بررسی تجارب اقامتی گردشگران خارجی از مبادی مختلف در هتل عباسی اصفهان با رویکرد تحلیل احساسات

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران،ایران

2 دانشکده مدیریت، اقتصاد، مهندسی پیشرفت، دانشگاه علم و صنعت ایران

3 دانشکده مدیریت، اقتصاد و مهندسی پیشرفت دانشگاه علم و صنعت شهرتهران ایران

چکیده

هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی و تحلیل احساسات تجربه اقامت گردشگران از فرهنگ‌های مختلف جهان در هتل بین المللی عباسی اصفهان است. پارادایم تحقیق تفسیرگرایی، رویکرد تحقیق استقرایی و تحقیق جنبه اکتشافی دارد. جامعه آماری این تحقیق مشتریانی هستند که از فرهنگ‌های مختلف در هتل بین المللی عباسی اقامت داشته و تجربیات سفر خود را درسایت تریپ ادوایزر از سال 2005 تا 2023 منعکس کرده‌اند که معادل 800 کامنت بود. از تحلیل احساسات برای درک تجربه اقامت گردشگران استفاده شد.دسته بندی مفهومی نظرات گردشگران در هفت دسته شامل امکانات هتل،فضای هتل،ارزیابی عمومی تجربه،غذاهای هتل،دسترسی‌های هتل،کیفیت خدمات و هزینه‌های هتل طبقه-بندی شدند. سپس دسته‌بندی کشورها براساس کشور مبدا هر گردشگرو نهایتا دسته بندی منطقه‌ای انجام شد. نتایج نشان داد که به طور کلی این هتل برای گردشگران اروپایی جذاب‌تر از ملیت‌های دیگر است.گردشگران از غذای هتل وکیفیت خدمات و سروصدا در لابی هتل رضایت چندانی نداشتتند ولی هزینه مناسب بود. فضای هتل برای گردشگران جذاب بود که ناشی از طراحی سنتی و معماری هتل بود و موقعیت هتل برای دسترسی به مراکز دیدنی هم مورد پسند گردشگران قرار داشت .

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Examining the staying experiences of foreign tourists from different sources at Abbasi Hotel in Isfahan with a sentiment analysis approach

نویسندگان [English]

  • Zohreh Dehdashti Shahrokh 1
  • Ali Bonyadi Naeini 2
  • Seyed Mohammad Reza Mousavi 3
1 Business Administration Department, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i university,Tehran,Iran
2 Management,Economics and Progress Engineering Department, Iran University of Science and Technology ,Tehran,Iran
3 Management,Economics and Progress Engineering Department, Iran University of Science and Technology ,Tehran,Iran
چکیده [English]

The main objective of this research is to analyze the sentiments of tourists from different cultures regarding their stay experience at the international Abbasi Hotel in Isfahan.The research paradigm is interpretive, the research approach is inductive, and the research is exploratory. The statistical population of this research includes customers from various cultures who stayed at the Abbasi Hotel and reflected their travel experiences on the TripAdvisor website from 2005 to 2023, totaling 800 comments.The categorization of tourist comments was divided into seven categories: hotel facilities, hotel ambiance, overall experience evaluation, hotel food, hotel accessibility, service quality, and hotel costs.Countries were then categorized based on each tourist's country of origin, followed by regional categorization. The results showed that overall, the hotel was more attractive to European compared to other nationalities. Tourists were not very satisfied with the hotel food and costs, but found the hotel's ambiance attractive due to its architectural appeal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Tourist
  • Sentiment Analysis
  • Tourist Experience
  • Hofstede Model
  • Service Quality
باشکوه اجیرلو،‌ محمد و موحد، محمدرضا (1401). بازنمایی تصاویر ذهنی مصرف­کنندگان در انتخاب برندهای ایرانی.فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بین­المللی،‌ سال پنجم،‌ شماره24. 1-24
تقوی فرد محمد تقی،‌ رئیسی وانانی ایمان،‌ زهره دهدشتی شاهرخ و ارضی سلطان امیر (1399). تحلیل احساسات پروفایل کاربران وب سایت تریپ ادوایزر بر اساس روش‌های داده کاوی . مدیریت اطلاعات،‌ دوره 6،‌ شماره 1، 24-38.
توکلی گارماسه, عاطفه و رافع, وحید (1395),ارائه روشی برای آنالیز احساسات در متن نظرات,نخستین کنفرانس ملی تحقیقات بین رشته‌‌ای در مهندسی کامپیوتر،‌ برق،‌ مکانیک و مکاترونیک,قزوین
تقیان هدایت،‌ خوش­طینت بهناز،‌ شاه­آبادی ابوالفضل، بهزادی محمدحسن، (1400).تأثیر عوامل فزاینده کارایی بر عملکرد بازاریابی بین­المللی در کشورهای منتخب،‌ فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بین­المللی، سال چهارم .شماره 4. ص 25-44.
جعفری پاورسی حمیده (1396). تحلیل احساس در شبکه‌های اجتماعی،‌ فصلنامه نقد کتاب اطلاع رسانی و ارتباطات،‌ پیاپی 16.
زینعلیان محمدحسین، دهدشتی­شاهرخ زهره،‌ ناصحی­فر وحید، عبدی کردانی علی (1402). تبیین ابعاد و مؤلفه­های های بین­المللی با رویکرد توسعه بازار مورد مطالعه؛ فرودگاه امام خمینی (ره). فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بین­المللی، سال ششم،‌ شماره 3.
عالی­خانی یاسمن،‌ خدیور آمنه و عباسی فاطمه (1401).ارزیابی ادراک عمومی از نسل پنجم ارتباطات سیار از طریق تحلیل احساسات کاربران شبکه اجتماعی .پژوهش‌های نوین در تصمیم گیری،‌ دوره 7،‌ شماره 2، 111-135.
عزیزی شهریار،‌ شرفی محمدمهدی،‌ آزمایش­فرد هما، (1402). مقایسه تطبیقی ادراکات مصرفکنندگان ایرانی از مسکات‌های برندهای بین-المللی و ایرانی. فصلنامه مدیریت کسب و کارهای بین­المللی،‌ سال ششم.شماره3.
قربانی علی، ربانی یوسف،‌ کامران راد رضا و فلسفی پیمان (1401 ). نقش مدلسازی اقتصاد سنجی،‌ شماره 27، 163-183.
محسنی سیده آرمینا،‌ خدیور آمنه و عباسی فاطمه (1401). تحلیل احساسات نظرات کاربران تریپ ادوایزر برای رستوران‌های ایران با رویکرد یادگیری عمیق،‌ نشریه مطالعات مدیریت کسب و کار هوشمند،‌ شماره 40،‌ 19-43.
 
AbdulQader, I. K. A. (2008). Intention to purchase electronic green products amongst lecturers: An empirical evidence (MBA dissertation). Universiti Sains Malaysia.
Anderson, E. (1995). Value in ethics and economics. Harvard University Press.
Barnes, S. J., Mattsson, J., & Sørensen, F. (2014). Destination brand experience and visitor behavior: Testing a scale in the tourism context. Annals of Tourism Research, 48, 121–139.
Garner, B., Thornton, C., Pawluk, A. L., Mora Cortez, R., Johnston, W., & Ayala, C. (2022). Utilizing text-mining to explore consumer happiness within tourism destinations. Journal of Business Research, 139, 1–12.
Florez, C. L. (2013). The impact of the doping effect on cycling sponsorship: Analysis of brand lovers and cycling fans. [Unpublished manuscript].
Francesco, G., & Roberta, G. (2019). Cross-country analysis of perception and emphasis of hotel attributes. Tourism Management, 74, 24–42.
Han, H., Hsu, L. T. J., Lee, J. S., & Sheu, C. (2011). Are lodging customers ready to go green? An examination of attitudes, demographics, and eco-friendly intentions. International Journal of Hospitality Management, 30, 345–355.
Hofstede, G. (2001). Culture’s consequences: Comparing values. Sage.
Huang, S. S., & Crotts, J. (2019). Relationships between Hofstede’s cultural dimensions and tourist satisfaction: A cross-country cross-sample examination. Tourism Management, 72, 232–241.
James, E. E., & Inyang, I. B. (2023). Hotel atmospherics and guests' experience in the Nigerian hospitality industry. Research Journal of Hospitality and Tourism Management, 2(1), 1–17.
Jia, S. (2018). Behind the ratings: Text mining of restaurant customers’ online reviews. International Journal of Market Research, 60(6), 561–572.
Kim, H. H., Lee, C. Y., & O, Y. J. (2018). The mediating role of emotions between cultural experience and tourist satisfaction: A cross-cultural study. Tourism Management Perspectives, 28, 1–8.
Moscardo, G., & Font, X. (2018). Tourism and cultural exchange: A theoretical framework. Annals of Tourism Research, 70, 130–141.
Oh, H., Uysal, M., & Weaver, P. (1995). Product bundles and market segments based on travel motivations: A canonical correlation approach. International Journal of Hospitality Management, 14, 123–137.
Özdemir, C., & Yolal, M. (2017). Cross-cultural tourist behavior: An examination of tourists’ behavior in guided tours. Tourism and Hospitality Research, 17(3), 314–324.
Renganathan, R., & Upadhya, A. (2022). Dubai restaurants: A sentiment analysis of tourist reviews. Journal of Tourism Studies, 2, 165–174.
Roy, G. (2023). Travelers’ online review on hotel performance: Analyzing facts with the Theory of Lodging and sentiment analysis. International Journal of Hospitality Management, 111, 103–115.
Weiermair, K. (2000). Tourists’ perceptions towards and satisfaction with service quality in the cross-cultural service encounter: Implications for hospitality and tourism management. Managing Service Quality, 10(6), 397–409.
Williams, P., & Soutar, G. N. (2009). Value, satisfaction and behavioral intentions in an adventure tourism context. Annals of Tourism Research, 36(3), 413–438.
Zhang, X., Zhang, L., & Zhou, D. (2023). Sentiment analysis on streaming user reviews via dual-channel dynamic graph neural network. [Preprint].