اثر نوآوری در محصول و بازاریابی بر بین‌المللی شدن محصول در استارت‌آپ‌ها شرکت‌های نوپا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

2 استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام‌نور

چکیده

امروزه نقش مهم نوآوری در رشد شرکت‌ها، بخش‌ها و کشورها موجب ایجاد علاقۀ گسترده به تحقیقات در این زمینه شده است. در این پژوهش به بررسی اثر بررسی تأثیر نوآوری در محصول و بازاریابی، بر بین‌المللی شدن محصول به‌واسطه عملکرد نوآورانه، عملکرد بازار و تولید و صادرات محصول در استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های نوپا پرداخته ‌شده است. پژوهش حاضر به لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش تحقیق در زمره‌ی تحقیقات توصیفی پیمایشی قرار می‌گیرد. جامعه آماری پژوهش، مدیران شرکت‌های نوپا شهر اصفهان است. روش نمونه‌گیری این پژوهش در دسترس می‌باشد. در تعیین تعداد نمونه پژوهش از جدول مورگان استفاده گردید و نمونه آماری این پژوهش 155 نفر تعیین شد. تحلیل‌های آماری نیز با استفاده از نرم‌افزار SPSS و Amos انجام و در آزمون تحلیل مسیر فرضیه‌ها نیز از روش رگرسیونی استفاده ‌شده است. یافته‌های پژوهش نشان داد، نوآوری در محصول بر نوآوری در بازاریابی و عملکرد نوآورانه اثر مثبت و معناداری دارد، همچنین نوآوری در بازاریابی بر عملکرد نوآورانه تأثیر مثبت و معناداری دارد و عملکرد تولید بر عملکرد بازار اثرگذار است و صادرات محصول بر بین‌المللی شدن محصول اثرگذار می‌باشد؛ بنابراین قابلیت نوآوری یکی از عوامل مورد نیاز برای مدیران جهت تقویت شرکت است تا محصولات برتر، خدمات و مدل کسب‌وکار را هدایت کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Impact of Product Innovation and Marketing on Product Internationalization in Start-ups

نویسندگان [English]

  • Yazdan Shirmohammadi 1
  • Shamseddine Nikmanesh 2
  • Faezeh Hasannejad 3
1 Assistant Professor, Department of business administration, Payame Noor University,Tehran Iran
2 Assistant Professor, Department of Public administration, Payame Noor University,Tehran Iran
3 Master of Business Administration, Payame Noor University
چکیده [English]

Today, the important role of innovation in the growth of companies, sectors, and countries has given rise to widespread interest in research in this field. In this study, we investigated the impact of product innovation and marketing on product internationalization through innovative performance, market performance, and product export in startups. The present study is an applied descriptive survey in terms of purpose and method of research. The statistical population of the study was managers of startups in Isfahan. The sampling method of this study was convenience. Morgan table was used to determine the number of samples and 155 persons were selected. Statistical analysis was performed using SPSS and Amos software, and regression analysis was used for path analysis of hypotheses. Research findings showed that product innovation has a positive and significant effect on innovation in marketing and innovative performance. Also, marketing innovation has a positive and significant impact on innovative performance, production performance affects market performance, and product exports affects product internationalization. Therefore, innovation capability is one of the factors needed for managers to empower the company to drive superior products, services and business models.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Product Innovation
  • Marketing Innovation
  • Innovative Performance
  • Production Performance
  • Market Performance
اژدری، گلناز.، لگزیان، محمد و شیرازی، علی و فیاضی، مرجان (1397). نوآوری و خلاقیت در اجرای اقدامات مدیریت منابع انسانی در شرکت‌های دانش‌بنیان. فصلنامۀ علمی و پژوهشی ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 4(1)، ص 1-32.
برقی اســگویی، محمدمهدی.، ولی­زاده، ســمیه (1396). تأثیر بهبود فضــای کســب­وکار بر تجارت خارجی: مطالعه موردی شرکای عمده تجاری ایران. فصلنامۀ مدیریت کسب­وکار بین­المللی، 1(2)، ص 44-25.
حسینی، صمد و نیکخواه تکمه­داش.، یونس و کرمی، اژدر (1398). تأثیر مدیریت منابع انسانی دانش محور بر عملکرد نوآوری در شرکت‌های کوچک و متوسط صادرکننده ایرانی. فصلنامۀ مطالعات مدیریت ایران، 12(1)، ص 21-1.
رحیم­نیا، فریبرز.، خوراکیان، علی­رضا.، قادری، فرشاد (1397). بررسی تأثیر استراتژی­های نوآوری بر عملکرد کسب­وکارهای صادراتی. فصلنامۀ مدیریت کسب‌وکارهای بین­المللی. 3(4)، ص 22-1.
رضازاده، بهرام.،آسیابان، مینا (1397). بررسی تأثیر جهت‌گیری استراتژیک بر توسعه محصولات صادراتی. فصلنامۀ مدیریت کسب‌وکارهای بین­المللی. 2(2)، ص 113-95.
رمضانی، محمد و رجب‌زاده قطری، علی و آذر، عادل و خدیور، آمنه (1398). بین­المللی شدن صنایع کوچک و متوسط: ابعاد و استراتژی­های جامع. فصلنامۀ مدیریت کسب‌وکارهای بین­المللی. 2(1)، ص 197-177.
صنوبر، ناصر . سروری، رحیم و جبارزاده، یونس (1397). بین­المللی شدن شرکت‌های دانش­بنیان: نقش دانش بازار خارجی و تشخصی فرصت کارآفرینانه بین­المللی. فصلنامۀ توسعه کارآفرینی. 11(3)، ص 461-479.
صنوبر، ناصر و رحمان­سرشت، حسین (1382). بررسی رابطه راهبردهای بازار محصول و عملکرد صادرکنندگان ایرانی. فصلنامۀ مطالعات مدیریت. 10(4)، ص 98-69.
طاهری­عطار، غزاله و رستم­لو، رضا (1397). بررسی تأثیر کارکردهای مدیریت منابع انسانی بر خلاقیت و نوآوری در محصول و فرآیند، مورد مطالعه: شرکت‌های دانش­بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران. فصلنامۀ مدیریت نوآوری. 7(2)، ص 68-47.
فضل­زاده، علیرضا.، عبدی، سهراب (1397). رقابت در بازار محصول، دقت سود پیش­بینی شده توسط مدیریت، نوع مالکیت: شواهدی از شرکت­های بین­المللی. فصلنامۀ مدیریت کسب‌وکارهای بین­المللی. 1(1)، ص 65-47.
مؤمنی، منصور.، فعال قیومی، علی. (1389). تحلیل داده­های آماری با استفاده از SPSS. چاپ سوم، تهران: انتشارات کتاب نو.
ندافی، راضیه.، احمدوند، مصطفی (1396). شناسایی و اولویت­بندی پیشران­های توسعه کسب­وکارهای نوپا (استارت­آپ­ها). فصلنامۀ توسعه کارآفرینی. 10(4)، ص 534-517.
همدست، ملیحه.، ایمان­خان، نیلوفر (1398). توسعه عملکرد صادراتی محصولات فرهنگی، نمونه پژوهشی: شرکت‌های صادرکننده نرم­افزار فرهنگی. فصلنامۀ مدیریت کسب‌وکارهای بین­المللی. 3(3). ص 44-25.  
 
Abdolmaleki, K & Ahmadian, S. (2016). The Relationship between product Characteristics, Customer and Supplier Involvement and New product Development,Procedia Economics and Finance 36(1): 147-156.
Adams, p & Fontana, r. (2019). Strategic orientation, innovation performance and the moderating influence of marketing management. Journal of Business Research,97(3): 129-140
Armanios, D.E., Eesley, C.E., Li, J & Eisenhardt, K.M. (2017). How entrepreneurs leverage institutional intermediaries in emerging economies to acquire public resources. Strategyic Management. 8(3): 1373–1390.
Arundel, a., Bloch, c. & Ferguso, b. (2019). Advancing innovation in the public sector: Aligning innovation measurement with policy goals. 48(4): 789-798.
Carboni, O. A. & Russu, P. (2018). Complementarity in product, process, and organizational innovation decisions: evidence from European firms. R&D Management, 48(2): 210-222.
Cepeda-Carrion, G. Cegarra-Navarro, J.G. & Jimenez-Jimenez, D. (2012). The effect of absorptive capacity on innovativeness: Context and information systems capability as catalysts, British Journal of Management, 23(1): 120-129.
Cerrato, D., Crosato, L. & Depperu, D. (2016). Archetypes of SME’s Internationalization: A configurationally Approach. Journal ofInternational Business Review, 25(2): 286-295.
Chetty, S. & Stangl, L. (2010). Internationalization and innovation in a network relationship Context: European Journal of Marketing, 44(11/12): 1725–1743.
Damanpour, F. Szabat, K. & Evan, W. (2009). The relationship types of innovation and organizational performance: Journal of Management Studies, 26(6): 587–602.
Dominguez, N. & Mayrhofer, U.L. (2017).Internationalization of Traditional
SME’s. Journal of International Business Review, 26(1): 1051-1063.
Durand, R. Grant, R.M. Madsen, T.L. (2017). The expanding domain of strategic management research and the quest for integration. Strategic Manage. J. 38(3) 4–16.
Geldes, C. & Felzensztein, C. (2013). Marketing innovation in the agribusiness sector: Academia Revista Latinoamericana de Administración, 26(1): 108–138.
Gunday, G. Ulusoy, G. Kilic, K. & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on the firm Performance: Journal of Production Economics, 133(2): 662–676.
Hagen, B. Zuchelia, A. & Larimo, J. (2017).A Taxonomy of Strategic Postures of International SME’s. European Management Review, 29(4):  101-118.
Hogan, S.J. & Coote, L.V. (2014). Organizational culture innovation and performance: A test of Schein’s model: Journal of Business Research, 67(8): 1609–1621.
Hoseini, s. Nikkhah Tekmedash. Y. Jabarzadeh. Y. (2019). The Impact of Knowledge Management Strategy on Service Innovation Performance in Private and Public Hospitals. Iranian Journal of Management Studies (IJMS).12(4): 1-24.
Hughes, D.J., Lee,A, Tian,A, Newman,A &  Legood,A. (2018). Leadership, creativity, and innovation: A critical review and practical recommendations, The Leadership Quarterly, 29(5): 549-569.
Kayabaş, A. & Mtetwa T. (2016). Impact of marketing effectiveness and capabilities, and export market orientation on export performance: evidence from Turkey.European Business Review, 28 (5): 1-30.
Kianto, A. Saenz, J. & Aramburu, N. (2017). Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation. Journal of Business Research, 81(4): 11-20.
Haluk köksal, M. H. Kettaneh, T. (2011). Export problems experienced by high‐ and low‐performing manufacturing companies: A comparative study. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 23(1): 108-126.
Koo, K.R. Kim, S.J. and Kim, K.H. (2016). The effects of internal marketing capability on export marketing strategy, B2B marketing mix and export performance, Journal of Global Scholars of Marketing Science, 26(1): 51-65.
Krammer, Sorin M.S. Strange,R. & Lashitew, A.(2017). The export performance of emerging economy firms: The influence of firm capabilities and institutional environments. International Business Review, 27 (1): 1- 13.
Mahdi, O. R. Nassar, I. A. & Almsafir, M. K. (2018). Knowledge management processes and sustainable competitive advantage: An empirical examination in private universities. Journal of Business,3(1): 8-40.
McDowell, W. C. Peake, W. O. Coder, L. & Harris, M. L. (2018). Building small firm performance through intellectual capital development: Exploring innovation as the “black box”. Journal ofBusiness, 142(2): 325-343.
Mejía Trejo, J. Sánchez Gutiérrez, J. & Maldonado Guzman, G. (2016). The customer knowledge management and innovation. Contaduría y Administración, 61(3): 456–477.
O'Cass, A. & Ngo, L. V. (2011). Winning through innovation and marketing Lessons from Australia and Vietnam. Industrialmarketing management, 40(8): 1319-1329.
Partanen, J. Chetty, S. & Arto, R. (2011). Innovation types and network relationships. Entrepreneurship: Theory and Practice, 38(5): 1027–1055.
Pino, C. Felzensztein, C. Zwerg-Villegas, A. M. Arias-Bolzmann, L. (2016). Non-technological innovations: Market performance of exporting firms in South America. Journal of Business Research,69(10): 4385–4393.
Rajapathirana, j. & Hui, y. (2018). Relationship between innovation capability, innovation type, and firm performance: Journal of Innovation& Knowledge. 3(1): 44-55.
Shan, P. Song, M. Ju, X. (2016). Entrepreneurial orientation and performance: Is innovation speed a missing link? Journal of Business Research, 69 (2): 683-690.
Sok, P. O’Cass, A. & Sok, K. M. (2013). Achieving superior SME performance: Overarching role of marketing, innovation, and learning capabilities. AustralasianMarketing Journal (AMJ), 21(3): 161-167.
Suh, Y. & Kim, M.S. (2014).Internationally Leading SME’s VS. Internationalized SME’s: Evidence of success factors from South Korea. Journal of International Business Review, 23(4): 115-129.
Tsai, K. H. & Yang, S. L. (2013). Firm innovativeness and business performance: The Joint moderating effects of market turbulence and competition. Industrial Marketing Management, 42(8): 1279–1294.
Walker, R. Damanpour, F. & Devece, C. (2011). Management innovation and organizational performance: The mediating effect of performance management. Journal of Public Administration Research and Theory, 21(2): 367–386.
Wanda, P. & Stian, S. (2015). The Secret of my Success: An exploratory study of BusinessIntelligence management in the Norwegian Industry, Procedia Computer Science, 64(3): 240-247.
Wang, C.L. Senaratne, C. & Rafiq, M. (2015). Success traps, dynamic capabilities and firm performance, British Journal of Management, 26 (1): 26-44.
Yavarzadeh, M. R., Salamzadeh, Y., & Dashtbozorg, M. (2015). Measurement of organizational maturity in knowledge management implementation: Internationaljournal of Economic, commerce and management,12(4): 318-344.
Yeşil, S., & Dereli, S. F. (2013). An empirical investigation of the organisational justice, knowledge sharing and innovation capability: Procedia-Social and Behavioral Sciences, 75:199-208.