ارزیابی اهمیت عوامل موثر بر حفظ و گسترش سهم بازار مواد غذایی فرآوری شده در بازارهای جهانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت کسب و کار، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران

2 گروه علوم تصمیم و سیستم‌های پیچیده، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت، دانشگاه امام صادق (ع)، تهران، ایران

چکیده

صنعت مواد غذایی فرآوری‌شده به دلیل تأمین امنیت غذایی، کاهش وابستگی به واردات و ایجاد ارزش افزوده از منابع کشاورزی، نقشی حیاتی در اقتصاد ایران ایفا می‌کند. اهمیت این صنعت با توجه به شرایط تحریمی و نوسانات اقتصادی، به‌ویژه از منظر صادرات، دوچندان می‌شود؛ چرا که صادرات این محصولات، با افزایش درآمدهای ارزی به بهبود تراز تجاری کشور کمک میکند. در فضای رقابتی تجارت جهانی، حفظ و گسترش سهم بازار مواد غذایی فرآوری‌شده مستلزم شناسایی و تقویت عوامل کلیدی مؤثر بر رقابت‌پذیری است. بر این اساس، این پژوهش، با رویکردی نوآورانه از نظر روش‌شناسی و موضوع، با هدف شناسایی و ارزیابی این عوامل در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله نخست، دو راهبرد مرور ادبیات و مصاحبه با خبرگان، برای جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفت و سپس بر اساس فرایند تحلیل محتوای کیفی 16عامل اثرگذار بر حفظ و گسترش سهم بازار شناسایی گردید. در گام بعدی با بهره گیری توأمان از دو رویکرد عینی گرا و خبره محور برای شناسایی میزان اهمیت هر یک از این عوامل تلاش شد. به این منظور با استفاده از روش‌های فوکام و مِرِک، که از روشهای معتبر و نوین تصمیم گیری چندمعیاره هستند، وزن و اهمیت هر یک از عوامل شناسایی گردید. نتایج نشان داد عواملی همچون نرخ ارز، مشوق‌های صادراتی، تعهدات ارزی، کیفیت محصولات و انطباق با استانداردهای بین‌المللی بیشترین نقش را در موفقیت صادرات مواد غذایی فرآوری‌شده ایفا می‌کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Evaluating the Importance of Factors Affecting the Retention and Expansion of Market Share for Processed Food in Global Markets

نویسندگان [English]

  • Mohammadtaha Esmaeilzadeh Ashini 1
  • Mahdi Azizi 2
1 Department of Business Management, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
2 Decision Sciences and Complex Systems Group, Faculty of Islamic Studies and Management, Imam Sadiq University, Tehran, Iran
چکیده [English]

The processed food industry plays a vital role in Iran's economy due to its contributions to food security, reducing dependence on imports, and adding value to agricultural resources. The significance of this industry is amplified under sanctions and economic fluctuations, particularly in terms of exports, as the export of these products enhances foreign exchange revenues and improves the country's trade balance. In the competitive global trade environment, maintaining and expanding the market share of processed foods necessitates identifying and strengthening key factors affecting competitiveness. Accordingly, this study, employing an innovative methodological and thematic approach, aimed to identify and evaluate these factors in two phases. In the first phase, information was gathered through a literature review and expert interviews, followed by the identification of 16 factors affecting market share retention and expansion based on qualitative content analysis. In the next step, the importance of each factor was assessed using a combination of objective and expert-based approaches. For this purpose, FUCOM and MEREC, recognized and modern multi-criteria decision-making methods, were applied to determine the weight and significance of each factor. The results revealed that factors such as exchange rates, export incentives, currency commitments, product quality, and compliance with international standards play the most critical roles in the success of processed food exports.

کلیدواژه‌ها [English]

  • export
  • multi-criteria decision-making
  • MEREC technique
  • FUCOM technique
  • market share

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 28 بهمن 1403
  • تاریخ دریافت: 24 آذر 1403
  • تاریخ بازنگری: 21 بهمن 1403
  • تاریخ پذیرش: 28 بهمن 1403