دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
3
4
2021
01
20
ارائه الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان در کسب و کارهای صادراتی حوزه برق و الکترونیک کشور با استفاده از مدل سازی ساختاری تفسیری
1
21
FA
محمدرضا
زالی
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
niliaram2000@yahoo.com
علی
نیلی آرام
رییس گروه ارزشیابی کارکنان، سازمان اداری و استخدامی کشور
mrzali@ut.ac.ir
علی
رضائیان
رییس دانشکده مدیریت ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز
a_rezaeian@sbu.ac.ir
اسداله
کردنائیج
استاد گروه مدیریت بازرگانی/ دانشکده مدیریت و اقتصاد / دانشگاه تربیت مدرس
naeij@modares.ac.ir
10.22034/jiba.2020.40098.1445
تاکنون در مورد چگونگی شکل گیری رفتار کارآفرینانه کارکنان در کسب و کارهای صادراتی کشور الگوی یکپارچه ای ارائه نشده است. هدف اصلی این تحقیق، ارائه الگوی یکپارچه رفتار کارآفرینانه کارکنان در کسب و کارهای صادراتی حوزه برق و الکترونیک کشور در جهت توسعه بازارهای صادراتی است. در این تحقیق که در سال 1398 انجام گردیده پس از بررسی پیشینه تحقیق، 65 متغیر مؤثر در الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان شناسایی، سپس 13 متغیر اصلی این الگو از طریق برگزاری گروه کانونی با هجده نفر از خبرگان کسب و کارهای صادراتی در حوزه برق و الکترونیک و دانشگاهی کشور نهایی شد و با استفاده از روش مدل سازی ساختاری تفسیری،ارتباط بین متغیرهای الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان در پنج سطح؛ بدست آمد. نتایج تحقیق نشان می دهد که شخصیت کارآفرینانه متغیر سطح پنجم،متغیر مهم و پایه ای در الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان می باشد. همچنین زیرساخت های قانونی و فناورانه و تأمین منابع مالی فعالیت های کسب و کارهای جدید به عنوان متغیرهای سطح چهارم جزء متغیر های مهم بعدی در الگوی رفتار کارآفرینانه کارکنان می باشند. خروجی(نتایج) این الگو، ایده پردازی،شناسایی فرصت های کارآفرینانه و بهره برداری از فرصت های کارآفرینانه است.
"شخصیت کارآفرینانه","تأمین منابع مالی فعالیت های کسب و کارهای جدید","زیرساخت های قانونی و فناورانه","مدل سازی ساختاری تفسیری","کسب و کارهای صادراتی"
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12192.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12192_d370bbfc5a6d471174975c1e23c732a8.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
3
4
2021
01
20
تأثیر نوآوریهای غیرفنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه (مورد مطالعه: شرکتهای صادرکننده صنایع غذایی)
23
44
FA
مهدی
دهقانی سلطانی
0000-0002-8022-894X
استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
ma.dehghani22@vru.ac.ir
اردشیر
شیری
دانشیار گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
a.shiri@ilam.ac.ir
آیدا
مرادی
کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایلام، ایران
aidamoradi2311@gmail.com
10.22034/jiba.2020.41681.1513
نوآوری نقش کلیدی در رشد اقتصادی ایفا میکند؛ از این روی باعث علاقهمندی محققان به تحقیق در این زمینه شده است. سازمانها با نوآوری بیشتر در پاسخ به محیطهای متغیر میتوانند به عملکرد بهتری دست یابند بدین خاطر نوآوری یک عامل مهم و حیاتی برای سازمانها محسوب میشود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر نوآوریهای غیرفنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه است. با استفاده از دادههای جمع آوری شده از شرکتهای صادر کننده صنایع غذایی اثرات نوآوریهای غیر فنی (نوآوری سازمانی و بازاریابی) بر عملکرد بازار شرکتهای صادرکننده صنایع غذایی مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق برای تعیین روایی از روایی صوری استفاده شده است که روایی آن در حد قابل قبول تایید گردیده است. و با توجه به ضرایب آلفای کرونباخ که همگی بالای 70% هستند پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل522 شرکت صادرکننده صنایع غذایی است. یک نمونهگیری نهایی با222 نفر انجام شد و فرضیهها با مدل معادلات ساختاری (SEM) آزمون شدند. نتایج بیانگر این است که نوآوری سازمانی بر نوآوری بازاریابی، عملکرد نوآورانه وعملکرد بازار تأثیر مثبت و معناداری دارد. نوآوری بازاریابی بر عملکرد نوآورانه و عملکرد بازارتأثیر مثبت و معناداری دارد. عملکرد نوآورانه بر عملکرد محصول تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین عملکرد محصول بر عملکرد بازار تأثیر مثبت و معناداری دارد در این تحقیق عملکرد نوآورانه بر عملکرد بازار تأثیر مثبت و معناداری ندارد.
نوآوری غیرفنی,عملکرد بازار,عملکرد نوآورانه,شرکتهای صادرکننده صنایع غذایی
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12193.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12193_0bca51c8a32c07c239d51cb9f1ba4603.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
3
4
2021
01
20
ارائه مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا با بکارگیری تکنیک فرا ترکیب
45
66
FA
حکیمه
کیا کجوری
0000-0002-6768-6516
دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، واحد چالوس ، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
kiakojuri.h@gmail.com
محمد علی
نسیمی
استادیار گروه مدیریت، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی ،تنکابن، ایران.
m.ali.nasimi@toniau.ac.ir
محمد جواد
تقی پوریان
استادیار گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
jpouryan@gmail.com
قیدر
قنبرزاده
استادیار گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.
gheydar_2005@yahoo.com
10.22034/jiba.2020.40311.1460
گردشگری سلامت از جمله حوزه هایی محسوب می شود که از پتانسیل بسیار بالایی در جهت توسعه کسب و کار گردشگری کشور برخوردار است. در حالیکه کشورهای صاحب صنعت گردشگری سلامت در این روزها از تبعات و اثرات کرونا ضررهای جبرانناپذیری را متحمل شدهاند و جبران این خسارتها زمان زیادی را میطلبد استفاده از مدل های نوین کسب و کار گردشگری سلامت و ظرفیتهای مختلف میتواند در این زمینه کارساز باشد. این پژوهش با هدف ارائهی مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا با بهکارگیری تکنیک فرا ترکیب انجام شد. بدین منظور ابتدا 238 مقاله از پایگاه های علمی معتبر داخل و خارج انتخاب شد و پس از چند مرحله نقد و بررسی اطلاعات در انجام فرا ترکیب، 41 مقاله نهایی باقی ماند. پس از کد گذاری باز و محوری، از این 41 مقاله تعداد 6 بعد اصلی (فرهنگ، زیرساخت، دسترسی به امکانات، عوامل زیست محیطی، قیمت و نیروی متخصص) و 64 مولفهی کسب و کار گردشگری سلامت بهدست آمد. در مرحله بعد با استفاده از تکنیک دلفی از 15 نفر از خبرگان فعال در این زمینه خواسته شد تا از بین مؤلفه های شناسایی شده، عواملی را که به عنوان مزیت رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا هستند، معرفی نمایند. که از 64 عامل پیشنهادی،19 عامل به عنوان مؤلفه های ابعاد مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا شناخته شدند.
"مزیت رقابتی","کسب و کار گردشگری سلامت","فرا ترکیب","اقتصادگردشگری"
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12194.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12194_1fcb4dffdec4a8daf4c25941b831050e.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
3
4
2021
01
20
مدلسازی عوامل موثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی بین المللی در شرکتهای دانش بنیان ایرانی با روش ساختاری تفسیری
67
86
FA
صفا
شریف عسکری
دانشجوی دکتری تخصصی کارآفرینی بینالملل،دانشکده مدیریت،گروه کارآفرینی،واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی
sharif.askari74@gmail.com
محمدرضا
کاباران زادقدیم
0000-0002-4372-5226
دانشیار دانشکده مدیریت، گروه کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی(نویسنده مسئول)
moh.kabaranzad@iauctb.ac.ir
جلال
حقیقت منفرد
استادیار دانشکده مدیریت، گروه کارآفرینی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی ، تهران، ایران
jhm1847@gmail.com
جمشید
عدالتیان شهریاری
0000000212858034
استادیار، گروه کارآفرینی، دانشکده مدیریت واحد تهران مرکزی ، دانشگاه آزاد اسلامی
dr.edalatian@yahoo.de
10.22034/jiba.2021.43102.1579
در اقتصاد کنونی،شرکتهای دانش بنیان از جایگاه ممتازی برخوردار می باشند و نقش کلیدی به عنوان موتور رشد اقتصادی مبتنی بر فناوری،در جوامع پیشرو ایفا می نمایند. این کسب وکارها به دلیل داشتن پتاسیل مزیت رقابتی ناشی از دانش منحصربفرد،مستعد نگاهی به فراسوی مرزهای ملی هستند،لذا ضروری است زمینه حضور آنها در صحنه کسب وکار بین المللی تقویت گردد.علاوه براین،قانون کشوری حمایت از توسعه تولیدات دانش بنیان، اجرای برنامه توسعه صادارات و حمایت از بین المللی سازی شرکتهای دانش بنیان را تاکید نموده است.از اینرو در این تحقیق آمیخته اکتشافی،در گام اول یافته های مطالعات پیشین درخصوص متغیرهای تاثیرگذار بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی بین المللی فهرست گردید.درگام بعدی با مصاحبه عمیق با خبرگان و تحلیل محتوا، با استفاده از نرم افزارMaxQDA،ابعاد، مقوله های کلیدی و مولفه های سازنده ، شناسایی، بروزرسانی و بومی سازی شد. براساس یافته های مرحله کیفی، مقوله های کلیدی تاثیر گذار عبارتند از:ویژگیهای شخصیتی و قابلیتهای فردی کارآفرین،عوامل محیط کشور مبداء و مقصد، و قابلیتهای بنگاه کارآفرینی که بوسلیه روش دلفی-فازی اعتبار آنها تایید گردید.در مرحله نهایی با تکنیک مدل سازی ساختاری تفسیری(ISM)، سطوح مقوله های کلیدی و روابط بین آنها تعیین و معرفی شد.
"تشخیص فرصت کارآفرینی بین المللی"," شرکتهای دانش بنیان"," کسب وکار بین المللی"
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12414.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12414_c58dede5671187629f79d3ebd0c897a6.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
3
4
2021
01
20
تاثیر سرمایه انسانی بر فضای کسبوکار در کشورهای اسلامی
87
105
FA
علی
شاهین پور
0000-0001-7950-3169
استادیار گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد عجبشیر، عجبشیر، ایران
ashahinpoor@ajabshiriau.ac.ir
کرم
کارابولوت
استاد گروه اقتصاد- سیاست اقتصادی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه آتاترک، ارزروم، ترکیه.
kerem@atauni.edu.tr
10.22034/jiba.2020.39114.1403
کسبوکار به فعالیتهای تولید و خرید کالاها و خدمات، به منظور فروش و با هدف کسب سود اطلاق میشود. محیط یا فضای کسبوکار به عواملی مانند سلامت نظام اداری، امنیت اجتماعی، ثبات در سیاستهای اقتصادی دولت، قوانین و مقررات و کیفیت نظام قضایی اطلاق میشود که تغییر در این عوامل خارج از اختیارات و توانایی مدیران واحدهای اقتصادی بوده و بر عملکرد کسب وکارهای مختلف، اثر دارد. شاخص سهولت کسبوکار را میتوان بهعنوان یکی از نمودها و شاخصهای توسعه اقتصادی کشور تلقی نمود. بررسی عوامل موثر بر شاخص فضای کسبوکار در کشورهای مختلف حائز اهمیت است. هدف مقاله، مطالعه تاثیر سرمایه انسانی بر شاخص فضای کسبوکار در کشورهای اسلامی میباشد. برای این منظور 26 کشور عضو سازمان همکاریهای اسلامی که اطلاعات مربوط به متغیرهای مدل در سایت بانک جهانی وجود داشت انتخاب گردیدهاست. برای تجزیه و تحلیل دادهها و برآورد مدل تحقیق از روش رگرسیون پانل رهیافت اثرات ثابت بهرهگیری شدهاست. یافتههای پژوهش بیانگر تاثیر مثبت سرمایه انسانی و نرخ تشکیل سرمایه بر فضای کسبوکار در کشورهای اسلامی بودهاست. براساس آن، اثر سرمایهگذاری مستقیم خارجی بر فضای کسبوکار در کشورهای نمونه تأیید نشده است. همچنین اثر تورم بر شاخص کلی فضای کسبوکار در کشورهای اسلامی منفی بودهاست.
فضای کسبوکار,سرمایه انسانی,کشورهای عضو سازمان همکاریهای اسلامی. رگرسیون پانل
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12196.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12196_3cc889977416c6c44cc2760fd2ca37cf.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
3
4
2021
01
20
مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه در راستای ارائه مشوقهای مناسب برای افزایش صادرات ایران
107
127
FA
عباداله
اکبری
دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی، واحد بین الملل تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
ebadolla.akbari@gmail.com
صمد
عالی
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
samad.aly@gmail.com
یعقوب
علوی متین
استادیارگروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
alavimatin@iaut.ac.ir
مرتضی
محمودزاده
استادیارگروه مدیریت ، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران
m.mahmoudzadeh@iaut.ac.ir
10.22034/jiba.2020.41712.1514
هدف از این تحقیق مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه در راستای ارائه مشوقهای مناسب برای افزایش صادرات ایران میباشد. جامعه آماری این تحقیق کارشناسان و مدیران سازمان توسعه تجارت و اتاقهای بازرگانی ایران می باشد. با توجه به نامشخص بودن تعداد جامعه آماری از فرمول کوکران برای جامعه آماری نامحدود جهت تعیین حجم نمونه استفاده شد و بر این اساس تعداد 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید. دادهها با استفاده از اسناد و مدارک موجود در دو کشور و پرسشنامه محقق ساخته جمعآوری و با تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شدند. نتایج حاصل از مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه نشان میدهد که مشوقهای مالی و اطلاعات در ترکیه کامل تر از ایران و مشوق های علمی و فنی صرفا در دولت ترکیه اجرا می گردد که نتیجه آن 206 میلیارد دلار صادرات ترکیه در سال گذشته ، تقریبا 4 برابر صادرات ایران می باشد. در نهایت انواع معافیت ها، کمکهای فنی و اعتباری و تجارب موفق ترکیه در اعمال مشوق های صادراتی برای افزایش صادرات به ایران پیشنهاد گردیده است.
"ایران","ترکیه","افزایش صادرات","مشوق های صادراتی"
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12195.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12195_2498727d9d03bae5eda3454596c97abc.pdf
دانشگاه تبریز
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2717-2465
3
4
2021
01
20
بررسی نقش تعدیلکنندگی جنسیت در رابطه بین مادیگرایی و خرید اجباری؛ مطالعه موردی صنعت پوشاک
129
142
FA
مریم السادات
موسوی
دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، گروه مدیریت، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر ، ایران
mousavi.1901@yahoo.com
حسین
عماری
استادیار گروه مدیریت، واحد بناب، دانشگاه آزاد اسلامی، بناب، ایران
hossein.emari@bonabiau.ac.ir
سیروس
فخیمی آذر
استادیار گروه مدیریت، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز
sirousfakhimiazer@iaut.ir.ac
سید سیامک
موسوی
0000-0002-1382-5509
استادیار گروه مدیریت، واحد عجب شیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجب شیر، ایران.
s.siamak_mousavi@yahoo.com
10.22034/jiba.2021.40275.1459
امروزه خرید اجباری به یک ناحیه مهم از تحقیقات در حوزه تحقیق رفتار مصرفکننده تبدیل شده است. اهمیت مطالعه رفتار خرید اجباری، از ماهیت جنبهی منفی که در رفتار مصرفکننده دارد، ناشی میشود. لذا شناسایی عوامل مؤثر بر تسهیل و توسعهی این گونه خریدها مورد نیاز است. دراین مقاله برای اولین بار تأثیر تعدیلکنندگی جنسیت در رابطه بین مادیگرایی و خرید اجباری در صنعت پوشاک ارزیابی شد. در این تحقیق ابتدا روایی و پایای پرسنامه ها سنجیده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان مراکز خرید پوشاک واقع در استان همدان واقع در کشور ایران میباشند. سپس، با توجه به نامحدود بودن جامعه آماری، و با توجه به جدول کرجسی و مورگان، تعداد 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که پس از بررسی پرسشنامههای جمعآوری شده، 362 پرسشنامه قابل تحلیل بودند. روش نمونهگیری پژوهش حاضر، نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای است. در گام بعدی، در بخش آمار توصیفی، شاخصهای فراوانی بر اطلاعات جمعیتشناختی گزارش شد. آنگاه، شاخصهای میانگین، انحراف استاندارد، واریانس، کشیدگی و چولگی برای مؤلفهها با استفاده از نرمافزار SPSS به دست آمد. در گام نهایی، در بخش آمار استنباطی نیز تحلیل فرایند شرطی با استفاده از ماکرو PROCESS اثر تعدیلکنندگی اندازهگیری شد. نتایج این تحقیق نشان داد که مادیگرایی تأثیر مثبت و معناداری بر خرید اجباری دارد و مادیگرایی با تعدیلگری جنسیت بر خرید اجباری اثر دارد.
خرید اجباری,مادیگرایی,جنسیت,پوشاک
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12590.html
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12590_d1442593a4d05ca17ed2275babe9ca46.pdf