ساختارسازی مفهومی پیشران‌های شکل‌دهنده‌ی اتحاد استراتژیک در بستر روش TISM (مطالعه‌ی موردی: صنعت مبل منبت شهرستان ملایر)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

2 استاد، گروه مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

3 گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

4 استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام‌نور، تهران، ایران.

چکیده

به جهت اهمیت بالای صنعت مبل منبت بررسی رویش اتحادهای استراتژیک در آن کاملاً ضروری است. در همین راستا، مطالعه‌ی حاضر در جهت ارائه‌ی ساختاری مفهومی از پیشران‌های شکل‌دهنده‌ی اتحاد استراتژیک در صنعت مبل منبت اجرا شد. این مطالعه یک طرح آمیخته، توسعه‌ای، کاربردی و مقطعی است. روش گردآوری داده‌های آن میدانی و ابزارش مصاحبه و پرسشنامه، موضع فلسفی آن، در بخش کیفی تفسیری، در بخش کمی اثبات‌گرا بود. 20 خبره به روش هدفمند و گلوله برفی در طرح کیفی و ده نفر در بخش کمی آن به صورت هدفمند انتخاب شدند. روایی و پایایی هر دو ابزار در هر دو بخش کیفی و کمی ارزیابی و تأیید گردید. جهت تحلیل داده‌ها در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمی از روش مدلسازی تفسیری ساختاری جامع استفاده شد. پیشران‌های تشکیل اتحاد استراتژیک متشکل از پیشران‌های کلان و محیطی، صنعتی، مرتبط با اتحاد، مرتبط با بنگاه و مرتبط با آمیخته‌ی بازاریابی می‌باشد. شواهد به دست آمده از روش مدلسازی تفسیری ساختاری جامع مبین آن بود که سازه‌ی مفهومی توسعه یافته دارای چهار سطح می‌باشد که سطح اول آن تشکیل شده از پیشران‌های مرتبط با آمیخته‌ی بازاریابی، سطح دوم پیشران‌های مرتبط با بنگاه و اتحاد، سطح سوم آن پیشران‌های مرتبط با صنعت و سطح چهارم آن پیشران‌های کلان و محیطی می‌باشد. نتایج این مطالعه منجر به شناخت پیشران‌های شکل‌گیری اتحاد استراتژیک در صنعت مبل منبت شهرستان ملایر گردید. پیشران‌های شناسایی شده در چهار سطح قرار گرفته و مؤثرترین آنها پیشران‌های کلان و محیطی بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Conceptual Structuring of Strategic Alliance Forming Drivers With the TISM Method (Case Study: Inlaid Furniture Industry of Malayer City)

نویسندگان [English]

  • Mohammad Javad Azarshahi 1
  • Alireza Aliahmadi 2
  • Mirza Hassan Hosseini 3
  • Mohammad Reza Mashayekh 4
1 Department of Business Administration, Payam Noor University, Tehran, Iran.
2 Professor of the Department of Management, Economics and Progress Engineering, Iran University of Science and Technology (IUST), Tehran, Iran.
3 Department of Business Administration, Payam-e Nour University, Tehran, Iran.
4 Assistant Professor, Department of Business Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

This study was carried out to provide a structure of the driving forces that form the strategic alliance in the Inlaid Furniture Industry. This study is a mixed, developmental, applied, and cross-sectional design. Its data collection method was field and its tools were interviews and questionnaires, its philosophical position was interpretive in the qualitative part and positivist in the quantitative part. In the qualitative design, 20 experts were selected in a targeted and snowball method, and 10 people were selected in the quantitative part. The validity and reliability of both tools were evaluated and confirmed in both qualitative and quantitative sections. To analyze the data, the thematic analysis method was used in the qualitative part and the comprehensive structural interpretive modeling method was used in the quantitative part. The drivers of forming a strategic alliance are macro and environmental, industrial, alliance-related, company-related, and marketing mix drivers. The evidence obtained from the Total structural interpretative modeling method showed that the developed conceptual structure has four levels, the first level of which consists of drivers related to the marketing mix, the second level of drivers related to the company and alliance, the third level of those drivers related to Industry and its fourth level are macro and environmental drivers. The results of this study led to the recognition of the drivers of the formation of strategic alliances in the inlaid furniture industry of Malayer City. The drivers identified were placed in four levels and the most effective were macro and environmental drivers.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Antecedents
  • Strategic Alliance
  • Sofa and Inlaid Furniture Industry

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 24 اردیبهشت 1403
  • تاریخ دریافت: 27 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 21 اردیبهشت 1403
  • تاریخ پذیرش: 24 اردیبهشت 1403