Identifying the development pattern of space technology in Iran with a Commercialization Approach

Document Type : Original Article

Author

Department of Industrial Engineering, Faculty of Engineering, University of Garmsar, Garmsar, Iran

Abstract

The development of space technology has heavy costs. Paying attention to the commercialization of this technology and earning money from it as a way to compensate part of the technology acquisition costs can make its development path smooth and stable in the future, In addition, it is an outstanding opportunity to achieve high revenues from this technology. This article focused on determining the strategies and priorities of Iran's space technology development based on the study and analysis of the space technology services market. Based on this, in this research, the market of space technology services has been identified and analyzed to evaluate the possibility of Iran's presence in each one. Then, strategies for developing space technology to commercialize this technology have been proposed based on SWOT analysis. For this purpose, experts' opinions were used via the Delphi method. In addition, development priorities have been determined from a commercial point of view and the target market of this technology has been selected for effective investment. The results reveal that the priorities of Iran's space technology development, in the short term, are supporting startups in downstream of the chain and operating fixed satellite services and public broadcasting. In the medium term, the priority is achieving sustainable access to low earth orbit and shaping joint international cooperation. Finally, in the long term, it will be possible to achieve the ability to build telecommunication and measurement satellites and the ability to launch them into GEO orbit.

Keywords

Main Subjects


حاجی­پور، پدرام، محمدی، لیلا، (1393). نقش ماهواره­های چند پرتوی با نرخ انتقال داده بالا در نسل پنجم ارتباطات ماهواره‌ای، چهاردهمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران، سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران، پژوهشکده مخابرات و فناوری ماهواره، تهران.
حبیبی، روزبه؛ اصغری، زهرا، جعفری، کامران. (1397). شناسایی و اولویت بندی استراتژی های توسعه کارآفرینی فارغ التحصیلان دانشگاهی با استفاده از روش تاپسیس (مطالعه موردی: استان گیلان)، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 16(33)- 55-64.
حسین‌پور، علی؛ مرادی، محمدعلی. (1400). نقش نهاد دولت در توسعه نوآوری کسب‌وکارهای هایتک برای ورود به بازارهای بین‌المللی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بینالمللی، 4(4), 1-24.
خمسه، عباس؛ اشرف خرامانی، علی. (1399). ارائه مدل فازی انتخاب استراتژی تکنولوژی متناسب با رفتار شرکت، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 18(40)، 21-34. 
رضوانی، مهران؛ امین شکروی، نگار؛ رضائی، مرضیه. (1400).  شناسائی قابلیتهای پویا بر اتخاذ و موفقیت استراتژی های بین المللی سازی، نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 4(1)، 43-65. 
عبدالله‌زاده، سهراب. (1397). الگویی برای تدوین سند استراتژی فناوری رشته فعالیت طیور با مدل CAPTECH، فصلنامه توسعه تکنولوژی صنعتی، 16(33)، 17-24. 
کیارسی حیدر، پگاه. (1390). بررسی عملکرد تجاری‌سازی فناوری در کشور طی برنامه‌های دوم، سوم و چهارم توسعه، دومین کنفرانس مدیریت اجرایی. 1-10. 
محمودی، سیدهادی؛ گلرو، علی‌اکبر. (1386). ضرورت، مبانی و الزامات تدوین قانون ملی فضایی، هشتمین همایش سالانه (بین المللی) انجمن هوافضای ایران.  
 
Ackermann, F., & Eden, C. (2011). Strategic management of stakeholders: Theory and practice. Long range planning44(3), 179-196. 
AIAC. (2016). The Future of Canada’s Space Sector, Available Online at: http://aiac.ca/wp-content/uploads/2016/11/AIAC-Space-Submission-Sept-2016.pdf. 
Cheng, D. (2009). US-China space cooperation: more costs than benefits. The Heritage Foundation, 2670, 1. 
Chi, M., Plaza, A., Benediktsson, J. A., Sun, Z., Shen, J., & Zhu, Y. (2016). Big data for remote sensing: Challenges and opportunities. Proceedings of the IEEE104(11), 2207-2219.   
David, F. R. (2011). Strategic management concepts and cases, Prentice hall.
Denis, G., Alary, D., Pasco, X., Pisot, N., Texier, D., & Toulza, S. (2020). From new space to big space: How commercial space dream is becoming a reality. Acta Astronautica166, 431-443.   
Dunphy, R. (2016). Space Industry Business Opportunities in Japan, EU-Japan Centre for Industrial Cooperation, Tokyo. 
EARSC, E. (2016). Creating a European Marketplace for Earth Observation Services.
European commission, (2016). Copernicus market report, PWC for the European commission. 
Grimard, M. (2012). Economical Sustainability of the Space Value Chain: Role of Government, Industry, and Private Investors, Toulouse Space Show 2012 : IISL/IAA Space Law and Policy Symposium, Toulouse
Hampson, J. (2017). The future of space commercialization, Niskanen Center Research Paper, 25. 
Heraleous, L., Terrier, D., & Gonzalez, S. (2019). NASA's Capability Evolution Toward Commercial Space. Space Policy, 50, 101330. 
Lee, J., Kim, I., Kim, H., & Kang, J. (2021). SWOT-AHP analysis of the Korean satellite and space industry: Strategy recommendations for development. Technological Forecasting and Social Change, 164, 1-13. 
Mahjoom, M. S., Isfahani, A. M., Kordnaeij, A., & Hosseini, S. H. K. (2019). Barriers to the commercialization of civilian space technology in Iran. Space Policy, 49, 1-13. 
McCoy, A. P. (2008). Commercialization for Innovative Products in the Residential Construction Industry, Virginia Tech. 
Meyer, Z. (2010). Private Commercialization of Space in an International Regime: A Proposal for a Space District, Northwestern Journal of International Law & Business, 30(1), 240-261. 
SIA, (2017). State of the satellite industry Report, Satellite Industry Association.
SIA, (2018). State of the satellite industry Report, Satellite Industry Association.
SIA, (2019). State of the satellite industry Report, Satellite Industry Association.
SIA, (2020). State of the satellite industry Report, Satellite Industry Association.
Simpson, W., & Greenfield, H. (2012). IPTV and Internet Video: Expanding the reach of television broadcasting. CRC Press.
Yukun, G. O. N. G., Tong, Q. I. N., Wei, W. E. I., & Yu, M. O. U. (2020). Analysis of International Commercial Space Market and Policy中国航天 (英文), 20(4), 39-48.     
 
 
.