modeling factors affecting international entrepreneurial opportunities recognition in Iranian knowledge-based companies with ISM method

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD candidate for international entrepreneurship, Entrepreneurship Group, Department of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University

2 associate professor, Entrepreneurship Group, Department of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University)Corresponding Author)

3 associate professor, Entrepreneurship Group, Department of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University

4 Assistant Professor, Entrepreneurship Group, Department of Management, Central Tehran Branch, Islamic Azad University

Abstract

In today economy, knowledge-based companies have distinguished position and play a key role as the engine of technology-based economic growth in leading societies. These businesses are prone to looking beyond national borders because of their potential for competitive advantage due to their unique knowledge, Therefore, it is necessary to strengthen their presence in the international business market.In addition, the national law of supporting the development of knowledge-based products, has emphasized the implementation of export development program and internationalization of knowledge-based companies. Therefore, in this exploratory mixed research, in the first step, the findings of previous studies on effective variables for identifying international entrepreneurial opportunities were listed. In the next step, with in-depth interviews with experts and content analysis, using MaxQDA software, dimensions, key categories and components were identified, updated and localized. Based on the findings of the qualitative stage, the key influential categories are: personality traits and individual capabilities of the entrepreneur, environmental factors of the country of origin and destination, and the capabilities of the entrepreneurial firm whose validity was confirmed by the Delphi-fuzzy method.
In the final stage, the levels of key categories and the relationships between them were determined and introduced by interpretive structural modeling (ISM).

Keywords


الوانی، مهدی؛ آذر، عادل؛ دانایی‌فرد، حسن (1395)، روش شناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع، چاپ چهارم، تهران: انتشارات صفار
اصغرپور، محمدجواد (1392)، تصمیم گیری‌های چند معیاره، چاپ یازدهم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
 تاری، مهدیه؛ مرادی، محمود (1394)؛ "بررسی عوامل تاثیرگذار بر رشد و موفقیت شرکتهای دانش بنیان"، فصلنامه رشد فناوری، دوره 12(45)، 36-44
جلالت، شایان، مرادی، محمود، اکبری، محسن (1396)؛ "بررسی نقش متغیرهای مبتنی بر بازار دربهبود عملکرد صادرکنندگان دانش بنیان"، فصلنامه رشد فناوری، دوره 13(50)، 70-83
حاج علی، محمد (1398)؛ پایان نامه کارشناسی ارشد، "بررسی تأثیر رویکرد کارآفرینی بین‌المللی و رقابت بازار داخلی بر عملکرد صادرات شرکت‌های دانش بنیان شهر تهران با تاکید بر نقش میانجی قابلیت‌های سازمانی"، دانشگاه شاهد
رضوانی، مهران؛ موسوی نژاد، سید مهدی (1395)،کارآفرینی بین المللی، چاپ دوم، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی بهمن 1392، سایت مقام معظم رهبری (https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=25370)
صنوبر، ناصر؛ سروری، رحیم؛ جبارزاده، یونس (1397)،"بین المللی شدن شرکتهای دانش بنیان: نقش دانش بازارهای خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینی بین المللی"، توسعه کارآفرینی، دوره 11(3)، 461-479
طالبی، کامبیز، داوری، علی، نجف آبادی، عامر (1392)،"شناسایی تأثیر سرمایه فکری بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی در شرکتهای دانش بنیان"،فصل نامه مطالعات مدیریت، دوره 22(71)،19-48
فخاری، حسین (1393)؛"بازخوانی تعریف شرکتهای دانش بنیان براساس شرایط اقتصادی کشور"،فصل نامه سیاست علم و فناوری، دوره 6(4)،69-88
قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور (1394)، مجلس شورای اسلامی (https://rc.majlis.ir/fa/law/show/929088)
قانون برنامه توسعه تولید محصولات دانش بنیان (1394)، مجلس شورای اسلامی (https://rc.majlis.ir/fa/law/show/946802)
قربانی، پرویز، عدالتیان، جمشید، (1395)؛"جهانی سازی کسب و کارها و مدل خودسازماندهی"، کنفرانس بین المللی نوآوری و تحقیق در علوم انسانی مدریت و معارف اسلامی
گزارش دفتر توسعه کسب و کار بین الملل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (1398)
ناصحی فرد، وحید، حسن زاده، ژاله (1397)؛"تأثیر گرایش کارآفرینی سازمانی بر صادرات کارآفرینانه"، فصل نامه مطالعات مدیریت، دوره 28(79)،145-70
مقیمی، سید محمد؛ وکیلی، یوسف؛ اکبری، مرتضی (1395)، نظریه‌های کارآفرینی، چاپ سوم، تهران: انتشارات سمت 
 
Ahmadian, S., Abdolmaleki, S. (2018),”Network typology and international opportunity recognition: moderating role of entrepreneurial orientation”, Journal of Global Entrepreneurship Research, 8(17)
Alvesson, M., (2004), “Knowledge Work and Knowledge-Intensive Firms”. New York: Oxford University Press.
Angelsberger, M., Kraus, S., Mas-Tur, A.,Roig-Tierno, N., (2017),”International Opportunity Recognition: An Overview”, Journal of Small Business Strategy; 27(01), 19-36.
Autio, E. (2017),”Strategic entrepreneurial internationalization: A normative framework”, Strategic Entrepreneurship Journal, 11(3), 195-370
 He, C., Baranchenko, Y., Lin, Z., Szarucki, M., Yukhanaev, A. (2020), “from global mindset to international opportunities: the internationalization of Chinese SMEs”, Journal of business economics and management. 21 (4), 967-986.
Landström H., ACS, Z., Audretsch, D. (2010), Pioneers in Entrepreneurship and Small Business Research. International Studies in Entrepreneurship, (8) Springer, Boston, MA, 205-234
Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985), Naturalistic inquiry, (75), Sage.
Monck C.,, Porter R., Quintas P., Storey D., Wynarczyk P. (1988), “Science parks and the growth of high technology frms”. London: Croom Helm Publisher.
Oviatt B., McDougall P., (2005), “defining international entrepreneurship and modeling the speed of internationalization. Enterp”, Theory Pract, 22,537–553
Oyson, M., & Whittaker, H. (2010). “An opportunity-based approach to international entrepreneurship: Pursuing opportunities internationally through prospection”. Paper presented at the 18th Annual High Technology Small Firms Conference, University of Twente, and Enschede, Netherlands
Santos-Álvarez, V., García-Merino, T. (2010), “The role of the entrepreneur in identifying international expansion as a strategic opportunity”. International Journal of Information Management, 30(6), 512-520.
Stenbacka C. (2001), “Qualitative research requires quality concepts of its own. Manag Decis”; 39(7), 551-556.
Tzeng, G., Teng, J. (1993), Transportation investment project selection with fuzzy multiobjectives. Transp., Plann. Technol. 17(2), 91–112.
Zucchella A., Scabini P. (2007), International Business Studies In: International Entrepreneurship. Palgrave Macmillan, London, 28-55