فراتحلیل اثر هزینه های آموزشی دولت و بار مالیاتی بر توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا در ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، شاهین شهر، ایران.،

3 دکتری،گروه مطالعات برنامه درسی. دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

چکیده

این پژوهش با هدف فرا تحلیلی بر اثر هزینه های آموزشی دولت و بار مالیاتی بر توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا در ایران انجام شده است. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی و برحسب نوع داده ها کمی و از نظر شیوه ی پردازش داده ها مبتنی بر روش فرا تحلیل می باشد. جامعه مورد مطالعه شامل مقالات و پژوهش های چاپ شده در مجلات معتبر علمی در زمینۀ مورد تحقیق به خصوص توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا در بازه ی زمانی سال های 2005 تا 2022 میلادی است که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و با در نظر گرفتن معیار غربالگری تعداد 35 تحقیق به عنوان مطالعات منتخب وارد فرآیند فراتحلیل شدند. پایایی اندازه های اثر متغیرهای استخراج شده از مطالعات منتخب از طریق بررسی سطح معنی داری و آماره T در روش فرا تحلیل به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آماری روش فرا تحلیل و نرم افزارهای مربوطه استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که اندازه های اثر هزینه های آموزشی دولت و بار مالیاتی بر توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا به ترتیب برابر با 518/0 و 483/0 می باشد که در این میان هزینه های آموزشی دولت بیشترین اثر را به خود اختصاص داده است. همچنین طبق یافته های تحقیق اندازه اثر کلی هر دو مؤلفه بر توسعه صادرات محصولات با فناوری بالا برابر با 647/0 که در سطح (P<0/05) معنادار می باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Meta-analysis of the effect of government education costs and tax burden on the development of high-tech product exports

نویسندگان [English]

  • farshid aslani 1
  • Mahmood Rajabi 2
  • Fatemeh Karimi 3
1 Department of Public Management, Payame Noor University, Tehran, Iran
2 M.A., Department of Public Management, Payame Noor University, Shahinshahr, Iran
3 Ph.D., Department of Curriculum Studies. Shiraz University, Shiraz, Iran.
چکیده [English]

This research was conducted with the goal of meta-analysis on the effect of government education costs and tax burden on the development of high-tech products exports in Iran. The research is applied in terms of purpose, descriptive in terms of method, quantitative in terms of data type, and based on meta-analysis method in terms of data processing. The studied community includes articles and researches published in reputable scientific journals in the field of research, especially the development of high-tech products exports in the period of 2005 to 2022 AD, which is done using the purposeful sampling method and considering Screening criteria 35 researches entered the meta-analysis process as selected studies. Data and information collection tools include receipts, notes, using checklists and tables. The reliability of the effect sizes of the variables extracted from the selected studies was obtained by examining the significance level and T-statistics in the meta-analysis method. To analyze the data, the statistical indicators of the meta-analysis method and related software were used. The results of the research showed that the effect sizes of the government's educational expenses and the tax burden on the development of the export of high-tech products are equal to 0.518 and 0.483, respectively, in which the government's educational expenses have the greatest effect. Is. Also, according to the findings of the research, the overall effect size of both components on the development of the export of high-tech products is equal to 0.647, which is significant at the level (P<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • Government education expenditure
  • tax burden
  • export development
  • high-tech products

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 09 تیر 1403
  • تاریخ دریافت: 20 اسفند 1402
  • تاریخ بازنگری: 29 خرداد 1403
  • تاریخ پذیرش: 09 تیر 1403