نقش تعدیلگر کووید 19 بر رابطه بین موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی در شرکتهای کوچک و متوسط دارویی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران

چکیده

همه گیری کووید19، همانطور که زندگی و جامعه را تحت تأثیر قرار داده است، به روشهای مختلف بر رشته بازاریابی تأثیرخواهد گذاشت. هدف از انجام این تحقیق بررسی نقش تعدیلگری کووید 19 بر رابطه بین موفقیت کسب و کارهای کوچک و متوسط و عملکرد بازاریابی شرکتهای دارویی می باشد. برای انتخاب جامعه آماری با استفاده از محدودیت تعداد محصولات تولیدی در شرکتهای دارویی غیر بورسی، تعداد 660 شرکت انتخاب و از بین آنها به صورت تصادفی 242 شرکت بعنوان نمونه انتخاب شده است. داده های تحقیق توسط پرسشنامه موفقیت کسب و کار با ابعاد مشخصه های شرکت، مدیریت و دانش، محصولات و خدمات، مشتری و بازار، نحوه انجام کار و همکاری، منابع و امور مالی، استراتژی و محیط خارجی و پرسشنامه عملکرد بازاریابی با ابعاد نتایج ذهنی مصرف کننده، نتایج رفتار مصرف کننده، نتایج بازار و نتایج مالی و سوالات مربوط به وضعیت کووید 19 در کشور، جمع آوری شده است. پرسشنامه ها بین مدیران در نمونه آماری توزیع شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج بدست آمده نشان می دهد که رابطه دو متغیر عوامل موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی در هر دو گروه (شرایط بحرانی و غیر بحرانی کووید 19)، با استفاده از روش پارامتریک، معنادار بوده است. زمانی که شرایط بحرانی نباشد، رابطه بین عوامل موفقیت کسب و کار با عملکرد بازاریابی قوی تر از زمانی است که شرایط بحرانی باشد. همچنین کووید 19 رابطه استراتژی با عملکرد بازاریابی را تعدیل می‌کند

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The role of the Covid-19 modulator on the relationship between business success and marketing performance in SME pharmaceutical companies

نویسنده [English]

  • farzaneh beikzadeh
Business Management, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University Kerman Branch, Kerman,Iran
چکیده [English]

The Covid-19 epidemic will affect marketing in many ways, as it has greatly affected our lives. The aim of this study is to investigate the role of Covid-19 modulator on the relationship between SME business success and marketing performance of pharmaceutical companies. Selecting 660 companies as statistical population due to the limited number of products that produced in non-stock pharmaceutical companies, between them 242 companies were selected as samples. Research data were collected by a questionnaire that examines the business success with dimensions of company characteristics, management and knowledge, products and services, customer and market, the way of doing business and cooperation, resources and finance, strategy and external environment and also examines the marketing performance with dimensions of mental results consumer, consumer behavior results, market results and financial results as well as some questions related to the status of Covid-19 and Its current conditions in the country. The questionnaires were distributed among managers in the statistical sample and 306 questionnaires were returned. The results show that the relationship between the two variables of business success factors and marketing performance in both groups (critical and non-critical conditions of Covid-19) has been confirmed at 99% confidence level, and the critical conditions of Covid-19 have not had a moderating role. However, from the parametric method of testing, the difference between the two path coefficients was significant. When there are no critical conditions, the relationship between business success factors and marketing performance is stronger than when the conditions of Covid-19 disease are critical.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Covid-19
  • Business Success
  • Marketing Performance
  • SME
سالارزهی، حبیب‌الله. شهبازی منشادی، مهرداد (1395). شناسایی و اولویت‌بندی عوامل راهبردی مؤثر بر کسب و کارهای کوچک و متوسط با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی. توسعه کارآفرینی. (1)، 137-119
مقسم، یاسر. سعیدی، پرویز. دیده خانی، حسین. مهرابیان، احمد (1398). توسعه کسب‌وکارهای تولیدی کوچک بر پایه تأثیرپذیری از عملکرد و نوآوری در فناوری. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری. (1).
نیکخواه تکمه‌داش، یونس. حسینی، سیدصمد. کرمی، اژدر (1398). تأثیر مدیریت منابع انسانی دانش‌محور بر عملکرد نوآوری در شرکت‌های کوچک و متوسط صادرکننده ایرانی. فصلنامه مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی. دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز. (1). 21-1
یدالهی، جهانگیری. آقاجانی، حسنعلی. آقای جانی، علی‌اکبر (1388). شناسایی عوامل داخلی مؤثر بر عملکرد شرکت‌های کوچک و متوسط و ارائه مدلی اثربخش. (پژوهشگر) فصلنامه مدیریت. (14) 
 
Anwar Y. and El-Bassiouny N. (2020) Marketing and the Sustainable Development Goals (SDGs): A Review and Research Agenda. In: Idowu S., Schmidpeter R., Zu L. (eds) The Future of the UN Sustainable Development Goals. CSR, Sustainability, Ethics & Governance. Springer, Cham.
Chittithaworn, C., Islam, M. A., Keawchana, T., & Muhd Yusuf, D. H. (2011). Factors Affecting Business Success of Small & Medium Enterprises (SMEs) in Thailand. Asian Social Science, 7(5). doi:10.5539/ass.v7n5p180
Farhoudian, A., Baldacchino, A., Clark, N., Gerra, G., Ekhtiari, H., Dom, G., Mohammad Razaghi, E. (2020). COVID-19 and Substance Use Disorders as Brain Diseases: Recommendations to a Comprehensive Healthcare Response. An International Society of Addiction Medicine (ISAM) Practice and Policy Interest Group.
Grønholdt, L., & Martensen, A. (2006). Key Marketing Performance Measures. The Marketing Review, 6(3), 243–252. doi:10.1362/146934706778605287
He, H., & Harris, L. (2020). The impact of Covid-19 pandemic on corporate social responsibility and marketing philosophy. Journal of Business Research, 116, 176–182. doi:10.1016/j.jbusres.2020.05.030
Jribi, S., Ben Ismail, H., Doggui, D., & Debbabi, H. (2020). COVID-19 virus outbreak lockdown: What impacts on household food wastage? Environment, Development and Sustainability, 22(5), 3939–3955. Doi: 10.1007/s10668-020-00740-y
Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L. C., & He, H. (2019). Principles of Marketing (European Edition). London: Prentice Hall.
Lai, C. C., Shih, T. P., Ko, W. C., Tang, H. J., & Hsueh, P. R. (2020). Severe Acute Respiratory Syndrome Coronavirus 2 (SARS CoV-2) and corona virus disease-2019 (COVID-19): The epidemic and the challenges. International Journal of Antimicrobial Agents, 55(3), 105924.
Md. Aminul Islam, Ejaz Mian, and Muhammad Hasmat Ali. (2008). Determinants of Business Success of Small and Medium Enterprises (SMEs) in Bangladesh. Business Review, Vol. 4, No. 2, p.45-57.
Nurul Indarti & Marja Langenberg. (2005). A Study of Factors Affecting Business Success among SMEs:
Empirical Evidences from Indonesia.
Potts, John (2018). Futurism, Futurology, Future Shock, Climate Change: Visions of the Future from 1909 to the Present. PORTAL Journal of Multidisciplinary International Studies. 15. https://doi.org/10.5130/portal.v15i1-2.5810.
UN.ORG (2020), ‘UN launches COVID-19 plan that could ‘defeat the virus and build a better world’, available at: https://news.un.org/en/story/2020/03/1060702, accessed 18 April, 2020