طراحی مدل سنجش آمادگی کسب و کارهای چندملیتی به منظور استقرار سیستم‎های اطلاعاتی استراتژیک

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

گروه آموزش مدیریت، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

10.22034/jiba.2024.60931.2193

چکیده

فناوری اطلاعات، قابلیت‎ها و پتانسیل‎های ارزشمندی جهت ایجاد و یا تغییر مزیت رقابتی کسب و کارها به‎ویژه در عرصه بین‎المللی دارد و این مهم سبب پیدایش مفهوم سیستم‎های اطلاعاتی استراتژیک گردید. هر سیستم اطلاعاتی که بتواند اهداف، فرایندها، محصولات و یا روابط محیطی کسب و کار را با رویکردی استراتژیک در جهت ایجاد مزیت رقابتی و یا کاهش نقطه ضعف رقابتی و تهدید تغییر دهد، سیستم اطلاعاتی استراتژیک می‎باشد. کسب و کار برای به کارگیری و بهره‎مندی از این سیستم‎ها نیاز به الگویی دارد تا بتواند آمادگی خود را برای به‎کارگیری این سیستم‎ها ارزیابی و سنجش کرده تا از این رهگذر بتواند پیش نیازهای لازم را جهت این کار مطابق با نیازهای سازمان تبیین ساخته و فراهم آورد. بر همین مبنا، ارایه مدلی جامع و به روز جهت سنجش آمادگی کسب و کارهایی که فعالیت‎های گسترده و بین‎المللی دارند، به منظور پیاده‎سازی سیستم اطلاعات استراتژیک مورد نظر این پژوهش قرار گرفت و بر اساس ساختار و فرایند پژوهش علمی نسبت به تبیین مدل یاد شده اقدام شد.

در نهایت می‎توان اشاره کرد؛ پژوهش حاضر به ارایه مدلی برای سنجش و ارزیابی آمادگی کسب و کارهای چند ملیتی جهت پیاده‎سازی سیستم اطلاعات استراتژیک پرداخته است. برای شناسایی و تبیین شاخص‎های مدل از رویکرد کمی و راهبرد توصیفی و پیمایش استفاده شده است. بر این اساس شاخص‎های این مدل متشکل از 75 شاخص در هفت بعد (استراتژیک و محیطی، مدیریتی و تصمیم‎گیری، سرمایه انسانی و مالی، ساختاری و فرایندی، فناوری و فنی، اطلاعاتی و تحلیلی، ارتباطی و فرهنگی) طراحی و شناسایی شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a model for measuring the readiness of multinational businesses in order to establish strategic information systems

نویسنده [English]

  • Amin Hakim
Management College, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Several studies have shown in recent years that information technology has the potential and capabilities to create or change the competitive advantage of business, which has led to the emergence of the concept of strategic information systems (SIS). An information system that can change the business' goals, processes, products, or environmental relations with a strategic approach to create competitive advantage or to reduce a competitive and threatening disadvantage is a strategic information system. The business also needs a model to use and benefit from these systems in order to be able to assess and evaluate their readiness to use these systems in order to meet the needs for this task. Based on this, a comprehensive and up-to-date model was developed to assess the business' readiness for implementing the strategic information system. The research was based on the structure and process of scientific research to explain the model.

According to the results of the research, it can be pointed out that the present study has presented a model consisting of a number of components for assessing and assessing organizational readiness for implementation of the strategic information system. The indicators of this model are made up of seventy five indicators in seven dimensions (strategic and environmental, management and decision making, human capital and financial, structural and process, technology and technical, informational and analytical, communication and cultural). In order to identify and explain the variables and indicators of the model, in the sample survey, a quantitative approach and survey strategy have been used.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Information systems
  • Strategic Information Systems
  • Readiness Assessment/Measurement
  • Organizational Readiness
  • Multinational business

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 20 فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 26 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 27 اسفند 1402
  • تاریخ پذیرش: 20 فروردین 1403