مدل بهبود صادرات کارآفرینان صنایع کوچک و متوسط ایران با محوریت تدوین کار راهه شغلی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج

2 دانشیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب

3 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سنندج

10.22034/jiba.2024.60845.2188

چکیده

صادرات و بهبود آن برای بنگاه های کوچک و متوسط یک موضوع مهم و محوری است که به عنوان ابزاری برای رسیدن به رشد مطلوب اقتصادی و توسعه پایدار است. یکی از اهرم های موفقیت این صنایع صادرات کارآفرینانه است، که در این راستا با توجه به اهمیت منابع انسانی تدوین کارراهه شغلی متناسب با این مساله امری حیاتی است و نبود آن، این سازمان ها را متحمل کاهش چشمگیر صادرات می‌کند. در این راستا این پژوهش با هدف تدوین مدل بهبود صادرات کارآفرینان صنایع کوچک و متوسط ایران با رویکرد تدوین کار راهه شغلی در ایران به انجام رسید. این پژوهش با استفاده از روش آمیخته (کیفی-کمی) به انجام رسید که استخراج 21 مولفه مدل موردنظر در بخش کیفی و با استفاده از تحلیل محتوا مصاحبه با 21 خبره، صورت گرفت و تعیین ارتباط بین شاخص ها برای دستیابی به مدل در بخش کمی با اتکا به روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری (ISM) انجام شد. تحلیل داده های کیفی و کمی پژوهش دستیابی به مدلی هشت سطحی بود که تاثیرگذارترین مولفه این مدل در سطح هشتم چشم انداز شغلی و تاثیرپذیرترین مولفه ها هم توانایی فروش ایده یا محصول و درک قوی از شرایط سازمان کارآفرین صادرکننده بودند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The model of improving the export of entrepreneurs of small and medium industries in Iran with the approach of developing a career path

نویسندگان [English]

  • Norollah Bazear 1
  • Parvaneh Gelerd 2
  • Roya shakeri 3
1 Ph.D. Student, Faculty of Public Administration, Islamic Azad University, Sanandaj Branch
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, South Tehran Branch
3 Assistant Professor Professor, Department of Public Administration, Islamic Azad University, Sanadaj Branch
چکیده [English]

Export and its improvement for small and medium enterprises is an important and central issue as a tool to achieve the desired economic growth and sustainable development. One of the success levers of these industries is entrepreneurial export, in this regard, due to the importance of human resources, it is vital to formulate a career path that fits this issue, and the absence of it, these organizations suffer a significant decrease in exports. In this regard, this research was carried out with the aim of developing a model for improving the export of entrepreneurs in small and medium industries in Iran with the approach of developing a career path in Iran. This research was carried out using a mixed method (qualitative-quantitative) that extracted 21 components of the desired model in the qualitative part and using content analysis, interviews with 21 experts, and determining the relationship between indicators to achieve the model in the quantitative part. It was done by relying on the Interpretive Structural Modeling (ISM) method. The qualitative and quantitative data analysis of the research resulted in an eight-level model, the most effective component of this model being the eighth level of job prospects, and the most effective components were the ability to sell an idea or product and a strong understanding of the conditions of the exporting entrepreneur's organization.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Export
  • small and medium industries
  • career path

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 16 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 21 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 07 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 16 اردیبهشت 1403