شبکه‌سازی و کسب دانش بین‌المللی در شرکت‌های کوچک و متوسط: نقش ذهنیت جهانی و میانجی‌گری گرایش کارآفرینی بین‌المللی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

2 گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

چکیده

اخیراً شرکت‌های کوچک و متوسط فعالیت‌های خود را در سطح بین‌المللی گسترش داده‌اند. با این حال فرآیند بین‌المللی‌سازی ساده نیست و با توجه به رقابت روزافزون بازارهای بین‌المللی، و از سویی کمبود منابع، دانش و تجربه این شرکت‌ها در بازارهای بین‌المللی، موفقیت در این بازارها، یک چالش بزرگ برای این شرکت‌ها محسوب می‌شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ذهنیت جهانی بر شبکه‌سازی و کسب دانش بین‌المللی با نقش میانجی گرایش کارآفرینی بین‌المللی در شرکت‌های کوچک و متوسط صورت گرفت. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها یک تحقیق توصیفی پیمایشی است. جامعۀ آماری پژوهش، شامل کلیه شرکت‌های صنایع غذایی صادراتی در شهرک‌های صنعتی در تهران بوده است. حجم نمونه مورد نیاز با استفاده از فرمول کوکران، 190 شرکت تعیین شد و نمونه‌ها با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه استاندارد بود که روایی آن توسط روایی صوری، روایی همگرا و واگرا تایید شد. نتایج تحلیل مسیر حاکی از آن است که ذهنیت جهانی دارای تاثیر مستقیم و معنی‌داری بر کسب دانش و شبکه‌سازی بین‌المللی و گرایش کارآفرینی بین‌المللی است. همچنین تاثیر گرایش کارآفرینی بین‌المللی بر کسب دانش و شبکه‌سازی بین‌المللی تایید شد. در نهایت مشخص شد ذهنیت جهانی تاثیر غیرمستقیم و معنی‌داری بر کسب دانش و شبکه‌سازی بین‌المللی از طریق گرایش کارآفرینی بین‌المللی دارد. این پژوهش، راهکارهایی را در راستای توسعه فعالیت‌های بین‌المللی شرکت‌های کوچک‌ومتوسط، به عنوان بازوان اصلی کشور در نظام نوآوری ملی و صنعتی در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌دهد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Networking and acquiring international knowledge in small and medium-sized companies: The role of global mindset and the mediation of international entrepreneurial orientation

نویسندگان [English]

  • Ahmad Sardari 1
  • Mohammad Shabihzadeh 2
1 Department of Business Administration, Faculty of Humanities, Shahid University, Tehran, Iran.
2 Department of Business Administration, Faculty of Humanities, Shahid University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Recently, small and medium-sized enterprises have expanded their activities internationally. However, the process of internationalization is not simple, and due to the increasing competition of international markets, and on the one hand, the lack of resources, knowledge and experience of these companies in international markets, success in these markets is considered a big challenge for them. In this regard, the present research was conducted with the aim of investigating the impact of global mindset on the network and acquisition of international knowledge with the mediating role of international entrepreneurship in small and medium-sized companies. This research is a survey descriptive research in terms of data collection method, and practical in terms of purpose. The statistical population of the research included all companies active in the field of food industry in industrial towns in Tehran, who have experience in international markets. The required sample size was determined using Cochran's formula, 190 companies. The samples were selected by simple random method. The data collection tool was a standard questionnaire whose validity was confirmed by face validity, convergent and divergent validity. Based on the findings the global mindset has a direct and significant effect on international knowledge acquisition, international network and international entrepreneurship orientation. Also, the influence of international entrepreneurship orientation on knowledge acquisition and international network was confirmed. Finally the global mindset has an indirect and significant effect on the international knowledge acquisition and international network through international entrepreneurship orientation.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Global mindset
  • International entrepreneurship orientation
  • International knowledge acquisition
  • International networking
  • small and medium enterprises
بازرگانی پیرپشته، حامد، صفاییان، میترا. (1398). بررسی رابطه بین جهت‌گیری بین‌المللی و عملکرد صادرات شرکت‌های ایرانی (صنعت مواد غذایی). فصلنامه مدیریت توسعه و تحول (ویژه‌نامه), 451-458.  
جوانمرد، علیرضا، بشیر خداپرستی، رامین، پاشازاده، یوسف (1399). بررسی تاثیر گرایش به کارآفرینی بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌های صادر کننده شهرستان ارومیه با نقش میانجی گرایش به بازار و قابلیت شبکه‌سازی و سرمایه ارتباطی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه ارومیه، دانشکده اقتصاد و مدیریت.
سعیدی، محمودرضا، مصلح، عبدالمجید. (1394). بررسی تأثیر قابلیت‌های شبکه‌ای بر عملکرد بین‌المللی شرکت‌های صادراتی و وارداتی. پژوهش های بازاریابی نوین، 5(3): 1-20.
صنوبر، ناصر، سروری، رحیم، جبارزاده، یونس. (1397). بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش‌بنیان: نقش دانش بازار خارجی و تشخیص فرصت کارآفرینانه بین‌المللی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 11(3): 461-479.  
کرمی، اژدر، گریفیتز، گرث، کرمی، هادی، یونس پور، زهرا. (1397). تأثیر گرایش کارآفرینی بر عملکرد صادراتی شرکت‌های کوچک و متوسط. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 1(3): 43-57.
مبینی دهکردی، علی، نانکلی، علیرضا، جامه بزرگی، محمدجواد. (1395). بررسی تأثیر گرایش کارآفرینانه بر بین‌المللی‌سازی شرکت‌های موجود در صنعت شیشه و بلور ایران با نقش میانجی‌گری فرهنگ سازمانی. فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی، 9(4): 711-729.
نجاتیان پور، اعظم، اسماعیلی، عبدالکریم. (1395). تحلیل عوامل مؤثر بر صادرات محصولات صنایع غذایی با رویکرد توسعه روستایی. راهبردهای توسعه روستایی، 3(3): 335-353.
سیف‌اللهی انار، ناصر، ابراهیمی خراجو، وحیده. (1401). شناسایی عوامل تعیین‌کننده عملکرد صادراتی شرکت‌های کوچک و متوسط: مطالعه‌ای با رویکرد ترکیبی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 5(4), 91-115.
معقولی حسنجانی، علیرضا، ماکوئی، احمد، بنیادی نایینی، علی. (1402). طراحی الگوی پویای بین‌المللی شدن شرکت‌های دانش بنیان کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنعت داروهای گیاهی). نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 6(2), 1-22
یوسفی، محمد، قاضی‌زاده، مصطفی. (1398). تاثیر شبکه‌های تجاری واجتماعی بر بین‌المللی‌سازی شرکت‌ها. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، 2(1), 149-176.   
  
Adomako, S. (2023). The effect of foreign knowledge acquisition on international performance: The mediating roles of international orientation and business model innovation. Thunderbird International Business Review, 66 (1): 19-31.
Agustí, M. A., Ramos‐Hidalgo, E., & Moreno‐Menéndez, A. M. (2022). The role of international knowledge acquisition and absorptive capacity as a predictor of international performance. Canadian Journal of Administrative Sciences/Revue Canadienne des Sciences de l'Administration, 39(1), 81-96.
Ahimbisibwe, G. M., Ngoma, M., Nabatanzi-Muyimba, A. K., & Kabagambe, L. B. (2023). Entrepreneurial mindset and SME internationalization in Uganda: the mediating role of international networking. Review of International Business and Strategy, 33(4), 669-690.
Ali, H., Li, M., Qiu, X., & Farooq, Q. (2023). Global Mindset and Adaptive Marketing Capabilities in the Internationalization of Mature Chinese SMEs: International Opportunity Perspective. Sustainability, 15(3), 2044.
Atherton, A., and A. Newman. (2017). Entrepreneurship in China: The Emergence of the Private Sector. London: Routledge. Bai, W., C. Holmström Lind, and M. Johanson. 2016. “The Performance of International Returnee Ventures: The Role of Networking Capability and the Usefulness of International Business Knowledge.” Entrepreneurship & Regional Development 28 (9–10): 657–680
Bai, W., C. Holmström Lind, and M. Johanson. (2016). The Performance of International Returnee Ventures: The Role of Networking Capability and the Usefulness of International Business Knowledge. Entrepreneurship & Regional Development 28 (9–10): 657–680.
Baron, R. M., and D. A. Kenny. (1986). The Moderator–Mediator Variable Distinction in Social Psychological Research: Conceptual, Strategic, and Statistical Considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6): 1173.
Costa, S., Frederiks, A. J., Englis, P. D., Englis, B. G., & Groen, A. J. (2022). Global before birth: A study of internationalization mindsets of entrepreneurs. Journal of the International Council for Small Business, 4(2), 212-224.
      Danso, A., S. Adomako, J. O. Damoah, and M. Uddin. (2016). Risk-taking Propensity, Managerial Network Ties and Firm Performance in an Emerging Economy. The Journal of Entrepreneurship 25 (2): 155–183.
Eriksson, K., Johanson, J., Majkgård, A., & Sharma, D. D. (1997). Experiential knowledge and costs in the internationalization process. Journal of international business studies, 28, 337-360.
Felício, J. A., V. R. Caldeirinha, and R. Rodrigues. (2012). Global Mindset and the Internationalization of Small Firms: The Importance of the Characteristics of Entrepreneurs. International Entrepreneurship and Management Journal 8 (4): 467–485.
Gaffney, N., Cooper, D., Kedia, B., & Clampit, J. (2014). Institutional transitions, global mindset, and EMNE internationalization. European Management Journal, 32(3), 383-391.
Gull, N., Asghar, M., Aleem Ahmed, Q., Muhammad, A.R., Syed Jameel, A. and Ali, S.-e. (2021), "Entrepreneurial orientation and international performance of born global firms: the mediating role of entrepreneurial competencies", Vilakshan - XIMB Journal of Management, 18(2): 122-137.
Gupta, A.K. and Govindarajan, V. (2002), Cultivating a global mindset, Academy of Management Perspectives, 16(1). 116-126
Huber, G. P. (1991). Organizational learning: An examination of the contributing processes and the literature. Organization Science, 2(1), 88– 115.
Karami, M., & Tang, J. (2019). Entrepreneurial orientation and SME international performance: The mediating role of networking capability and experiential learning. International Small Business Journal, 37(2), 105-124.
Khattak, M. S., & Ullah, R. (2021). The role of entrepreneurial orientation in tangible and intangible resource acquisition and new venture growth. Managerial and Decision Economics, 42(6), 1619–1637
Lin, Z., Cao, X., & Cottam, E. (2020). International networking and knowledge acquisition of Chinese SMEs: the role of global mind-set and international entrepreneurial orientation. Entrepreneurship & Regional Development, 32(5-6), 449-465.
Mokhtarzadeh, N. G., Jafarpanah, I., & Babgohari, A. Z. (2021). The Impact of International Networking Capability on International Performance: The Mediating Role of Dynamic Entrepreneurship Capabilities. In Empirical International Entrepreneurship (pp. 307-336). Springer, Cham.
Riviere, M., & Romero-Martínez, A. M. (2021). Network embeddedness, headquarters entrepreneurial orientation, and MNE international performance. International Business Review, 30(3), 101811.
Sapienza, H. J., De Clercq, D., & Sandberg, W. R. (2005). Antecedents of international and domestic learning effort. Journal of Business Venturing, 20(4), 437-457.
Solano Acosta A, Herrero Crespo Á, Collado Agudo J (2018) Effect of market orientation, network capability and entrepreneurial orientation on international performance of small and medium enterprises (SMEs). Int Bus Rev 27(6):1128–1140
Stoian M c, Rialp J, Dimitratos P (2017) SME networks and international performance: unveiling the significance of foreign market entry mode. J Small Bus Manag 55(1):128–148.
Torkkeli, L., Nummela, N., & Saarenketo, S. (2018). A global mindset–still a prerequisite for successful SME internationalisation?. In Key success factors of SME internationalisation: A cross-country perspective. Emerald Publishing Limited
Wójcik, P., & Ciszewska-Mlinarič, M. (2020). The impact of cognitive and behavioral factors on the export performance: a dynamic capabilities perspective. European Business Review.33(3): 427-449.
Zhang, X., X. Ma, Y. Wang, X. Li, and D. Huo. (2016). “What Drives the Internationalization of Chinese SMEs? the Joint Effects of International Entrepreneurship Characteristics, Network Ties, and Firm Ownership.” International Business Review 25 (2): 522–534 .   
 
 
.