آبنار، شهیاد، حسینی، سید صفدر، و مقدسی، رضا. (1399). عوامل مؤثر بر صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی ایران با تأکید بر شاخص رقابتپذیری نرخ ارز واقعی ترکیبی. فصلنامه اقتصاد کشاورزی و توسعه، 28(1)، 1-24.
اکبری، عباداله، عالی، صمد، علویمتین، یعقوب، و محمودزاده، مرتضی. (1399). مقایسه مشوقهای صادراتی ایران و ترکیه در راستای ارائه مشوقهای مناسب برای افزایش صادرات ایران. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 3(4)، 107-127.
اسدنژاد، محمد، رضوانی، مهران، و سخدری، کمال. (1403). شناسایی ابعاد بینالمللیسازی کسبوکارهای کوچک و متوسط صنایع غذایی در بازارهای نوظهور خاورمیانه. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 7(2)، 23-40.
بهزادنیا، پویا، صنوبر، ناصر، و حسینی، سید صمد. (1398). تأثیر برنامههای تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیتهای بازارهای خارجی و قابلیتهای صادراتی. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 2(3)، 63-85.
جعفری، مریم. (1401). بررسی عوامل مؤثر بر صادرات محصولات کشاورزی و غذایی منتخب ایران به افغانستان [پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد]. دانشکده کشاورزی.
حیدریزاد، زهرا، فضلزاده، علیرضا، احمدیان، وحید، و نقدی، سجاد. (1403). تأثیر تجارت الکترونیک بر صادرات: شواهد فراتحلیلی. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 7(2)، 211-234.
خوشطینت، بهناز، شاهآبادی، ابوالفضل، شجاعیشاد، مصطفی، و مرادی، علی. (1398). تأثیر نوآوری بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتی جهان. نشریه مدیریت نوآوری، 8(4)، 151-171.
خوشطینت، بهناز، شاهآبادی، ابوالفضل، و خوییاسکویی، محمدرضا. (1401). تأثیر فضای کسبوکار بر سهم بازار کشورهای منتخب از صادرات غیرنفتی جهان. نشریه بررسیهای بازرگانی، 20(112)، 1-24.
زارعی، عظیم، و سیاهسرانیکجوری، محمدعلی. (1402). طراحی و تبیین مدل سیستمی دیپلماسی تجاری در راستای صادرات پایدار شرکتهای دانشبنیان. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 6(1)، 41-63.
سیدنژاد فهیم، سیدرضا، و اقدامی، اسماعیل. (1402). بررسی تأثیر استراتژیهای تجاری بر عملکرد صادراتی شرکتها. مدیریت کسبوکارهای بینالمللی، 6(3)، 131-151.
شمشادی، کتایون. (1400). بررسی عوامل مؤثر بر صادرات صنایع غذایی ایران. اقتصاد کشاورزی و توسعه، 29(3)، 239-262.
همتی، مریم، فیض، داود، آذر، عادل، و زارعی، عظیم. (1399). شناسایی مدلهای ذهنی مدیران شرکتهای صنایع غذایی از موانع توسعه صادرات (نمونهکاوی: مدیران شرکتهای لبنی). مدیریت بازرگانی، 12(1)، 198-226.
Aaker, David A. (2023). Strategic market management. John Wiley & Sons.
Aujirpongpan, Somnuk, & Hareebin, Yutthana. (2020). The effect of strategic intuition, business analytic, networking capabilities and dynamic strategy on innovation performance: The empirical study Thai processed food exporters.
The Journal of Asian Finance, Economics, and Business, 7(1), 259–268.
https://doi.org/10.13106/jafeb.2020.vol7.no1.259
Ayan, Burak, Abacıoğlu, Sibel, & Basilio, Maria P. (2023). A comprehensive review of the novel weighting methods for multi-criteria decision-making.
Information, 14(5), 285.
https://doi.org/10.3390/info14050285
Benkovskis, Konstantins, Bluhm, Benjamin, Bobeica, Elena, & Osbat, Chiara. (2020). What drives export market shares? It depends! An empirical analysis using Bayesian model averaging.
Empirical Economics, 59(3), 817–869.
https://doi.org/10.1007/s00181-019-01727-z
Bohórquez, Edison, Pérez, Manuel, Alvarez, Ricardo, & Villón, Sofía. (2024). Marketing strategies and sales: Key factors for positioning and growth in the market. In J. L. Reis, M. Del Rio Araujo, L. P. Reis, & J. P. M. dos Santos (Eds.),
Marketing and smart technologies. ICMarkTech 2022. Smart Innovation, Systems and Technologies (Vol. 344). Springer, Singapore.
https://doi.org/10.1007/978-981-99-0333-7_27
Brzęczek, Tomasz. (2020). Optimisation of product portfolio sales and their risk subject to product width and diversity.
Review of Managerial Science, 14(4), 1009–1027.
https://doi.org/10.1007/s11846-018-0315-y
Busalim, Abdallah, Fox, Grace, & Lynn, Theo. (2022). Consumer behavior in sustainable fashion: A systematic literature review and future research agenda.
International Journal of Consumer Studies. https://doi.org/10.1111/ijcs.12794
Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO). (2021).
The state of food and agriculture 2021.
https://www.fao.org
Haas, Rainer, Imami, Drini, Miftari, Iliriana, Ymeri, Pëllumb, Grunert, Klaus, & Meixner, Oliver. (2021). Consumer perception of food quality and safety in Western Balkan countries: Evidence from Albania and Kosovo.
Foods, 10(1), 160.
https://doi.org/10.3390/foods10010160
Hydock, Chris, Paharia, Neeru, & Blair, Sandra. (2020). Should your brand pick a side? How market share determines the impact of corporate political advocacy. Journal of Marketing Research, 57(6), 1135–1151.
International Monetary Fund (IMF). (2021).
Exchange rate policy and export performance.
https://www.imf.org
Jaffee, Steven, & Henson, Spencer. (2004). Standards and agro-food exports from developing countries: Rebalancing the debate (Vol. 3348). World Bank Publications.
Jiang, Hao, Cheng, Yan, Yang, Jie, & Gao, Song. (2022). AI-powered chatbot communication with customers: Dialogic interactions, satisfaction, engagement, and customer behavior.
Computers in Human Behavior, 134, 107329.
https://doi.org/10.1016/j.chb.2022.107329
Jongwanich, Juthathip. (2009). The impact of food safety standards on processed food exports from developing countries. Food Policy, 34(5), 447–457. https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2009.05.003
Keller, Kevin Lane. (2001). Building customer-based brand equity: A blueprint for creating strong brands.
Keshavarz-Ghorabaee, Mehdi, Amiri, Mehran, Zavadskas, Edmundas Kazimieras, Turskis, Zenonas, & Antucheviciene, Jurgita. (2021). Determination of objective weights using a new method based on the removal effects of criteria (MEREC).
Symmetry, 13(4), 525.
https://doi.org/10.3390/sym13040525
Keskin, Halit, Ayar Şentürk, H., Tatoglu, Ekrem, Gölgeci, Ismail, Kalaycioglu, Okan, & Etlioglu, Hakan T. (2021). The simultaneous effect of firm capabilities and competitive strategies on export performance: The role of competitive advantages and competitive intensity.
International Marketing Review, 38(6), 1242–1266.
https://doi.org/10.1108/IMR-09-2019-0227
Kotler, Philip, & Keller, Kevin Lane. (2021). Marketing management (16th ed.). Pearson.
Krugman, Paul, & Obstfeld, Maurice. (2022). International economics: Theory and policy. Pearson.
Luiten, Claire M., Steenhuis, Ingrid H. M., Eyles, Helen, Ni Mhurchu, Cliona, & Waterlander, Wilma E. (2016). Ultra-processed foods have the worst nutrient profile, yet they are the most available packaged products in a sample of New Zealand supermarkets – Corrigendum.
Public Health Nutrition, 19(3), 539–539.
https://doi.org/10.1017/S1368980015002840
Machado, Priscila, Zinöcker, Markus, & Baker, Phillip. (2020). Ultra-processed foods and health outcomes: A narrative review.
Nutrients, 12(7), 1955.
https://doi.org/10.3390/nu12071955
Martínez, Sara, & Carballo, Juan. (2021). Physicochemical, sensory and nutritional properties of foods affected by processing and storage.
Foods, 10(12), 2970.
https://doi.org/10.3390/foods10122970
Pamučar, Dragan, Stević, Željko, & Sremac, Srdjan. (2018). A new model for determining weight coefficients of criteria in MCDM models: Full consistency method (FUCOM).
Symmetry, 10(9), 393.
https://doi.org/10.3390/sym10090393
Porter, Michael E. (1990). The competitive advantage of nations. Free Press.
Suanin, Weerachai. (2023). Processed food exports from developing countries: The effect of food safety compliance.
European Review of Agricultural Economics, 50(2), 743–770.
https://doi.org/10.1093/erae/jbac030
United Nations Conference on Trade and Development (UNCTAD). (2020).
Trade and development report.
https://unctad.org
Van Stralen, Karlijn J., Jager, Kitty J., Zoccali, Carmine, & Dekker, Friedo W. (2008). Agreement between methods. Kidney International, 74(9), 1116–1120.
Verhoef, Peter C., Kannan, P. K., & Inman, J. Jeffrey. (2015). From multi-channel retailing to omni-channel retailing: Introduction to the special issue on multi-channel retailing.
Journal of Retailing, 91, 174–181.
https://doi.org/10.1016/j.jretai.2015.02.005
Wood, Bradley, Williams, Olivia, Nagarajan, Vignesh, & Sacks, Gary. (2021). Market strategies used by processed food manufacturers to increase and consolidate their power: A systematic review and document analysis. Globalization and Health, 17, 1–23.
.