مدل بازاریابی دیجیتال برای توسعه بازارهای صادراتی محصولات صنعت ساختمان در کشورهای حوزه خلیج فارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت فناوری اطلاعات ،دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 گروه بازاریابی و توسعه بازار، دانشکده مدیریت کسب وکار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران

3 گروه مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی، پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران، جزیره کیش، ایران

10.22034/jiba.2023.59095.2142

چکیده

با توجه به سرعت بالای رشد و توسعه کشورهای حاشیه خلیج فارس و نیاز آن‌ها به توسعه عمرانی و از آنجاییکه ایران دارای منابع و پتانسیل سرشار جهت تولید محصولات ساختمانی باکیفیت است و به دلیل همسایگی و مقرون به صرفه بودن از جهت حمل‌و‌نقل، این کشورها را به مقاصد بسیار سودآوری جهت صادرات تبدیل می‌کند. از اینرو، پژوهش حاضر با هدف ارائه مدل بازاریابی دیجیتال برای توسعه بازارهای صادراتی محصولات صنعت ساختمان در کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شده است. این پژوهش با بهره گرفتن از رویکرد استراوس و کوربین تئوری داده بنیاد مورد تجزیه و تحلیل و کدگذاری قرار گرفته است. داده‌های برگرفته از مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته انجام شده با 24 نفر از خبرگان شرکت‌های ساختمانی جزیره کیش و فعالان صادرات که از بازاریابی دیجیتال استفاده می‌کنند، تا رسیدن به اشباع نظری این فرایند ادامه داشت. براساس مدل بدست آمده از پژوهش، در بین مفاهیم استخراج شده، فشار عرضه و تقاضا از طرف کشورهای همسایه، مسائل لجستیکی به جهت موقعیت جغرافیایی، زیرساخت فناوری سازمانی از نظر استفاده از فناوری بلاکچین، تخصیص بودجه، طراحی وبسایت عرب زبان، بازاریابی محتوای متناسب با نیاز و فرهنگ کشورهای عرب‌زبان همسایه و مشاوره‌های تخصصی از جمله مؤلفه‌هایی بودند که در بخش صادرات در صنعت ساختمان اهمیت ویژه‌ای داشتند. یافته‌های این پژوهش می‌تواند به فعالان در صنعت ساختمان و صادرات محصولات ساختمانی کمک کند تا نسبت به پیاده‌سازی بازاریابی دیجیتال کارآمد اقدام نموده تا به مزایای عمده آن از جمله سودآوری و ارزآوری دست پیدا کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Digital marketing model for the development of export markets of construction industry products in Persian Gulf countries

نویسندگان [English]

  • Ayoub Mohammadian 1
  • Seyed Abolghasem mira 2
  • Nader Moaven 3
1 Department of Information Technology Management, ,Faculty of Technology and Industrial Management, University of Tehran
2 Department of Marketing and Market Development, Faculty of Business Management, College of Management, University of Tehran, Tehran, Iran,
3 Department of Business Administration, Faculty of Management, University of Tehran, Kish International Campus, Kish Island, Iran
چکیده [English]

Considering the high speed of growth and development of the Persian Gulf countries and their need for civil development, and since Iran has abundant resources and potential to produce high-quality construction products, and because of its neighborhood and cost-effectiveness in terms of transportation, these countries are very profitable destination for export. Therefore, the current research was conducted with the aim of providing a digital marketing model for the development of export markets for construction industry products in the Persian Gulf countries.

This research has been analyzed and coded by using the Strauss and Corbin approach of grounded theory. Data obtained from semi-structured interviews conducted with 24 experts active in construction companies of Kish Island continued until the theoretical saturation of this process was reached. Based on this model, among the extracted concepts, supply and demand pressure from neighboring countries, logistical issues due to geographical location, technological platform in terms of using block chain technology, budget allocation, Arabic language website design, content marketing according to the need and culture of the neighboring Arab-speaking countries and specialized consultations were among the components that were particularly important in the discussion of export in the construction industry. The findings of this research can help the activists in the construction industry and the export of construction products to implement efficient digital marketing in order to achieve its major benefits, including profitability and foreign exchange.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Digital marketing
  • Marketing
  • Construction industry
  • Export

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1402
  • تاریخ دریافت: 13 آبان 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 آذر 1402
  • تاریخ پذیرش: 04 دی 1402