Identification and prioritization of components and indicators affecting Insur‌tech For start-ups in the insurance industry

Document Type : Original Article

Authors

1 Vice Chancellor for Education and Graduate Studies, Faculty of Management, Allameh Tabatabai University

2 Research expert of Insurance Research Institute

3 3- Assistant Professor of Business Administration وFaculty of Management & Accounting. Azad University‌,‌ Abhar و Iran

Abstract

The aim of this study is to identify and prioritize the components and indicators affecting Insurtech for start-up businesses in the insurance industry. The research method of this research is mixed analysis. In the qualitative stage, using content analysis and open and axial coding, the components and indicators are identified, and then, by selective coding, the relationships between the concept, dimensions and components are specified. In the quantitative stage, the identified components have been described using descriptive-analytical method, analysis method, path and confirmatory factor analysis. Cronbach's alpha test and composite reliability were used to evaluate the reliability of the research variables and convergent validity was used to confirm the validity of the measurement models. The findings of the study indicate that the identified components include; Identify existing opportunities, marketing, competitive environment, information exchange, diversity and innovation, customer knowledge, risk management, pricing strategy, investment participation, advertising, organizational technology resources and information technology, and in addition to identifying relevant and effective components, how they relate It has also been identified and 79 indicators have been identified and approved by experts. According to the research results, the components of identifying opportunities and participation in investment and advertising will affect diversity and innovation and risk management and pricing strategies and customer knowledge, and thus affect the exchange of information and marketing and competitive environment.

Keywords

Main Subjects


استروالدر ا، پینیور و. (1398)، بوم طراحی مدل کسب و کار. ترجمه غلامرضا توکلی، بابک وطن‌دوست. حسام‌الدین ساروقی، بهامین توفیقی. تهران: انتشارات آریا.
بخشایش، آزاده. (1397)، توسعه صنعت بیمه به کمک هوش مصنوعی و ‌اینترنت اشیاء، همایش 25 ملی بیمه و توسعه، تهران، پژوهشکده بیمه.
پناهی اسفرجانی, مهدی. (۱۳۹۷)، نقش فناوری‌های بیمه‌ای در صنعت بیمه ایران، همایش 25 ملی بیمه و توسعه، تهران، پژوهشکده بیمه.
ضرابیه، احمدرضا؛‌ایمان ارسطو و علیرضا جاهدی، (۱۳۹۷)، استارتاپ‌های بیمه‌ای و تحول آفرینی در صنعت بیمه، بیست و پنجمین همایش ملی بیمه و توسعه، تهران، پژوهشکده بیمه.  
منصوری، فاطمه. (1397)، فرصت‌ها در انتظارند: ‌اینشورتک چه تأثیری بر بیمه دارد؟ مجله الکترونیکی جهان بیمه و دانش مدیریت، سال 4، شماره 44 و 45.  
معتمدی، مازیار. روحی، احسان (1398): ترجمه کتاب اینشورتک "هندبوک فناوری بیمه برای سرمایه‌گذاران کارآفرینان و ‌ایده‌پردازان فین‌تک"، ناشر راه پرداخت.   
حقیقی‌کفاش. مهدی، مظلومی.نادر، اخوی راد. سیده‌ایما (1391)؛ تاثیر اعتماد آنلاین بر استفاده ی بیمه‌گذاران از حدمات الکترونیکی شرکت‌های بیمه. پژوهشنامه بیمه. شماره 4.   
خاکی، زهرا؛ بابکی راد، اعظم و خیاط مقدم، سعید، (۱۳۹۸)، ارزیابی تاثیرات استفاده از هوش مصنوعی بر نوآوری صنعت بیمه، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت صنعتی و مهندسی صنایع با تاکید بر پارادایم‌های منطقه‌ای و جهانی، تهران، دبیرخانه دائمی کنفرانس.   
سایت بیمه مرکزی ج.ا.ا.   https://www.centinsur.ir   
 
Brooks, G., Heffner, A., & Henderson, D. (2016). A SWOT analysis of competitive knowledge from social media for a small start-up business. The Review of Business Information Systems (Online), 18(1), 23.  
Carrie Kelley, FSA, MAAA Director, Kiki Wang, ACAS Senior Consultant. (2021). InsurTech: A Guide for the Actuarial Community. pp. 5.  
Cortis, D., Debattista, J., Debono, J., & Farrell, M. (2019). InsurTech. In Disrupting Finance .Palgrave Pivot, Cham. pp. 71-84.‏ 
Greineder, M., Riasanow, T., Böhm, M., & Krcmar, H. (2019). The Generic InsurTech Ecosystem and its Strategic Implications for the Digital Transformation of Insurance Industry. In 40th GI EMISA. 
Hagan, T. (2018). The Corporate Collaboration Opportunity in InsurTech. The InsurTech Book: The Insurance Technology Handbook for Investors, Entrepreneurs and FinTech Visionaries, pp. 117-119.‏ 
Lin Christopher‌ C.‌H. CHEN. (2020). ‌Singapore Management‌University, chchen@smu.edu.sg. The promises and perils of InsurTech. pp. 13-34. 
Nunes, B. (2018). Behavioural Design and Price Optimization in InsurTech. The InsurTech Book: The Insurance Technology Handbook for Investors, Entrepreneurs and FinTech Visionaries, 165-167.‏  
Stoeckli, E., Dremel, C., & Uebernickel, F. (2018). Exploring characteristics and transformational capabilities of InsurTech innovations to understand insurance value creation in a digital world. Electronic Markets, 28(3), 287-288.‏ 
Steave Blanlc (2021(. The Startup Owner's Manual: The Step-By-Step Guide for Building a Great Company (DIATEINO) Paperback. pp. 608. 
Teigland, R., Siri, S., Larsson, A., Puertas, A. M., & Bogusz, C. I. (2018). Introduction: FinTech and shifting financial system institutions. In The Rise and Development of FinTech (Open Access) (pp. 1-18). Routledge. 
Vanderlinden,S. Millie. S. Anderson.N. Chishti.S. (2019).‌"The InsurTech Book."‌The insurance Technology Hand book for Investors, Entrepreneurs and Fintech Visionaries. pp. 141-145. 
.