Identifying Factors Affecting the Success of Sports Startups and Knowledge-Based Companies

Document Type : Original Article

Authors

1 Sports Management, Faculty of sport sciences,, University of Mazandaran , Babolsar, Iran

2 College of Marine and Agricultural Sciences, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman

Abstract

The aim of research was to develop a framework of factors affecting the success of sports startups and knowledge-based companies. A qualitative research method with a systematic exploratory approach (based on the content analysis technique) was chosen. The research population consisted of two parts: human resources and information resources. The interviewees and information resources were selected in a purposeful and accessible manner, based on reaching theoretical saturation. The research tools included semi-structured exploratory interviews and a systematic library study. The validity of the tools was evaluated and confirmed based on practical competence, legal and scientific validity of the sample, and expert opinion. To analyze the findings, a multi-stage conceptual coding method with a content analysis approach was used. The final conceptual framework included 88 components, 8 dimensions (social, cultural, governmental and political support, legal and regulatory, economic and commercial, managerial, technological, individual and personal), and an overall perspective (success of sports startups and knowledge-based companies). The general themes and perspectives were interconnected. Based on the research findings, it can be concluded that successful sports startups and knowledge-based companies in the country can not only act as the main engines of innovation and development in the sports industry but also play a important role in economic growth and social development. In addition, these companies, by considering the findings of the present research and achieving success, can help create jobs and employment opportunities for young people, develop technology, and increase the reputation of the country's name in the global sports community.

Keywords

Main Subjects


بنار، نوشین. بیگ محمدی، طوبی. (1402). مروری بر عوامل موثر بر رشد و موفقیت استارت آپ های ورزشی. اولین همایش ملی علوم ورزشی با رویکرد ورزش های همگانی، اردبیل. 
پیرجمادی، سحر. هنری، حبیب. کارگر، غلامعلی. شعبانی بهار، غلامرضا. (1400). طراحی مدل شرکت های ورزشی دانش بنیان پایدار در ایران. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 13، شماره 66، 141-170.
پیرجمادی، سحر. هنری، حبیب. کارگر، غلامعلی. شعبانی بهار، غلامرضا. (1402). تدوین مدل راهبردی شرکت های ورزشی دانش بنیان کارآفرین محور در ایران: یک نظریه ی برخاسته از داده‌ها. پژوهشنامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره 19، شماره 37، 33-45.
حمیدپور، هاله. فردوسی، محمد حسن. ندری، امیر. اسمعیلی، محسن. (1401). طراحی مدل کیفی عوامل موثر بر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان ورزشی. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 14، شماره 73، 53-76.
خانمرادی، سعید. سجادی، سید نصرالله. زردشتیان، شیرین. (1398). تأسیس شرکت دانش بنیان در حوزه علوم ورزشی: مدلی با رویکرد آمیخته. فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال هشتم، شماره 3، 113-128.
خسروی­پور، زهره. ریحانی، محمد. تسلیمی، زهرا. (1400). بررسی تأمین‌مالی استارت‌آپ‌های ورزشی. مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 13، شماره 69، 1-32.
راعی بیدگلی، فاطمه. صفانیا، علیمحمد. فراهانی، ابوالفضل. قاسمی، حمید. (1402). شناسایی عوامل شتاب‌دهنده به استارتاپ‌های ورزشی (رویکردی آمیخته). پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، دوره 2، شماره 9، 55-68.
صالحیان، مسلم. بهرامی، شهاب. راسخ، نازنین. ریزوندی، آیه. (1401). ارائه مدل توسعه استارت آپ­های ورزشی در ایران. پژوهش­های معاصر در مدیریت ورزشی. دوره 12، شماره 23، 81-94.
صالحیان، مسلم. بهرامی، شهاب. راسخ، نازنین. ریزوندی، آیه. (1403). نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعة استارتاپ‌های ورزشی. نشریه مدیریت ارتباطات در رسانه­های ورزشی، دوره 11، شماره 3، 1-19.
طالبی، محبوبه. نوربخش، پریوش. زارعی، علی. نوربخش، مهوش. (1402). طراحی مدل و اولویت بندی عوامل مؤثر بر شکل‌گیری استارت آپ های ورزشی. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 15، شماره 78، 17-46.
عاشوری، تقی. دوستی، مرتضی. رضوی، سیدمحمدحسین. حسینی، ابوالحسن. (1402). شناسایی راهکارهای توسعه فرصت‌های کارآفرینی ورزشی در سه سطح کلان، میانی و خرد. مدیریت و کارآفرینی در ورزش، دوره 2، شماره 1، 51-73.
عباسی، داود. مهدیه، امید. شهسواری، فاطمه. (1402). شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت استارتاپ‌ها: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، دوره 16، شماره 4، 187-214.
فربد، مریم. صفانیا، علی محمد. برومند، محمدرضا. نقشبندی، سید صلاح الدین. باقریان فرح آبادی، محسن (1401). شناسایی عوامل موثر بر توسعه اشتغال فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی رشته تربیت‌بدنی و علوم ورزشی با رویکرد اکوسیستمی. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، دوره 14، شماره 72، 363-394.
گودرزی، مائده. اصانلو، پرستو. نوروزی سید حسینی، رسول. (1401). شناسایی عوامل مؤثر در توسعه استارتاپ‌های ورزشی مرتبط با فعالیت بدنی و سلامتی. نشریه مطالعات مدیریت ورزشی، مقالات آماده انتشار.
گوزل زاده، المیرا. دانا، امیر. افشاری، مصطفی. (1399). شناسایی عوامل مؤثر بر رویش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزۀ ورزش. پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، دوره 12، شماره 1، 151-159.
مجیدی پرست، معصومه. خردمندیان، حسین. اصغری صارم، علی. جلیلوند، محمد. (1402). اولویت‌بندی استراتژی‌های تامین و نگهداشت نیروی انسانی در مراحل مختلف چرخه عمر در استارت‌آپ‌های ورزشی ایران. مدیریت منابع انسانی در ورزش، دوره 11، شماره 1، 1-15.
میرزازاده، زهراسادات. کشتی دار، محمد. رحمان پور، عادل. (1400). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر رشد استارت‌آپ‌های دانشجویان علوم ورزشی کشور با استفاده از تکنیک تحلیل شبکه (ANP). فصلنامه علمی پژوهش­های کاربردی در مدیریت ورزشی، سال نهم، شماره 4، 71-90. 
 
Albourini, F., Ahmad, A., Abuhashesh, M., & Nusairat, N. (2020). The effect of networking behaviors on the success of entrepreneurial startups. Management Science Letters, 10(11), 2521-2532.‏
Atasoy, B., & Özer, U. (2021). Database Knowledge Management in Sport. International Journal of Sport Culture and Science, 9(1), 37-53.‏
Chang, W.J., Wyszomirski, M., (2015). What is Arts Entrepreneurship? Tracking the Development of its Definition in Scholarly Journals. Journal of Entrepreneurship in the Arts, 4(2), 11-31.
Choi, J., & Kessler, D. (2023). Influences of Start-Up’s Financial Intermingling on Entrepreneurial Stress in Sustainable Family Businesses: Mediation Effect of Work–Family Balance. Sustainability, 15(18), 13944.
Clifton, Donald S., and Andrew F. Wall. "The roles of personal and collective entrepreneurial capital in sports entrepreneurship: An exploratory study." International Entrepreneurship and Management Journal 16.2 (2020): 779-803.
COLOMBO, G. G., & BUGATTI, M. (2015). Digital innovation in sport industry: analysis of the emerging startups.‏
Cunningham, George B., et al. "Knowledge-based sports enterprises: An entrepreneurial approach to sport management education." Sport Management Review 19.4 (2016): 385-397.
Frevel, N., Beiderbeck, D., & Schmidt, S. L. (2022). The impact of technology on sports–A prospective study. Technological Forecasting and Social Change, 182, 121838.‏
Garcia-Perez, A., Ghio, A., Occhipinti, Z., & Verona, R. (2020). Knowledge management and intellectual capital in knowledge-based organisations: a review and theoretical perspectives. Journal of Knowledge Management, 24(7), 1719-1754.‏
Gems, G. R., Borish, L. J., & Pfister, G. (2022). Sports in American history: From colonization to globalization. Journal of Sport History, 37 (3), 462-473.
Gong, Y. (2017, May). Business performance evaluation of sports industry listed-companies based on factor analysis. In 2017 International Conference on Smart Grid and Electrical Automation (ICSGEA), 7 (5), 450-453.
Hessels, J., & Naudé, W. (2019). The Intersection of the Fields of Entrepreneurship and Development Economics: A Review towards a New View. Journal of Economic Surveys, 33(2), 389-403.
Kim, Seungbum, and Sung-Jin Park. "Government support for sport industry clusters: the case of Korea." International Journal of Sports Marketing and Sponsorship 10.4 (2009): 299-315.
Kovalov, B. L., Karepina, A. S., & Ponomarenko, I. O. (2024). The essence of startup: factors of success and failure. Mechanism of an Economic Regulation, 1 (103), 9-16.
Lara-Bocanegra, A., Bohorquez, M. R., & Garcia-Fernandez, J. (2022). Innovation from sport's entrepreneurship and intrapreneurship: opportunities from a systematic review. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 23(5), 863-880.‏
Lednev, V. A., & Solntsev, I. V. (2022). Entrepreneurship in sports industry: directions, innovations and support. Strategic decisions and risk management, 12(3), 252-261.‏
Lv, C., Wang, Y., & Jin, C. (2022). The possibility of sports industry business model innovation based on blockchain technology: Evaluation of the innovation efficiency of listed sports companies. Plos one, 17(1), e0262035.‏
Mainka, M. K., Melnichenko, O., Tsybrovskyi, A., Sidelnikov, D., Nitsenko, V., & Zakharin, S. (2023). Strategies of socially responsible marketing of companies in the sphere of sports. Financial and credit activity problems of theory and practice, 2(49), 435-444.‏
Mihai-Daian, C. (2015). Multisectoral Models for Advanced Knowledge in Culture And Sports Organizational Entities, In Small And Medium Companies. Management Strategies Journal, 27(1), 26-33.‏
Mopolola, M.A., and Momodu, A.S. (2012). Entrepreneurship Education and Entrepreneurshipship Capacity Development in Nigeria. Being A Paper Presented at Workshop in Obafemi Awolowo University.
Palalić, R., Gerguri-Rashiti, S., Zeqiri, J., & Dzenopoljac, V. (2023). Guest editorial: Entrepreneurship activities among the Gulf Cooperation Council (GCC) enterprising communities. Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 17(5), 961-965.‏
Porter, D., & Vamplew, W. (2018). Entrepreneurship, sport, and history: An overview. The International Journal of the History of Sport, 35(7-8), 626-640.‏
Ratten, V. (2018). Sport entrepreneurship: Developing and sustaining an entrepreneurial sports culture. Part of the book series: Management for Professionals.
Ratten, V., Escamilla-Fajardo, P. and Núñez-Pomar, J. (2020), "Sport Start-up Practices: Thoughts and Insights", Ratten, V. (Ed.) Entrepreneurship as Empowerment: Knowledge Spillovers and Entrepreneurial Ecosystems, Emerald Publishing Limited, Leeds, 111-125.
Ratten, V. (2020). Sport Startups: What Does the Future Hold? In Sport Startups: New Advances in Entrepreneurship, Emerald Publishing Limited, 105-116.
Rosado-Cubero, A., Hernández, A., Jiménez, F. J. B., & Freire-Rubio, T. (2023). Promotion of entrepreneurship through business incubators: Regional analysis in Spain. Technological Forecasting and Social Change, 190)122419(‏, 1-10
Saengchai, S., Sawasdee, A., & Jermsittiparsert, K. (2019). The knowledge management, product innovation, and process innovation as antecedents of sports manufacturing firms of Thailand.‏
Sánchez-Oliver, A. J., Gálvez-Ruiz, P., Grimaldi-Puyana, M., Fernández-Gavira, J., & García-Fernández, J. (2019). New ways of sports entrepreneurship in the university. Journal of Entrepreneurship and Public Policy, 8(1), 5-21.‏
Santisteban, J., Mauricio, D., & Cachay, O. (2021). Critical success factors for technology-based startups. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 42(4), 397-421.‏
Savić, Z., Ranđelović, N., Stojanović, N., Stanković, V., & Šiljak, V. (2018). The sports industry and achieving top sports results. Facta Universitatis, Series: Physical Education and Sport, 15(3), 513-522.‏
Skala, A., & Skala, A. (2019). Characteristics of startups. Digital Startups in Transition Economies: Challenges for Management, Entrepreneurship and Education, 41-91.‏
Sollazzo, R. N. (2024). Financing and innovation in start-ups: A comparative analysis between Italy and the Netherlands, Doctoral dissertation, Management Engineering, Innovation Management and Entrepreneurship. From Polytechnic of Turin.
Tang, W., Blackman, R. J., & is a doctoral Teaching, W. T. (2018). Startup Leadership in Sports. The Sport Journal, 21, 1-14.‏
Wei, Mei-Ying, and Ming-Chu Yu. "Government Policy and Support for the Development of the Sports Industry in Taiwan." International Journal of Sport Finance 12.3 (2017): 219-231.
Xi, L., Sun, Y., & Wu, S. (2023). Analyzing the Impact of Dual Learning on the Performance and Sustainable Innovation Practices of Start-ups in the Sports Sector. Revista de Psicología del Deporte (Journal of Sport Psychology), 32(4), 143-153.‏
Yilong, Z. H. A. O., Mingxiao, B. A. O., & Kaidi, Z. H. U. (2020). Direction and Path of the Research on Promoting the Growth of Sports Start-ups by Individual Social Network of Entrepreneurs, Journal of Shanghai Institute of Physical Education, 44(3), 46-54.‏
Zaborova, V. (2024). Examining the Sustainability Strategies of Knowledge-Based Sports Enterprises Using the Three Branch Paradigm. Power System Technology, 48(1), 85-95.‏
Zhang, H., & Aumeboonsuke, V. (2023). Entrepreneurial and Customer Orientation Affect the Success and Sustainability of Firm Performance Through the Knowledge Creation Process. International Journal of Sustainable Development & Planning, 18(3), 745-756
Zhang, Y., Ding, J., Yan, H., He, M., & Wang, W. (2022). A study of the influence of collaboration networks and knowledge networks on the citations of papers in sports industry in China. Complexity, 2022(1), 9236743. ‏