بررسی عوامل موثر بر عملکرد صادرات با نقش میانجی انطباق آمیخته بازاریابی در شرکت‌های صادراتی استان خوزستان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

گروه مدیریت، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.

چکیده

هدف این پژوهش بررسی عوامل موثر بر عملکرد صادرات با نقش میانجی انطباق آمیخته بازاریابی در شرکت­های صادراتی استان خوزستان می­باشد. جامعه آماری این پژوهش، مدیران و سرپرستان بخش­های مرتبط با صادرات در شرکت­های صادراتی استان خوزستان می­باشند. با توجه به اینکه سطح تحلیل این پژوهش شرکت­ها می­باشند، پرسشنامه به صورت سرشماری بین شرکت­ها توزیع و تعداد 83 پرسشنامه از 34 شرکت صادراتی دریافت شد. داده­ها با استفاده از دو نرم افزارSPSS  و Smart-PLS تجزیه و تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد تأثیر امور پیش صادرات بر انطباق آمیخته بازاریابی و همچنین تأثیر انطباق آمیخته بازاریابی بر عملکرد صادرات مثبت و معنادار بود. همچنین نقش میانجی انطباق آمیخته بازاریابی در تأثیر امور پیش صادرات بر عملکرد صادرات مورد تأیید قرار گرفت. در حالیکه تأثیر تعهد صادرات و فاصله بازار درک شده بر انطباق آمیخته بازاریابی تایید نشد. همچنین نقش میانجی انطباق آمیخته بازاریابی در تأثیر تعهد صادرات بر عملکرد صادرات و در تاثیر فاصله بازار درک شده بر عملکرد صادرات نیز مورد تأیید قرار نگرفت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating the effective factors on export performance with the mediating role of marketing mix adaptation in the exporting companies of Khuzestan Province

نویسندگان [English]

  • Mina Bakhtiary
  • Ghasem Bakhshandeh
Department of management, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
چکیده [English]

The aim of this research is to investigate the effective factors on export performance with the mediating role of marketing mix adaptation in the exporting companies of Khuzestan province. The statistical population of this research is the managers and supervisors of the sectors related to exportation in the exporting companies of Khuzestan province. Since the level of analysis of this research is the company, the questionnaires were distributed as a census among the companies and 83 questionnaires­­­ were received from 34 exporting companies. The data were analyzed using SPSS and Smart-PLS software. The results of the research revealed that export proactivity had a positive and significant effect on the marketing mix adaptation and in turn the marketing mix adaptation had a positive and significant effect on export performance. In­­­ addition, the mediating role of marketing mix adaptation with regard to the impact of export proactivity on export performance was confirmed. However, the effects of export commitment and perceived market distance on marketing mix adaptation were not confirmed. In addition, the mediating role of marketing mix adaptation with regard to the impact of export commitment on export performance and with regard to perceived market distance on export performance was not confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Perceived market distance
  • Export commitment. Export proactivity
  • Marketing mix adaptation
  • Export performance
آزاد، ناصر و بیگ­زاده، امیرحسین. (1397)، بررسی تأثیر تعهد و همکاری بر سرمایه اجتماعی و عملکرد صادرات در روابط واسطه و صادرکننده، دومین کنفرانس بین­المللی تحولات نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری.
آقاجانی، حسنعلی و فرزادفر، رامین. (1392)، مدل عملکرد صادراتی با رویکرد قابلیت های رقابتی بنگاه های کوچک و متوسط صادرکننده مرکبات استان­های شمالی ایران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، 8(29)، . 44-27.
رحیم نیا، فریبرز و خاکزادان، منا. (1394)، بررسی نقش تعدیلگری درجه بین­المللی کردن و محیط صادراتی و میانجیگری تطابق آمیخته بازاریابی و بازارگرایی صادرات بر روی عملکرد صادراتی، دومین کنفرانس بین­المللی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی.
رنجبر، امید؛ ثاقب، حسن و ضیائی بیگدلی، صادق. (1398)، تحلیل پویای صادرات غیرنفتی ایران: نتایج جدید با کمک نظریه پیچیدگی اقتصادی، تحقیقات اقتصادی، 54(1)، 73 -47.
فاریابی، محمد؛ رحیمی اقدم، صمد؛ کوششی، محمدرضا و پورآقا­بالایی، علیرضا. (1398)، تأثیر بازارگرایی و تجربه بین المللی بر عملکرد صادرات با نقش میانجی استراتژی بازاریابی بین المللی، مدیریت کسب و کارهای بین المللی، 2(1)، 44-23.
فهیمی­ثابت، امیر و شاه­محمدی، مهشید. (1396)، اثر هوش بازار بر فاصله روانی، رفتارهای استراتژیک و عملکرد صادرات در صنعت مواد غذایی، سومین همایش ملی و بین­المللی مدیریت و حسابداری ایران.
قدوسی، محمد؛ محتشمی، تکتم؛ متولی حبیبی، مهناز و شدتی، شکیبا. (1394)، شناسایی و اولویت بندی عناصر آمیخته بازاریابی موثر در صادرات زعفران از دیدگاه کارشناسان، فصلنامه زراعت و فناوری زعفران، 3(4)، 285-296.
محترم قلادتی، رحیم و موثق، مهرداد. (1397)، بررسی تأثیر بازارگرایی صادرات و انطباق آمیخته بازاریابی بر عملکرد صادراتی (مورد مطالعه: شرکت های صادرکننده محصولات غیر نفتی)، مدیریت بازرگانی، 10(1)، 186-165.
مصلح، عبدالمجید؛ بحرینی زاده، منیجه وکریمی قهفرخی، سمیرا. (1395)، تأثیر ابعاد جهت گیری استراتژیک بر عملکرد صادراتی شرکت های صادراتی استان بوشهر، تحقیقات بازاریابی نوین، 6(4)، 140-125.
نوروزی، حسین؛ عبدالله پور، سجاد؛  گنجعلی­وند، سمیه و معصومی، غزل. (1397)، تأثیر بازارگرایی صادرات بر افزایش صادرات با نقش میانجی اثربخشی بازاریابی: مطالعه موردی شرکت­های صادراتی خشکبار، مدیریت کسب­ و­ کارهای بین­المللی، 1(3)، 123-103.
 
Alam, S. (2018). The trade integration and Pakistan’s export performance: Evidence from exporter dynamic database. International Journal of Development Issues, 17(3), 326-345.
Brache, J., & Felzensztein, C. (2019). Exporting firms’ engagement with trade associations: Insights from Chile. International Business Review, 28: 25-35.
Cadogan, J. W., & Cui, C. C. (2004). Chinese export agent’s adoption of export market-orientated behaviours: Measurement and Performance Relationship. Journal of Asia Pacific Marketing, 3(2), 21-37.
Erdil, T. S, Ozdemir, O. (2016). The determinants of Relationship between Marketing Mix Strategy and Drivers of Export Performance in Foreign Markets: An Application on Turkish Clothing Industry, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 235, 546-556.
Filatotchev, I., Liu, X., Buck, T., & Wright, M. (2009). The Export Orientation and Export Performance of High Technology SMEs in Emerging Markets: The Effects of Knowledge Transfer by Returnee Entrepreneurs. Journal of International Business Studies, 40(4), 1005-1021.
Francis, J., & Collins-Dodd, C. (2000). The Impact of Firms Expert Orientation on the Export Performance of High-Tech Small and Medium-sized Enterprise. Journal of International Marketing, 8(3), 84-103.
Lages, L. F. & Jap, S. D. (2002). A contingency approach to marketing mix adaptation and performance in international marketing relationships. Working paper 411. Faculdade de Economia, Universidade Nova de Lisboa, Lisboa. Available at://ssrn.com/abstract=881841.
Lages, L. F. & Montgomery, D. B. (2004). Export performance as an antecedent of export commitment and marketing strategy adaptation. Evidence from small and medium-sized exporters. European Journal of Marketing, 38(9/10), 1186-1214.
Lundberg, H. (2019). Bank relationships’ contributions to SME export performance. International Journal of Bank Marketing. 37(5), 1143-1164.
Malhotra, S., Sivakumar, K. & Zhu, P. (2009). Distance factors and target market selection: the moderating effect of market potential. International Marketing Review, 26(6), 651-673.
Monteiro, A., P. Soures, A. M, & Rua, O.L. (2019). Linking intangible resources and entrepreneurial orientation to export performance: The mediating effect of dynamic capabilities. Journal of Innovation & Knowledge. 4(3), 179-187.
Morgan, N. A., Kaleka, A. & Katsikeas, C. S. (2004). Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment. Journal of Marketing, 68(1), 90-108.
Morgan, N. A., Vorhies, D. W. & Schlegel milch, B. (2006). Resource performance relationships in industrial export ventures. The role of resource inimitability and substitutability. Industrial Marketing Management, 35(5), 621-633.                                                                                         
Navarro, A., Acedo, F. J., Lasada, F., & Ruzo, E. (2011). Integrated model of export activity: analysis of heterogeneity in managers’ orientations and perceptions on strategic marketing management in foreign markets. Journal of Marketing Theory and Practice, 19(2), 187-204.
Navarro, A., Acedo, F. J., Losada, F., & Ruzo, E. (2012). Effects of export proactivity and market orientation on foreign trade operations. Revista Espanola de Investigacion de marketing ESIC, 16(1), 113-133.
Navarro, A., Acedo, F. J., Robson, M. J., Ruzo, E., & Losada, F. (2010). Antecedents and consequences of firms export commitment: An empirical study. Journal of International Marketing, 18(3), 41-61.     
Navarro-Garcia, A., Arenas-Gitan, J., & Rondon-Cataluna, F. J. (2014). External environment and the moderating role of export market orientation. Journal of Business Research, 67(5), 740-745.
Navarro-Garcia, A., Barrera-Barrera, R., villarejo-Ramos, A. F. (2013a). The importance of market intelligence in Spanish firms exporting activity. Esic Market Economics and Business Journal, 44(3), 9-31.
Navarro-Garcia, A., Rondan-Cataluna, F. J., & Acedo-Gonzale, F. J. (2013b). The importance of an export-oriented culture for export performance. European Journal of International Management, 7(3), 254-277.
Navarro-Garcia, A., Peris-Oritz, M., & Barrera-Barrera, R. (2016). Market intelligence effect on perceived psychic distance, strategic behaviors and export performance in industrial SMEs. Journal of Business & Industrial Marketing, 31(3), 365-380.            
Sousa, C. M. P., & Bradley, F. (2005). Global markets: does psychic distance matter? Journal of Strategic Marketing, 13(1), 43-59.
Sousa, C. M. P., & Lengler, J. (2009). Psycgic distance, marketing strategy and performance in export ventures of Brazilian firms. Journal of Marketing Management, 25(5-6), 591-610.
Sousa, C. M. P., Lengler, J. F. B., Martinez-Lopez, F. J., & Martinez-Lopez, F. J. (2014). Testing for linear and quadratic effects between Price Adaptation and Export Performance: the impact of values and perceptions. Journal of small Business Management, 52(3), 501-520.
Tantong, P., Karande, K., Nair, A., & Singhapakadi, A. (2010). The Effect of Product Adaptation and Market Orientation on Export Performance: A survey of Thai managers. The Journal of Marketing Theory and Practice, 18, 155-170.
 Theodosiou, M., & Leonidou, L. C. (2003). Standardization versus adaptation of international marketing strategy: an integrative assessment of the empirical research. International Business Review, 12(2), 141-171.
Zou, S., & Cavusgil, S. T. (2002). The GMS: A Broad Conceptualization of Global Marketing Strategy and Its Effect on Firm Performance. Journal of Marketing, 66(4), 40-56.