TY - JOUR ID - 12524 TI - تأثیر بیگانه گرایی مصرف کننده بر قصد خرید محصولات خارجی: تحلیل نقش تصویر کشور تولید کننده و نگرش به برند JO - نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی JA - JIBA LA - fa SN - 2588-5057 AU - غفوریان شاگردی, امیر AU - بهبودی, امید AU - مومن, مصطفی AU - هوشیار, وجیهه AD - استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بین‌المللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران. AD - استادیار گروه مدیریت، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران. AD - کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- بازاریابی، موسسه آموزش عالی خردگرایان مطهر، مشهد، ایران. AD - استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، موسسه آموزش عالی عطار، مشهد، ایران. Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 4 IS - 1 SP - 129 EP - 146 KW - بیگانه گرایی مصرف کننده KW - قصد خرید محصولات خارجی KW - تصویر کشور تولید کننده KW - نگرش به برند DO - 10.22034/jiba.2021.43009.1578 N2 - هدف‎‎تحقیق‎‎حاضر، بررسی تاثیر بیگانه گرایی مصرف کننده بر قصد خرید محصولات خارجی: تحلیل نقش تصویر کشور تولید کننده و نگرش به برند ‏می‌باشد. این تحقیق بر حسب هدف کاربردی و براساس شیوه گردآوری ‏داده‌ها توصیفی از نوع پیمایشی و همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مصرف کنندگان پوشاک خارجی در مشهد است. نمونه آماری ‏این تحقیق 220 نفر از مصرف کنندگان پوشاک خارجی در سطح مشهد (براساس 4-10 برابر تعداد گویه های پرسشنامه) است ‏و داده‌های ‎‎آماری ‎‎گردآوری‎‎شده طی 6 ماهه اول سال 1399 به روش نمونه گیری غیراحتمالی داوطلبانه می‌باشد. ابزار‎‎ اندازه‎‎گیری ‎‎در ‎‎این ‎‎مطالعه، ‎‎پرسشنامه‎ ‎با ‎‎طیف‎ ‎لیکرت‎ ‎پنج‎ ‎گزینه ای و شامل 22 گویه‎ بوده ‎است. ‎همچنین جهت تعیین روایی از روایی محتوا و سازه و جهت پایایی از آلفای کرونباخ ‏استفاده شده است که مقدار بدست آمده مورد تأیید می‌باشد. جهت تحلیل توصیفی داده ها از نرم افزار SPSS و جهت آزمون فرضیات با‎‎ استفاده ‎‎از ‎مدل یابی معادلات ساختاری (‏SEM‏)‏ و با کمک نرم‌افزار Amos مورد ‎‎تجزیه ‎‎و ‎‎تحلیل‎ ‎قرار ‎‎گرفته ‎‎است. یافته‌های‎‎ تحقیق ‎‎نشان ‎‎می‌دهد که‎ بیگانه گرایی مصرف کننده بر قصد خرید محصولات خارجی تاثیر معناداری دارد، همچنین تصویر کشور تولید کننده رابطه بین بیگانه گرایی مصرف کننده و قصد خرید محصولات خارجی را میانجی گری می‌کند و درنهایت نگرش به برند رابطه بین بیگانه گرایی مصرف کننده و قصد خرید محصولات خارجی را میانجی گری می‌کند. UR - https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12524.html L1 - https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_12524_22e57d99fab0b14ff2f1939d585fa165.pdf ER -