2024-03-28T17:29:20Z
https://jiba.tabrizu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=1357
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2588-5057
1399
3
3
مرور سیستماتیک عوامل کلیدی موفقیت جهانزادها
مژده
خوشنویس
هاشم
آقازاده
منوچهر
انصاری
سید حسین
خبیری
از آنجایی که جهانزادها برای آینده کسبوکار اهمیت زیادی دارند و با توجه به اینکه یافتههای تحقیقات پیشین پراکنده میباشد، نیاز به توسعه مدلهای مفهومی یکپارچه و چارچوبهای نظری جامع وجود دارد. همچنین، ضرورت بررسی کلی پژوهش درباره جهانزادها در کارهای پژوهشی قبلی ذکر شده است. این مشکلات در ادبیات جهانزاد و نیاز به توسعه چارچوب جامع، انگیزه اصلی برای انجام این پژوهش مروری است. در نتیجه، هدف از این مقاله، یکپارچهسازی و تجمیع تمام مطالعات تجربی در جهان در رابطه با عوامل کلیدی موفقیت بنگاههای جهانزاد در یک چارچوب جامع است. بنابراین، با استفاده از روش مرور سیستماتیک با طی مراحل شناسایی سؤالات پژوهش، شناسایی معیارهای شمول و حذف، جستجو با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط و استخراج و ترکیب دادهها، یافتههای 85 مطالعه تجربی (فقط مطالعاتی که در مورد موفقیت اولیه جهانزادها بودند) را خلاصه و در یک چارچوب مفهومی جامع ترکیب کردیم. بر اساس چارچوب توسعهیافته، فرصتهای آتی برای پژوهش، کاربردهای نظری و عملی و نیز شکافهای نظری و زمینهای پیشنهاد میگردد.
جهانزادها
کسبوکار بینالمللی
مرور ادبیات سیستماتیک
2020
10
22
1
21
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_11373_9a198b3cb09fc15c751e31a9c6c5c994.pdf
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2588-5057
1399
3
3
عوامل پیش بین بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت براساس الگوی معادلات ساختاری
محمدرضا
حمیدی زاده
آذین
ساکی پور
سید مهدی
جلالی
برخورداری از علامت تجاری قوی، اولویت بسیاری از سازمانها و شرکتهاست، و بازآفرینی علامت تجاری در زمره استراتژیهای پیچیده بازاریابی قرار دارد. هدف مطالعه، بررسی عوامل پیشبین بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت برای صنایع غذایی کشور است. این پژوهش از منظر هدف کاربردی و برحسب ماهیت دادهها و نحوه گردآوری آنها از نوع توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری مدیران و کارشناسان ستادی (بخش بازاریابی) شرکتهای صنایع غذایی شهر تهران میباشند، حجم نمونه آماری بر اساس فرمول کوکران شامل 292 نفر مدیران و کارشناسان شرکتهای صنایع غذایی شهر تهران میباشد. همچنین، الگوی مفهومی پیشنهادی از طریق روش معادلات ساختاری برای برآورد الگو استفاده شد. جهت اعتبارسنجی از پرسشنامه استفاده شده که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تایید و روایی برپایه تحلیل عاملی تاییدی مورد تایید قرار گرفت. بر اساس نتایج تحقیق آمادگی سازمانی برای بازآفرینی و حمایت سازمانی از تغییر از طریق ایجاد هویت علامت تجاری، نظارت و کنترل مستمر و موقعیتیابی مجدد در بازار بر بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت تأثیر مثبت و معنیدار دارند. همچنین، تجهیز و تخصیص منابع و ایجاد ارزش ویژه از طریق اتخاذ چشمانداز و رویههای کلان و اتخاذ راهبردهای تبلیغات اثربخش بر بازآفرینی علامت تجاری در سطح شرکت تأثیر مثبت و معنیدار دارد. قوانین سخت گیرانه و رقبای تجاری بهعنوان عوامل مداخهگر تأثیر منفی و معنیدار بر اتخاذ چشمانداز و رویههای کلان و اتخاذ راهبردهای تبلیغات اثربخش دارند. امروزه بازآفرینی علامت تجاری مهمترین وظیفه شرکت است و برای افزایش اثربخشی علامت تجاری، سیستم مدیریتی و ایجاد هویت علامت تجاری باید بهبود یابد.
برند
نام تجاری
علامت تجاری
بازآفرینی علامت تجاری
عوامل کلیدی
2020
10
22
23
40
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_11381_220f5676f5d7be518dc9c9c2244e768b.pdf
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2588-5057
1399
3
3
اعمال نفوذ سیستمهای کسب و کار برعملکرد زنجیره تأمین شرکتهای صادراتی استان تهران با درنظر گرفتن نقش تعدیلکننده نوآوری فرآیند و عدماطمینان
امیر محمد
خانی
محسن
مطیعی
امروزه ظهور فناوری اطلاعات در حوزه صادرات موجب افزایش تجارت کالاها و خدمات صادراتی در حوزه جهانی شده است و همین امر دلیل محکمی برای ایجاد کیفیت در عرصه کالاهای تولیدی در بازار رقابت جهانی شده است. کیفیت و سرعت عرضه کالاهای صادراتی در یک کشور باعث میشود رتبه صادراتی آن کشور در بازارهای بینالمللی نیز افزایش یابد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اعمال نفوذ سیستمهای کسبوکار بر عملکرد زنجیره تأمین با در نظر گرفتن نقش تعدیلکننده نوآوری فرآیند و عدم اطمینان میباشد. جامعه آماری در این پژوهش شرکتهای صادراتی استان تهران در نظر گرفته شده است. برای بهدست آوردن حجم نمونه از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای استفاده گردید و برای جمعآوری دادهها نیز پرسشنامه استاندارد استفاده شده است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار SmartPLS استفاده شده است. یافتههای تحلیلی تحقیق نشان میدهد عوامل سازمانی شامل جهتگیری فنآوری فعال، اتصال فناوری اطلاعات، ارتباطات داخلی تأثیر مثبتی بر اعمال نفوذ سیستمهای کسبوکار دارد. همچنین مشخص شد عوامل درون سازمانی شامل ایضاً فشار اعضای زنجیره تأمین و کیفیت ارتباط با اعضا تأثیر مثبتی بر نفوذ سیستمهای کسبوکار دارد. درحالیکه تأثیر نوآوری فرآیند و عدم قطعیت به عنوان تعدیلکننده تأیید نشد. با توجه به رقابتی شدن و شرایط حاکم کشور درزمینه صادرات باید سعی کرد بستری مناسب برای ایجاد نوآوری فرآیندها ایجاد کرد تا با استفاده از فرآیندهای خودکار موجب افزایش سرعت و دقت و کاهش هزینهها در زمینه صادرات شد.
اعمال نفوذ سیستمهای کسب و کار
عملکرد زنجیره تامین
نوآوری فرآیند
عدم قطعیت
2020
10
22
41
63
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_11374_0ccc78b03341881c9d840d44fbf27f12.pdf
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2588-5057
1399
3
3
بررسی تأثیر قابلیتهای بازاریابی و استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکتهای صادراتی (موردمطالعه: صنعت شکلات در شهر تبریز)
باقر
عسگرنژاد نوری
قاسم
زارعی
رامین
بشیرخداپرستی
سمیه
صائب نیا
امین
ناظر اصل
امروزه با گسترش روند جهانیشدن، افزایش رقابت، ورود شرکتهای مختلف داخلی و خارجی، محصولات متنوع و پیشرفت تکنولوژی، حفظ رضایت و وفاداری مشتری مشکل شده است؛ بنابراین بهرهگیری از قابلیتها و استراتژیهای بازاریابی جهت بقا در صحنه رقابت امر ضروری به نظر میرسد؛ چراکه این دو عامل میتواند زمینهساز مناسبی برای بهبود عملکرد تجاری شرکت فراهم نماید. بر این اساس در این پژوهش قصد بر این است تا تأثیر قابلیتها و استراتژیهای بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکتهای صادراتی در صنعت شکلات شهر تبریز بررسی شود. جامعه آماری شامل تمامی مدیران و کارمندان ارشد شرکتهای صادرکننده شکلات در شهر تبریز است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برابر با 215 نفر به دست آمد که بر اساس روش نمونهگیری غیر تصادفی قضاوتی انتخاب شدند. بهمنظور اندازهگیری متغیرها از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. روایی پرسشنامه بر اساس روایی سازه، تشخیصی و همگرا و پایایی پرسشنامه با ضریب آلفای کرونباخ بررسی گردید. آزمون مدل پژوهش بر اساس روش معادلات ساختاری و نرمافزار LISREL انجام گرفت. نتایج نشان داد که قابلیتهای معماری بازاریابی، قابلیتهای تخصصی بازاریابی و قابلیتهای میان وظیفهای بازاریابی براثر بخشی درونی و بیرونی پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی صادراتی تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تأثیر مثبت و معنادار اثربخشی درونی براثر بخشی بیرونی پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی صادراتی تائید شد. نهایتاً تأثیر مثبت و معنادار اثربخشی بیرونی پیادهسازی استراتژیهای بازاریابی صادراتی بر عملکرد تجاری شامل عملکرد مشتری، عملکرد بازار و عملکرد مالی تائید شد.
استراتژیهای بازاریابی
قابلیتهای بازاریابی
عملکرد تجاری
صنعت شکلات
2020
10
22
65
87
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_11396_fe243b79760c269032dad643a5b6338a.pdf
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2588-5057
1399
3
3
تعیین پیکرهبندی دانش در فرایند بین المللی شدن شرکتهای دانش بنیان ایران، مطالعه موردی تجهیزات پزشکی
امیر
ذاکری
محمدصادق
صارمی
کسبوکار بینالملل شرکتهای دانشبنیان برای رشد، نوآوری و بقای این شرکتها اهمیت زیادی دارد. محدودیتهای متعدد پیشِروی شرکتهای کوچک و متوسط در مسیر بینالمللی شدن، اهمیت اکتساب دانش و یادگیری مداوم را دو چندان میکند. هدف این مقاله تعیین پیکرهبندی (انواع و منابع) دانش در فرایند بینالمللی شدنِ شرکتهای دانشبنیان با تمرکز بر حوزه تجهیزات پزشکی پیشرفته است. بدین منظور با اتخاذ یک رویکرد کیفی، مصاحبههایی در تابستان و پاییز سال 1398 با مدیران عامل هشت شرکت دانشبنیانِ صادرکننده در این صنعت صورت گرفت. نتایج تحلیل محتوا نشان میدهد دانش فناورانه و دانش بازار عمدتاً از دو روش تجربه مستقیم و یادگیری نیابتی یا واسطهای حاصل شده است؛ ولی دانش بینالمللی شدن بهعنوان سومین حوزه دانشی مهم در میان این شرکتها شکل نگرفته است تا بتواند نقش یکپارچهکنندگی دانش فناورانه و دانش بازاری را متناسب با استراتژی حضور شرکت در بازارهای بینالمللی ایفا نماید. بااینحال، برخی شرکتهای دارای تجربه و عملکرد صادراتی بالا، با تجربه مستقیم دانش اولیهای در این حوزه کسب کرده و به نیاز خود برای تقویت دانش واقف شدهاند. تقویت مشاورین، ایجاد شبکههای همکاری داخلی و بینالمللی و زمینهسازی برای حضور مدیران دارای تجریبات بینالمللی در شرکتها، برخی راهکارهایی است که میتواند به تقویت پیکرهبندی دانش در اختیار شرکتهای دانشبنیان برای بینالمللی شدن کمک نماید.
بینالمللی شدن (M160)
یادگیری (D830)
نوآوری فناورانه (O320)
2020
10
22
89
113
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_11444_4dd9a48b58151a351bcb3f74030ac4b7.pdf
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2588-5057
1399
3
3
بررسی اثر کشور مبداً بر تمایل به پرداخت؛ تبیین نقش حس ملیگرایی و ریسک ادراک شده
محسن
نظری
شادی
مرآتی
هانیه
فتحی
هدف اصلی این تحقیق تعیین اثر کشور مبدا، ملیگرایی وریسک ادراک شده بر قیمتی که مصرفکنندگان ایرانی تمایل به پرداخت آن برای محصولات با مبدأ متفاوت دارند است. همچنین میزان تمایل به پرداخت را برای کشورهای مختلف (کشورهایی با تصویر مثبت کشور مبداً مانند آلمان و کشورهایی با تصویر منفی کشور مبداء مانند چین) در طبقات کالایی مختلفی از جمله یخچال، کفش ورزشی و لاستیک خودرو برآورد شده است و اثر ملیگرایی و ریسک ادراک شده به عنوان متغیر میانجی نیز سنجیده شده است. این مطالعه از نظر هدف کاربردی، از نظر روش توصیفی- پیمایشی، و از نظر گردآوری دادهها کتابخانهای- میدانی میباشد. جمعآوری دادهها با پرسشنامه میان پرسنل و مراجعهکنندگان به کتابخانه ملی انجام شده و دادههای گردآوری شده از 179 پرسشنامه تجزیه و تحلیل شده است. نتایج حاصل از بررسی دادهها و آزمون فرضیهها نشان داد، کشور مبداً کالاها بر روی پتانسیلهای قیمتی محصولات تاثیر دارد و مصرفکنندگان ایرانی تمایل به پرداخت 20 تا 40 درصد پول بیشتر برای کالاهای ساخت آلمان نسبت به کالاهای ساخت ایران دارند و همچنین 20 تا 40 درصد پول کمتر برای کالاهای ساخت چین نسبت به کالاهای ساخت ایران دارند. این درصد برای کالاهای مختلف بر حسب ریسکهای مالی و اجتماعی و سلامتی متفاوت میباشد.
کشور مبدا
قیمتگذاری
تمایل به پرداخت
ملیگرایی
ریسک ادراک شده
2020
10
22
115
134
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_11487_a96b9b173479b6f7faae45647c7ce272.pdf
نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی
2588-5057
2588-5057
1399
3
3
تاثیر کیفیت خدمات و قیمت منصفانه بر رضایت مشتری با نقش میانجی تصویر شرکت (بررسی و مقایسه فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در عرصه بینالمللی)
سیدصمد
حسینی
محمد
فاریابی
محمدرضا
قلی زاده
مرتضی
قلی زاده
هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر متغیرهای کیفیت خدمات و قیمت منصفانه ادراک شده بر رضایت مشتری به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق تصویر شرکت است. بر اساس پیشینه نظری و تجربی، مدل مفهومی پژوهش در قالب چهار فرضیه تدوین شده است. جامعه آماری، استفاده کنندگان از خدمات شرکت ایرانسل در ایران و ترکسل در ترکیه است که نمونه مورد نظر از بین آنها به روش تصادفی ساده انتخاب گردید. حجم نمونه انتخاب شده برای شرکت ایرانسل 315 و برای شرکت ترکسل 295 است. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه الکترونیکی بوده و روایی محتوایی آن با استفاده از روش های CVI و CVR مورد تایید قرار گرفت و همچنین پایایی آن با استفاده از روش ضریب آلفای کرونباخ مورد بررسی و تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که کیفیت خدمات ادراک شده بر رضایت مشتری هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیرمستقیم و از طریق تصویر شرکت تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین نتایج نشان داد که قیمت منصفانه ادراک شده به صورت مستقیم بر رضایت مشتری تاثیر مثبت و معنادار دارد ولی تاثیر غیرمستقیم آن، با نقش میانجی تصویر شرکت تایید نشد. در نهایت با استفاده از آزمون تی دو نمونه مستقل، میانگین رضایت مشتریان از خدمات اپراتورهای ایرانسل در ایران و ترکسل در ترکیه مورد مقایسه قرار گرفت که نتایج نشان دهنده عدم وجود تفاوت معنادار در میزان رضایت مشتریان از خدمات این شرکتها است.
رضایت مشتری
قیمت منصفانه ادراک شده
کیفیت خدمات
تصویر شرکت
2020
10
22
135
150
https://jiba.tabrizu.ac.ir/article_13821_a01516cf54291e20ac126e70a85d3481.pdf