طراحی الگوی قابلیت های بازاریابی فراگیر صادراتی در صنعت سیمان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول ، دانشگاه آزاد اسلامی ، علی آباد،ایران

2 گروه مدیریت، واحد بجنورد ، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران(نویسنده مسئول)

3 گروه مدیریت، واحد علی آباد کتول، دانشگاه آزاد اسلامی، علی آباد کتول، ایران

چکیده

چکیده

بدون شک توسعه صادرات درکشورهای درحال توسعه زمینه افزایش ارزش افزوده محصولات، سرمایه گذاری در تحقیق وتوسعه، سرمایه گذاری مستقیم خارجی و ایجاد فرصت های شغلی را بهمراه خواهد داشت. این پژوهش از نوع کیفی و با استفاده از نظریه داده بنیاد به طراحی الگو قابلیت های بازاریابی فراگیر صادراتی درصنعت سیمان پرداخت. جامعه آماری 13 نفر از خبرگان صنعت سیمان بودند که بصورت هدفمند انتخاب و مورد مصاحبه قرار گرفتند . یافته ها نشان داد که شرایط علّی صنعت شامل: تعصب و تعهد مدیران به صادرات ، مهندسی فروش، دانش تخصصی کارکنان، خلاقیت ونوآوری، تحقیق وتوسعه ، قیمت گذاری، کانالهای توزیع، ترویج وتبلیغات، کیفیت محصول، رقابت پذیری، معرفی توانمندی شرکت و بسته بندی می باشد. پدیده محوری این الگو قابلیت های بازاریابی فراگیر صادراتی است. شرایط زمینه ای شامل : قوانین ومقررات گمرکی، پشتیبانی سیاسی ، اقتصادی دولت از صادرات، فناوری اطلاعات وشبکه های کامپیوتری، لجستیک وحمل ونقل، پشتیبانی انجمن صنفی صنعت سیمان و پشتیبانی اتاق بازرگانی از صادرات می باشد. همچنین شرایط مداخله گر شامل : تعهدات ارزی، بازاریابی سنتی، جنگ اقتصادی، شرایط فورس ماژور، آداب ورسوم وفرهنگ کشورها و دمپینگ قیمت بوده وراهبردها شامل: تحقیقات بازار، مدیریت ارتباط با مشتری، برنامه ریزی استراتژیک، استراتژی قیمت گذاری، استراتژی بازاریابی مویرگی، SWOT بازاریابی صادراتی، بودجه بازاریابی صادراتی، مدیریت ریسک، توسعه منابع انسانی وآموزش تخصصی کارکنان می باشد. پیامدهای حاصل از طرح شامل : برند شدن، بهسازی ونوسازی خطوط تولید و عزت ملی وبین المللی است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing a pattern of spanning export marketing capabilities in cement industry

نویسندگان [English]

  • Mohamad Saberi aval 1
  • Amir Rahimpour 2
  • Behzad Shahrabi 3
1 Department of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran
2 Department of Management, Bojnord Branch, Islamic Azad University, Bojnord, Iran(Corresponding author)
3 Department of Management, Aliabad Katul Branch, Islamic Azad University, Aliabad Katul, Iran
چکیده [English]

Abstract

No doubt, the development of exports in developing countries will lead to increasing the added value of products, investment in research and development, foreign direct investment and creating job opportunities. This research was of qualitative type and using grounded theory to design the model spanning export marketing capabilities. The statistical population consisted of 13 cement industry experts who were purposefully selected and interviewed. The findings showed that the causal conditions of the industry include: bias and commitment of managers to export, sales engineering, specialized knowledge of employees, creativity and innovation, research and development, pricing, distribution channels, promotion and advertising, product quality, competitiveness, introduction of the company's capabilities and package It is an arrangement. The central phenomenon of this model is the comprehensive export marketing capabilities. The background conditions include: customs laws and regulations, political and economic support of the government for export, information technology and computer networks, logistics and transportation, support of the cement industry trade association and support of the Chamber of Commerce for export. Also, the intervening conditions include: foreign exchange obligations, traditional marketing, economic war, force majeure conditions, customs and culture of countries and price dumping, and the strategies include: market research, customer relationship management, strategic planning, pricing strategy, capillary marketing strategy, SWOT is export marketing, export marketing budget, risk management, human resource development and specialized training of employees. The consequences of the plan include: branding, improvement and renovation of production lines and national and international prestige.

کلیدواژه‌ها [English]

  • spanning marketing capabilities"
  • cement industry"
  • "
  • export marketing capabilities"
اسحاق‌زاده، رضا؛ و حیدری، محمد (1396). بررسی تاثیر عوامل درونی و بیرونی بر عملکرد صادرات صنعت پسته. پژوهش‌های جدید در مدیریت و حسابداری،  33، (3)، 312-269. 
اسکینی، علی (1401). چالش‌های بزرگ روبه‌روی صنعت سیمان. دنیای اقتصاد، گزارش تحلیلی کارگزاری بانک صنعت و معدن، شماره 5473.
افتخارپور، سیده سارا؛ وکیل الرعایا، یونس وفائزی، فرشاد (1401). سنجش اثرات ساختار و تنوع هیات مدیره بر عملکرد و قابلیت شرکت‌ها در ایران، مطالعه موردی قابلیت بازاریابی در شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران. فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه‌گذاری، دوره 11، 4، (44)، 652-631. 
باشکوه اجیرلو، محمد؛ سیف اللهی، ناصر و بیگی فیروزی، الله یار (1400). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی تجارت الکترونیکی و تجربۀ صادراتی بر عملکرد صادراتی نقش میانجی کارایی توزیع کلیۀ شرکت‌های فعال در صنایع داخل کشور. فصلنامه علمی تحقیقات بازاریابی نوین، سال یازدهم، 2، (41)، 132-113.
جامی‌پور، مونا؛ طالاری، محمد و بشکار، راضیه (1400). طراحی چارچوب پیاده‌سازی بازاریابی دیجیتال بین‌المللی (مورد مطالعه: صنعت فرش). مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، سال چهارم، 4، 169-151. 
جوادی‌پاشاکی، نازیلا و درویش‌پور، آذر (1398). مروری بر مفاهیم حساسیت نظری و بازاندیشی در تحقیق کیفی. مجله تحقیقات کیفی در علوم سلامت، 8، ویژه‌نامه، 65-57.   
حاجی کریمی، عباسعلی؛ کریمی جعفری، فاطمه و کروسی‌کاشانی، سیدحسن (1400). بررسی تاثیر قابلیت‌های دیدگاه منبع محور و پویا بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط با میانجیگری مزیت رقابتی. تحقیقات نوین مدیریت خاتم، دوره 2، 1،  39-19.
حسینی، سیده‌مهسا؛ ناصحی‌فر، وحید؛ تقوی‌فرد، محمدتقی و خاشعی ورنامخواستی، وحید (1400). تدوین مدل مفهومی رفتار تجاری در صنعت سیمان ایران. مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، 4، 4،  68-45.   
حسینی، رامین؛ معطوفی، علیرضا؛ گرکز، منصور و خوزین، علی (1400). تدوین الگوی آنتراپی رفتار حسابرسان سازمان حسابرسی، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 8، 70، 166-139.
حمیدی، ناصر؛ شرفی، سیدعلی و عسگری، فرید (1401). ارائۀ مدل توسعۀ محصول جدید بانکی مبتنی بر بازاریابی بذر. تحقیقات بازاریابی نوین، سال دوازدهم، 3، (46)، 70-35.  
خطیب‌زاده، میرحسین (1399). بررسی چشم‌انداز صنعت سیمان. دنیای اقتصاد، بانک خاورمیانه، راه مردم، رویداد 24، اقتصاد آنلاین.  
دادپور، مهدی؛ سرداری، احمد و آبرومندی، فرهنگ (1399). بررسی توسعه‌ی قابلیت‌ها و کارایی بازاریابی تجارت الکترونیک در ارتقاء عملکرد شرکت‌ها (مطالعه موردی شرکت‌های صادراتی استان تهران). نشریه علمی راهبردهای بازرگانی دانشگاه شاهد، سال بیست و هشتم، 16،  144-129.  
ذکایی، فروغ (1401). چشم‌انداز صادرات سیمانی‌ها. پایگاه خبری دنیای معدن
رحیمی باغملک، جهانبخش؛ حقیقی، محمد و میرا، سیدابوالقاسم (1398). طراحی و تبیین مدل وفاداری بر مبنای تجربه مشتری در صنعت هتلداری با استفاده از استراتژی تئوری داده‌بنیاد. فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 11، 1، 140-125.
سلیمانی، سیداحمد (1399). ضرورت تقویت نگاه صادراتی به صنعت سیمان. گروه صنعت و تجارت. روزنامه تجارت.
شریفی‌کورآباد، هیمن و نژادایرانی، فرهاد (1401). بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی و استراتژیهای صادرات بر عملکرد صادرات کارخانه سیمان کاوان بوکان. سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت و صنعت.
صدری نیا، محمد؛ گرجی، محمدباقر؛ آزما، فریدون و چراغعلی، محمودرضا (1400) . طراحی مدل غیبت ذهنی کارکنان با رویکرد داده‌بنیاد در شهرداری مشهد، فصلنامه علمی مدیریت سازمانهای دولتی، دوره 10، 2، (38)، 106-93.
عسگرنژادنوری، باقر؛ زارعی، قاسم؛ بشیرخداپرستی، رامین؛ صائب‌نیا، سمیه و ناظراصل، امین (1399). بررسی تأثیر قابلیت‌های بازاریابی و استراتژی‌های بازاریابی بر عملکرد تجاری شرکت‌های صادراتی صنعت شکلات در شهر تبریز. مدیریت کسب وکارهای بین‌المللی، 3، 3، 87-65.  
علی‌آبادیان، علی؛ زمانی‌مقدم، افسانه؛ خمسه، عباس و حسنی شکیب، مهرداد (1400). مدل کیفی کسب ارزش در حوزه فناوری اطلاعات مبتنی بر اقتصاد نوآوری با رویکرد داده‌بنیاد، فصلنامه آینده پژوهی مدیریت، 32، 128، 83-60.
عماری، حسین و امیرحصاری، سارا (1399). تاثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد بین‌المللی اقتصاد در گروه خودروسازی ایران خودرو، فصلنامه رهیافتی در مدیریت بازرگانی، دوره اول، 14-1. 
عموعموها، الهام و یزدانی، ناصر (1400). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی بر عملکرد شرکت‌های صادراتی از طریق راهبرد رقابتی و مزیت موقعیتی با نقش تعدیلگر نوآوری دوجانبه. مطالعات مدیریت راهبردی، 12، 45، 82-65.
غمخواری، سیده‌معصومه و عزیزی‌خادم، طاهره (1401). بررسی تاثیر قابلیت‌های بازاریابی پویا و سازگار بر عملکرد بازاریابی بین‌المللی با نقش تعدیلگر شدت رقابت مورد مطالعه: صنایع غذایی سحر همدان، فصلنامه علمی نگرش‌های نوین بازرگانی، دوره 3، 3، (14)، 87-62. 
کحالی، گلاره (1401). از صنعت سیمان چه میدانید؟ سایت بیدار بورس، بازار سرمایه.   
کنجکاومنفرد، امیررضا (1401). تأثیر قابلیت‌های بازاریابی اینترنتی بر ارتباطات بین‌الملل و قابلیت‌های صادراتی شرکت‌های فعال در صنعت زعفران. نشریه پژوهشهای زعفران (دوفصلنامه)، جلد دهم، 1، 112-96.
مهاجر، سیدمحمد (1397). بازاریابی اثربخش با برندسازی در صنعت سیمان. سایت سیمان خبر، پایگاه خبری تحلیلی صنعت سیمان.  https://simankhabar.ir/?p=16302 .  
موسوی، سیدسجاد (1401). مازاد سیمان؛ نتیجه آب رفتن اقتصاد. روزنامه دنیای اقتصاد، شماره 5494 .
میثمی‌آزاد، صفورا؛ حاجیها، علی؛ عبدالوند، محمدعلی و خیری، بهرام (1400). طراحی لگوی برندسازی محصولات محصولات سبز در صنعت مواد غذایی، نشریه چشم‌انداز مدیریت بازرگانی، سال بیستم، 47، (80)، 188-164.
نبی‌زاده، طاهره؛ حقیقی نسب، منیژه و مهمان‌نوازان، سهیلا (1401). طراحی مدل استراتژی بازاریابی صادرات زعفران با رویکرد سبز. پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره 6، 2، 193-170.  
نسیمی، محمدعلی و امیری، سمیه (1396). تاثیر قابلیت‌های بازاریابی پوشایی بر عملکرد مالی و فرایندی. نشریه علمی-پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، سال نهم، 18، 241-217.  
نظری، محسن؛ کیماسی، مسعود و قدس الهی، احمد (1398). مدل‌سازی کسب مزیت رقابتی در بانکداری الکترونیکی با رویکرد مفهوم‌سازی بنیادی. فصلنامه مدیریت بازرگانی، دوره 11، 1، 62-45. 
نوروزی، حسین؛ عبدالله‌پور، سجاد؛ گنجعلی‌وند، سمیه و معصومی، سیده‌غزل (1397). تأثیر بازارگرایی صادرات بر افزایش صادرات در صنعت خشکبار. مدیریت کسب و کارهای بین‌المللی، سال اول، 3، 123-103.  
هاشمی، سیدرامین؛ مشبکی اصفهانی، اصغر؛ کردنائیج، اسدالله و خدادادحسینی، سیدحمید (1400). مدل‌سازی استراتژی تنوع‌بخشی در شرکت‌های چند کسب و کاره خصوصی ایرانی، مدیریت بازرگانی، دوره 13، 1، 65-42.   
 
Acikdilli, G., Mintu-Wimsatt, A., Kara, A., & Spillan, J. E. (2022). Export market orientation, marketing capabilities and export performance of SMEs in an emerging market: A resource-based approach. Journal of Marketing Theory and Practice, 30(4), 526-541
Blesa, A., & Ripolles, M. (2008). The influence of marketing capabilities on economic international performance. International marketing review, 25(6), 651-673.
Boso, N., Adeola, O., Danso, A., & Assadinia, S. (2019). The effect of export marketing capabilities on export performance: Moderating role of dysfunctional competition. Industrial Marketing Management, 78, 137-145
Catanzaro, A., & Teyssier, C. (2021). Export promotion programs, export capabilities, and risk management practices of internationalized SMEs. Small Business Economics, 57(3),   1479-1503
Davcik, N. S., Cardinali, S., Sharma, P., & Cedrola, E. (2021). Exploring the role of international R&D activities in the impact of technological and marketing capabilities on SMEs’ performance. Journal of Business Research, 128, 650-660
Financial Tribune) April 05, 2023). Domestic Economy, Iran 8th Biggest Cement Producer in 2022: USGS
Global Cement Production (2022). Major countries in worldwide cement production in 2022.  https://www.statista.com
Hoque, M. T., Ahammad, M. F., Tzokas, N., Tarba, S., & Nath, P. (2022). Eyes open and hands on: market knowledge and marketing capabilities in export markets. International Marketing Review.
Koo, K. R., Kim, S. J., & Kim, K. H. (2016). The effects of internal marketing capability on export marketing strategy, B2B marketing mix and export performance. Journal of Global Scholars of Marketing Science, 26(1), 51-65.
Muis, I. (2020). Marketing strategy and capability as the mediators in relationship of market orientation and export performance: a case study of rattan processing SMEs.Binus Business Review, 11(1), 31-42.
 Murray, J. Y., Gao, G. Y., & Kotabe, M. (2011). Market orientation and performance of export ventures: the process through marketing capabilities and competitive advantages. Journal of the academy of marketing science, 39, 252-269
Rekarti, E., Doktoralina, C. M., & Saluy, A. B. (2018). Development model of marketing capabilities and export performance of SMEs: A proposed study. European Journal of Business and Management, ISSN, 2222-1905.
Rostami, N. A. (2015). Examining the relationship between marketing capability and innovation. International Journal of Management, Accounting & Economics, 2(1), 64-72.
Shanka, M. S. (2022). Developing Marketing Capabilities Using Networks: Structure, Content, and Performance Implications.
Statista.Com (2022).Statistics Cement Export Weight Glibally Country, Leading countries based on cement export volume worldwide In 2022. https://www.statista.com
Tan, Q., & Sousa, C. M. (2015). Leveraging marketing capabilities into competitive advantage and export performance. International marketing review, 32(1), 78-102
Tarsakoo, P., & Charoensukmongkol, P. (2020). Dimensions of social media marketing capabilities and their contribution to business performance of firms in Thailand. Journal of Asia Business Studies, 14(4), 441-461.
Zou, S., Fang, E., & Zhao, S. (2003). The effect of export marketing capabilities on export performance: an investigation of Chinese exporters. Journal of International marketing, 11(4), 32-55.  
 
.