دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
2
1
2019
05
22
تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط صادرکننده ایرانی
1
21
FA
یونس
نیکخواه تکمهداش
0000-0002-6683-2403
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
y.nikkhah94@ms.tabrizu.ac.ir
سید صمد
حسینی
استادیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
s.hosseini@tabrizu.ac.ir
اژدر
کرمی
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران
a.karami10@gmail.com
10.22034/jiba.2019.9011
هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت منابع انسانی دانشمحور بر عملکرد نوآوری با میانجیگری مدیریت دانش و سرمایه فکری در شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صادرات است. برای بررسی متغیرهای پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است و متغیرهای میانجی از طریق آزمون سوبِل سنجش شدهاند. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و کمی است. برای گردآوری دادهها از نظرات مدیران 253 شرکت کوچک و متوسط صادرکننده، بهره گرفته شده است. دادهها بهصورت میدانی و از طریق پرسشنامه جمعآوری شدهاند. روایی محتوای پرسشنامه از طریق شاخص روایی و نسبت روایی محتوایی انجام شده است. نتایج نشاندهنده نقش کلیدی اعمال شده توسط مدیریت منابع انسانی دانشمحور در ارتقاء مدیریت دانش، سرمایه فکری و عملکرد نوآوری در شرکتهای کوچک و متوسط صادرکننده است. از دیگر نتایج، مدیریت دانش و سرمایه فکری نقش میانجی تأثیرگذاری را در رابطه بین مدیریت منابع انسانی دانشمحور و عملکرد نوآوری دارند. همچنین نقش واسط مدیریت دانش در بین سرمایه فکری و عملکرد نوآوری معنادار بود. بهطورکلی با ارتقاء سطح دانش مدیریت منابع انسانی در شرکتهای صادرکننده، میتوان از طریق مدیریت دانش و سرمایه فکری بر بهبود عملکرد نوآوری تأثیر گذاشت.
مدیریت منابع انسانی دانشمحور,مدیریت دانش,سرمایه فکری,عملکرد نوآوری,شرکتهای کوچک و متوسط صادرکننده
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9011.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9011_f4c8167bdcea94cbcbf84d7c7f76d792.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
2
1
2019
05
22
تأثیر بازارگرایی و تجربه بینالمللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بینالمللی
23
44
FA
محمد
فاریابی
گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، تبریز
faryabi@tabrizu.ac.ir
صمد
رحیمی اقدم
0000-0001-9103-3163
استادیار گروه مدیریت دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریز
s.rahimiaghdam@gmail.com
محمدرضا
کوششی
گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، ایران
mreza.kousheshi@gmail.com
علیرضا
پور آقابالایی
null
اتاق بازرگانی
agunion@yahoo.com
10.22034/jiba.2019.9068
پویایی در محیطهای کسبوکار که به دلیل بـروز عواملی چون رشد یا سقوط اقتصادی، فزونـی و شـدت رقابـت، جهانیسازی، ادغـامهـا و ترکیبها و نوآوریهای تکنولوژیکی به وجود آمده اسـت قابلیت مدیران ردهبالا را در درک بهموقع و پاسخ صحیح بـه این تغییرات به چالش کشیده است. در بازارهای بهشدت رقابتی جهانی، شناخت نیاز مشتریان و متمایز ساختن خودشان از رقبا بیشازپیش اهمیت حیاتی پیدا کرده است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تجربه بینالمللی و بازارگرایی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بینالمللی است در مدل طراحیشده به شناسایی متغیرهای تأثیرگذار بر استراتژیهای بازاریابی بینالمللی و عملکرد صادرات پرداختهشده است. نتایج بهدستآمده از تجزیهوتحلیل دادههای میدانی، بین گروههای مختلف کارشناسان و مدیران شرکتهای فعال در امر صادرات استان آذربایجان شرقی با استفاده از مدل ساختاری، بیانگر تأثیر مثبت بازارگرایی و تجربههای بینالمللی بر استراتژی بازاریابی بینالمللی بهعنوان متغیر میانجی و همچنین تأثیر مثبت و معنیدار استراتژی بازاریابی بینالمللی بر عملکرد صادرات گردیده است.
بازارگرایی,تجربه بین المللی,استراتژی بازاریابی بین المللی,صادرات
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9068.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9068_4deca64f083d23f68110c86b9c2dc664.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
2
1
2019
05
22
بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر بهره برداری از فرصت های کسب و کار بین المللی شرکت های کوچک و متوسط
45
65
FA
حسین
نوروزی
0000-0002-0340-329X
گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
norouzi@khu.ac.ir
فاطمه
داودآبادی فراهانی
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت و حسابداری -پردیس فارابی دانشگاه تهران
farahanif91@yahoo.com
فریبا
بهامین
دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه تهران
fariba.bahamin@yahoo.com
10.22034/jiba.2019.9082
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر بهرهبرداری از فرصتهای کسبوکار بین-المللی شرکتهای کوچک و متوسط است. به این منظور از میان 189 شرکت عضو سامانه جامع بازرگانی صنعتی ایران، 118 شرکت که دارای ویژگیهای لازم بودند بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند که بر اساس جدول مورگان تعداد 92 شرکت بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند که در بازه در نظر گرفته شده برای انجام تحقیق تعداد 97 پرسشنامه بهصورت تصادفی بین مدیران ارشد شرکتها توزیع شد و با استفاده از رویکرد مدلسازی معادلات ساختاری و بهره-گیری از نرمافزار Smart pls فرضیات تحقیق موردسنجش قرار گرفت. یافتههای تحقیق نمایانگر آن است که سرمایه اجتماعی در بازار خاص و سرمایه اجتماعی در سطح بینالملل بر بهرهگیری از فرصتهای کسبوکار اثر مستقیم و مثبت دارند از طرفی سرمایه اجتماعی در سطح بینالملل بر سرمایه اجتماعی در بازار خاص اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین عوامل تأثیرگذار بر بهرهگیری از فرصتهای کسبوکار با ضریب تعیین 0.027 توانایی پیشبینی 3% تغییرات متغیر وابسته بهرهگیری از فرصتهای کسبوکار را دارد و عوامل تأثیرگذار بر سرمایه اجتماعی در سطح بازار داخلی با ضریب تعیین 0.469 توانایی پیشبینی 46% تغییرات متغیر وابسته سرمایه اجتماعی در سطح بازار داخلی را دارد.
فرصت های کسب و کار بین المللی,سرمایه اجتماعی در سطح بین المللی,سرمایه اجتماعی خاص بازار,شرکت های کوچک و متوسط
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9082.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9082_cb8aa2fd08fd8f6e10bec8e05eb0da50.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
2
1
2019
05
22
شناسایی نشانگرهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت میزبانی بین المللی ایران
67
102
FA
امید
بهبودی
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران
behboodi_omid276@yahoo.com
مرتضی
رجوعی
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
mortezarojui@imamreza.ac.ir
عظیم
زارعی
دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
a_zarei@semnan.ac.ir
گلنار
شجاعی
0000-0003-4560-701X
استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شاهرود، شاهرود، ایران
golnar.shojaei@gmail.com
10.22034/jiba.2019.9066
جعبه نشانگرها (داشبورد) نمایی از عملکرد سیستم است که مدیران سازمان را برای اندازه گیری، نظارت و مدیریت عملکرد کسب و کار به طور موثر توانا می سازد. لذا هدف پژوهش حاضر شناسایی جعبه نشانگرها (داشبورد) بازاریابی در صنعت میزبانی بین المللی ایران است. این پژوهش، از نوع پژوهشهای کیفی است که در مرحله اول جهت شناسایی معیارها و مولفه ها از نظریه داده بنیاد و در مرحله دوم جهت تایید نشانگرها از روش دلفی استفاده شده است. جامعه آماری شامل خبرگان دانشگاهی و صنعتی بوده است. این افراد از دانشگاهها و فعالین حوزه گردشگری در ایران شناسایی شده که با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند در مجموع تعداد 15 نفر به عنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شدند. دادهها به روش مصاحبه نیمهساختاریافته در مرحله اول و پرسشنامه دلفی در مرحله دوم گردآوری شد. برای بدست آوردن اعتبار و روایی دادهها از روش بازبینی و بررسی نظر مشارکتکنندگان استفاده شده است. نتیجه این پژوهش شناسایی نشانگرهای (داشبورد) بازاریابی بوده است که آن را در قالب معیارهای ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت گردشگری ایران در 10 مقوله مشخص کرده است. معیارهای ذینفعان و مسئولیت اجتماعی، مالی، برند، بازار، گردشگر، عوامل سازمانی و فرآیندی، رشد و یادگیری، کارکنان، زیرساختهای مرتبط با گردشگری و در نهایت معیار تکنولوژی به عنوان معیارهای اصلی جعبه نشانگرهای بازاریابی به منظور ارزیابی عملکرد بازاریابی در صنعت میزبانی بین المللی ایران مشخص شدند. همچنین الگو دارای 42 مولفه و 151 شاخص مشخص گردید و به تایید خبرگان رسید.
جعبه نشانگر,ارزیابی عملکرد بازاریابی,صنعت میزبانی بین المللی
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9066.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9066_afb13fddbae90867c4d30a8c2eabb21c.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
2
1
2019
07
21
بازاندیشی مفهوم قابلیتهای پویا
103
148
FA
سیدامیرحسین
طیبی ابوالحسنی
0000-0002-6743-4976
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
amirhosseintayebi69@yahoo.com
مهدی
ابراهیمی
استادیار مدیریت بازرگانی دانشگاه علامه طباطبائی تهران
ebrahimistgm@atu.ac.ir
10.22034/jiba.2019.9129
امروزه به دلیل عدم وجود قطعیت و ثبات در محیط کسبوکار، مفهوم رقابت در میان شرکتهای فعال در صنعت متفاوت شده است. بر مبنای این تغییر پارادایم، شرکتها باید بهمنظور باقی ماندن و موفقیت در بازار، بر ایجاد نقاط قوت و قابلیتهای رقابتی خود تمرکز نمایند. در این میان قابلیت پویا، بهعنوان راهکاری نوین برای کسب مزیت رقابتی پایدار، محل توجه اندیشمندان مدیریت قرار گرفته است. در این مقاله تلاش میشود با نگاه بازاندیشانه به بررسی دقیقتر مفهوم قابلیت پویا در قالب سه بعد چرایی، چیستی و چگونگی پرداخته شود. بدین منظور با روش تحقیق کیفی و با استفاده از روش مرور نظام مند در پایگاه علمی اسکوپوس، پس از غربالگری، 99 مقاله برای استخراج اطلاعات انتخاب شدند. در بحث چرایی، مشاهده شد که عوامل زمینهای، فرضیات نظری و تئوریهای زمینهساز، ایجادکننده مفهوم قابلیت پویا بوده است. همچنین در بحث چیستی، به نوعشناسیهای مختلف پیرامون ویژگیها و مشخصات قابلیت پویا پرداخته شد که در 5 دسته فرآیندی، نهادینهسازی، دامنه کاربرد، سلسله مراتبی و واحد تجزیه و تحلیل مطرح شد. و درنهایت در بحث چگونگی، در قالب 3 بخش پیشزمینهها، عملکرد و نتایج، سازوکارها و عملکردهای به کار گرفته شده توسط قابلیت پویا تبیین شد.
بازاندیشی,قابلیت پویا,چرایی,چیستی,چگونگی,مرور نظام مند
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9129.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9129_14ad3dc9066226ad34f30e2012e6a5cd.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
2
1
2019
05
22
تاثیر شبکههای تجاری واجتماعی بر بینالمللیسازی شرکتها
149
176
FA
محمد
یوسفی
0000-0002-0307-1918
کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی بین الملل دانشگاه شاهد
mohammadyousefia@gmail.com
مصطفی
قاضی زاده
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی دانشگاه شاهد.
ghazi.iran@yahoo.com
10.22034/jiba.2019.9174
افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن در محیط اقتصادی کشورها سبب افزایش رقابت در کسب و کارها شده و بین المللیسازی را به یکی از مولفههای اساسی استراتژیهای کسب و کار در بسیاری از شرکتهای جهان تبدیل نموده است از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر شبکههای تجاری و اجتماعی بر بین المللیسازی شرکتها انجام شده است.روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ پرسشنامه 890/0میباشد که نشان دهنده پایایی قوی ابزار تحقیق است. روایی آن نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان و همچنین AVE اندازهگیری و به تایید رسید. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش شرکت های نمونه صادراتی ایران طی سالهای 95- 91 میباشند. برای به دست آوردن حجم نمونه تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است و اندازه نمونه 143 شرکت میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS (نسخه 23) وSmartPLS (نسخه2) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تعامل با شبکههای تجاری و اجتماعی بر بینالمللی شرکتها تاثیر مثبت دارد. بر این اساس ایجاد و تعامل با شبکههای مذکور یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکتها در فرآیند بینالمللیسازی میباشد.
افزایش حجم تجارت جهانی و تغییرات مربوط به آن در محیط اقتصادی کشورها سبب افزایش رقابت در کسب و کارها شده و بینالمللیسازی را به یکی از مولفههای اساسی استراتژیهای کسب و کار در بسیاری از شرکتهای جهان تبدیل نموده است. از این رو پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر شبکههای تجاری و اجتماعی بر بین المللیسازی شرکتها انجام شده است.روش پژوهش، توصیفی و پیمایشی بوده و برای جمعآوری دادهها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. آلفای کرونباخ پرسشنامه 890/0میباشد که نشان دهنده پایایی قوی ابزار تحقیق است. روایی آن نیز با استفاده از نظرات کارشناسان و خبرگان و همچنین AVE اندازهگیری و به تایید رسید. جامعه آماری مورد بررسی این پژوهش شرکتهای نمونه صادراتی ایران طی سالهای 95- 91 میباشند. برای به دست آوردن حجم نمونه تحقیق از فرمول کوکران استفاده شده است و اندازه نمونه 143 شرکت میباشد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرمافزارهای SPSS (نسخه 23) وSmartPLS (نسخه2) بهره گرفته شد. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که تعامل با شبکههای تجاری و اجتماعی بر بینالمللی شرکتها تاثیر مثبت دارد. بر این اساس ایجاد و تعامل با شبکههای مذکور یکی از عوامل اصلی موفقیت شرکتها در فرآیند بینالمللیسازی میباشد.
به اشتراکگذاری اطلاعات,بین المللی سازی,شبکه اجتماعی,شبکه تجاری
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9174.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9174_52122c994dbd7672042ff8fde20aa4f2.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
2
1
2019
05
22
بینالمللی شدن صنایع کوچک و متوسط: ابعاد و استراتژیهای جامع
177
197
FA
محمد
رمضانی
دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
m.ramezanii1987@gmail.com
علی
رجب زاده قطری
دانشیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران،ایران
alirajabzadeh@modares.ac.ir
عادل
آذر
0000-0003-2123-7579
استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
azara@modares.ac.ir
آمنه
خدیور
استادیار دانشکده مدیریت، دانشگاه الزهرا، تهران،ایران.
a_khadivar@alzahra.ac.ir
10.22034/jiba.2019.9079
با توجه به اهمیت بالای کسب و کارهای کوچک و متوسط برای رشد اقتصادی کشورها، در دنیای رقابتی امروز، بینالمللی شدن این صنایع امری اجتناب ناپذیر به نظر میرسد. بینالمللی شدن فرایندی چند بُعدی است و در هر بُعد شرکتها استراتژیهایی متناسب با آن بُعد اتخاذ میکنند. ترکیب این استراتژیها، شکل دهنده استراتژی جامع بینالمللی آن شرکت است. در این مقاله با استفاده از روش فراترکیب، ابعاد بینالمللی شدن و استراتژیهای زیرمجموعه آن ابعاد شناسایی شدند، سپس با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته با خبرگان، ترکیبهای سازگار استراتژیهای متعلق به ابعاد گوناگون مشخص شد. در ادامه با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی وزن هر یک از اجزای ترکیبات شناسایی شده مذکور نسبت به سایر اجزای همان ترکیب محاسبه شده و ترکیبات نامگذاری شدند. ابعاد شناسایی شده عبارتند از: بُعد عملکردی-رقابتی، بُعد جهتگیری استراتژیک، بُعد حالت ورود و بُعد الگوی گسترش. ترکیبات شناسایی شده عبارتند از: محافظهکاران صرفهجو، متمایزان گوشهیاب، رشدگرایان مشتریمدار و مهاجمان متکی بر فناوری. شرکتهای کوچک و متوسط میتوانند ترکیباتی را انتخاب کرده و به کار گیرند که با شرایط محیطی و سازمانی آنها سازگار باشد.
بین المللی شدن,صنایع کوچک و متوسط,استراتژی های بین المللی,ابعاد بین المللی شدن
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9079.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9079_ae741da7498ceb71fa51af0b21494e1b.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
2
1
2019
05
22
طراحی مدل کسب وکار پلتفرم های چندوجهی تور و فعالیت
199
219
FA
اسماعیل
قادری
استادیار گروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
esmaeilghaderi.ac@gmail.com
محمدتقی
تقوی فرد
دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
dr.taghavifard@gmail.com
جعفر
باپیری
0000-0001-5236-6782
دانشجوی دکتری مدیریت گردشگری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
jafar.bapiri1@yahoo.com
10.22034/jiba.2019.9069
پلتفرمهای چندوجهی تور و فعالیت اکنون جذابترین بخش صنعت گردشگری برای سرمایهگذاری هستند. این پلتفرمها در خط مقدم دیجیتالی کردن صنعت تور و فعالیت هستند که مدتها در کنترل تورگردانان سنتی بوده است. پلتفرمهای چندوجهی تور و فعالیت موجودی عظیمی از تورها و فعالیتها را از عرضهکنندگان مختلف در مقصدهای گردشگری گردآوری و از طریق بستری دیجیتال به گردشگران عرضه میکنند. این پلتفرمها پدیدههای نوینی در صنعت گردشگری هستند و مدل کسبوکار کمتر شناختهشدهای دارند. هدف تحقیق حاضر شناخت و طراحی مدل کسبوکار این پلتفرمهاست. در این تحقیق از بوم مدل کسبوکار استروالدر و پینیور به عنوان چارچوب نظری استفاده شده است و برای نیل به هدف تحقیق با 14 نفر از خبرگان این حوزه مصاحبه شد. دادههای گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. مدل کسبوکار پیشنهادی به کارآفرینان کمک میکند تا عناصر مدل کسبوکار خود را بهتر درک کرده و پلتفرمهای فعلی یا آتی خود را به شکل بهتری پیکربندی کنند و سرمایهگذاران نیز با شناخت بهترِ مدل کسبوکارِ این پلتفرمها تصمیمات دقیقتر و مناسبتری برای سرمایهگذاری بگیرند.
مدل کسب وکار,پلتفرم چندوجهی,تور و فعالیت,صنعت گردشگری,تحلیل مضمون
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9069.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9069_92fb7bafdcb93199093981a27c38fcc5.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
2
1
2019
05
22
عملکرد صادراتی کسب و کارهای دانش بنیان، الگویی جهت تبیین نقش هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری راهبردی
221
242
FA
میرزا حسن
حسینی
0000-0002-3650-314X
گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
ri.hosseini@yahoo.com
سید محمد جواد
موسوی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
afa1360@yahoo.com
مجتبی
اشرفی سلطان احمدی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور تهران، ایران
moj_ash@yahoo.com
سحر
خاوری
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور ، تهران، ایران
azin.harandi@gmail.com
10.22034/jiba.2019.9142
در عصر حاضر، رقابت دانش محور و محیط رقابتی ناپایدار، عملکرد صادراتی کسب و کارهای دانش بینان را تحت تاثیر قرار داده است، که این موضوع لزوم بهره گیری از هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری راهبردی را جهت موفقیت در این تقابل، هر چه بیشتر آشکار می کند. بر این اساس هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر هوشیاری کارآفرینانه بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای دانش بنیان با توجه به نقش یادگیری راهبردی می باشد. روش پژوهش با توجه به هدف کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها از نوع توصیفی و بهصورت همبستگی و مبتنی بر مدل معادلات ساختاری است. نمونه آماری این تحقیق تعداد 169 شرکت دانش بنیان شهر کرمان می باشد. ابزار پژوهش سه پرسشنامه است که روایی و پایایی آنها مورد تایید قرار گرفته است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که یادگیری راهبردی نقش میانجی را در ارتباط بین هوشیاری کارآفرینانه و عملکرد صادراتی شرکت های دانش بنیان ایفا می کند. همچنین هوشیاری کارآفرینی و یادگیری راهبردی بر عملکرد صادراتی کسب و کارهای دانش بنیان تاثیر گذار هستند.
هوشیاری کارآفرینانه,عملکرد صادراتی,یادگیری راهبردی
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9142.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_9142_163ef74bc6ce5a89cd086f323b4d8b47.pdf