Presenting an analytical model of the relationship between export entrepreneurship and the export performance of new products in small and medium-sized businesses in East Azerbaijan Province

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Economics, Faculty of Economics and Management, Tabriz University, Tabriz, Iran

2 Department of Management, Faculty of Economics and Management, Tabriz University, Tabriz, Iran

3 Department of Economics, Faculty of Economics and Management, University of Tabriz, Tabriz, Iran

Abstract

This study examines the relationship between export entrepreneurship, exports, and the production of innovative and new products, which is one of the important issues in the field of macroeconomics. Export entrepreneurship, as a strategic approach in export businesses, helps to promote the export process and develop new markets. Also, the production of innovative and new products is of great importance as one of the main factors of economic development and growth. The methodology of this research includes the use of the structural equation modeling method based on hypothesis testing, which is focused on the descriptive-survey method due to the nature of the subject and research objectives. The statistical population of this research includes exporters, managers and experts active in the field of commerce in East Azarbaijan province. To analyze the data, confirmatory factor analysis and equations have been used, the results obtained from the estimation of the model show that export entrepreneurship has a positive effect on the export performance of the company's new products. These results play an important role in developing export businesses and creating added value through innovation and transformation in products and services. Finally, this study can help policymakers and business owners in promoting export and innovation strategies and provide a better understanding of the relationship between different factors in economic development.

Keywords

Main Subjects


انصاری، منوچهر؛ خواجه ئیان، داتیس؛ و شکوری، سیدمحمدحسین. (1400). شناسایی عوامل موفقیت نوآوری محصول در صنایع تولیدی ایران. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 4(4 (14 پیاپی) )، 33-60. SID. https://sid.ir/paper/1039482/fa   
سکاران، اوما. (1390). روش­های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، چاپ نهم، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی ریاست جمهوری. 
رستگار، عباسعلی؛ شعبانی، عاطفه. ( 1395). "نقش میانجی کارآفرینی صادراتی در تأثیر عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی"، نشریه چشم انداز مدیریت بازرگانی، دوره  15 شماره 3 ،ص 90-73. 
رضایی دولت‌آبادی، حسین؛ علی‌خاصی، اکرم. (1399). بررسی تاثیر تجربه و قابلیت‌های بازاریابی صادراتی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های کوچک و متوسط با میانجی‌گری اجرای اثربخش استراتژی‌های بازاریابی صادراتی. دو فصلنامه راهبردهای بازرگانی، صص 136-115. 
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ ابراهیمی، وحیده؛ کاظمی، سولماز. (1400). بررسی تأثیر عوامل سازمانی، استراتژیک و محیطی بر عملکرد صادراتی؛ تحلیل نقش صادرات نوآورانه در میان شرکت های صادراتی. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، سال چهارم تابستان 1400 شماره 2 (پیاپی 14). https://www.doi.org/10.22034/jiba.2021.42625.1549  
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ کوششی، محمدرضا؛ پورآقابالایی، علیرضا. (1398). تأثیر بازارگرایی و تجربه بین المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین المللی، مجله مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دوره 2 شماره 1، ص 44-23.
قادری، هانیه؛ رضائی دولت آبادی، حسین؛ و انصاری، آذرنوش. (1401). تاثیر سرمایه اجتماعی بیرونی بر عملکرد صادراتی با تبیین نقش میانجی قابلیت های پویا. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 5(1 )، 1-26. SID. https://sid.ir/paper/966066/fa
قاسمی، وحید. (1389). مدل‌سازی معادله ساختاری در پژوهش‌های اجتماعی با کاربرد Amos Graphics، چاپ دوم، تهران: جامعه شناسان. 
کرمی، اژدر؛ گریفیتز، گرث؛ کرمی، هادی؛ و یونس پور، زهرا. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکتهای کوچک و متوسط. مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 1(3 )، 43-57.  SID. https://sid.ir/paper/268539/fa   
 
Abhari, K., Davidson, E.J., Xiao, B. (2022). Modeling social product development process, technology, and governance. IEEE Trans. Eng. Manag. 69(2), 409–422 https://doi.org /10,.1109/TEM.2.2020,2973234              
Aksoy, H. (2017). How do innovation culture, marketing innovation and product innovation affect the market performance of small and medium-sized enterprises (SMEs). Technology in Society, 51(4), 133–141.
Bodlaj, M., Kadic-Maglajlic, S., & Vida, I. (2020). Disentangling the impact of different innovation types, financial constraints and geographic diversification on SMEs’ export growth. Journal of Business Research, 108,
Boso, N., Cadogan, J. W., & Story, V. M. (2012). Complementary effect of entrepreneurial and market orientations on export new product success under differing levels of competitive intensity and financial capital. International Business Review, 21(4), 667-681.
Clauss, T., Breier, M., Kraus, S., Durst, S., & Mahto, R. V. (2022). Temporary business model innovation–SMEs’ innovation response to the Covid-19 crisis. R&D Management, 52(2), 294–312.
Douglas, D., Radicic, D., Pugh, G., & Jackson, I. (2015). Cooperation for innovation: impact evidence for European manufacturing SMEs. In Academy of Management Proceedings January, Vol. 1.
Falahat,m.T.Ramayah,.P,.Soto-A,.Yan-Yin,.L.(2020).SMEs internationalization: The role of product innovation, market intelligence, pricing and marketing communication capabilities as drivers of SMEs’ international performance, Technological Forecasting and Social Change,.Vol 152
Foss NJ, Saebi T (2017) Fifteen years of research on business model innovation: how far have we come, and where should we go? J Manag 43(1):200–227
Kaveh, Abhari, Summe,. McGuckin. (2023).Limiting factors of open innovation organizations: A case of social product development and research agenda,. Technovation,Vol 119, January 2023, 102526.
Lau, C. M., & Bruton, G. D. (2011). Strategic orientations and strategies of high technology ventures in two transition economies. Journal of World Business, 46(3), 371-380.
Lumpkin, G. T., & Dess, G. G. (2013). Strategy in family business: Recent findings and future challenges. The landscape of family business, 93-112.
Medrano, N., & Olarte-Pascual, C. (2016). An empirical approach to marketing innovation in small and medium retailers: An application to the Spanish sector. Contemporary Economics, 10(3), 205–216.
Nathaniel, Boso, John W. Cadogan, Vicky M. Story. (2012). Complementary effect of entrepreneurial and market orientations on export new product success under differing levels of competitive intensity and financial capital. International Business Review 21 667–681.
Ortigueira-Sánchez, L. C., Welsh, D. H., & Stein, W. C. (2022). Innovation drivers for export performance. Sustainable Technology and Entrepreneurship, 1(2), 100013.   
Tung, N. T., Cheng, P. C., Chi, K. H., Hsiao, T. C., Jones, T., BéruBé, K., ... & Chuang, H. C. (2021). Particulate matter and SARS-CoV-2: a possible model of COVID-19 transmission. Science of the Total Environment, 750, 141532.
Zucchella, A, Hagen B, Serapio M. (2018). International entrepreneurship. Edward Elgar Publishing Limited, Cheltenham, pp 37–67.