شناسایی و تحلیل عوامل موثر و پیامدهای نوآوری نرم در شرکت های صادراتی با روش FCM

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران

2 گروه مدیریت، دانشکده مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

10.22034/jiba.2023.59037.2141

چکیده

پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل عوامل موثر و پیامدهای نوآوری نرم در شرکت‌های صادراتی انجام پذیرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش گردآوری داده-ها از نوع اکتشافی است که دارای فلسفه پژوهشی قیاسی استقرایی می‌باشد. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و صاحب‌ نظران در حوزه مطالعه هستند که متشکل از اساتید دانشگاه دررشته بازاریابی و مدیریت به همراه مدیران تحقیق و توسعه و بازاریابی شرکت‌های صادراتی فعال در حوزه پوشاک و صنعت مد هستند که بااستفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند و براساس اصل اشباع نظری، 25 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شده است. ابزار گردآوری داده در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمی پرسشنامه است. در این پژوهش برای تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل محتوا و کدگذاری و در بخش کمی از روش نقشه شناختی فازی بهره گرفته شده است. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عوامل موثر و پیامدهای نوآوری نرم در شرکت‌های صادراتی می‌باشد. براساس یافته‌های پژوهش، از میان عوامل موثر بر ایجاد نوآوری نرم، نوآوری نمادشناسانه و سمبل شناختی به عنوان مهمترین عامل و از میان پیامدهای شناسایی شده، پدیدایی موضع رقابت‌پذیر برای بازار به عنوان مهمترین پیامد شکل‌گیری نوآوری نرم شناسایی شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying and analyzing the effective factors and consequences of soft innovation in export companies

نویسندگان [English]

  • Ali Shariat Nejad 1
  • Seyedeh Maryam Mousavi Zadeh 2
  • Rezvan Mennati 2
1 Assistant Professor, Department of Business Management, Faculty of Management & Economic, Lorestan University, Lorestan, Iran
2 Department of Management, Faculty of Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
چکیده [English]

The present research was conducted to identify and analyze the effective factors and consequences of soft innovation in knowledge-based companies. This research is exploratory in terms of practical purpose and in terms of data collection method, which follows a comparative-inductive research philosophy. The statistical population of the research is experts and professionals in the field of study, consisting of college professors in the field of marketing and management, as well as research and development (R & D) and marketing managers of export companies operating in the apparel and fashion industry. Using the purposive sampling method and based on the principle of theoretical saturation, 25 of them were selected as sample members. The instrument used for data collection is an interview in the qualitative part and a questionnaire in the quantitative part. This study used content analysis and coding method in the qualitative part and fuzzy mapping method (FCM) in the quantitative part for data analysis. The research findings include the identification of effective factors and consequences of soft innovation in export companies. Based on the research results, among the factors affecting the creation of soft innovation, symbolism, and symbolic innovation are the most important factors, and among the identified consequences, the phenomenon of competitive position for the market was identified as the most important consequence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation
  • soft innovation
  • aesthetic
  • export companies

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 11 آذر 1402
  • تاریخ دریافت: 09 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 11 آذر 1402