طراحی الگوی پویای بین المللی شدن شرکت های دانش بنیان کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنعت داروهای گیاهی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

2 دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

3 مدیر گروه کسب و کار ْ دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر بین المللی شدن شرکتهای دانش بنیان در دو مسیر سنتی و زودهنگام جهت ارائه الگویی پویاست که پویایی خود را هم از دریافت بازخورد عوامل بر هم و هم از تنوع شرایط حاکم بر فضای کسب و کار بین المللی کسب می کند. در این راستا، بنگاه های دانش بنیان تولیدی فعال در صنعت داروهای گیاهی ایران که عمدتا در تراز کوچک و متوسط طبقه بندی می شوند مد نظر و مورد بررسی قرار می گیرند. در ابتدا چهارده عامل اصلی موثر در بین المللی شدن شرکتها از طریق مصاحبه تعیین شده است. سپس با استفاده از تکنیک نقشه شناختی فازی روابط و مفاهیم عصبی حاکم بر عوامل موثر بر بین المللی شدن شرکتهای مورد مطالعه برای دو وضعیت متفاوت قبل و بعد از تحریمهای بین المللی مورد بررسی قرار می گیرد و در نهایت، الگوی پویای بین المللی شدن شرکتهای دانش بنیان با استفاده از تعریف بین المللی شدن بر پایه سه بعد زمان، محدوده و مقیاس و میزان اهمیت و تغییرات عوامل بین المللی شدن برای دو حالت بیان شده پیشنهاد می گردد. تحلیل داده ها نشان می دهد که کاربست رویکردهای موجود در ادبیات بین المللی شدن شرکتها که غالبا به شکلی غیر پویا ارائه شده اند به تنهایی در خصوص شرکتهای دانش بنیان کارساز نبوده و نیازمند رویکردی تلفیقی با در نظر گرفتن بازخورد مفاهیم بر هم است که با شرایط کسب و کار فعلی تطابق داشته باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a Dynamic Model for Internationalization of Small & Medium-Sized Knowledge-Based Enterprises (Case Study: Herbal Medicine Industry)

نویسندگان [English]

  • Alireza Magholi Hasanjani 1
  • Ahmad Makui 2
  • Ali Bonyadi Naeini 3
1 School of Management, Economics and Progress Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
2 School of Industrial Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
3 Head of Business Management and Engineering Group, School of Management, Economics and Progress Engineering, Iran University of Science and Technology, Tehran, Iran
چکیده [English]

In this research, the factors affecting the internationalization of knowledge-based enterprises in traditional as well as early pathways have been studied to present a model that gains its dynamics both from receiving feedback on factors and from the diversity of the conditions governing the international business environment. In this regard, we considered the knowledge-based enterprises active in Iran's herbal medicine industry that are classified as small and medium enterprises. In the beginning, 14 main factors affecting the internationalization of companies are determined. Then, using the fuzzy cognitive map technique, the relations and neural concepts governing the factors affecting the internationalization of the studied companies are evaluated for two different situations related to before and after the international sanctions in Iran, and finally, the dynamic model of internationalization for knowledge-based enterprises is proposed using the definition of internationalization including the three dimensions of time, scope and scale, also the value of importance and variation of internationalization factors in two aforesaid situations. The data analysis shows that the application of the existing approaches in the internationalization literature of companies, which are often presented in a non-dynamic way, is not effective for knowledge-based companies alone, and requires an integrated approach, taking into account the feedback of the concepts that are compatible with the current conditions of business.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Internationalization
  • knowledge base
  • herbal medicines
  • grounded theory
  • fuzzy cognitive map
اسکینی، ربیعا و باقرآبادی، فرامرز. (1390). تعهدات اساسی فرانچایز گیرنده در قراردادهای بین‌المللی فرانچایز. مطالعات حقوق خصوصی (حقوق)، 41(3)، 1-20. 
اصغریان، احسان و حسینی، مجتبی. (1395). تأثیر توانمندی جذب، سرمایة اجتماعی و توانمندی مدیریتی بر عملکرد کسب وکارهای فرانچایزی (مطالعة واحدهای فرانچایزی حوزة فست فود در ایران)، توسعه کارآفرینی، 9(4)، 613-632. 
السان، مصطفی؛ ادریس، خلود و فتح، محمدرضا. (1401). مفهوم و پیشنیه قرارداد فرانچایز و مقایسه آن با نمایندگی تجاری. حقوق تطبیقی
خانلری، امیر؛ معصومی خلجی، حمیدرضا و بخشی خانشیر، مهدی. (1397). بررسی تاثیر شایستگی درک شده‌ی فرانچایز و به اشتراک‌گذاری اطلاعات مربوط به برند بر وفاداری مشتری با نقش میانجی وابستگی عاطفی به برند و ارزش برند در شرکت فرش پارس، چهارمین همایش بین‌المللی افق‌های نوین در علوم انسانی و مدیریت، تهران.
صنوبر، ناصر؛ حسینی، سیدصمد و محمدزاده، علی. (1397). تاثیر کیفیت روابط بر ارزش ویژه برند در همکاری‌های مبتنی بر فرانچایز. مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، 1(3)، 79-101.
محمد زاده، علی و صنوبر، ناصر. (1395). اهمیت و نقش فرانچایز (امتیاز) در توسعه کسب و کار، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز.
میرزایی، داوود؛ امرایی، ساسان و نظری، نبی. (1400). رابطه فرهنگ سازمانی و کارآفرینی، مطالعات فرهنگی پلیس، 8(4)13-21.
نورنژاد، زینب و مراد زاده، سما.(1400). مزایا و معایب فرانچایز در کارآفرینی، همایش رویکردهای نوین مدیریت در مطالعات میان رشته‌ای، دوره 1.
Abdul Ghani, M. F., Hizam-Hanafiah, M., Mat Isa, R., & Abd Hamid, H. (2022). A Preliminary Study: Exploring Franchising Growth Factors of Franchisor and Franchisee. Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(3), 138.
Alon, I., Apriliyanti, I. D., & Parodi, M. C. H. (2020). A systematic review of international franchising. Multinational Business Review. 
Barthélemy, J., (2011). Agency and institutional influences on franchising decisions. Journal of Business Venturing. 26 (1), 93–103.
Bradach, J.L., (1997). Using the plural form in the management of restaurant chains. Administrative Science Quarterly. 42 (2), 276–303.
Carney, M., Gedajlovic, E., (1991). Vertical integration in franchise systems: agency theory and resource explanations. Strategic Management Journal. 12 (8), 607–629.
Combs, J.G., Ketchen, D.J., Shook, C.L., Short, J.C., (2011). Antecedents and consequences of franchising: past accomplishments and future challenges. Journal of Management. 37 (1), 99–126.
Corrinne Mei Jyin Lee, Norbani Che-Ha and Sharifah Faridah Syed Alwi, Journal of Business Research, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2019.12.048.
Denton, N., Dennis, N. (2000). Airline franchising in Europe: benefits and disbenefits to airlines and consumers. Journal of Air Transport Management. Volume 6, Issue 4, Pages 179-190.
El Akremi, A., Mignonac, K., Perrigot, R., (2011). Opportunistic behaviors in franchise chains: the role of cohesion among franchisees. Strategic Management Journal. 32 (9), 930–948.
Gillis, W.E. Combsb, J.G. Yin, X. (2020). Franchise management capabilities and franchisor performance under alternative franchise ownership strategies. Journal of Business Venturing, 35, 105899.
Grewal, ManagementDhruv & Roggeveen, Anne L. (2020). Understanding Retail Experiences and Customer Journey Management. Journal of Retailing. 96 (1, 2020) 3–8. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2020.02.002 0022-4359/© 2020 Published by Elsevier Inc. on behalf of New York University.
Guerola-Navarro, V., Oltra-Badenes, R., Gil-Gomez, H., & Fernández, A. I. (2021). Customer relationship management (CRM) and Innovation: A qualitative comparative analysis (QCA) in the search for improvements on the firm performance in winery sector. Technological Forecasting and Social Change, Vol. 169, 120838. 
Hamdoun, M., Jabbour, C. J. C., & Othman, H. B. (2018). Knowledge transfer and organizational innovation: Impacts of quality and environmental management. Journal of cleaner production, 193, 759-770.
Haucap, J., Wey. C., Barmbold, J. (2014). Location costs, product quality and implicit franchise contracts. Journal of International Economics, Volume 52, Issue 1, Pages 69-87. 
Iddy, J. J., & Alon, I. (2019). Knowledge management in franchising: a research agenda. Journal of Knowledge Management
Kale, P., Dyer, J.H., Singh, H., (2002). Alliance capability, stock market response, and long-term alliance success: the role of the alliance function. Strateg. Manag. J. 23 (8), 747–767.
Kidwell, R.E., Nygaard, A., Silkoset, R., (2007). Antecedents and effects of free riding in the franchisor–franchisee relationship. J. Bus. Ventur. 22 (4), 522–544.
Kim, M. S., & Thapa, B. (2018). Relationship of ethical leadership, corporate social responsibility and organizational performance. Sustainability, 10(2), 447.
Lafontaine, F., Shaw, K.L., (2005). Targeting managerial control: evidence from franchising. RAND J. Econ. 36 (1), 131–150.
Madanoglu, M., Lee, K., Castrogiovanni, G.J., (2011). Franchising and firm financial performance among U.S. restaurants. J. Retail. 87 (3), 406–417. 
Michael, S.C., (2000). The effect of organizational form on quality: the case of franchising. J. Econ. Behav. Organ. 43 (3), 295–318.
Norton, S.W., (1988). Franchising, brand name capital, and the entrepreneurial capacity problem. Strateg. Manag. J. 9 (Special Issue), 105–114. 
Orgonáš, J. The Macro-and Microeconomic Dimensions of Franchising (Theoretical Approach).
Ritter, T., Geersbro, J., (2018). Multi Dexterity in customer relationship management: anagerial. Implications and a Research Agenda. Industrial Marketing Management, 69, 74-79.
Rosado-Serrano, A., Paul, J., & Dikova, D. (2018). International franchising: A literature review and research agenda. Journal of Business Research, 85, 238-257.
Schilke, O., Goerzen, A., (2010). Alliance management capability: an investigation of the construct and its measurement. Journal of Management. 36 (5), 1192–1219.
Schreiner, M., Kale, P., Corsten, D., (2009). What really is alliance management capability and how does it impact alliance outcomes and success? Strategic Management Journal. 30(13), 1395–1419.
Shane, S.A., (1996). Hybrid organizational arrangements and their implications for firm growth and survival: a study of new franchisors. Academic Management Journal. 39 (1), 216–234.
Sun, K-A, Lee, S. (2018). Effects of franchising on industry competition: The moderating role of the hospitality industry. International Journal of Hospitality Management. 68, 80–88.
Teegen, H. (2000). Examining strategic and economic development implications of globalising through franchising. International Business Review, Volume 9, Issue 4, Pages 497-521.
Thompson, R.S., (1994). The franchise life cycle and the Penrose effect. J. Econ. Behav. Organ. 24 (2), 207–218.
Tougher, S., Dutt, V., Pereira, S., Et al. (2018). Effect of a multifaceted social franchising model on quality and coverage of maternal, newborn, and reproductive health-care services in Uttar Pradesh, India: a quasi-experimental study. The Lancet Glob Health, 6(2), 211-221.