شناسایی عوامل موثر بر موفقیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ورزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی،دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

2 مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی ،دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران

3 کالج علوم دریایی و کشاورزی، دانشگاه سلطان قابوس، مسقط، عمان

چکیده

هدف این پژوهش تدوین چارچوب عوامل موثر بر موفقیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ورزشی بود. روش تحقیق کیفی با رویکرد اکتشافی نظام‌مند (مبتنی بر تکنیک تحلیل مضمون) استفاده شد. جامعه آماری پژوهش‌ شامل دو بخش منابع انسانی (اساتید، مدیران و ...) و منابع اطلاعاتی (علمی، کتابخانه‌ای و رسانه‌ای مرتبط و معتبر) بود. مصاحبه شوندگان و منابع اطلاعاتی به تعداد قابل کافی، به‌صورت هدفمند و در دسترس، بر مبنای رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند (16 نفر و 34 منبع اطلاعاتی). ابزار پژوهش شامل مصاحبه‌های اکتشافی نیمه ساختارمند به همراه مطالعه کتابخانه‌ای نظام‌مند بود. روایی ابزار بر اساس شایستگی عملی، اعتبار حقوقی و علمی نمونه و نظر خبرگان ارزیابی و تایید گردید. جهت تحلیل یافته‌ها از روش کدگذاری مفهومی چندمرحله‌ای (باز، گزینشی و موضوعی) با رویکرد تحلیل مضمون استفاده شد. چارچوب مفهومی نهایی شامل 88 مؤلفه، 8 بعد (اجتماعی، فرهنگی، حمایتی دولتی و سیاسی، حقوقی و قانونی، اقتصادی و تجاری، مدیریتی، فناوری، فردی و شخصیتی) و یک منظر کلی (موفقیت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان) شناسایی شد. مضامین کلی و منظرها به‌صورت مرتبط باهم بودند. براساس یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ورزشی موفق در کشور نه تنها می‌توانند به عنوان موتورهای اصلی نوآوری و توسعه در صنعت ورزشی عمل کنند، بلکه نقش بسیار مهمی در رشد اقتصادی و توسعه اجتماعی نیز دارند. به علاوه، این شرکت‌ها با در نظر گرفتن یافته‌های پژوهش حاضر و دستیابی به موفقیت، می‌توانند به ایجاد فرصت‌های اشتغال جوانان، توسعه فناوری و افزایش شهرت نام کشور در جامعه جهانی ورزش کمک نمایند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Identifying Factors Affecting the Success of Sports Startups and Knowledge-Based Companies

نویسندگان [English]

  • Mahshid Rangriz Rostami 1
  • Morteza Dousti 2
  • Behnaz Saboori 3
1 Sports Management, Faculty of sport sciences,, University of Mazandaran , Babolsar, Iran
2 Sports Management, Faculty of sport sciences,, University of Mazandaran , Babolsar, Iran
3 College of Marine and Agricultural Sciences, Sultan Qaboos University, Muscat, Oman
چکیده [English]

The aim of research was to develop a framework of factors affecting the success of sports startups and knowledge-based companies. A qualitative research method with a systematic exploratory approach (based on the content analysis technique) was chosen. The research population consisted of two parts: human resources and information resources. The interviewees and information resources were selected in a purposeful and accessible manner, based on reaching theoretical saturation. The research tools included semi-structured exploratory interviews and a systematic library study. The validity of the tools was evaluated and confirmed based on practical competence, legal and scientific validity of the sample, and expert opinion. To analyze the findings, a multi-stage conceptual coding method with a content analysis approach was used. The final conceptual framework included 88 components, 8 dimensions (social, cultural, governmental and political support, legal and regulatory, economic and commercial, managerial, technological, individual and personal), and an overall perspective (success of sports startups and knowledge-based companies). The general themes and perspectives were interconnected. Based on the research findings, it can be concluded that successful sports startups and knowledge-based companies in the country can not only act as the main engines of innovation and development in the sports industry but also play a important role in economic growth and social development. In addition, these companies, by considering the findings of the present research and achieving success, can help create jobs and employment opportunities for young people, develop technology, and increase the reputation of the country's name in the global sports community.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Innovation in sports
  • Sports businesses
  • Sports entrepreneurship
  • Sports knowledge-based companies
  • Sports startups

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 21 شهریور 1403
  • تاریخ دریافت: 12 مرداد 1403
  • تاریخ بازنگری: 15 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 21 شهریور 1403