بررسی تاثیر استراتژی‌های تجاری بر عملکرد صادراتی شرکت‌ها

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استادیار گروه حسابداری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، ایران

10.22034/jiba.2023.55300.2009

چکیده

دنیای امروز بـه دلیل تغییر در ماهیـت رقابـت بـین‌الملـل و رشـد روزافـزون شـرکت‌هـای چندملیتی با دنیای گذشته تفاوت‌های زیادی دارد. توسعه صادرات و ورود صحیح به بازار جهانی، همچنین حفظ شرایط و ماندگاری در آن جز با یک راهبرد مشخص و پایدار صادراتی به دست نمی‌آیند؛ بنابراین، باتوجه‌به اهمیت و ضرورت توسعه فعالیت‌های صادراتی، شرکت‌ها نیازمند اتخاذ استراتژی مناسب جهت توسعه پایدار آن هستند؛ لذا در این پژوهش به بررسی رابطه بین استراتژی‌های تجاری با عملکرد صادراتی شرکت‌ها پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. جهت آزمون فرضیه‌های پژوهش، اطلاعات صورت‌های مالی 176 شرکت در طی دوره زمانی 1396 تا 1400 مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که انتخاب استراتژی‌های تجاری اثر مستقیم و معناداری بر عملکرد صادراتی شرکت‎ها دارد. یعنی هر چه استراتژی تجاری شرکت به سمت تهاجمی سوق پیدا کند عملکرد صادراتی شرکت نیز بیشتر می‌شود. همچنین رابطه معناداری بین استراتژی‌های تجاری با سهم بازار صادراتی و گرایش صادراتی وجود ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the Impact of Business Strategies on the Export Performance of Companies

نویسندگان [English]

  • Seyed reza Seyed nezhad fahim
  • Esmail Eghdami
Assistant Professor in Accounting, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, lahijan branch, Iran.
چکیده [English]

Today's world has many differences with the world of the past due to the change in the nature of international competition and the increasing growth of multinational companies. Export development and correct entry into the world market, as well as maintaining the conditions and sustainability in it, cannot be achieved except with a specific and sustainable export strategy. Therefore, considering the importance and necessity of developing export activities, companies need to adopt a suitable strategy for its sustainable development. Therefore, in this research, the relationship between business strategies and export performance of companies has been investigated. The statistical population of this research is all the companies admitted to the Tehran Stock Exchange. In order to test the hypotheses of the research, the information of the financial statements of 176 companies during the period of 1396 to 1400 has been examined. The research results show that the choice of business strategies has a direct and significant effect on the export performance of companies. That is, the more aggressive the company's business strategy is, the higher the company's export performance will be. Also there is no significant relationship between business strategies and export market share and export tendency.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Business Strategies
  • Export Performance
  • Export Orientation
  • Export Market
برقی اسگویی، محمدمهدی؛ سلمانی، بهزاد و صائمی، رحیم. (1399). تأثیر سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه بر عملکرد صادراتی بنگاه‌های صنعتی استان‌های ایران. فصلنامه برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 10 (40)، 67-84.
جلالی، سحر؛ محمودی، ابوالفضل و پاکروان، محمدرضا. (1393). بررسی وضعیت رقابت‌پذیری صادرات کشمش ایران در بازارهای جهانی. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، 22 (2)، 49-74.
جمشیدی، افشین، جمشیدی، داریوش و روستا، علیرضا. (1400). تبیین نقش ارزش ویژه برند در افزایش سهم بازار، مبتنی بر رفتار اطلاع‌یابی و نیازهای اطلاعاتی (موردمطالعه: مراکز تجاری کیش). تعامل انسان و اطلاعات، 8(3)، 41-56.‎
حاجیها، زهره و رنجبر ناوی، رستم. (1397). تأثیر استراتژی تجاری و بیش‌ارزش‌گذاری سهام بر ریسک سقوط قیمت سهام. فصلنامه پژوهش‌های حسابداری مالی. 10(2), 45-64.‎
حسین زاده شهری، معصومه و غلامی، فرشته. (1393). قابلیت حسگری بازار و استراتژی صادرات و تأثیر آنها بر بهبود عملکرد صادرات (مطالعه موردی: صادرکنندگان کاشی و سرامیک). فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 125-144.
رحیمی کلور، حسین و ابراهیمی خراجو، وحیده. (1401). واکاوی نقش پاسخگویی‌ به‌ بازار بر عملکرد صادراتی با نقش میانجی مزیت رقابتی در میان شرکت‌های  کوچک و متوسط. فصلنامه مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 5 (2)، 43-70.
رشیدی، ایرج. (1394). رابطه قابلیت‌های کسب‌وکار و عملکرد صادراتی باتوجه‌به استراتژی محصول. مورد مطالعه صنعت مواد غذایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
رشیدی، محسن؛ میلاد، مردانی طلائی و امیری، محمد. (1399). نقش پاداش مدیریت در تغییر ارتباط بین استراتژی‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بیش (کمتر) از حد. فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، 17(67), 177-201.‎
رضایی، رضا. (1396). تأثیرپذیری عملکرد صادراتی از استراتژی‌های بازاریابی بین‌الملل. فصلنامه کاوش‌های مدیریت بازرگانی، 17 (9)، 55-80.
سروری، رحیم و رضوانی مهران. (1400). گرایش بین‌المللی شدن و عملکرد صادراتی: بررسی آثار میانجی دانش صادراتی و تعدیلگر پویایی محیطی. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 14(3)، 461-480.
سیدنژاد فهیم، سیدرضا و بهزادی‌نیا، سارا. (1399). بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی و عملکرد صادراتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 3 (1)، 1- 19.
شیخی گرجان، مینا؛ نوروش، ایرج و محمدی ملقرنی، عطااله. (1398). بررسی نقش استراتژی تجاری در ارزیابی قدرت کنترل‌های داخلی حاکم بر گزارشگری مالی. فصلنامه بورس اوراق بهادار، 12(46)، 57-81.
صنوبر، حبیب؛ جبارزاده، یونس و حسینی، سیدصمد. (1401). تأثیر قابلیت نوآوری بر عملکرد صادرات با نقش میانجی سرمایه اجتماعی. فصلنامه مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 5(3)، 49-66.
کیقبادی، امیررضا، دامن‌کشیده، مرجان. (1399). تأثیر استراتژی تجاری و حاکمیت شرکتی بر افشای سرمایه فکری در شرکت‌های منتخب بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از مدل داده‌های ترکیبی. فصلنامه مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار. 43. 199-219.
گلستانه، محمد حسن حسینی، میرزاحسن و اکبری، مهسا. (1400). بررسی تأثیر تحول دیجیتال بر روی سهم بازار با نقش میانجیگرانه‌ی ارزش برند (مطالعه‌ی موردی شرکت بیمه البرز). فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5(19)، 1701-1718.‎ 
 
Agnihotri, A. & Bhattacharya, S. (2015). Determinants of export intensity in emerging markets: an upper echelon perspective. Journal of World Business, 50(4), 687-695.
Antonietti, R. & Marzucchi, A. (2014) Green tangible investment strategies and export performance: A firm-level investigation. Ecological Economics, 108, 150-161.
Atuahene-Gima, K., & Murray, J. Y. (2004). Antecedents and outcomes of marketing strategy comprehensiveness. Journal of Marketing, 68(4), 33-46.
Beleska-Spasova, E., Glaister, E. K., & Stride, C. (2012). Resource determinants of strategy and performance: The case of British exporters. Journal of World Business, 47(4), 635–647.
Benfratello, L., Bottasso, A. & Piccardo, C. (2022). R&D and export performance: exploring heterogeneity along the export intensity distribution. Journal of Industrial and Business Economics, 49(2), 189–232.
 Bıçakcıoğlu-Peynirc, N.Theoharakis, V. & Tanyeri, M. (2020). Green business strategy and export performance: An examination of boundary conditions from an emerging economy. International Marketing Review, 37(1), 56-75.
Boyd, D. E. (1996). Defensive marketing’s use of post‐purchase telecommunications to create competitive advantages: a strategic analysis. Journal of Consumer Marketing. 13(1), 26-34.
Casey, S. R. & Hamilton, R. T. (2014). Export performance of small firms from small countries: The case of New Zealand. Journal of International Entrepreneurship, 12, 254–269.
Chahal, H., Dangwal, R. C. & Raina, S. (2016). Marketing orientation, strategic orientation and their synergistic impact on business performance: a case of SMEs in emerging context (India). Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 18(1), 27-52.
Chebet H., K., Ogutu M., Njeru W., & Njihia J. (2022). Effect of Export Strategy on the Performance of Large Export Manufacturing Firms in Kenya. Journal of Marketing and Communication, 5(1), 51-66.
Chen, J., Sousa, C. M. P. & He, X. (2016). The determinants of export performance: a review of the literature 2006-2014. International Marketing Review, 33(5), 626-670.
Damoah, O. B. O. (2018). A critical incident analysis of the export behaviour of SMEs: evidence from an emerging market. critical perspectives on international business, 14(2/3), 309–334.
Dikova, D., Jaklic, A., Burger, A. & Kuncic, A. (2016). What is beneficial for first-time SME-exporters from a transition economy: a diversified or a focused export-strategy?. Journal of World Business, 51(2), 185-199.
Fornell, C., & Wernerfelt, B. (1988). A model for customer complaint management. Marketing Science, 7(3), 287-298.
Freeman, J. & Styles, C. (2014). Does location matter to export performance?. International Marketing Review, 31(2), 181–208.
Hamelin, N., E. l., Moujahid, O., & Thaichon, P. (2017). Emotion and advertising effectiveness: A novel facial expression analysis approach. Journal of Retailing and Consumer Services, 36, 103-111.
Hasaballah, A. H. A.Genc, O. F.Mohamad, O. B. & Ahmed, Z. U. (2019). Exploring the interface of relationship marketing and export performance: A conceptual perspective. Journal of Research in Marketing and Entrepreneurship, 21(2), 126-148.
He, X., Lin, Z. & Wei, Y. (2016). International market selection and export performance: a transaction cost analysis. European Journal of Marketing, 50(5/6), 916-941.
Heriyati, P., Heruwasto, I. & Wahyuni, S. (2013). Offensive and defensive competitive marketing strategy: The development of construct & measurements. ASEAN Marketing Journal, 2(2), 35-44.
Hultman, M., Robson, M. J. & Katsikeas, C. S. (2009). Export product strategy fit and performance: An empirical investigation. Journal of International Marketing, 17(4), 1-23.
Istrefi-Jahja, A., & Zeqiri, J. (2021). The Impact of Digital Marketing and Digital Transformation on Brand Promotion and Brand Positioning in Kosovo’s Enterprises. ENTRENOVA-ENTerprise REsearch InNOVAtion, 7(1), 244-255.
Leonidou, L. C. & Kaleka, A. A. (1998). Behavioural aspects of international buyer-seller relationships: their association with export. International Marketing Review, 15(2), 373-397.
Leonidou, L. C. (2004). An analysis of the barriers hindering small business export development. Journal of Small Business Management, 42(3), 279-302.
Leonidou, L. C., Katsikeas, C. S. & Coudounaris, D. N. (2010). Five decades of business research into exporting: A bibliographic analysis. Journal of International Management, 16(1), 78–79.
Leonidou, L. C., Katsikeas, C. S. & Samiee, S. (2002). Marketing strategy determinants of export performance: a meta-analysis. Journal of Business Research, 55(1), 51-67.
Leonidou, L., Palihawadana, D. & Theodosiou, M. (2011). National export-promotion programs as drivers of organizational resources. Journal of International Marketing, 19(2), 1–29.
Lin, F. J. & Ho, C. W. (2019). The knowledge of entry mode decision for small and medium enterprises. Journal of Innovation and knowledge. 4(1), 32-37.
Linder, S. B. (1961). An essay on trade and transformation (pp. 82-109). Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Mansion, S. E. & Bausch, A. (2020). Intangible assets and SMEs’ export behavior: a meta-analytical perspective. Small Business Economics, 55(3), 727-760.
Manzanares, F. V. (2019). Export performance of SMEs: an empirical analysis of the mediating role of corporate image. Journal of Small Business Management, 57(2), 386-399.
Mataveli, M., Ayala, J. C., Gil, A. J., & Roldán, J. L. (2022). An analysis of export barriers for firms in Brazil. European Research on Management and Business Economics, 28(3), 1-11.
Mohammadi H., Kashefi M. & Abolhasani L. (2019). Effect of Marketing Strategies on Export Performance of Agricultural Products: The Case of Saffron in Iran, Journal of Agricultural Science and Technology, 21(4), 785-798.
Monteiro, A. P., Soares, A. M. & Rua, O. L. (2019). Linking intangible resources and entrepreneurial orientation to export performance: The mediating effect of dynamic capabilities. Journal of Innovation & Knowledge, 4(3), 179–187.
Morgan, N. A., Katsikeas, C. S. & Vorhies, D. W. (2012). Export Marketing Strategy Implementation, Export Marketing Capabilities, and Export Venture Performance. Journal of the Academy of Marketing Science, 40(2), 271-289.
Morgan, R. M. & Hunt, S. D. (1994). The commitment-trust theory of relationship marketing. Journal of marketing, 58(3), 20-38.
Nam, J., Liu, X., Lioliou, E. & Jeong, M. (2018). Do board directors affect the export propensity and export performance of Korean firms? A resource dependence perspective. International Business Review, 27(1), 269-280.
Nam, J., Liu, X., Lioliou, E., & Jeong, M. (2018). Do board directors affect the export propensity and export performance of Korean firms? A resource dependence perspective. International Business Review, 27(1), 269-280.
Nayyer, K. (2002). Globalization of information: Intellectual Property Law implications. First Monday, 7(1). https://doi.org/10.5210/fm.v7i1.925.
Ngo-Thi-Ngoc, H., & Nguyen-Viet, B. (2021). Export performance: Evidence from agricultural product firms in Vietnam. Cogent Business & Management, 8(1), 1-22.
Njonjo, A., Njeru, W., Kibera, F., & Owino, J. (2021). Marketing Strategies and Export Performance of Fresh Produce Firms in Kenya. Journal of Marketing and Consumer Behaviour in Emerging Markets, (2 (13), 37-56.
Oura, M. M. (2016). Innovation capacity, international experience, and export performance of SMEs in Brazil. International Business Review, 25(4), 921-932.
Ricardo, D. (1817). The principles of political economy and taxation. reprint. Londong Dent.
Saha, S., Chatterjee, D. & Sarkar, B. (2021). The ramification of dynamic investment on the promotion and preservation technology for inventory management through a modified flower pollination algorithm. Journal of Retailing and Consumer Services, 58, 1-16.
Shen, W., Gu, H., Ball, L. J., Yuan, Y., Yu, C., Shi, R. & Huang, T. (2020). The impact of advertising creativity, warning-based appeals and green dispositions on the attentional effectiveness of environmental advertisements. Journal of Cleaner Production, 271, 1-35.
Smith, A. (1776). An inquiry into the nature and causes of the wealth of nations, London: W. Strahan and T. Cadell.
Sousa, C. M. P., Martínez-López, F. J. & Coelho, F. (2008). The determinants of export performance: A review of the research in the literature between 1998 and 2005. International Journal of Management Reviews, 10(4), 343–374.
Zou, S. & Stan, S. (1998). The determinants of export performance: a review of the empirical literature between 1987 and 1997. International Marketing Review, 15(5), 333-356.