نقش استراتژیک دانش مشتریان درتصمیمات بازاریابی شرکت های تجاری اقلیم کردستان عراق (موردمطالعه: شرکت تجاری دیوان لاند اربیل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

3 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه دانش مشتریان و تصمیمات استراتژیک بازاریابی در شرکت تجاری دیوان لاند اربیل کردستان عراق است. پژوهش، ازنظر هدف، کاربردی و ازنظر راهبرد، جزو تحقیقات کمی است. با توجه به بررسی رابطه دو متغیر، تحقیق را می‌توان جزو تحقیقات همبستگی دسته‌بندی نمود. با توجه به نحوه جمع‌آوری داده‌ها، پژوهش از نوع توصیفی–پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل مدیران ارشد، مدیران میانی، مدیران بازاریابی و کارمندان ارشد شرکت تجاری دیوان لاند اربیل کردستان عراق بود که تعداد کارمندان، 250 نفر بود و براین‌اساس، با استفاده از فرمول کوکران، 151 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پرسشنامه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، در بین جامعه موردمطالعه توزیع و جمع‌آوری شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسشنامه استاندارد بود که بعد از انجام روایی صوری با کمک اساتید گروه مدیریت، به کمک نرم‌افزار اسمارت پی ال اس، روایی سازه آن موردتائید قرار گرفت. پایایی به کمک آلفای کرونباخ محاسبه و تائید شد. برای بررسی رابطه بین متغیرهای پژوهش، از مدل ساختاری استفاده شد. یافته‌های پژوهش تائید کننده رابطه معنی‌دار و تأثیرگذاری دانش مشتریان بر تصمیمات استراتژیک بازاریابی است و به ترتیب توزیع دانش، پاسخگویی به دانش و اکتساب دانش بیشترین اثر را بر روی تصمیمات استراتژیک بازاریابی در شرکت تجاری دیوان لاند اربیل کردستان عراق داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The strategic role of customer knowledge in the marketing decisions of commercial companies in the Kurdistan region of Iraq (Case study: Divan Land Erbil Commercial Company)

نویسندگان [English]

  • khabat nesaei 1
  • Balen Mawlood Kareem 2
  • Arman Ahmadizad 3
1 Assistant Professor of Business Administration, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
2 Ph.D student of Business Administration, Faculty of Humanities and Social Sciences, Gilan University, Rasht, Iran
3 Assistant Professor of Business Administration, Faculty of Humanities and Social Sciences, University of Kurdistan, Sanandaj, Iran
چکیده [English]

The purpose of the current research is to investigate the relationship between customer knowledge and strategic marketing decisions in Diwan Land Trading Company, Erbil, Kurdistan, Iraq. In terms of purpose, the research is applied and in terms of strategy, it is a quantitative research. According to the investigation of the relationship between two variables, the research can be classified as correlational research. According to the method of data collection, the research is descriptive-survey type. The statistical population of the present study included senior managers, middle managers, marketing managers and senior employees of Divan Land Commercial Company, Erbil Kurdistan, Iraq, whose number of employees was 250, and therefore, using Cochran's formula, 151 people were selected as a sample. The questionnaire was distributed and collected among the studied population using a simple random sampling method. The data collection tool was a standard questionnaire, which after performing face validity with the help of professors of the management group, its construct validity was confirmed with the help of Smart PLS software. Reliability was calculated and confirmed using Cronbach's alpha. Structural model was used to investigate the relationship between research variables. The findings of the research confirm the significant relationship and influence of customer knowledge on strategic marketing decisions, and knowledge distribution, response to knowledge, and knowledge acquisition have had the greatest effect on strategic marketing decisions in Diwan Land Commercial Company, Erbil, Kurdistan, Iraq.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Customer Knowledge
  • Strategic Marketing Decisions
  • Erbil Kurdistan Iraq

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 10 مهر 1403
  • تاریخ دریافت: 04 اردیبهشت 1403
  • تاریخ بازنگری: 22 شهریور 1403
  • تاریخ پذیرش: 10 مهر 1403