Document Type : Original Article
Authors
1 Tourism management, Management and accunting faculty, Allameh Tabatabaie university.
2 Associate professor, Faculty of Management & Accounting , Allameh Tabataba’i University
Abstract
Keywords
Main Subjects
آقازاده، هاشم. انصاری، منوچهر. خبیری، سید حسین. خوشنویس، مژده. (1399). مرور سیستماتیک عوامل کلیدی موفقیت جهانزادها. فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی. 3، 1-21.
پدرام، محمود. (1373). تمدن مهاباد. مجموعه آثار باستانی از قلعه دم دم تا تخت سلیمان. نشر هور.
عسگرنژادنوری، باقر. زارعی، قاسم. بشیرخداچرستی، رامین. صائبنیا، سمیه. ناظراصل، امین (1399). بررسی قابلیتهای بازاریابی و استراتژی بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکتهای صادراتی (مورد مطالعه: صنعت شکلات تبریز). فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی. 3، 87-65.
علیاکبری، اسماعیل، مرصوصی، نفیسه، جاللآبادی، لیلا. (1399). تدوین سناریوهای مؤثر بر آینده گردشگری پایدار شهر کرمان با رویکرد آیندهپژوهی، فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، 50، 1-34.
فضلزاده، علیرضا. عبدی، سهراب. (1397). رقابت در بازار محصول، دقت سود پیشبینی شده توسط مدیریت، نوع مالکیت:شواهدی از شرکتهای بینالمللی. فصلنامه مدیریت کسب و کار بینالمللی. 1، 65-47.
غضبانی، راحله. امین بیدختی، علیاکبر. جعفری، سکینه. حقیقت، حسن. (1399). عوامل موثر بر رقابتپذیری مقصد ژئوتوریسم. فصلنامه مدیریت گردشگری، 1، 93-63.
Bris, A., & Caballero, J. (2015). Revisiting the fundamentals of competitiveness: A proposal. IMD world competitiveness yearbook (pp. 492–503).
Butler, R. (1980). The concept of a tourist area cycle of evolution: Implications for management of resources. Canadian Geographer, 24,5e12.
Bordas, E. (1994). Competitiveness of tourist destinations in long distance markets. The Tourist Review, 4(3), 3-9.
Chon, K. S., & Mayer, K. J. (1995). Destination competitiveness models in tourism and their application to Las Vegas. Journal of Tourism Systems and Quality Management, 1(2), 3.
De Keyser, R., & Vanhove, N. (1994). The competitive situation of tourismin the Caribbean area methodological approach. Tourism Review, 49(3), 19–22.
Dwyer, L., & Kim, C. (2003). Destination competitiveness: Determinants and indicators. Current Issues in Tourism, 6(5), 369–414.
Enright, M. J., Scott, E. E., & Dodwell, D. (1997). The Hong Kong advantage. OUP Catalogue. Oxford University Press.
Holloway, J. C., Humphreys, C., Davidson., R. (2017). The business of tourism. Prentice Hall.
Lai WH, Vinh NQ. ) 2013(. An application of AHP approach to investigate tourism promotional effectiveness. Tourism and Hospitality Management.19(1):1-22.
Manente, M. (2005). Challenges for city tourism competitiveness. WTO Forum: New Paradigms for City Tourism Management (pp. 1–3). Istanbul: Turkey. June.
Michael, N., Reisinger, Y., Hayes, J, P. (2019). The UAE's tourism competitiveness: A business perspective. ttps://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S2211973619300133.
Poon, A. (1993). Tourism, technology and competitive strategies. Oxon, UK: CAB International.
Goldner, Charles a. And J.R. brent Ritchie. (2011). Tourism: principles, practices, philosophies (10th ed). Wiley, Hoboken, NJ.
Kao, C., Wu, W. Y., Hsieh, W. J., Wang, T. Y., Lin, C., & Chen, L. H. (2008). Measuring the national competitiveness of Southeast Asian countries. European Journal of Operational Research, 187(2), 613–628.
Laurent Botti &Nicolas Peypoch. (2013). Multi-criteria ELECTRE method and destination competitiveness. Tourism Management Perspectives, 6, 108–113.
Porter, M. E. (1980). Competitive strategy: Techniques for analyzing industries and competitors. New York: free Press.
Porter, M. E. (1990) The competitive advantage of nations. London: The McMillan Press.
Sharpley, R. & Telfer, D. J. (2015). Tourism and Development Concepts and Issues. 2nd Edition. CHANNEL VIEW PUBLICATIONS: London.
Ritchie, J. R. B., Crouch, G. I., & Hudson, S. (2000). Assessing the role of consumers in the measurement of destination competitiveness as sustainability. Tourism Analysis, 5, 69-76.
Ritchie, J. R., & Crouch, G. I. (2003). The competitive destination: A sustainable tourism perspective. Cabi.
Rowley, H. V., Peters, G. M., Lundie, S., & Moore, S. J. (2012). Aggregating sustainability indicators: Beyond the weighted sum. Journal of Environmental Management, 11, 24–33.
Zhang, H., Gu, C. -L., Gu, L. -W., & Zhang, Y. (2011). The evaluation of tourism destination competitiveness by TOPSIS & Information entropy — A case in the Yangtze River Delta of China. Tourism Management, 32 ,443–451.
Norbert Vanhove. (2011). The economics of tourism destination. London: Heinemann.
Theodosiou. M., Kehagias. J., Katsikea. E. (2012). Strategic orientations, marketing capabilities and firm performance: An empirical investigation in the context of frontline managers in service organizations. Industrial Marketing Management, 41(7). 1058-1070.
Yanhong Zhou, Kudzayi Maumbe, Jinyang Deng, Steven W. Selin. (2015). Resource-based destination competitiveness evaluation using a hybrid analytic hierarchy process (AHP): The case study of West Virginia. Tourism Management Perspectives, 15, 72-80.
Zehrer, A., Smeral, E., & Hallmann, K. (2016). Destination competitiveness - a comparison of subjective and objective indicators for winter sports areas. Journal of Travel Research, 56(1), 55–66.