مدل بازاریابی دیجیتال برای توسعه بازارهای صادراتی محصولات صنعت ساختمان در کشورهای حوزه خلیج فارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت فناوری اطلاعات ،دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه بازاریابی و توسعه بازار، دانشکده مدیریت کسب وکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، جزیره کیش، ایران

چکیده

با توجه به سرعت بالای رشد و توسعه کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیاز آن‌ها به توسعه عمرانی و از آنجاییکه ایران دارای منابع و پتانسیل سرشار جهت تولید محصولات ساختمانی باکیفیت است و به دلیل همسایگی و مقرون به صرفه بودن از جهت حمل‌و‌نقل، این کشورها را به مقاصد بسیار سودآوری جهت صادرات تبدیل می‌کند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بازاریابی دیجیتال برای توسعه بازارهای صادراتی محصولات صنعت ساختمان در کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شده است. این پژوهش با بهره گرفتن از رویکرد استراوس و کوربین تئوری داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل و کدگذاری قرار گرفته است. داده‌های برگرفته از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام شده با 24 نفر از خبرگان شرکت‌های ساختمانی جزیره کیش و فعالان صادرات که از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند، تا رسیدن به اشباع نظری این فرایند ادامه داشت. براساس مدل بدست آمده از پژوهش، در بین مفاهیم استخراج شده، فشار عرضه و تقاضا از طرف کشورهای همسایه، مسائل لجستیکی به جهت موقعیت جغرافیایی، زیرساخت فناوری سازمانی از نظر استفاده از فناوری بلاکچین، تخصیص بودجه، طراحی وبسایت عرب زبان، بازاریابی محتوای متناسب با نیاز و فرهنگ کشورهای عرب‌زبان همسایه و مشاوره‌های تخصصی از جمله مؤلفه‌هایی بودند که در بخش صادرات در صنعت ساختمان اهمیت ویژه‌ای داشتند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به فعالان در صنعت ساختمان و صادرات محصولات ساختمانی کمک کند تا نسبت به پیاده‌سازی بازاریابی دیجیتال کارآمد اقدام نموده تا به مزایای عمده آن از جمله سودآوری و ارزآوری دست پیدا کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Digital marketing model for the development of export markets of construction industry products in Persian Gulf countries

نویسندگان [English]

  • Ayoub Mohammadian 1
  • Seyed Abolghasem mira 2
  • Nader Moaven 3
1 Department of Information Technology Management, ,Faculty of Technology and Industrial Management, University of Tehran
2 Department of Marketing and Market Development, Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran,
3 Department of Business Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Kish International Campus, Kish Island, Iran
چکیده [English]

Considering the high speed of growth and development of the Persian Gulf countries and their need for civil development, and since Iran has abundant resources and potential to produce high-quality construction products, and because of its neighborhood and cost-effectiveness in terms of transportation, these countries are very profitable destination for export. Therefore, the current research was conducted with the aim of providing a digital marketing model for the development of export markets for construction industry products in the Persian Gulf countries.

This research has been analyzed and coded by using the Strauss and Corbin approach of grounded theory. Data obtained from semi-structured interviews conducted with 24 experts active in construction companies of Kish Island continued until the theoretical saturation of this process was reached. Based on this model, among the extracted concepts, supply and demand pressure from neighboring countries, logistical issues due to geographical location, technological platform in terms of using block chain technology, budget allocation, Arabic language website design, content marketing according to the need and culture of the neighboring Arab-speaking countries and specialized consultations were among the components that were particularly important in the discussion of export in the construction industry. The findings of this research can help the activists in the construction industry and the export of construction products to implement efficient digital marketing in order to achieve its major benefits, including profitability and foreign exchange.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital marketing
  • Marketing
  • Construction industry
  • Export
اسدزاده، بهروز؛ جلالی، سید مهدی؛ تبریزیان، بیتا (1401). مدلی برای بازاریابی دیجیتال مبتنی بر ارزش آفرینی در صنعت بیمه ایران، مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، 10 (40)، 77-108.
امینی ولاشانی، مائده؛ محمدیان، ایوب؛ جعفری، سید محمد باقر (1401). بازاریابی داده محور در کسب‌وکارهای دیجیتال از دیدگاه قابلیت‌های پویا، نشریه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، 14 (53)ف 237-266.
جامی‌پور، مونا؛ طالاری، محمد؛ بشکار، راضیه (1400). طراحی چهارچوب پیاده‌سازی بازاریابی دیجیتال بین‌المللی (مورد مطالعه: صنعت فرش)، مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 4 (4)، 151-169.
حسین‌زاده، مصطفی؛ وهاب‌زاده منشی، شادان؛ عباسی نامی، حامد؛ مهرانی، هرمز؛ شهرآبادی، ابوالفضل (1401). ارائه چهارچوب مفهومی استفاده از بازاریابی دیجیتال در بازار سرمایه براساس تئوری‌های رفتار برنامه‌ریزی شده و پذیرش فناوری- مورد مطالعه: شرکت‌های کارگزاری بورس در تهران، فصلنامه اقتصاد مالی، 16 (4)، 129-155.
حفیظ، شهاب؛ پارسانژاد، محمدرضا (1400). بررسی میزان بکارگیری رسانه‌های اجتماعی بر عملکرد شرکت در صنعت ساختمان، رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 5 (82)، 154-165.
حقیقی، محمد؛ اسفیدانی، محمد رحیم؛ امیرشاهی، میراحمد؛ سلیم، شیرین (1397). برندسازی شرکتی با استفاده از رویکرد نظریه داده بنیاد (مورد مطالعه: شرکت‌های صنعت ساختمان)، مدیریت برند، 5 (15)، 2-52.
خسروی، زهره؛ سیاوشی، رضا؛ بصیر، لیلا (1401). بررسی تأثیر بازاریابی دیجیتال بر رفتار خرید مصرف‌کننده، تحقیقات بازاریابی نوین، 12 (2)، 21-42.
دیلمی، زینب؛ حسینی، سید یعقوب؛ احمدی، حیدر (1400). ارزیابی راهبرد بازاریابی دیجیتال شرکت‌های صادراتی مواد معدنی استان بوشهر با استفاده از مدل RACE، مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 4 (2)، 21-41.
رحمانی، نسیم؛ وهاب‌زاده منشی، شادان؛ مهرانی، هرمز (1402). طراحی مدل بومی بازاریابی دیجیتال در کسب‌وکارهای کوچک خرده فروشی آنلاین ایران، توسعه کارآفرینی، 16 (1)، 109-120.
زارعی، قاسم؛ حق‌وردی‌زاده، ابوالفضل (1401). ارائه مدل برندسازی محصولات صنعتی ایران در بازارهای بین‌المللی با رویکرد تئوری داده بنیاد، مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 5 (4)، 199-226.
محمدیان، ایوب؛ میرباقری، سیده فاطمه؛ قربانی، علیرضا (1399). اولویت‌بندی کاربردهای اینترنت اشیا برای نوآوری در آمیخته بازاریابی با توجه به عوامل فناورانه، قانونی و بازار کشور ایران، پژوهشنامه‌ی مدیریت اجرایی، 12 (23)، 125- 148.
محمدی بردی‌زاده، امین؛ اسماعیل‌پور، حسن (1396). بررسی تأثیر تجارت الکترونیک بر میزان صادرات محصولات کارخانه سیمان بهبهان، مدیریت، حسابداری و اقتصاد، 1 (2)، 89-112.
مسیبی عمیدآبادی، بنیامین؛ کریمی، اوژن؛ هاشم‌نیا، شهرام (1402). طراحی مدل بازاریابی دیجیتال در برند شرکت‌های تجاری آنلاین، مدیریت بازاریابی، 59، 129- 152.
میرباقری، فاطمه؛ محمدیان، ایوب؛ خانلری، امیر (1398). شناسایی و طبقه‌بندی کاربردهای نوآورانه اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال، مدیریت بازرگانی، 11 (4)، 719- 741.
نوروزی، حسین؛ درویش، فاطمه؛ نصری، رضا (1398). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی در حوزه صادرات و نوآوری بر ابعاد عملکرد صادرات با تعدیل‌گری رقابت ناکارآمد (مورد مطالعه: شرکت‌های صنایع دستی و هنری)، مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 2 (4)، 97-119.  
 
Afolabi, A. Ojelabi, R. and Oyeyipo, O. (2018). An analysis of social media marketing of indigenous construction firms in Nigeria: A tool for sustainable growth. International Journal of Construction Supply Chain Management,. 8 (2): 60-72.
Bianchi, C. & Mathews, S. (2016). Internet marketing and export market growth in Chile. Journal of Business Research, 69, 426-434.
Chundu, M., Chigombe, P., & Mucheri, T. (2022). Extent of Social Media Marketing Use by MSMEs in the Construction Industry in Harare. Case Study of CIFOZ and SMEA Members. American Journal of Industrial and Business Management, 12, 1185-1203.
Deryabina G. G., Trubnikova N. V. (2021). Marketing communications in construction: digital trends for Russia. Kreativnaya ekonomika. 15 (2). 625-638.
De Pelsmacker, P. Van Tilburg, S. Holthof, G. (2018). Digital marketing strategies, online reviews and hotel performance. International Journal of Hospitability Management, 72, 47-55.
Dwivedi, Ismagilova, E., Hughes, D. L., Carlson, J., Filieri, R., Jacobson & Wang, Y. (2021). Setting the future of digital and social media marketing research: Perspectives and research propositions. International Journal of Information Management, 59, 102-168.
Erdil, S. & Ozdemir, O. (2016). The Determinants of relationship between Marketing Mix Srtategy and drivers of export Performance in foreign Markets: An Application on Turkish Clothing Industry. International Strategic Management Conference, 235, 546-556.
Gurgun, A. P., Genc, M. I., koc, K., Arditi, D. (2022). Exploring the Barriers against Using Cryptocurrencies in Managing Construction Supply Chain Processes. Buildings, 12, 357.
Li, J., Greenwood, D. and Kassem, M. (2019). Block chain in the built environment and construction industry: A systematic review, conceptual models and practical use cases. Automation in Construction, 102, 288-307. 
Kannan, P. K. (2017). Digital marketing: A framework, review and research agenda. International Journal of Research in Marketing, 34 (1), 22-45. 
Kaushik, R. & Prativindhya, M. (2019). Influence of Digital Marketing on Consumer Buying Behavior for Electronic products: An Empirical Study for Indian Urban consumers. International Journal of Advanced Science and Technology, 28(16), 234-245. 
Kelly, M. (2016). Digital marketing in the Irish construction industry. Dublin Business School
Lundberg, H. (2019). Bank relationships contributions to SME export performance. International Journal of Bank Marketing, 37(3), 666-687.
Mahmud, S.H., Assan, L., Islam, R. (2018). Potentials of Internet of things (IoT) in Malaysian Construction Industry. Annals of emerging Technologies in Computing (AETiC), 2(1), 44-52. 
Malesev, S., Cherry, M. (2021). Digital and Social Media Marketing – Growing Market Share for Construction SMEs. Construction Economics and Building, 21(1), 65–82.
Mousavi, S. M. & Gayem, A. (2016). The Effect of Marketing Capabilities on Export Performance with Mediation Role of Competitive Advantage (case study: garist and trade company of Khuzestan Country). International Journal of Humanities and Cultural Studies, 2622-2634.
Ndlovu, P. & Simbanegavi, P. (2021). The use of social media platforms for business branding in the South African construction industry. Australasian Universities Building Education Association Conference, Deakin University, 28-29 October, 450-459. 
Noor, S. N., Jaafar, N. N., Ramly, M. K. (2021). The Benefits and Challenges of Social Media in Construction Industry: A Perspective from Construction Professionals. Malaysian Journal of Sustainable Environment, 8 (2), 35-53.
Ojelabi, R., Oyeyipo, O., Afolabi, A, Amusan, L. (2018). Presence of Social Client Relationship Management within the Nigerian Construction Industry. Buildings, 8 (4), 60.
Piñeiro-Otero, T. Martínez-Rolán, X. (2016). Understanding Digital Marketing—Basics and Actions, Springer 37-74.
Rivanovic, B., Zutshi, A., Grilo, A., & Nodehi, T. (2023). Linking the potentials of extended digital marketing impact and start-up growth: Developing a macro-dynamic frame work of start-up growth drivers supported by digital marketing. Technological Forecasting and Social Change, 18(6), 122-128.
San, K. M., Choy, C. F., Fung, W. P. (2019). The Potentials and impacts of Blockchain Technology in Construction Industry: A Literature Review. Conference Series: Materials Science and Engineering, 495, 012005.
Sunganya, R., Balanageshwarw Rao, CH., Monica, B. S. (2017). Customers Awareness towards Digital Marketing Techniques in Construction Industry. Indo-Iranian of Scientific Research, 1 (1), 225-232.
Tembo, C. K., Muleya, F., & Bulaya, G. K. (2022). Developing a Social Media Marketing Framework for Small-Scale Contractors in the Construction Industry. Open Journal of Business and Management, 10, 77-100.
Tien, N.H., Jose, R. J. S., Mai, N. P., Dung, H. T., Oanh, N. T. H., & Phuoc, N. H. (2020). Digital marketing strategy of GUMAC and HNOSS in Vietnam fashion market. International journal of multidisciplinary education and research, 5(4), 1-5. 
Terho, H., Mero, J., Siutla, L., & Jaakkloa, E. (2022). Digital content marketing in business markets: Activities, consequences, and contingencies along the customer journey. Industrial Marketing Management, 105, 294-310. 
Yong, S.M. (2023). 4th Industry Revolution Digital Marketing Adoption Challenges in SMEs and its Effect on Customer responsiveness. Information Management and Business review, 15(2), 152-172.
Zainal Abidin, M.Z., Hassan, F., Ramli, Z. (2020). Application of Social Media as Project Communication Tools for Construction Projects: A Snapshot Review. International Journal of Advanced Science and Technology, 29(9), 1561-1473. .