Designing a network of themes for identifying entrepreneurial opportunities in the field of medical tourism

Document Type : Original Article

Authors

1 PhD. Candidate, Department of Entrepreneurship Management, Tehran Central Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Industrial Management, Tehran Central Branch; Islamic Azad University; Tehran; Iran

3 Assistant Professor of Social Welfare Management, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.

Abstract

The promotion and prosperity of medical tourism requires the activation of entrepreneurial measures in terms of identifying opportunities in the field of medical tourism. For the growth and development of this industry in the country, it is necessary to identify and study the elements related to identifying opportunities in the field of tourism; Therefore, the aim of this study is to gain a better understanding of the main themes of identifying entrepreneurial opportunities in the field of medical tourism. This research has been done using a qualitative method. It is a development-applied research that has been done by field method. Semi-structured interview tools were used to collect information. Data were analyzed using content analysis method. Fifteen entrepreneurs and experts in the field of medical tourism were selected for interview using purposive and snowball sampling methods. After analyzing the data, 44 basic themes were identified in the form of 5 organizing themes. Organizing themes include typology of opportunity, business environment, technology, individual factors and environmental factors and the network of themes was presented based on the findings.

Keywords

Main Subjects


احمدپور داریانی، محمود و محمدکاظمی، رضا و خادمی، مهدی و رضائی، رضا (1398). «شناسایی و تحلیل عوامل پیش‌برنده ارتقاء جذابیت مقصد توسعه کسب‌وکارهای گردشگری پزشکی»، توسعه کارآفرینی، 46، 481-500.
بدیعی، فرناز و ابراهیمی، عبدالحمید و دیده خانی، حسین (1395). «شناسایی و رتبه‌بندی راهکارهای توسعة گردشگری پزشکی؛ مطالعه موردی استان گلستان»، تحقیقات بازاریابی نوین، 23، 25-36.
جعفری تیتکانلو، سعید و اصغرزاده، حسن (1399). «تحلیل نقش بازاریابی اینترنتی بیمارستان‌ها در توسعه بازارهای بین‌المللی»، مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 8، 65-82.
خذرلی، جبرائیل (1398). «گردشگری طبیعی درمانی؛ جریان گردشگری از مرکز به پیرامون (نمونه موردی: شهرستان ارومیه)»، رشد آموزش جغرافیا، 125، 42-49.
رستگار، احمد و آهن ورز، زهرا (1398). «ارائه مدل پیش‌بینی تشخیص فرصت‌های کارآفرینی باتوجه‌به نقش سواد فناوری اطلاعات و ارتباطات»، رهیافت، 74، 65-76.
سخدری، کمال و سید امیری، نادر و رجائیان، علیرضا و سخدری، جواد (1398). «شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینانه گردشگری درمانی در ایران (موردمطالعه: استان تهران)»، مطالعات اجتماعی گردشگری، 13، 81-100.
سرایی، محمدحسین و رضایی، محمدرضا و صفر پور، میثم (1397). «تحلیل پراکنش فضایی هتل‌ها نسبت به جاذبه گردشگری درمانی در شیراز»، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، 27، 8-25.
سلطانی نژاد، مهدیه و وثوقی، لیلا (1394). «بررسی ظرفیت‌های کارآفرینی در گردشگری (مطالعه موردی: استان کرمان)»، نخستین همایش ملی فرهنگ، گردشگری و هویت شهری.
صفوی، سیمین و حسین‌نژاد، تیمور و سمیع زاده، پروانه (1399). «بررسی و تحلیل وضعیت زیرساخت‌های گردشگری پزشکی و سلامت در شهر اردبیل»، مدیریت کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، 4، 1-28.
کردنائیج، اسد اله و خائف الهی، احمدعلی و زالی، محمدرضا و رفیعی، فرشته (1391). «تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه در صنعت بیمارستانی (موردمطالعه: بیمارستان دکتر شریعتی)»، چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، 44، 101-118.
کرسول، جان دبلیو. طرح پژوهش: رویکردهای کیفی، کمی و ترکیبی. مترجم: علیرضا کیامنش و مریم دانای طوسی (1397). (چاپ هشتم). تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی، واحد علامه طباطبایی.
کروبی، مهدی و احمدی، ساسان (1399). «برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری پزشکی با استفاده از ماتریس سوات - و تکنیک تاپسیس - فازی»، مطالعات مدیریت گردشگری، 51، 1-30.
نعامی، عبدالله (1398). «طراحی مدل "مفهوم گردشگری درمانی" با تاکید بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی با استفاده از رویکرد "داده‌بنیاد"»، پژوهش‌نامه حلال، 2(2)، 47-64.
هزارجریبی، جعفر و تراب طالبی، ایوب و ابراهیم‌نیا ملک دهی، راحله (1395). «الگوهای کارآفرینی اجتماعی در سازمان‌های غیردولتی شهر تهران»، نخستین همایش جامع بین‌المللی روان‌شناسی، علوم تربیتی و علوم اجتماعی، تهران. 
 
Alghizzawi, M., Habes, M., & Salloum, S. A. (2019, October). "The relationship between digital media and marketing medical tourism destinations in Jordan: Facebook Perspective". In International Conference on Advanced Intelligent Systems and Informatics (pp. 438-448).
Bagga, T., Vishnoi, S. K., Jain, S., & Sharma, R. (2020). "Medical tourism: Treatment, therapy & tourism". Int. J. Sci. Technol. Res, 9(3), 4447-4453.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). "Using thematic analysis in psychology". Qualitative research in psychology, 3(2), 77-101.
Čabinová, V., Gallo, P., Pártlová, P., Dobrovic, J., & Stoch, M. (2021). "Evaluating Business Performance and Efficiency in the Medical Tourism: A Multi-criteria Approach". Journal of Tourism and Services, 22 (12), 198-221.
Dehdashti Shahrokh, Z., & Nakhaei, H. (2016). "An entropy (Shannon) based approach for determining importance weights of influencing factors in selecting medical tourism destinations". International Journal of Travel Medicine and Global Health, 4, 115-121.
Hadian, M., Jabbari, A., Mousavi, S. H., & Sheikhbardsiri, H. (2021). "Medical tourism development: A systematic review of economic aspects". International Journal of Healthcare Management, 14(2), 576-582.
Hanefeld, J., Smith, R., & Noree, T. (2016). "Medical tourism". In World Scientific Handbook of Global Health Economics and Public Policy. Volume 3: Health System Characteristics and Performance (pp. 333-350).
Iliescu, V. Mandra, M. Gribincea, A. (2020). "The Prospects of Leisure And Medical Tourism Perspectivele Turismului De Agrement Și Ale Turismului Medical". Sustainable Tourism Strategies In North-East Romania, 72, 96-104.   
Jang, S. H. (2017). "Factors associated with Korean immigrants’ medical tourism to the homeland". American Journal of Health Behavior, 41, 461–470.
Kaushik, D., & Rustagi, A. (2020). "Medical tourism: A global industry". Journal of Statistics and Management Systems, 23(7), 1241-1249.
Mishra, V., & Sharma, M. G. (2021). "Framework for Promotion of Medical Tourism: A Case of India". International Journal of Global Business and Competitiveness, 1-9.
Mobini Dehkordi, A., Sakhdari, K., Meigounpoory, M. R., Hashemi, M., & Babaie, M. (2018). "Development of Opportunity in Corporate Technological Entrepreneurship Using the Technological Convergence Approach".  J Biochem Tech. (2): 131-144.
Mudzanani, T. E. (2016). "Investigating medical tourism in South Africa". African Journal for Physical Activity and Health Sciences (AJPHES), 22(2.1), 454-461.
Nuradhi, M., & Kristanti, L. (2021). "Opportunity Recognition: Gender and Family Business Background Comparison". International Journal of Family Business Practices, 3(2), 18-32.
Ohlert, S., Laibach, N., Harms, R., & Bröring, S. (2021). "Recipes for a high opportunity recognition in converging industries". This paper was presented at The ISPIM Innovation Conference – Innovating Our Common Future, Berlin, Germany.1-23.
Rahman, S. (2019). "Medical Tourism-Entrepreneurship Prospects in India's North East". IMPACT: International Journal of Research in Humanities, Arts and Literature (IMPACT: IJRHAL), 7(1), 413-430.
Shrestha, D., Wenan, T., Khadka, A., & Jeong, S. R. (2020). "Digital Tourism Security System for Nepal". KSII Transactions on Internet and Information Systems (TIIS), 14(11), 4331-4354.
Suess, C., Baloglu, S., & Busser, J. A. (2018). "Perceived impacts of medical tourism development on community wellbeing". Tourism Management, 69, 232-245.
Yokoyama, K., & Birchley, S. L. (2020). "Country Comparisons". In Transnational Entrepreneurship in South East Asia (pp. 143-175)