شبکه‌سازی و کسب دانش بین‌المللی در شرکت‌های کوچک و متوسط: نقش ذهنیت جهانی و میانجی‌گری گرایش کارآفرینی بین‌المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

10.22034/jiba.2024.59765.2160

چکیده

اخیراً شرکت‌های کوچک و متوسط فعالیت‌های خود را در سطح بین‌المللی گسترش داده‌اند. با این حال فرآیند بین‌المللی‌سازی ساده نیست و با توجه به رقابت روزافزون بازارهای بین‌المللی، و از سویی کمبود منابع، دانش و تجربه این شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی، موفقیت در این بازارها، یک چالش بزرگ برای این شرکت‌ها محسوب می‌شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ذهنیت جهانی بر شبکه‌سازی و کسب دانش بین‌المللی با نقش میانجی گرایش کارآفرینی بین‌المللی در شرکت‌های کوچک و متوسط صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها یک تحقیق توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیه شرکت‌های صنایع غذایی صادراتی در شهرک‌های صنعتی در تهران بوده است. حجم نمونه مورد نیاز با استفاده از فرمول کوکران، 190 شرکت تعیین شد و نمونه‌ها با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن توسط روایی صوری، روایی همگرا و واگرا تایید شد. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن است که ذهنیت جهانی دارای تاثیر مستقیم و معنی‌داری بر کسب دانش و شبکه‌سازی بین‌المللی و گرایش کارآفرینی بین‌المللی است. همچنین تاثیر گرایش کارآفرینی بین‌المللی بر کسب دانش و شبکه‌سازی بین‌المللی تایید شد. در نهایت مشخص شد ذهنیت جهانی تاثیر غیرمستقیم و معنی‌داری بر کسب دانش و شبکه‌سازی بین‌المللی از طریق گرایش کارآفرینی بین‌المللی دارد. این پژوهش، راهکارهایی را در راستای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی شرکت‌های کوچک‌ومتوسط، به عنوان بازوان اصلی کشور در نظام نوآوری ملی و صنعتی در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Networking and acquiring international knowledge in small and medium-sized companies: The role of global mindset and the mediation of international entrepreneurial orientation

نویسندگان [English]

  • Ahmad Sardari 1
  • Mohammad Shabihzadeh 2
1 Department of Business Administration, Faculty of Humanities, Shahid University, Tehran, Iran.
2 Department of Business Administration, Faculty of Humanities, Shahid University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Recently, small and medium-sized enterprises have expanded their activities internationally. However, the process of internationalization is not simple, and due to the increasing competition of international markets, and on the one hand, the lack of resources, knowledge and experience of these companies in international markets, success in these markets is considered a big challenge for them. In this regard, the present research was conducted with the aim of investigating the impact of global mindset on the network and acquisition of international knowledge with the mediating role of international entrepreneurship in small and medium-sized companies. This research is a survey descriptive research in terms of data collection method, and practical in terms of purpose. The statistical population of the research included all companies active in the field of food industry in industrial towns in Tehran, who have experience in international markets. The required sample size was determined using Cochran's formula, 190 companies. The samples were selected by simple random method. The data collection tool was a standard questionnaire whose validity was confirmed by face validity, convergent and divergent validity. Based on the findings the global mindset has a direct and significant effect on international knowledge acquisition, international network and international entrepreneurship orientation. Also, the influence of international entrepreneurship orientation on knowledge acquisition and international network was confirmed. Finally the global mindset has an indirect and significant effect on the international knowledge acquisition and international network through international entrepreneurship orientation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Global mindset
  • International entrepreneurship orientation
  • International knowledge acquisition
  • International networking
  • small and medium enterprises

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 07 اسفند 1402
  • تاریخ دریافت: 05 دی 1402
  • تاریخ بازنگری: 30 بهمن 1402
  • تاریخ پذیرش: 07 اسفند 1402