The model of improving the export of entrepreneurs of small and medium industries in Iran with the approach of developing a career path

Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student, Faculty of Public Administration, Islamic Azad University, Sanandaj Branch

2 Associate Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, South Tehran Branch

3 Assistant Professor Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Sanadaj Branch

Abstract

Export and its improvement for small and medium enterprises is an important and central issue as a tool to achieve the desired economic growth and sustainable development. One of the success levers of these industries is entrepreneurial export, in this regard, due to the importance of human resources, it is vital to formulate a career path that fits this issue, and the absence of it, these organizations suffer a significant decrease in exports. In this regard, this research was carried out with the aim of developing a model for improving the export of entrepreneurs in small and medium industries in Iran with the approach of developing a career path in Iran. This research was carried out using a mixed method (qualitative-quantitative) that extracted 21 components of the desired model in the qualitative part and using content analysis, interviews with 21 experts, and determining the relationship between indicators to achieve the model in the quantitative part. It was done by relying on the Interpretive Structural Modeling (ISM) method. The qualitative and quantitative data analysis of the research resulted in an eight-level model, the most effective component of this model being the eighth level of job prospects, and the most effective components were the ability to sell an idea or product and a strong understanding of the conditions of the exporting entrepreneur's organization.

Keywords

Main Subjects


محبت، راحله، ارشدی، نسرین و نیسی، عبدالکاظم. (1399). طراحی و آزمون الگویی از پیشایندها و پیامدهای موفقیت کارراهه شغلی در یک سازمان صنعتی،. دستاوردهای روان شناختی، دوه 16، شماره 60، صص77-107. 
اردلان, محمدرضا و همتی، مدینه. (1401). کارراهة شغلی و خودکارآمدی مربیان فنی و حرفه ای(مورد مطالعه: استان همدان). مدیریت بر آموزش سازمان‌ها، دوره 1، سال 9، صص85-58. 
ناصحی فر، وحید، دهدشتی شاهرخ، زهره، تقوی فر، محمدتقی و حسن زاده، فرزاله. (1399). عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیت های پویا. مجله مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، سال اول شماره 3، صص 42-23.    
کرمی، اژدر، صنوبر، ناصر؛ کرمی، هادی؛ یونس پور، زهرا. (1396). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی  شرکت‌های کوچک و متوسط با نقش میانجی قابلیت یادگیری. مجله مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، دوره 1، شماره 1، صص16-1. 
زالی، محمدرضا، رضوی، سید مصطفی. (1400). موانع کارآفرینی در شرکت‌های صادراتی ایران، مجله مدیریت کارآفرینی، سال سوم،شماره 4، 86-67. 
موسی خانی، مرتضی؛ سرافرازی، مهرزاد، خرم دبیری، محمد. (1398). پارادایم توسعه کارآفرینی سازمانی، ضرورتی اساسی در سازمان های هزاره سوم. جامعه شناسی اقتصادی و توسعه، دوره 9، شماره 1، صص 261-282. 
میرجلیلی، سید حسین، حسینی، سید شمس الدین و عبدی، یوسف. (1397)، بررسی عوامل موثر بر توسعه صادرات محصولات دانش بنیان در کشورهای منتخب، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات بین رشته‌ای دانش راهبردی، شماره 23، 144-115. 
شاه آبادی، ابوالفضل، خوش طینت، بهناز، شاه ملکی، رضا و مرادی، علی. (1400)، تاثیرفضای کارآفرینی بر صادرات غیرنفتی کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته، مجله مدیریت کسب وکارهای بین‌المللی، سال چهارم، شماره 1، 166-147.  
آقاموسی طهرانی، مریم.، سرداری، احمد و کرمپور، عبدالحسین. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کالاهای فناورمحور با رویکرد کارآفرینی و بازارمحوری.  مجله توسعه کارآفرینی، سال نهم، شماره 1، 158-139. 
عقیلی، فریبا السادات.(1395). اثر متقاطع کارآفرینی و بنگاه های کوچک و متوسط بر صادرات غیرنفتی ایران و شرکای تجاری آن، مجله بررسی‌های اقتصادی، شماره 29، 189-164. 
کلاه کج، کبری و درزیان عزیزی، عبدالهادی. (1395). بررسی تاثیر ابعاد توسعه کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های کوچک و متوسط، مجله کارآفرینی و توسعه اقتصادی، شماره 18، 211-191. 
ستایش، هدیه، معمارنژاد، عباس، هژبر کیانی، کامبیز و ترابی، تقی. (1399). تبیین عوامل مؤثر بر رشد ارزش افزوده صنایع کوچک و متوسط در اقتصاد ایران، دوفصلنامه مطالعات و سیاست‌های اقتصادی، سال ششم، شماره دوم، صص 206-189.   
بیدختی، علی اکبر. (1398). نقش بنگاه های کوچک و متوسط در خلق فرصت های کارآفرینی، نشریه کاوش‌های مدیریت بازرگانی، سال سوم، شماره 2، 155-139.  
 
Abele, A. E., Spurk, D., & Volmer, J. (2022). The construct of career success: Measurement issues and an empirical example. Zeitschrift für Arbeitsmarktforschung, 43(3), 195-206.  
Ajayi, B. (2016). The impact of entrepreneurial orientation and networking capabilities on the export performance of Nigerian agricultural SMEs. Journal of Entrepreneurship and Innovation in Emerging Economies, 2(1): 1-23. 
Campbell, B.A. (2022). Earnings effects of entrepreneurial experience: Evidence from the semiconductor industry. Management Science, 59(2), 286–304.
Converse, P. D., Pathak, J., DePaul-Haddock, A. M., Gotlib, T., & Merbedone, M. (2020). Controlling your environment and yourself: Implications for career success. Journal of Vocational Behavior, 80(1), 148-159. 
De clerq, J. M., Castejón, J. L., & Gilar, R. (2022). General mental ability as moderator of personality traits as predictors of early career success. Journal of Vocational Behavior, 83(2), 171-180.  
Felgueira, T.; Rodrigues, R.G. (2012). “Entrepreneurial orientation, market orientation and performance of teachers and researchers in public higher education institutions”, Public policy and administration, 11(4), pp: 703-718. 
Huang, S.K.; Wang, Y-L (2014). “Entrepreneurial orientation, learning orientation, and innovator in small and medium enterprises”, Procedia social & behavioral sciences, 24, pp: 563-570. 
Kuhn, B.; Sassmannshausen, SP; Zollin, R. (2021). “Entrepreneurial management as a strategic choice in firm behavior: Linking it with performance”, paper presented at the HTSF conference in Twente, The Netherlands.
Navarro-García, A., Schmidt, A. C. M., & Rey-Moreno, M. (2020). Antecedents and consequences of export entrepreneurship. Journal of Business Research, 68 (7), 1532-1538.
Rwehumbiza, D., & Marinov, M. A. (2022). Development of entrepreneurial orientation of export manufacturers from emerging economies. International Entrepreneurship and Management Journal, 16(2), 667-689.
Santra, I., Batu, K., and Sampe, F. (2020). Export entrepreneurship and green product uniqueness orientation on EP of Indonesian small and medium enterprises. Management Science Letters, 11 (2), 587-594
Yaseen Zeebaree, M.R. & Siron, R.B. (2018). The impact of entrepreneurial orientation on advantage moderated by financing support in SMEs. International Review of Management and Marketing, 7(1): 43-52.  
 
.