The Impact of Individual and institutional indicators of entrepreneurship on Market Share of the Selected Countries of Global Exports of Medical Equipment

Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Management, Buinzahra Branch, Islamic Azad University, Buinzahra, Iran

2 Alzahra University, Tehran, Iran

3 MA of Economics, Hamedan, Iran

Abstract

The medical device industry is one of those industries that can be a viable option for expanding the export of industries based top technology. Considering the development of individual and institutional entrepreneurship indices can help to better understand business opportunities in the field of medical equipment and to gain competitive advantage and increase the share of countries through the production of new, high quality and low cost products. Worldwide export of medical equipment, Current research, with using dynamic Pane Data approach and generalized moment method, the effect of individual and institutional indicators of entrepreneurship on the market share of 20 countries selected from global exports of medical equipment during the period 2013-2017 was investigated. The results of the model estimation showed that the effect of individual and institutional indicators of entrepreneurship on the market share of selected countries from global exports of medical equipment is positive and significant. Also, the effect of control variables of degree of openness of economy and real exchange rate on the market share of selected countries from global exports of medical equipment is positive and significant.

Keywords

Main Subjects


آقاموسی طهرانی، مریم.، سرداری، احمد و کرمپور، عبدالحسین. (1395). شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کالاهای فناور­محور با رویکرد کارآفرینی و بازارمحوری. توسعه کارآفرینی، 9(1): 158-139.
اسدی، مریم. (1390). شناسایی و بررسی موانع اصلی توسعه صادرات تجهیزات پزشکی در ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی - گرایش استراتژیک، دانشگاه غیردولتی غیرانتفاعی علم و فرهنگ.
الهامی، اسما و صادقی، تورج. (1395). بررسی تأثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکت­های کوچک و متوسط (مطالعه موردی شرکت­های بازرگانی در استان خراسان شمالی). پژوهش­های جدید در مدیریت و حسابداری، 3(7): 194-177.
بارونی، محسن.، جلائی، سیدعبدالمجید و جعفری، شهلا . (1395). تأثیر نااطمینانی نرخ ارز بر واردات محصولات پزشکی و دارویی ایران. بهداشت و توسعه، 5(1): 23-13.
حسینی، میرزا حسن.، موسوی، سیدمحمدجواد.، اشرفی سلطان احمدی، مجتبی و خاوری، سحر. (1398). عملکرد صادراتی کسب­وکارهای دانش­بنیان، الگویی جهت تبیین نقش هوشیاری کارآفرینانه و یادگیری راهبردی. مدیریت کسب­وکار بین­المللی، 2(1): 242-221.
زارعی، عظیم.، مؤتمنی، علیرضا.، فیض، داود.، کردنائیچ، اسداله و فارسی زاده، حسین. (1395). نقش رفتار کارآفرینی­گرایی صادراتی در ارتقای عملکرد صادراتی بنگاه­ها با تبیین نقش میانجی کسب مزیت رقابتی. پژوهش­های مدیریت عمومی، 9(34): 193-169.
شب­گردزاده، فاطمه و جمشیدی، سیده معصومه. (۱۳۹۴). بررسی آثار درجه باز بودن اقتصاد بر صادرات غیرنفتی در کشورهای عضو اوپک 1999-2010. اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و حسابداری با رویکرد ارزش آفرینی، تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات فارس.
شجاعی، محمدرضا و سیاه­پوش، مصطفی. (1390). تدوین راهبرد برای شرکت تولید تجهیزات پزشکی گوهرشفا با استفاده از ماتریس برنامه­ریزی راهبردی کمی (QSPM). مدیریت و توسعه، 24(75): 141-127.
علیدوستی، سیروس. (1389). عوامل مؤثر بر توسعة فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی در شرکت­های کوچک و متوسط. علوم و فناوری اطلاعات، ۲۵(۳): ۵۲۹- ۵۴۸.
کرمی، اژدر.، صنوبر، ناصر.، کرمی، هادی و یونس­پور، زهرا. (1396). تأثیر کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکت­های کوچک و متوسط با نقش میانجی قابلیت یادگیری. مدیریت کسب­وکار بین­المللی، 1(1): 16-1.
کلاه کج، کبری و درزیان عزیزی، عبدالهادی. (1392). بررسی تاثیر ابعاد توسعه کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکت­های کوچک و متوسط. دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، کارآفرینی و توسعه اقتصادی، قم، دانشگاه پیام نور.
مرکز پژوهش­های مجلس شورای اسلامی. (1394). آئین نامه تجهیزات و ملزومات پزشکی.  
مهرگان، نادر.، دهقانپور، محمدرضا و ده موبد، بابک. (1390). صادرات صنایع مبتنی بر فناوری برتر و عوامل موثر بر آن. سیاست علم و فناوری، 3(4): 83-69.
ناصحی­فر، وحید و حسن­زاده ژاله، فرزانه. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینی سازمانی و قابلیت یادگیری بر صادرات کارآفرینانه. مدیریت بهبود و تحول، 27(89): 170-145.
ناصحی­فر، وحید.، دهدشتی شاهرخ، زهره.، تقوی فر، محمدتقی و حسن زاده، ژاله فرزانه. (1397). شناسایی عوامل مؤثر بر صادرات کارآفرینانه از دیدگاه قابلیت‌های پویا. مدیریت کسب­وکار بین­المللی، 1(3): 42-23.
 
Adebayo, T.S. & Alheety, S.N.Y. (2019). Impacts of entrepreneurial competence and government policy on SMEs’ non-oil export performance in the Southwest Nigeria. The International Journal of Humanities & Social Studies, 7(2): 181-186.
Ajayi, B. (2016). The impact of entrepreneurial orientation and networking capabilities on the export performance of nigerian agricultural SMEs.Journal of Entrepreneurship and Innovation in Emerging Economies, 2(1): 1-23.
Akanbia, S. B., Alagbe, H. A., Yusuf, H. A. & Oluwaseyi, M. H. (2017). Exchange rate volatility and non-oil exports in Nigeria: An empirical investigation. Journal of Emerging Economies and Islamic Research, 5(2): 5–15.
Arellano, M. & Bond, S. (1991). Some tests of specification for panel data: Monte Carlo evidence and an application to employment equations. Review of Economic Studies, 97: 58-277.
Asongu, S. & Nwachukwu, J. (2018). Openness, ICT and entrepreneurship in Sub-Saharan Africa. Information Technology & People, 31(1): 278-303.
Balogu, E. D. (2007). Exchange rate policy and export performance of WAMZ countries. MPRA parer, 15: 23-44.
Baltagi, B. H. (2005). Econometric analysis of panel data. John Wiley & Sons Inc, 3rd Edition, New York, USA.
Bianchi, M. (2010). Credit constraints, entrepreneurial talent, and economic development. Small Business Economics, 34(1): 93-104.
Ellmeier, A. (2003). Cultural entrepreneurialism: On the changing relationship between the arts, culture and employment. International Journal of Cultural Policy, 9(1): 3-16.
Erken, H., Donselaar, P. & Thurik, R. (2008). Total factor productivity and the role of entrepreneurship. Jena Economic Research Papers, No. 2008-019. 
Gani, A. (2009). Technological achievement, high technology exports and growth. Journal of Comparative International Management, 12(2): 31-47.
Hasanov, Z., Abada, O. & Aktamov, S. (2015). Impact of innovativeness of the country on export performance: evidence from Asian countries. Journal of Business and Management, 17(1): 33-41.
Levenburg, N. M. (2005). Does size matter? Small firms' use of e-business tools in the supply chain. Electronic Markets, 15(2): 94-105.
Leonidou, C.N. & Leonidou, L.C. (2011). Research into environmental marketing/ management: A bibliographic analysis. European Journal of Marketing, 45(1, 2): 68-103.
Migiro, S. O. & Ocholla, D. N. (2005). Information and communication technologies in small and medium scale tourism enterprises in Durban, South Africa. Information Development, 21(4): 283-294.
Narver, J. C. & Slater, S. F. (1990). The effect of a market orientation on business profitability. Journal of Marketing, 54(4): 20-35.
Nasir, Sh. & Calirajan, k. (2016). Modern Services Export Performances among Emerging and Developed Asian Economies. Working Paper Series on Regional Economic Integration, 143: 1-33.
Olayungbo, D., Yinusa, O. & Akinlo, A. (2011). Effects of exchange rate wolatility on trade in some selected Sub-Saharan African Countries. Modern Economy, 2(4): 538-545.
Sandu, S. & Ciocanel, B. (2014). Impact of R&D and innovation on high-tech export. Procedia Economics and Finance, 15: 80-90.
Stojkoski, V., Utkovski, Z. & Kocarev, L. (2016). The impact of services on economic complexity: Service sophistication as route for economic growth. Public Library of Science, 11(8): 1-29.
Sousa, C.M.P., & Lages, L.F. (2011). The PD scale: A measure of psychic distance and its impact on international marketing strategy.International Marketing Review, 28(2): 201–222.
Yaseen Zeebaree, M. R. & Siron, R. B. (2017). The impact of entrepreneurial orientation on advantage moderated by financing support in SMEs. International Review of Management and Marketing, 7(1): 43-52.