلی شورینی، غلامرضا معمارزاده طهران. مترجمان. تهران. انتشارات مروارید.
18
یحیی تبار، فاطمه؛ عظیمی گلوگاهی، زهرا؛ رامشگر، محمد (1393). بررسی نقش دولت در توسعه خوشههای کسبوکار، دومین کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسبوکارهای دانش بنیان، بابلسر، شرکت پژوهشی طرود شمال.
19
Aziz, K. A., & Norhashim, M. (2008). Cluster-Based Policy Making: Assessing Performance and Sustaining Competitiveness. Review of Policy Research, 25(1), 349-375.
20
Benneworth, P., & Henry, N. (2004). “Where is the value added in the cluster approach? Hermeneutic theorizing, economic geography and clusters as a multiperspectival approach”, Urban Studies, 41 (5), 1011-1023.
21
Brachert, M., Titze, M., Kubis, A. (2001)."Identifying industrial clusters from a multidimensional perspective: Methodical aspects with an application to Germany". Papers in Regional Science, 90(2), 419-439.
22
Branco, A; Carlos Lopes, J. (2018). Cluster and business performance: Historical evidence from the Portuguese cork industry. Investigations de Historic Economic (IHE) Journal of the Spanish Economic History Association,. 14(1). 43-53.
23
Cavalheiro. G. M., do C., Brandao, M. (2017). Assessing the IP portfolio of industrial clusters: the case of the Brazilian footwear industry. Journal of Manufacturing Technology Management, 28(8), 994–1010.
24
Eisingerich, A. B., Bell, S. J., Tracey, P. (2010). How can clusters sustain performance? The role of network strength, network openness, and environmental uncertainty. Research Policy, 39(2), 239 -253.
25
Freeman, C. (1995). “The national system of innovation in historical perspective”, Cambridge Journal of Economics, 19(1), 5-24.
26
Gebreeyesus, M. & Mohnen, P. (2013). “Innovation performance and embeddedness in networks: evidence from the Ethiopian Footwear Cluster”, World Development,. 41(1). 302-316.
27
Giuliani, E., & Bell, M. (2005). “The micro-determinants of meso-level learning and innovation: Evidence from a Chilean wine cluster”. Research policy, 34(1), 47-68.
28
Ibrahim, M.A. & Amro, A.A. (2017). “The effect of clustering on competitiveness improvement in Hebron: a structural equation modeling analysis”, Journal of Manufacturing Technology Management, (5), (2015), 631-654.
29
Isaksen, A. (2003). ’Lock-in’of regional clusters: the case of offshore engineering in the Oslo region in Regional Innovation Systems”, Edward Elgar. Cheltenham and Cooperation, Networks and Institutions Northampton, MA, 247-273.
30
Kanungo, A.K. (2011). Internationalization of Indian Firms: Overseas Investment A Key Strategy. The journal of world investment and trade, 23(14), 1-28.
31
Karadeniz E. E., & Göçer, K. (2007), "Internationalization of small firms: A case study of Turkish small‐ and medium‐sized enterprises", European Business Review, 19(5), 387-403.
32
Kato, T., Nunes, B. and Dey, P.K. (2016), “Is keiretsu really a source of competitive advantage for Japanese automotive suppliers?” Journal of Manufacturing Technology Management. 27(1). 62-81.
33
Krugman, P. (1991). “Increasing returns and economic geography”, Journal of Political Economy, 3, 651-667.
34
Kuivalainen, O., Sundqvist, S., Saarenketo, S., & McNaughton, R. (2012). Internationalization patterns of small and medium-sized enterprises. International Marketing Review, 29(5), 448-465.
35
Liao, T. J. (2010). Cluster and performance in foreign firms: The role of resources, knowledge, and trust. Industrial Marketing Management, 39(1). 161-169.
36
Micheal, E. (2001) Public choice and tourism analysis. Current issues in tourism. 4(4), 30-48.
37
Porter, M. (1998). Clusters and the New Economics of Competition, Harvard Business Review, 76(6), 77–90.
38
Prokhorova, I. V., Anopchenko. U. T, CHernikova, E. L, Goloshchapova, N. L, Kulikova, L. N. (2018). Formation and development ofindustrial clusters in the socio-economic regional system. Espacios, 39(31), 1-10.
39
Rivas, G. M., Loscos, A.G., Eduardo, B. (2018). Clustering regional business cycles. Working Papers 1744, Banco de España;Working Papers Homepage.
40
Ruiz, Angulo.F., Pergelova, A., Wei, W.X. (2019). "How does home government influence the internationalization of emerging market firms? The mediating role of strategic intents to internationalize", International Journal of Emerging Markets, 14(1), 187-206.
41
Tambunan, T. (2009). "Export‐oriented small and medium industry clusters in Indonesia", Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 3(1), 25-58.
42
Wolfe, D.A. & Gertler, M.S. (2004) “Clusters from the inside and out: local dynamics and global linkages”, Urban Studies. 41(5), 1071-1093.
43
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی تأثیر عوامل سازمانی، استراتژیک و محیطی بر عملکرد صادراتی؛ تحلیل نقش صادرات نوآورانه در میان شرکتهای صادراتی
با توجه به نقش صادرات در اهداف اقتصادی و اجتماعی کشور و همچنین، رقابت در بازارهای بینالمللی، لزوم توجه به کسبوکارهای فعال در صادرات بیش از پیش مهم است. این نوع کسبوکارها برای بقای خود در بازار، در مقابل رقبای بزرگتر میتوانند از طریق نوآوری بر اندازه غیراقتصادی خود غلبه کنند. بنابراین این پژوهش درصدد بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر صادرات نوآورانه و تأثیر آن بر عملکرد صادراتی صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق، شرکتهای صادراتی صنعت مواد غذایی است. دادههای تحقیق از طریق پرسشنامه در میان 200 شرکت فعال که در حوزه بینالملل این صنعت فعالیت دارند، از طریق کانالهای ارتباطی مجازی گردآوری گردید و حدود 103 شرکت به عنوان نمونه براساس فرمول کوکران و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، به گویههای پرسشنامه پاسخ دادند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه الکترونیکی متشکل از 47 سوال استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار spss و روش حداقل مربعات جزئی و نرمافزار اسمارت پی.ال.اس. تجزیهوتحلیل شدند. بررسی نتایج این تحقیق نشان داد که عوامل تمرکززدایی با ضریب 597/2، بازارگرایی صادرات با ضریب 228/3، تبادل اطلاعات با ضریب 310/4 و رقابتپذیری با ضریب 877/2 بر صادرات نوآورانه تأثیر مثبت و معنیداری دارند؛ و رسمیسازی با ضریب 313/0 و پویایی بازار با ضریب 896/0 بر صادرات نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری ندارند. همچنین، نتایج نشاندهنده نقش میانجی صادرات نوآورانه با ضریب 025/13 در تأثیر تمرکززدایی، بازارگرایی صادرات، تبادل اطلاعات و رقابتپذیری بر عملکرد صادراتی میباشد.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_13035_73863b8a2406081c1c0557c813b0b03a.pdf
2021-06-22
63
86
10.22034/jiba.2021.42625.1549
نوآوری
عملکرد صادراتی
توسعه اقتصادی
رشد فناوری
محمد
فاریابی
faryabi@tabrizu.ac.ir
1
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
صمد
رحیمی اقدم
s.rahimiaghdam@gmail.com
2
استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
AUTHOR
وحیده
ابراهیمی خراجو
v.ebrahimi94@gmail.com
3
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
AUTHOR
سولماز
کاظمی
solmazkazemi94@gmail.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
AUTHOR
برقی اسگویی، محمد مهدی؛ ولی زاده، سمیه. (1369). تأثیر بهبود فضای کسب و کار بر تجارت خارجی: مطالعه موردی شرکای عمده تجاری ایران. مدیریت کسبوکار بینالمللی، 1 (2). ص 25-44
1
حسینی، سیدرضا. (1388). تامین اجتماعی و رشد و توسعه اقتصادی. دوفصلنامه علمی – پژوهشی جستارهای اقتصادی، 6(11)، 61-82.
2
شاه آبادی، ابوالفضل؛ هانیه، ثمری. (1395). تاثیر نوآوری بر صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر کشورهای منتخب درحال توسعه و توسعه یافته. مجله تحقیقات اقتصادی، 51(3)، 611-633.
3
علی احمدی، علیرضا؛ زنده دل، محمد. (1379). تحلیل همبستگی شاخصهای توسعه مخابرات و توسعه اقتصادی و تعیین حد بهینه توسعه مخابرات برای دستیابی به اهداف توسعه اقتصادی کشور (چارچوب و متدولوژی). مجله تحقیقات اقتصادی، 56، 131-145.
4
محمدزاده، پرویز؛ متوسلی، محمود؛ بهشتی، محمدباقر؛ اکبری، اکرم. (1397). بررسی تاثیر خلاقیت بر توسعه اقتصادی در ایران. فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، 24(78)، 61-91.
5
موسایی، میثم. (1388). تأثیر توسعه اجتماعی و توسعه اقتصادی. راهبرد توسعه، 20.
6
مهرگان، نادر؛ دهقانپور، محمدرضا. (1390). تاثیر تحقیق و توسعه و سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر در ایران (86-1360). فصلنامه دانش و فناوری، 1(4)، 59-79.
7
Aaby, Nils-Erik, and Stanley F. Slater. (1989). Management influences on export performance: A review of the empirical literature 1978-1988. International Marketing Review, 6(4), 7-26.
8
Aiken, M., & Hage, J. (1968). Organizational independence and intra -organization structure. American Sociological Review, 33(6), 912–930.
9
Altbach, Philip G. (1988). International Organizations, Educational Policy, and Research: A Changing Balance. Comparative Education Review, 32(2).
10
Anzola-Román, Paula. Bayona-Sáez, Cristina, García-Marco, Teresa. (2018). Organizational innovation, internal R&D and externally sourced innovationpractices: Effects on technological innovation outcomes. Journal of Business Research, 91, 233-247.
11
Arora, R. (2015). Making Innovations Happen. Fostering Innovations by Inducing Foresight. Retrieved at makinginnovationshappen.com/blog/1.
12
Augusto, M., & Coelho, F. (2009). Market orientation and new - to - the -world products: Exploring the moderating effects of innovativeness, competitive strength, and environmental forces. Industrial Marketing Management, 38(1), 94–108.
13
Auh, S., & Menguc, B. (2007). Performance implications of the direct and moderating effects of centralization and formalization on customer orientation. Industrial Marketing Management, 36(8), 1022–.1034
14
Azar, G., & Ciabuschi, F. (2016). Organizational innovation, technological innovation, and export performance: The effects of innovation radicalness and extensiveness. International Business Review, 26(2), 324-36.
15
Baldauf, A., Cravens, D. W., & Wagner, U. (2000). Examining determinants of export performance in small open economies. Journal of World Business, 35(1), 61-79.
16
Boso, N., Story, V.M., & Cadogan, J.W. (2013) .Entrepreneurial orientation, market orientation, network ties, and performance: Study of entrepreneurial firms in a developing economy. Journal of Business Venturing, 28(6), 708–727.
17
Cadogan, J. W., Kuivalainen, O., & Sundqvist, S. (2009). Export market-oriented behavior and export performance: quadratic and moderating effects under differing degrees of market dynamism and internationalization. Journal of International Marketing, 17(4), 71–89.
18
Cadogan, J., Cui, C., & Li, E. (2003). Export market-oriented behavior and export performance: the moderating roles of competitive intensity and technological turbulence. International Marketing Review, 20(5), 493-513.
19
Cadogan, J.W., Kuivalainen, O., & Sundqvist, S. (2009). Export market-oriented behavior and export performance: Quadratic and moderating effects under differing degrees of market dynamism and internationalization. Journal of International Marketing, 17(4), 71–89.
20
Calantone, R.J., Kim, D., Schmidt, J.B., & Cavusgil, S.T. (2006). The influence of internal and external firm factors on international product adaptation strategy and export performance: A three - country comparison. Journal of Business Research, 59(2), 176–185.
21
Cavusgil, S. T., & Zou, S. (1994). Marketing strategy-performance relationship: an investigation of the empirical link in export market ventures. Journal of Marketing, 58, 1-21.
22
Damanpour, F. (1991). Organizational innovation: Ameta-analysis of effects of determinants and moderators. Academy of Management Journal, 34(3), 555–590.
23
Deshpande, R., & Farley, J.U. (2004). Organizational culture, market orientation, innovativeness, and firm performance: An international research odyssey. International Journal of Research in Marketing, 21(1), 3–1.
24
Dhanaraj C, Beamish P. W. (2003); “A Resource-Based Approach to the Study of Export Performance”. Journal of Small Business Management, 41, 242–261.
25
Diamantopoulos A, Kakkos N. (2007). Managerial Assessments of Export Performance: Conceptual Framework and Empirical Illustration”. Journal of International Marketing, 15(3), 1–31.
26
Durand, R., Grant, R.M., Madsen, T.L. (2017). The expanding domain of strategic management research and the quest for integration. Strategic Management Journal, 38, 4–16.
27
Efrat, K., & Shoham, A. (2012). Born global firms: The differences between their short - and long - term performance drivers. Journal of World Business, 47(4), 675–685.
28
Efrat, K., Hughes, Paul, Nemkova, Ekaterina, Souchon, Anne L., Sy-Changco, Joseph. (2018). Leveraging of Dynamic export capabilities for competitive advantage andperformance consequences: Evidence from China. Journal of Business Research, 84, 114-124.
29
Falahat, Mohammad., Ramayah, T., Soto-Acosta, Pedro., Lee, Yan-Yin. (2020). SMEs internationalization: The role of product innovation, marketintelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers ofSMEs’international performance. Technological Forecasting & Social Change, 152, 119908.
30
Gallouj, Fa, & Windrum, Paul. (2009). Services and services innovation. Journal of Evolutionary Economics, 19(2), 141-148.
31
Gatignon, H., & Xuereb, J. (1997). Strategic orientation of the firm and new product performance. Journal of Marketing, 34(1), 77–90.
32
Gault, Fred. (2018). Defining and measuring innovation in all sectors of the economy. Research Policy, 47, 617-622.
33
Hall, R.H., Johnson, N.J., &Haas, E.J. (1967). Organizationalsize, complexity and formalization. American Sociological Review, 32(6), 903–912.
34
Han, J.K., Kim, N., & Srivastava, R.K. (1998). Market orientation and organizational performance: Is innovation a missing link. Journal of Marketing, 62(4), 30–45.
35
Hult, G.T.M., Ketchen, D.J., & Slater, S.F. (2004). Information processing, knowledge development, and strategic supply chain performance. Academy of Management Journal, 47(2), 241–253.
36
Hultman, M., Robson, M.J., & Katsikeas, C.S. (2009). Export product strategy fit and performance: An empirical investigation. Journal of International Marketing, 17(4), 1–23.
37
Hurley, R.F., & Hult, G.T.M. (1998). Innovation, market orientation, and organizational learning: An integration ad empirical examination. Journal of Marketing, 62(3), 42–54.
38
Ibeh, K. I. N., & Wheeler, C. N. (2005). A resource-centred interpretation of export performance. International Entrepreneurship and Management Journal, 1(4), 539–556.
39
Im, S., & Workman, J.P.Jr. (2004). Market orientation, creativity, and new product performance in high-technology firms. Journal of Marketing, 68(2), 114–132.
40
Jansen, J. J., Van Den Bosch, F. A., & Volberda, H. W. (2006). Exploratory innovation, exploitative innovation, and performance: Effects of organizational antecedents and environmental moderators. Management science, 52(11), 1661-1674.
41
Jaworski, B.J., & Kohli, A.K. (1993). Market orientation: Antecedents and consequences. Journal of Marketing, 57(3), 53–70.
42
Kalanit.E. Shaked.G., Moshe.Y. (2016). When marketing and innovation interact: The case of born-global firms. Journal of International Business Review, 26, 380-390.
43
Kemp, R.G.M., M. Folkeringa, J.P.J. de Jong, E.F.M. Wubben. (2003). Innovation and firm’s performance. Zoetermeer: EIM: Small Business research and consultancy.
44
Khalid, S., & Bhatti, K. (2015). Entrepreneurial competence in managing partnerships and partnership knowledge exchange: Impact on performance differences in export expansion stages. Journal of World Business, 10(2), 45-56.
45
Kirca, A.H., Jayachandran, S., & Bearden, W.O. (2005). Market orientation: A meta-analytic review and assessment of its antecedents and impact on performance. Journal of Marketing, 69(2), 24–41.
46
Lee, T., Liu, H.M. (2018). How dofirms with management ability promote competitiveadvantages? an integrated model from entrepreneurial strategy making and internalresources. Entrepreneursh. Res. J, 8 (2), 1–15.
47
Lin, Carol Yeh-Yun and Chen Mavis Yi-Chung. (2007). Does Innovation Lead To Performance? An Empirical Study of SMEs in Taiwan. Journal of Management Research News, 30(2).
48
Luk, C. L., Yau, O. H. M., Sin, L. Y. M., Tse, A. C. B., Chow, R. P. M., & Lee, J. S. Y. (2008). The effects of social capital and organizational innovativeness in different institutional contexts. Journal of International Business Studies, 39, 589–612.
49
Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (2001). Linking two dimensions of entrepreneurial orientation to firm performance: The moderating role of environment and industry life cycle. Journal of business venturing, 16(5), 429-451.
50
Makria, K., Theodosioub, M., Katsikea.E. (2017). An empirical investigation of the antecedents and performance outcomes of export innovativeness. Journal of International Business Review, 26, 628-639.
51
Matsuno, K., Mentzer, J.T., & Özsomer, A. (2002). The effects of entrepreneurial proclivity and market orientation on business performance. Journal of Marketing, 66(3), 18–32.
52
Menguc, B., & Auh, S. (2010). Development and return on execution of product innovation capabilities: The role of organizational structure. Industrial Marketing Management, 39(5), 820–831.
53
Mojaverian, S. M., Ahmadi Koliji, S., & Amin Ravan, M. (2016). Determination of medical plant export target markets in Iran. Iranian Journal of Agricultural Economics and Development Research, 46(4), 729-37. (Persian).
54
Moshabaki, A., & Khademi, A. A. (2012). The role of export development programs on promoting export performance. Management Improvement, 6(3), 98-135. (Persian).
55
Muntanari, J.R., Morgan, C.P., Bracker, J.S. (1990). Strategic management: A choiceapproach. Chicago: The Dryden Press.
56
Murray, J. Y., GAO, G.Y., & Kotabe, M. (2011). Market orientation and performance of export ventures: The process through marketing capabilities and competitive advantages. Journal of the Academy of Marketing Science, 39(2), 252–269.
57
Olavarrieta, S., & Friedmann, F. (2008). Market orientation, knowledge -related resources and firm performance. Journal of Business Research, 61(6), 623–630.
58
Olson, E.M., Slater, S.F., & Hult, G.T.M. (2005). The performance implications of fit among business strategy, marketing organization structure, and strategic behavior.Journal of Marketing, 69(3), 49–65.
59
Ozkaya, H.E., Droge, C., Hult, G.T.M., Calantone, R., & Ozkaya, E. (2015). Market orientation, knowledge competence, and innovation. International Journal of Research in Marketing. [inpress]
60
Pelham, A.M., & Wilson, D.T. (1996). A longitudinal study of the impact of market structure, firm structure, strategy, and market orientation culture on dimensions of small-firm performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 24(1), 27–43.
61
Powers, T.L., & Loyka, J.J. (2010). Adaptation of marketing mix elements in international markets. Journal of Global Marketing, 23(1), 65–79.
62
Prajogo, Daniel I. (2016) "The strategic fit between innovation strategies and business environment in delivering business performance." International Journal of Production Economics, 171241-249.
63
Prange, Christiane, B. Schlegelmilch, Bodo. (2018). managing innovation dilemmas: The cube solution. Business Horizons, 61(2), 309-322.
64
Rubera, G., & Kirca, A.H. (2012). Firm innovativeness and its performance outcomes: Ameta-analytic review and theoretical integration. Journal of Marketing, 76(3), 130–147.
65
Simpson, P.M., Siguaw, J.A., & Enz, C.A. (2006). Innovation orientation outcomes: The good and the bad. Journal of Business Research, 59(10), 1133–1141.
66
Sohail, M. S., & Alashban, A. A. (2009). An analysis of product-market strategy and export performance: Evidence from SME’S in Saudi Arabia. International Journal of Entrepreneurship, 13(1), 49-65.
67
Song, M., & Parry, M.E. (2009). The desired level of market orientation and business unit performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 37(2), 144–160.
68
Stoian, Maria-Cristina., Dimitratos, Pavlos., Plakoyiannaki, Emmanuella. (2018). SME internationalization beyond exporting: A knowledge-based perspective across managers and advisers. Journal of World Business, 53(5), 768-779.
69
Tarsiah, H.T. (2007). The Critical Success Factors: A Study on the Small and Medium-Sized Manufacturing Companies in East Malaysia, published PhD Dissertation. University Malaysia Sabah.
70
Wang, Wei, Ma, Hao. (2018). Export strategy, export intensity and learning: Integrating the resourceperspective and institutional perspective. Journal of World Business, 53(4), 581-592.
71
Weerawardena, J., Mort, G.S., Liesch, P.W., & Knight, G. (2007). Conceptualizing accelerated internationalization in the born global firm: A dynamic capabilities perspective. Journal of World Business, 42(3), 294–306.
72
Weiblen, T., & Chesbrough, H. W. (2015). Engaging with startups to enhance corporate innovation. California Management Review, 57(2), 66-90.
73
Yang, Xuanyu., Li, Chen. (2019). Industrial environmental efficiency, foreign direct investment andexportddEvidence from 30 provinces in China. Journal of Cleaner Production, 212, 1490-1498.
74
Zahra, S. A. (1996). Technology strategy and financial performance: Examining the moderating role of the firm's competitive environment. Journal of business venturing, 11(3), 189-219.
75
Zehir, C., Köle, M., & Yıldız, H. (2015). The mediating role of innovation capability on market orientation and export performance: An implementation on SMEs in Turkey. Social and Behavioral Sciences, 207, 700-8.
76
Zhang, C., Cavusgil, S.T., & Roath, A.S. (2003). Manufacturer governance of foreign distributor relationships: Do relational norms enhance competitiveness in the export market? Journal of International Business Studies, 34,550–566.
77
Zhou, K.Z., Yim, C.K., & Tse, D.K. (2005). The effects of strategic orientations on technology - andmarket - based breakthrough innovations. Journal of Marketing, 69(2), 42–60.
78
ORIGINAL_ARTICLE
تاثیر پشیمانی از خرید بر نیت رفتاری مشتریان با نقش تعدیلگر هویت برند مبتنی بر مشتری در میان مصرفکنندگان خودروهای وارداتی
یکی از هیجانات منفی رفتاری مشتریان، پشیمانی پس از فرآیند خرید است که تحت تاثیر فرایند خرید، ناهنجاریهای پس از خرید، استفاده از کالا و کنارگذاری کالا، قرار میگیرد. پشیمانی از خرید به عنوان یک تجربه منفی بهطور زیادی بر نیتهای رفتاری، رضایت و هویت مشتری تاثیر میگذارد. تاکنون در خصوص مفهوم پشیمانی از خرید پژوهشهای زیادی انجام نشده است؛ بنابراین هدف از این پژوهش بررسی تاثیر پشیمانی از خرید بر نیتهای رفتاری مشتریان با نقش تعدیلگر هویت برند مبتنی بر مشتری است. پژوهش حاضر از نظر هدف، در زمرة پژوهشهای کاربردی و ازدیدگاه جمعآوری دادهها، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش تمامی مشتریان خودروهای برندهای ایرانی و چینی در شهر مشهد میباشد که بر اساس جدول مورگان و با احتساب نرخ بازگشت، تعداد 399 نفر و با روش نمونهگیری غیرتصادفی دردسترس برای حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه بومیسازی شده مبتنی بر پژوهش داوتاس و دیامنتوپلوس (2017) بوده است. بررسی فرضیههای پژوهش نیز در قالب مدل معادلات ساختاری و به کمک نرمافزار آموس 23 انجام شده است که نتایج حاصل بیانگر این میباشد که پشیمانی از خرید بر نیتهای رفتاری و رضایت مشتریان تاثیر منفی و معناداری دارد. همچنین رضایت مشتریان بر نیتهای رفتاری مشتریان تاثیرگذار است. رضایت مشتریان، تاثیر پشیمانی از خرید بر نیتهای رفتاری مشتریان را میانجی نمیکند و هویت برند مبتنی بر مشتری، تاثیر پشیمانی از خرید و رضایت مشتریان بر نیتهای رفتاری مشتریان خودروهای برندهای ایرانی و چینی را تعدیل میدهد.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_13036_5d450d743d5cf37c16715b2f2a34f398.pdf
2021-06-22
87
105
10.22034/jiba.2021.42247.1535
پشیمانی از خرید
نیتهای رفتاری
رضایت مشتریان
هویت برند مبتنی بر مشتری
هادی
طاهرپور کلانتری
hadi_taherpour@yahoo.com
1
استاد یار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی حکیم طوس، مشهد، ایران.
LEAD_AUTHOR
مرتضی
رجوعی
mortezarojui@imamreza.ac.ir
2
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
AUTHOR
مژده
کاظمی زنجانی
m_shahr2003@yahoo.com
3
کارشناس ارشد گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی حکیم طوس، مشهد، ایران.
AUTHOR
آقازاده، هاشم؛ جعفری، عماد و اسمعیلی، حسین. (1394). بررسی رابطه همخوانی شخصیت مصرفکننده با برند، هویتپذیری مصرفکننده از برند و نیات رفتاری پس از خرید. دوفصلنامه راهبردهای بازرگانی، 12(6)، 17-40.
1
اسماعیلپور، مجید و برجویی، صاحبه. (1395). تاثیر تصویر شرکت بر رضایت مشتری از طریق ارزش ویژه برند. ماهنامه بررسیهای بازرگانی، 14(78)، 58-67.
2
پارسا، آیدا و فرخیان، ساحل. (1396). بررسی تاثیر جنبههای مختلف تجربه مصرف بر متغیرهای پس از مصرف (رضایت، شدت دلتنگی، ارتباطات دهان به دهان، نیات رفتاری). دوفصلنامه علمی راهبردهای بازرگانی، 14(9)، 29-44.
3
حاجیکریمی، عباسعلی؛ حمیدیزاده، محمدرضا و منصوری، طیبه. (1392). بررسی و تحلیل تاثیرات عدالت ادراک شده بر تمایلات رفتاری مشتریان و کیفیت خدمات ادراک شده. پژوهش نامة مدیریت تحول، 5(9)، 1-27.
4
حسنقلیپور، طهمورث؛ اسفندیانی، محمدرحیم؛ ساجدیفر، علیاصغر و محمدی، ابراهمی. (1391). تأثیر کیفیت خدمات الکترونیکی در ایجاد اعتماد و رضایت مشتریان برخط در صنعت خدمات مالی: مطالعۀ شرکتهای کارگزاری فعال در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، 29(2)، 77-57.
5
دهدشتیشاهرخ، زهره؛ جعفرزاده کناری، مهدی و بخشیزاده، علیرضا. (1391). بررسی دیدگاه هویت اجتماعی برند و تأثیر آن در توسعه وفاداری به برند. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 2(2)، 87-106.
6
رستگار، عباسعلی، امینی خیابانی، غلامرضا. (1397). موفقیت مبتنی بر عملکرد برند و کنترل بازار؛ بررسی نقش تعدیلگر قابلیت مدیریت برند. فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 9(2)، 219-236.
7
رشیدی، فاطمه؛ طاهرپورکلانتری، هادی؛ غیورباغبانی، مرتضی. (1398). تاثیر تصویر کشور مبدا بر وفاداری به برند؛ تحلیل نقش میانجی آگاهی از برند و کیفیت درک شده در میان مصرفکنندگان خودروهای وارداتی. فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 2(4): 1-21.
8
سعیدا اردکانی، سعید؛ صانعیان، زهراالسادات و منتی، ناهید (1398). سنجش عوامل مؤثر بر تمایل مصرفکننده ایرانی به خرید و مصرف کالاهای ایرانی. فصلنامه مدیریت بازرگانی، 11(2)، 241-258.
9
شاهآبادی، ابوالفضل و سعادت، ندا. (1398). تأثیر مؤلفههای دانش بر برند ملی در کشورهای منتخب جهان. فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 3(1): 45-64.
10
شیرازی، علی؛ ملک، مریم؛ بصیری نژاد، فاطمه و رادپور، پگاه. (1393). تبیین تاثیر جو رستوران بر رضایت و نیتهای رفتاری مشتریان، فصلنامة علمی پژوهشی کاوشهای مدیریت بازرگانی، 5(10)، 97-118.
11
فیض، داوود؛ باقری قرهبلاغ، هوشمند و رادفر، ثمین. (1397). واکاوی عوامل موثر بر رفتار شکایتآمیز مشتریان: نقش میانجی افسوس پس از خرید در صنعت پوشاک، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 8(2)، 199-216.
12
عربشاهی، معصومه؛ غفوریان، شاگردی، امیر؛ بهبودی، امید و نایبی، علی. (1398). عوامل مؤثر بر قصد خرید محصولات آرایشی خارجی توسط آقایان: بررسی نقش نگرش مصرفکنندگان. فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 2(3): 87-107.
13
عزیزیان، سپیده؛ کارگر، محمدحسن و لطفی، رسوا. (1398). رفتار برنامهریزی شده بر پشیمانی پس از خرید از وبسایتهای تجارت الکترونیک، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، 11(5)، 25-32.
14
مکیزاده، وحید؛ آیینجمشید، سیاوش؛ سقائی، فرزانه. (1397). تاثیر زمینههای فردی بر نفرت از برند و پیامدهای آن؛ مورد مطالعه صنعت خودروسازی ایران، فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین، 8(2)، 164-139.
15
منصوری، هدیه؛ کردنائیج، اسداله و خدادحسینی، سید حمید. (1395). تأثیر ارزشهای مصرف بر قصد خرید، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، 6(4)، 171-188.
16
موجودی، امین؛ عبدالوندی، محمدعلی؛ نیکومرام، هاشم و خونسیاوش، محسن. (1398). بررسی تأثیر تعدیلگری ماهیت کالا و تیپ شخصیتی مشتری بر اساس مدل آیزنک بر درگیری برند مصرفکننده. فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بینالمللی، 2(3): 143-109.
17
نوری کوهانی، مرضیه و نادی، علی. (1398). رابطة ساختاری بین انگیزش درونی و بیرونی، نگرش به تسهیم دانش، کنترل رفتاری ادراکشده، هنجارهای ذهنی و نیت تسهیم دانش با رفتار تسهیم دانش. دوفصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8(1)، 127-154.
18
Akçi, Y., & Kilinç, K. (2016). An Analysis of Post-Purchase Consumer Regret and Resulting Consumer Responses. Journal of Business Research Turk, 8(4), 108-131.
19
Amin, Z., Novliadi, F., Zahreni, S., & Meutia Iskandar, L. (2018). Consumer purchase regret: How personality influences outcome regret and process regret. Journal of Business and Retail Management Research, 13(01), 100-107.
20
Aysel, E., Unal, S., Candan F. B., & Yildirim H. (2012). The effect of brand satisfaction, tarust and brand commitmenr on loyalty and repurchase intention. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 14(58), 1-10.
21
Awaluddin, I., & Tamburaka, S. (2018). The Effect of Service Quality and Taxpayer Satisfaction on Compliance Payment Tax Motor Vehicles. The International Journal of Engineering and Science, 6(11), 25-34.
22
Correia Loureiro, S. M., & Moraes Sarmento, E. (2018). Enhancing brand equity through emotions and experience: the banking sector, International Journal of Bank Marketing, 36(5), 868-883.
23
Davvetas, V., & Diamantopoulos, A. (2017). Regretting your brand-self?” The moderating role of consumer-brand identification on consumer responses to purchase regret. Journal of Business Research, 80(C), 218-227.
24
Diaz, E.M., Molina, A.M. & Ponce, F.P (2015). The Price of Gaining: Maximization in Decision-Making, Regret and Life Satisfaction. Judgment and Decision Making, 9(5), 500-509
25
Grappi, S., Romani, S., Bagozzi, P. R. (2018). Consumer response to corporate irresponsible behavior: Moral emotions and virtues, Journal of Business Research, 10(66), 1814-1821.
26
Hwang, E., Baloglu, S., & Tanford, S. (2019). Building loyalty through reward programs: The influence of perceptions of fairness and brand attachment. International Journal of Hospitality Management, 76(1), 19-28.
27
Hyun, S.S., & Han, H. (2012). A model of patron’s innovativeness formation toward a chain restaurant brand. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 24(2), 175-199.
28
Kant, R., Jaiswal, D., & Mishra. S. (2017). The Investigation of Service Quality Dimensions, Customer Satisfaction and Corporate Image in Indian Public Sector Banks.Vision-The Journal of Business Perspective, 21(1), 76-85.
29
Kim, M., Wong, S., & Park, J. (2016). Determinants of Customer Loyalty in the Korean Smartphone Market: Moderating Effects of Usage Characteristics. Telematics and Informatics, Telematics and Informatics, 33(4), 936-949.
30
Lee, L. Y., & Lung-Yu, L. (2013). A study on effect of cognitive dissonance on consumption value, anticipated satisfaction and word-of-mouth communication. Journal of Global Business Management, 9 (2), 71-79.
31
Lussier, B., & Hartmann, N. N. (2016). How psychological resourcefulness increases salesperson's sales performance and the satisfaction of their customers: Exploring the mediating role of customer-oriented behaviors. Industrial Marketing Management, 62(1), 1-11.
32
Maiyaki, A. A. & Mokhtar, S. S. M. (2012). Determinants of customer behavioural responses in the Nigerian banks: structural equation modeling approach. African Journal of Business Management, 6(4), 1652-1659.
33
Mao, Y., Lai, Y., Luo, Y., Liu, Sh., Du, Y, Zhou, J., Ma, J., Bonaiuto, F. (2020). Marino Bonaiuto Apple or Huawei: Understanding Flow, Brand Image, Brand Identity, Brand Personality and Purchase Intention of Smartphone, Sustainability, 12(8), 3391-3399.
34
Park, J., & Hill, W. T. (2018). Exploring the Role of Justification and Cognitive Effort Exertion on Post-Purchase Regret in Online Shopping. Computers in Human Behavior, 83(52): 235-242.
35
Sarwar, M. A., Awang, Z., & Habib, M. D. (2019). Consumer Purchase Regret: A Systematic Review,International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(9), 404-425.
36
Sauer, N.S., Ratneshwar,S. & Sen, S. (2012). Drivers of consumer–brand identification, International Journal of Research in Marketing, 29(4), 406-418.
37
Shahzad, F., Bilal, M., Xiao, J., & Yousaf, T. (2018). Impact of smartphone brand experience on brand equity: With mediation effect of hedonic emotions, utilitarian emotions and brand personality, Journal of Islamic Marketing, 9(2), 1-25.
38
Simões Coelho, P., Rita, P., Raposo Santos, Z. (2018). On the relationship between consumer-brand identification, brand community, and brand loyalty, Journal of Retailing and Consumer Services, 18(43), 101-110.
39
So, K. K. F., King, C., Sparks, B., & Wang, Y. (2013). The influence of customer brand identification on hotel brand evaluation and loyalty development. International Journal of Hospitality Management, 34(13), 31-41.
40
Veiga Bueno, E., Brenner Beauchamp Weber, T., Luiz, E., & Kato, B. H. K. (2019). Measuring customer experience in service: A systematic review, The Service Industries Journal, 39(11-12), 779-798.
41
ORIGINAL_ARTICLE
دلایل خروج شرکا از شرکت با تمرکز بر شرکت های مشارکت انتفاعی
در طول چهاردهه گذشته، خطرات ناشی از همکاری میان شرکا به دلیل وجود تعارض به عنوان عامل درونی و تاثیری که بحران های سیاسی، اقتصادی و حقوقی به عنوان عامل بیرونی بر روابط میان آنها می گذارد، تهدیدی برای ادامه فعالیت شرکتهای تجاری بین المللی در نظر گرفته شده است. از آنجا که این موارد غیر قابل پیش بینی و ناگهانی است، مدیریت خطر قبل از آغاز هر گونه مشارکت همانند درج شرط خروج و یا شروط محدود کننده در انتقال به عنوان فرآیندی جامع توسط سرمایه گذاران خارجی مورد استفاده قرار می گیرد. به این دلیل که عدم قطعیت و خطر، همراه جدایی ناپذیر هر گونه مشارکت از جمله شرکت های ناشی از مشارکت انتفاعی محسوب می شوند، هدف از این پژوهش، آگاهی نسبت به عامل ایجادی خروج که نقش موثری در نگارش قراردادها اعم از قرارداد آغاز همکاری و اساسنامه شرکت دارد، می باشد. از این رو سعی بر این شده است که با دید جامع به بررسی کلیه خطراتی ناشی از تعارضات در امور داخلی شرکت و روابط میان شرکا و امور خارجی که مربوط به حوادث خارج از شرکت مانند وضعیت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور میزبان است، پرداخته شود.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_13038_1e3fb9d32aebf5ee60f33bf4dc01cac5.pdf
2021-06-22
107
125
10.22034/jiba.2021.43053.1573
"؛ خروج"؛ دلایل درونی و بیرونی"؛ شرکت های مشارکت انتفاعی"؛
"؛ مدیریت خطر"
لعیا
جنیدی
joneidi@ut.ac.ir
1
دانشیار گروه حقوق خصوصی و اسلامی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
AUTHOR
حسین
کمیلی اصفهانی
hkesfahani@ut.ac.ir
2
دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
اشرافی، داریوش، اسلامی، رضا، (1396). "نقش سازمانهای بینالمللی در جهانی شدن اقتصاد و تأثیر آن بر حاکمیت ملی"، تحقیقات حقوقی تطبیقی ایران و بین الملل، سال دهم، شماره 35.
1
تسلیمی نودهی، افسانه، صمدی لرگانی، محمود، براری نوکاشتی، صغری، (2016). "بررسی اثر تهدید خروج سهامداران عمده بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، دومین کنفرانس بین المللی تحقیقات نو در زمینه مدیریت، اقتصاد و حسابداری در ماالزی.
2
صفردوست، عالیه، محمد روضه صحرا، مریم، تقی زاده، محمد، منطقی، منوچهر (1395)، "بررسی نقش ابعاد فرهنگ سازمانی براساس مدل هافتد در اثر بخشی انتقال فناوری و عملکرد رقابتی"، فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی ـ فرهنگی، دوره 4، شماره 4.
3
4
Anderson, Mark, (2016), " Entity Exit: Rights, Remedies and Bounded Rationality", Hoston Business and Tax Law Journal, Vol XVII
5
Arsalan, Birgul, Wassmer, Ulrich, Dussauge, Pierr, (2015), “Distributive Justice and Joint Venture Termination: A Social Exchange Perspective”, Working Paper 1/10/2015 Available At: http://papers.ssrn.com/Id=2733206. Last visited 21/2/2019
6
Barkema, Harry G and Vermeulen, Freek, (1997), “What Differences in the Cultural Backgrounds of Partners Are Detrimental for International Joint Venture", Journal of Business Studies, Vol 128, No4
7
Carline, Paul R. (2002), “Transferring, Translating and Transforming: An Integrative Framework for Managing Knowledge Across Boundary”. P.7. Available At: http://core.ac.uk/ download/ pdf/4381455.pdf, Last Visited: 6/3/2019
8
Carr, Jered B., Hawikin, Christophor, Westbary, Drew E, (2017),”In Exploration of Collaboration Risk in Joint Ventures: Perception of Risk by Local Economic Development officials”, Economic Development Quarterly, Vol3, No3
9
"Conflict Resolution Process in International Joint Venture: A Metaphor Approach", Available At: http://emnet.univic.ac.at/upload/media/nguyen_and_ larimo.pdf. Last Visited: 01/04/2019
10
Connelly, Brian L., Shi,Wei, Hoskisoon, Robert E., Koka, Balaji R, (2018), “Shareholders Influence on Joint Venture Exploration”, Journal of Management, Vol XX, No x
11
Damanpour, Faribours, Devece, Carlos, Chen, Chao, Pothukuchi, Vijay, (2012) "Organizational Culture and Partner Interaction in the Management of International Joint Venture in India”, Asia Pacific Journal of Management, Vol29, Issue2
12
Da Silva Costa,Luiz Paulo, Cristine, Ariane, Figueira, Roder (2017), "Political Risk and Internationalization of Enterprises: a Literature Review", Cad. EBAPE.BR, Vol 14, No 2
13
Das, T.k, Teng Bing Sheng (1998);” Between Trust and Control: Developing Conflict in Partner Cooperation in Alliances”, Academy of Management Review, Vol 23, No3
14
Deru, Carstenk. W, Weingart, LouriseR., (2003),“Task Versus Relationship conflict, Team Performance and Team Member Satisfaction a Meta Analysis", Journal of Applied Psychology, Vol88, No4
15
Firsova, Nadege, Vaghely, Ivan P., (2018), "Strategic Options to Cultural Risk Management: A Theoretical Framework", Universal Journal of Management, Vol6, No 7
16
Hansen, Rebecca, (2015), The Relationship between Task Conflict, Task Performance and Team Satisfaction in Management Team, Master Thesis, Under Supervision Dr.Henning Bang, University of Olso
17
Hennart, Jean Francois, Roehl, Thomas, Zeittow, Dixie S., (1999),”Trojan Horse or Work Horse: The Evolution of Us-Japanese Joint Venture in the USA”, Strategic Management Journal, Vol 20
18
Hofstede, Geert, (1980), “Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context, Available At: http://doi.Org/10.977/2307-0919.1.14. pdf. Last Visited 3/3/2019
19
Insider, Rodrigo, Schwens, Christian, Hornungi, Frank, Kabst, Ruedigar, (2015). “The Impact of Structural and Attitudinal Antecedents on Instability of International Joint Venture: the Mediating Role of Asymmetrical Change in Commitment”, International Business Review, Vol 24
20
Jin, Janson Lu, Zehangzhou, Kevin, Wang, Yonggui, (2016), “Exploitation and Exploration in International Joint Venture: Moderational Effects of Partner Control Imbalance and Product Similarity”, Journal of International Marketing, Vol 24, No 4
21
Kogut, Burce, (1989), “The Statility of Joint Venture, Reciprocity and Competitive Rivarly”, Journal of Industrial Economic, Vol XXXVIII
22
Kobrin, S. J. (1987), "Political Risk; a Review and Reconsideration". Journal of International Business Studies, Vol 10, No 1
23
Mottarz, Cliffordj, (1989), “An Analysis of Relationship between Attitudinal Commitment and Behavioural Commitment”, The Sociological Quarterly, Vol30, No1
24
Luo, Yadong(2006),”From Gain Sharing to Gain-Generation: Quest for Distributive Justice in International Joint Venture”, Journal of International Management, Vol 15
25
Luo, Yadong(2006),”Toward The Micro and Level Consequences of Interaction Justice in Cross-Cultural Joint Ventures”, Human Relationship, Vol 59, No8
26
Luo, Yadong(2008),” Procedural Fairness and Inter Firm Cooperation in Strategic Alliances”, Strategic Management Journal, Vol29, No 1
27
Luo, Yadoge, (2009), “Are We On The Same Page? Justice Agreement in International Joint Venture”, Journal of World Business, Vol 44
28
Makino, Shinge, Chan, Christian M., Koisobe, Taketi, Beamish Paul W., (2007). “Intended and Unitended Termination of International Joint Venture”, Strategic Management Journal, Vol 28
29
Nielsen, Bobernhar, (2002), “Why Do International Joint Venture Fail a Strategic Mismatch Explanation”, Copenhagen Business School, WP.4-2002
30
Overer, K. F. Vanden, (2010), Cause of International Joint venture Instability of Institution Based View, Bachelor Thesis in Organization and Strategy, Under Supervision: Dr. Ir. J.S. Small, University of van Tilburg.
31
Owens, Martin; Ramsey Elain, Loane, Sharon (2013),”Resolving Post Formation Challenges in Shared IJVs: The Impact of Shared IJV Structure on Inter-Partner Relationship”, International Business Reviews, Vol 27
32
Pajunen, Kelle, Fang, Liang (2013), “Dialectical Tension and Path Dependency in International Joint Venture Evolution and Termination”, Asia Pacific Journal Management, Vol30
33
Reithel, Scoff M., Baltes, Boris B., Buddhavarapn, Seat, (2007), "Culture Difference in Distributive and Procedural Justice: Does Two Factor Models Fit for Hong-Kong Employees”, International Journal of Cross Cultural Management, Vol7, No1
34
Robock, S. H., (1971), "Political Risk: Identification and Assessment". Columbia Journal of World Business, Jul/Aug, Vol 6, No 4
35
Rumpunen, Sami, Jorma Larimo (2006), “Partner Selection for International Joint Venture” In Book: Contemporary Euromarketing: Entry and Operational Decision Making, UK: Routledge Press.
36
Schildt, Henri A, Maula, Markku V.J, Keit, Thomas, (2005), “Explorative from External Corporate Venture”, Baylor university, NO.E-T-8
37
Shishido, Zenichi,(2015), "The Strategy Behind the Organizational Game: A Comparison between the Joint Venture Negotiation and the Venture Capital Investment Negotiation", Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2628614, Last Visited: 06/04/2019
38
Sottilotta, Cecilia (2012), "Political Risks: Concepts, Definitions, Challenges", Conference Papers-SOG-WP6
39
Takhor, Digvijaysink, (2013), “Conflict and Conflict Management”, Journal of Business and Management, Vol18, Issue 6
40
Volkmann, Tim, Glockner, Holger, (2012), “Risk Concept, Selection of Risk Areas and Expert Survey Methodology", The Economic Risk of Globalization, Bertelsmann Stifung Press
41
Xiaonpeng, Deng, Pheng, Low Sui, (2013), "Understanding the Critical Variable Affecting the Level of Political Risks in International Construction Project", Journal of Civil Engineering, Vol 17, No 5
42
Zou, Ericfang Shaming, (2010), “The Effect of Absorptive and Joint Learning on Instability of International Joint Venture in Emerging Economic", Journal of International Business Studies, Vol41
43
ORIGINAL_ARTICLE
تحلیل و ارزیابی ذهنیت سنجی مدیران در راستای هوشمندسازی کسبوکارهای نوپا در دوران پساکرونا
پژوهش حاضر در زمره پژوهشهای کیفی است که با استفاده از رویکرد کیو به تحلیل و ذهنیتسنجی مدیران در راستای هوشمندسازی کسبوکارهای نوپا پرداخت. در این پژوهش از مصاحبه عمیق بهعنوان ابزار اصلی جمعآوری دادهها استفاده شده است که روایی آن با استفاده از رویکرد نسبت روایی محتوا و پایایی آن با استفاده از روش کاپای کوهن تأئید شده است. بهعلاوه برای انتخاب نمونه، از نمونهگیری هدفمند استفاده شده است که روشهای نمونهبرداری غیراحتمالی است. در پژوهش حاضر، با استفاده از 21 مصاحبه فضای گفتمان حاصل شد و با استفاده از نظرهای آنها نمونه و گزینههای کیو و در ادامهً آن، مجموعهً کیو بهدست آمد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عؤامل تشکیلدهندهً ذهنیتسنجی مدیران در راستای هوشمندسازی کسبوکارهای نوپا در این رابطه است. نتایج نشاندهنده آن است که جذب دانش فراگیر، بکارگیری سامانهًهای الکترونیکی، انعطافپذیری بالا، خودکارسازی فعالیتها، مقیاسپذیری، تصمیمگیری مبتنی بر اطلاعات و یادگیری مستمر و مؤثر شش ذهنیتسنجی مدیران در راستای هوشمندسازی کسبوکارهای نوپا هستند. همچنین پیشنهادهای پژوهش نیز در دو حیطه کاربردی و پژوهشی برای اقدامی عملیتر و کاربردیتر در عرصهً هوشمندسازی کسبوکارهای نوپا ارائه شدهاند.
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_13037_cfa7727034ea417a383b2718cc151cff.pdf
2021-06-22
127
145
10.22034/jiba.2021.43173.1587
هوشمندسازی
کسبوکارهای نوپا
پساکرونا
مسعود
طاهری نیا
taherinia.m@lu.ac.ir
1
استادیار گروه حسابداری دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
AUTHOR
سید نجم الدین
موسوی
mousavi.na@lu.ac.ir
2
دانشیار ،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، ایران
AUTHOR
عبداله
ساعدی
saediabdl115@gmail.com
3
دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران
AUTHOR
سیده نسیم
موسوی
mousavi58@yahoo.com
4
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-تجارت الکترونیکی، دانشکده مبتکران، دانشگاه آزاد ملایر، ایران
LEAD_AUTHOR
احمدپور داریانی، محمود؛ عبدلی محمدآبادی، طیبه و سخدری، کمال (1399). طراحی الگوی توسعه قابلیتهای پویا در کسبوکارهای نوپا(مطالعه موردی: کسبوکارهای حوزه فناوری اطلاعات)، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 13، شماره2، ص180-161.
1
حسنوند، سارا؛ عاقلی، پروین و قنبری، فائزه؛ موسوی، ابوالفضل، سلیمانی، سعید؛ روشنی، سعید (1399). تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کسبو کارهای فناوری اطلاعات در کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران.
2
رضایی، صلاح؛ میرعابدینی، سیدجواد و ابطحی، عطاء الله (1397). عوامل موثر بر پیادهسازی هوشمندی کسبوکار در صنعت بانکداری ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت کسبوکار هوشمند، سال ششم، شماره23، ص 81-33.
3
زنگونی، فرنوش؛ خرازی محمدوندی آذر، زهرا و صالحی صدقیانی، جمشید (1399). شناسایی مؤلفههای هوشمندسازی صنعت گردشگری در ایران، فصلنامه مدیریت کسبوکار هوشمند، سال هشتم، شماره 32، ص 272-239.
4
صفری، علی و خیری، نوشین (1397). شناسایی الگوهای ذهنی کارکنان به روش کیو، مطالعات مدیریت، 27(89)، ص117-92.
5
صائبنیا، سمیه و کریمی، فرشته (1399). بررسی تاثیر بیماری کرونا(کووید-19) بر عملکرد کسبوکار، مورد مطالعه: کسبوکارهای کوچک و متوسط استان اردبیل، فصلنامه چشمانداز حسابداری مدیریت، دوره 3، شماره 24، ص 93-83.
6
فلاح، محمدرضا (1399). فراترکیب خلق تابآوری پویا مقابل بحران کرونا در حوزه کسبوکارهای نوپا، فصلنامه مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، سال سوم، پیاپی 10، ص 136-117.
7
ندافعی، راضیه و احمدوند، مصطفی (1396). شناسایی و اولویتبندی پیشرانهای توسعه کسبوکارهای نوپا (استارتآپ) با استفاده از روش کیو، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره 10، شماره 3، ص 534- 517.
8
نجفی، عباس و امینپور، هاجر(1399). بررسی تاثیر کرونا بر عملکرد بیمه و راهکاری برای تحقق بخشیدن به بودجه و تولید پرتفو بیمه، فصلنامه رویکردهای پژوهشهای نوین در مدیریت و حسابداری، سال چهارم، شماره 39، ،ص 132-117.
9
Azeroual, O, & Theel, H, (2018). The Effects of Using Business Intelligence Systems on an Excell ence Management and Decision-Making Process by Start-Up Companies: A Case Study, International Journal of Management Science and Business Administration,V(4), (3), P.30-40.
10
Crick, J, M, & Crick, D (2020). Coopetition and COVID-19: Collaborative business-to-business marketingstrategies in a pandemic crisis, Industrial Marketing Management, journal homepage, (88), P. 206-213.
11
Duarte Alonso,. A (2015). Resilience in the context of two traditional Spanish ruralsectors: an exploratory study. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 9(2), 182-203.
12
Grabinska, A, & Ziora, L (2019). The Application of Business Intelligence Systems In Logistics. Review of Selected Practical Examples. Sciendo (1), (1), p. 1028-1035.
13
Kubina,M, Koman, G, Kubinova, I(2015). Possibility of improving efficiency within business intelligence systems in companies, ProcedIa Economics and Finance. P. 300 – 305.
14
Mortara, L.; Kerr, C. I.; Phaal, R.; & Probert, D. R.; (2009). Technology intelligence practice in UK technology-based companies, International Journal of Technology Management, V (48), (1), p. 115-135.
15
Mofijur, m,. Rizwanul Fattah, I. Asraful Alam,, M & Saiful Islam, A,Chyuan Ong,H, Ashrafur Rahman,S, Najafi, G, Ahmed,S, Alhaz Uddin, M,. Mahlia, T (2021). Impact of COVID-19 on the social, economic, environmental and energy domains: Lessons learnt from a global pandemic, Sustainable Production and Consumption, (26), P.343-359.
16
Mishra.L.Gupta.T & Shree, A (2020). Online Teaching-Learningin Higher Education during Lockdown Period of COVID-19 Pandemic, International Journal of Educational Research Open, P.2-25.
17
Popkova, E, DeLo, P. & Sergi, B (2020). Corporate Social Responsibility Amid Social Distancing During the Cocid-19 Crisis: BRICS vs. OECD Countries, Research in International Business and Finance. P. 2-15.
18
Pavkov, S Poscic, p & Jaksic, D (2016). Business intelligence systems yesterday, today and tomorrow: an overview. Zbornik Veleucilista u Rijeci, (4), p. 97-108.
19
RothanaH.A,. Byrareddy, S.N(2020). The epidemiology and pathogenesis of coronavirus disease (COVID-19) outbreak, Journal of Autoimmunity, P.1-4.
20
Salamzadeh,A & Kawamorita Kesim,H, (2017).The Enterprising Communities and Startup Ecosystem in Iran, Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy,P.1-27.
21
Salamzadeh,,A & Paul Dana,L (2020). The coronavirus (COVID-19) pandemic: challenges among Iranian startups, Journal of Small Business & Entrepreneurship, https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1821158,P.1-25.
22
Shaheb Ali,. Miah, S, J, & Khan, S (2017). Analyais of Interaction between Business Intelligence and Smes: Learn From Each Other, JISTEM - Journal of Information Systems and Technology Management, V (14). (2), P. 151-168.
23
West. J. (2014). 5 Key Factors That Affect Your Employees’Productivity, National Business Research Institute, http://blog.doostang.com
24
Zhenga, C, & Zhang, J (2021). The impact of COVID-19 on the efficiency of microfinance institutions, International Review of Economics and Finance, P. 407-423.
25