نقش فرهنگ ملی در پیوستن شرکت‌های ایرانی به شرکت‌های فراملی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استاد گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران

3 دکترای مدیریت بازرگانی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

10.22034/jiba.2018.8809

چکیده

امروزه شرکت‌های فراملی نقشی کلیدی در عرصه بین‌الملل ایفا می‌کنند. با در نظر گرفتن حجم فعالیت، قدرت اقتصادی بالا و ساختار سازمانی خاص، شرکت‌های فراملی را می‌توان از بازیگران بسیار مهم صحنه اقتصاد نوین دانست. به دلیل اجتناب‌ناپذیری بحث ورود به بازارهای جهانی و پیوستن به سازمان تجارت جهانی، ضروری است شرکت‌های ایرانی با قواعد ورود به بازارهای بین‌المللی آشنا شوند و قابلیت‌های آن را کسب کنند؛ اما اغلب الگوهای مربوط به این زمینه، در کشورهای غربی و با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن‌ها ارائه‌شده‌اند و موفقیت آن‌ها در یک محیط خاص نمی‌تواند ضامن موفقیتشان برای شرکت‌های ایرانی نیز باشد. با توجه به این موضوع، به نظر می‌رسد مسیر بین‌المللی شدن، الگویی چندخطی است و بنابراین در مطالعات تطبیقی، بررسی شرایط خاص هر کشور بسیار حائز اهمیت است. یکی از این شرایط که تأکید بسیاری نیز بر آن شده است، شرایط فرهنگی است. با توجه به مطالب فوق، مقاله حاضر در پی آن است که به بررسی نقش فرهنگ ملی در تجارت بین‌الملل و مقایسه فرهنگ حاکم بر شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های فراملی بپردازد و برای این منظور از ابعاد فرهنگی هافستد بهره گرفته است. نتایج حاصل بیانگر آن است که از میان چهار بعد فرهنگی موردنظر هافستد، در سه شاخص (فاصله قدرت، فردگرایی و مردگونگی) تفاوت فراوانی بین فرهنگ شرکت‌های فراملی وجود دارد و می‌توان چنین نتیجه گرفت که عوامل مذکور می‌توانند بر حضور شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی، مؤثر باشند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Iranian Firms' Movement towards Transnational Firms: The Role of National Culture

نویسندگان [English]

  • Hosein Rahmanseresht 1
  • Omid Mahdieh 2
  • Mehdi Movahedi 3
1 Professor, Department of Management, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
2 Assistant Professor, Department of Management, University of Zanjan, Zanjan, Iran
3 Ph.D in Business Administration, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
چکیده [English]

While scholars of globalization have generally described it as emerging through a major increase in global wealth, trade, and accelerated computer and communications technologies, the reality is that most of the wealth in the world is still generated through internal transactions rather than (international) trade, while communications advances have yet to touch billions of people around the world.
Culture has long been recognized as an important factor shaping international trade behavior. On a macro level, studies have shown that different cultures react differently to globalization and corporate development process. In addition, the national culture framework of Hofstede is also used to help explain variations in transnational and multinational corporation diffusion across countries.
According to the importance of national culture, in this article it’s role in international trade  and the process of globalization of transnational corporations was examined. The finding shows that among the national culture framework of Hofstede, only in three dimensions (power distance, individualism and masculinity) there is a significant difference between the culture of transnational firms. It could be said that the presence of  Iranian firms in the global markets may be affected by the same cultural dimensions that be mentioned above.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Globalization
  • Transnational Firms
  • National Culture
  • Global Markets
  • Iran
  1.  

    1- انصاری، محمد اسماعیل؛ نظری، مهیار و بقائی، سعیده (۱۳۸۷). ویژگی‌های فرهنگی ـ اجتماعی ایران و نظام پرداخت بر اساس عملکرد فردی، ششمین اجلاس بین‌المللی مدیریت.

    2- بروکس، ا. (۲۰۰۹). مدیریت رفتار سازمانی: فرد، گروه، سازمان. ترجمه دکتر امید مهدیه و دکتر قاسم انصاری رنانی، تهران: مهربان نشر، ۱۳۹۴.

    3- بهکیش، محمدمهدی (۱۳۸۵). اقتصاد ایران در بستر جهانی‌شدن. چاپ چهارم. تهران: نشر نی.

    4- دفت، ر. ا. (۱۳۸۵). مبانی تئوری و طراحی سازمان. ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، چاپ سوم، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

    5- رحمان‌سرشت، حسین (۱۳۹۳). تئوری‌های سازمان و مدیریت از تجددگرایی تا پساتجددگرایی. جلد اول، تهران: نشر دوران.

    6- کاتئورا، ف. آر. و گراهام، ج. ال. (۱۳۸۹). بازاریابی بین‌الملل. ترجمه دکتر هاشم نیکومرام و دکتر محمدعلی عبدالوند، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی ـ واحد علوم و تحقیقات.

    7- کلگ، ا.؛ کورنبرگر، م. و پیتسیز، ت. (۲۰۰۵). سازمان و مدیریت در تئوری و عمل (رویکردی پساتجددگرا و انتقادی). ترجمه دکتر حسین رحمان‌سرشت و دکتر امید مهدیه، تهران: مهربان نشر، ۱۳۹۳.

    8- لباف، حسن و دلوی، محمدرضا (۱۳۸۶). بررسی تأثیر فرهنگ ملی بر نظام مدیریت. مجله مهندسی فرهنگی، دوره ۲، شماره ۱۴، صص ۶۱-۴۹.

    1. Anderson, O, (2001). “On the Internationalization Process of the Firms: A Critical Analysis”, Journal of International Business Studies, Vol. 24, No. 2, pp. 209- 231.
    2. Bani-Asadi, H, (1984). Interactive Planning on the Eve of the Iranian Revolution, PhD Dissertation, The University of Pennsylvania.
    3. Diamond, J. M, (1997). Guns, Germs, and Steel: The Fates of Human Societies, New York: Norton.
    4. Erez, M. & Early, P. C. (1993). Culture, Self-identity and Work, New York: Oxford University Press.
    5. European Commission (2016). Innovation Policy. Retrieved from: http://ec.europa.eu/enterprise/policies/innovation/policy/innovationnion/index_en.htm
    6. Gammeltoft, P, Barnard, H. & Madhok, A, (2010). “Emerging multinationals, emerging theory: Macro- and micro-level perspectives”, Journal of InternationalManagement,16 (2), pp.95–101.
    7. Graham, J. L, (2002). Culture and Human Resource Management, Oxford University Press.
    8. Hitt, M.A. (2015). “International Strategy and Institutional Environments”, Cross Cultural & Strategic Management, 23, No. 2, pp. 206-215.
    9. Hodgson, J. D; Sano, Y. & Graham, J. L, (2000). Doing business with the New Japan. Boulder, Colo.: Rowman & Littlefield.
    10. Hofstede, G.H, Hofstede, G.J. & Minkov, M. (2010), Cultures and Organizations: Software of the Mind – Intercultural Cooperation and its Importance for Survival, 3rd ed, McGraw Hill,New York, NY.
    11. Holmes, R.M, Miller, T, Hitt, M.A. & Salmador, M.P. (2013), “The interrelationships among cultural institutions, formal institutions, and inward foreign direct investment”, Journal of Management, Vol. 39, No. 1, pp. 531-566.
    12. Huo, Y.P. & Von Glinow, M.A, (1995). “On Transplanting Human Resource Practices to China: A Culture-Driven Approach”, International Journal of Manpower, Vol. 16, No. 9, pp. 3–15.
    13. Jain, S. C. & Tucker, L. R, (1995). "The Influence of Culture on Strategic Constructs in the Process of Globalization: an Empirical Study of North American and Japanese MNCs", International Business Review, Vol. 4, No. 1, pp. 19-37.
    14. Kordos, M. & Vojtovic, S. (2016), “Transnational corporations in the global world economic environment”, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 230, pp. 150-158.
    15. Kotler, P, Armstrong, G, (2012). Principles of Marketing. New Jersey: Pearson Education.
    16. Lash, S, & Urry, J, (1987). The End of Organized Capitalism, London: Sage.
    17. Laurens, P, Le Bas, C, Schoen, A. & Lhuillery, S. (2016). “Technological contribution of MNEs to the growth of energy-greentech sector in the early post-Kyoto period”, Environ Econ Policy Stud, 18, pp. 169–191.
    18. Law, D. S. (2007). “Globalization and the future of constitutional right”, San Diego Legal Studies Paper, No. 07-91, pp.7-9.
    19. Levy, DL. & Kaplan, R. (2007). “CSR and theories of global governance: strategic contestation in global issue arenas”. In: Crane A, McWilliams A, Matten D, Moon J, & Siegel D.(Eds). The oxford handbook of CSR. Oxford University Press, Oxford.
    20. Reiljan, E. (2005). De-Internationalization Motives: A Theoretical Framework, Tartu University.
    21. Romo, M, (2002). Import as a mode of internationalization Case: Finnish SMEs buying from Vietnam, Dissertation Submitted to Preston University in partial fulfilment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy.
    22. Samiha, F, (2002). Globalization and Firm Competitiveness in the Middle East and North Africa. Washington: World Bank. P. 23.
    23. Singh Sidhu, D. P. (2015). “Of Universal and Regional Cultural Values in Multicultural Markets: Implications for Marketers”. In Sharma, D. (Ed). Cultural Perspectives in a Global Marketplace, France: IESEG School of Management.
    24. Sullivan, D, (1994). Measuring The Degree Of Internationalization Of a Firm, Journal Of Business Studies, Vol.25, No.2, pp. 24-43, 1994.
    25. Tiwari, S. K; Sen, S. & Shaik, R. (2016). “Internationalization: A Study of Small Firms From Emerging Markets”, The Journal of Developing Areas, Vol. 50, No. 6, pp. 355-364.
    26. Touburg, G. (2016). “National habitus: an antidote to the resilience of Hofstede’s national culture”?, Journal of Organizational Change Management, Vol. 29, No. 1, pp. 81-92.
    27. UNCTAD (2017). Key Statistics and Trends in International Trade, Geneva: United Nations.
    28. UNCTAD, (2016). The World Investment Report 2016, Geneva: United Nations.
    29. UNCTAD, (2016). UNCTAD Handbook of Statistics, Geneva: United Nations.
    30. Whitaker, J, Ekman, P. & Thompson, S. (2017). “How Multinational Corporations Use Information Technology to Manage Global Operations”, Journal of Computer Information Systems, Vol. 57, No. 2, pp. 112–122.