Comparison of Iran-Turkey Export Incentives in order to Provide Appropriate Incentives to Increase Iran's Exports

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Management, Tabriz International Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

2 Department of Management, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran

Abstract

The aim of the present research was to compare Iran- Turkey export incentives in order to introduce appropriate incentives for increasing Iran’s export volume. Research population consisted of experts and managers in Iran Trade Development Organization and Chambers of Commerce. Regarding the nonspecific number of the research population Cochran formula was utilized to determine the size of research sample. Research data was collected through the use of researcher made questionnaire which was distributed among 260 individuals, and analyzed via Smart PLS software. The comparison between Iran- Turkey export incentives showed that financial and information incentives in Turkey were more comprehensive and accurate than Iran. Also, scientific and technical incentives were only administered in Turkey which in turn resulted in 206 billion dollars gain from Turkey’s exports for last year; approximately 4 times more than Iran’s export volume. Finally, various kinds of exemptions, technical and credit support, and successful experiences of Turkey in implementing export incentives were offered to Iran in order to increase its export volume.

Keywords

Main Subjects


اسفیدانی، محمدرحیم؛ حسنقلی پور یاسوری، طهموث؛ ترکستانی، محمدصالح؛ روحانی، امیررضا (1397). نوع شناسی رفتار صادراتی بنگاه‌های صادرکننده در صنعت برق ایران، فصلنامه مدیریت بازرگانی،.10(1)، 1-30.
حسنقلی‌پور، طهمورث؛ متوسلی، محمود؛ محمدی، شاپور و حسینی فرشید (1389). تأثیربرنامههایتشویقصادراتبرعملکردصادراتی: مطالعهٔموردیصنعتبرق. فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 2، شماره 5، 40-21.
دیلمی، احترام؛ محمدی، حمید؛ برجیان، امیر (1387). بررسی روند و عوامل مؤثر بر صادرات گیاهان دارویی شیرین بیان و زیره، مجله دانش نوین کشاورزی،سال چهارم، شماره 11، ص 42- 31
سرمد سعیدی، سهیل؛ قاسمی بهروز؛ وجدی، خدیجه و نجفی مجد، صمد (1394). تأثیر برنامه‌های تشویق صادرات برعملکرد صادراتی شرکت‌های صادرکننده خدمات فنی و مهندسی، مجله بررسی‌های بازرگانی،72،14-1. 
صمدی، سعید؛ جلایی، سید عبدالحمید. (1383) تحلیل ادوار تجاری در اقتصاد ایران. تحقیقات اقتصادی، (66)،139-153.
صنوبر، ناصر و رحمان سرشت، حسین (1382). بررسی رابطه راهبردهای بازار محصول و عملکرد صادرکنندگان ایرانی فصلنامه مطالعات مدیریت. 10(4)، ص 98-69.
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدام، صمد؛ کوششی، محمدرضا و پورآقابالایی، علیرضا (1398)، تأثیر بازارگرایی و تجربه بین المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین المللی، مدیریت کسب کارهای بین المللی، 2(1)،24-23.
معاونت طرح و برنامه دفتر آمار و فراوری داده‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت (1396) گزارش تطبیقی صادرات ایران و ترکیه، 18 (1).
 
Atkin, D., A. K. Khandelwal, and A. Osman (2017). Exporting and firm performance: Evidence from a randomized experiment. Quarterly Journal of Economics (forthcoming).
Ayob, A.H.; Freixanet, J. (2014). Insights into public export promotion program in an emergingeconomy: the case of Malaysian SMEs, Evaluation and Program 46(4): 38–46.
Cadot, O., A. M. Fernandes, J. Gourdon, and A. Mattoo (2015). Are the benefits of export support durable? Evidence from Tunisia. Journal of International Economics 97 (2), 310–324.
Cassey, A. J. (2014). The location of U.S. state's overseas offices. Review of International Economics 22 (2), 310–325. 
Fainshmidt, S. Judge, W. Q., Aguilera, R. V., & Smith, A. (2016). Varieties of institutional systems: A contextual taxonomy of understudied countries: A contextual taxonomy of understudied countries. Journal of World Business.
 Faroque, A. R.; Takahashi, Y. (2015). Export marketing assistance and early internationalizing firmperformance: does export commitment matter? Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics 27(3): 421–443.
Haddoud, M Y., Jones, P., & Newbery, R. (2018). Export Intention in Developing Countries: A Configuration Approach to Managerial Success Factors. Journal of Small Business Management, 1-21.
Head, K. and J. Ries (2010). Do trade missions increase trade? Canadian Journal of Economics 43 (3), 754–775. 
Hung, R. Y. Y.: Yang, B.; Lien, B. Y.; McLean, G. N.; Kuo, Y. 2010. Dynamic capability: impactof process alignment and organizational learning culture on performance, Journal of World Business 45(3): 285–294.
Leclercq. T. Poncin, I. (2019). The rise of gamification in crowdfunding: cooperative strategies in a reward-based crowdfunding. 26th Retailing Advances Research Consumer Services (RARCS) Conference.
Lin, W. T. Lin, Y. (2012). Successor characteristics, organizational slack, and change in the degree of firm internationalisation, International Business Review 21(1): 89–101.
Naidu, S. Posner, E. A., Weyl, G. (2018). Antitrus remedies for Labor market power. Warv. Law Rev.132920, 536-601.
Rodriguez M, Doloreux D, Shearmur R (2016) Innovation strategies innovator types and openness: a study of KIBS firms in Spain. Serv Bus 10.629-649.
Rose, A. K. (2007). The foreign service and foreign trade: Embassies as export promotion. The World Economy 30 (1), 22–38. 
Shamsuddoha. A, K, Ali, M. Y., Ndubisi, N. O. (2009). Impact of government export assistance on internationalization of SMEs from developing nations, Jornal of Enterprise of Enterprise Management 22(4): 408–422.
Tesfom, G: Lutz, C. (2008). Evaluating the effectiveness of export support services in developing countries: a customer (user) perspective, International journal of Emerging Markets 3(4):364–377.
Van Biesebroeck, J., J. Konings, and C. Volpe Martincus (2016). Did export promotion help firms weather the crisis? Economic Policy 31 (88), 653–702.
Zhuan, T. (2016). SMEs benefit from increased emphasis [online], [cited 10 December 2016]. China Daily Group. Available from Interne.
 
منابع ترک
-A.de Vries Barend Export Promotion Policies World Bank, Washington, January, 1979.
-Erzan, Refik, Türkiye, nin İhracatında Uzun Vadeli bir Perspektif ve Öneriler Türk Sanayici Ve İşadamalrı Derneği, TÜSİAD-T / 96, ocak 1996.
-HiBE DESTEKLERi VE YATIRIM TESViK SiSTEMi, TURK TİCARET VE SANAYİ ODASI, 2019.
-iKV: Avrupa Birliğinde Teşvik Sistemi, Istanbul, 1994.
 پیوست  
نقشه مناطق سرمایه‌گذاری
ردیف
منطقه 1
منطقه 2
منطقه 3
منطقه 4
منطقه 5
منطقه 6
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
آنکارا
آنتالیا
بورسا
اسکی شهیر
استانبول
ایزمیر
کوجاالی
موغلا
آدانا
آیدین
بولو
چانهکاله
دنیزلی
ادیرنه
اسپارتا
کاسیری
کیرکلارالی
کونیا
ساکاریا
تکیرداغ
یالوا
بالیک اسیر
بیلیجیک
بوردور
قافی آنتپ
کارابوک
کارامان
مانیسا
موسین
سامسون
ترابزون
اوشاک
زونقولداغ
آیفون
کاراحیصار
آماسیا
آرتوین
بارتین
چوروم
دوزجه
الازیغ
ارزینجان
هاتای
کاستامونو
کیریک کاله
کیرشهیر
کوتاهیا
مالاتیا
نوشهیر
ریزه
سیواس
آدی یامان
آکسارای
بابیوری
چان کیری
ارزروم
گیرسون
کوموش حانه
کاهران
ماراش
کیلیس
نیغده
اوردو
عثمانیه
سینوپ
توکات
تونجلی
یوزگات
آغری
آرداهان
باتمان
بیتلیس
دیارباکیر
حاکاری
ایغدیر
کارس
ماردین
موش
سیرت
شانلی اورفا
شیرناک
وان
.