عملکرد شرکت های صادراتی: واکاوی نقش رفتارهای برند‎ساز کارکنان بر ارزش ویژۀ برند

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد، مدیریت و علوم اداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

شرکت‌ها برای بقا و موفقیت در فعالیت‌های صادراتی به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی خود نیازمندند. در این راستا هدف از انجام پژوهش حاضر،‎ واکاوی نقش رفتارهای برندساز‎کارکنان بر ارزش ویژۀ برند و عملکرد شرکت­های صادراتی در استان سمنان می­باشد. پژوهش از نظر هدف کاربردی بوده و از لحاظ شیوه گردآوری داده‎ها توصیفی از نوع پیمایشی به شمار مـی‎رود. جامعۀ آماری پژوهش حاضر کلیه شرکت­های فعال در شهرک­های­ صنعتی استان سمنان می­باشد که 239 عدد با روش نمونه­گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از مدل­سازی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته­های پژوهش نشان داد که مشارکت، تبلیغات دهان به دهان مثبت، رفتار درون نقش برندسازی و تمایل به ادامۀ همکاری بر ارزش ویژۀ برند تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین، بین ارزش ویژۀ برند و عملکرد شرکت­های صادراتی تأثیر مثبت و معناداری یافت شد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Export Firms Performance: Analyzing the Role of Employee’s Brand-Building Behavior on Brand Equity

نویسنده [English]

  • Azim Zarei
Associate Professor, Faculty of Business Management, DoS in Economics, Management and Administrative Sciences, Semnan University, Semnan, Iran
چکیده [English]

Companies need to identify the factors affecting their export performance in order to survive and succeed in export activities. The purpose of this study was to investigate the role of Employee’s Brand-Building Behaviour on brand equity and performance of export companies in Semnan province. The present research is applied in terms of purpose and in terms of data collection method, it is descriptive of survey type. The statistical population of this study is all companies active in industrial towns of semnan that 239 were selected by simple random sampling method. Also, the questionnaire was used to collect data and Structural Equation Modeling (SEM) was used to analyze data. The findings of the present study showed that variable participation, positive word-of-mouth, In-Role Brand-Building Behavior and Retention had a positive and significant effect on brand equity. Also, there was a significant positive relationship between brand equity and export performance companies of Semnan.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Employee’s Brand-Building Behaviour
  • Export Firms Performance
  • Brand Equity
بختیاری، مینا و بخشنده، قاسم. (1398). بررسی عوامل موثر بر عملکرد صادرات با نقش میانجی انطباق آمیخته بازاریابی در شرکت‌های صادراتی استان خوزستان. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین­المللی، 2(3), 145-162.
بهزادنیا، پویا، صنوبر، ناصر، حسینی، سید صمد. (1398). تاثیر برنامه‌های تشویقی صادرات بر عملکرد صادراتی: نقش جذابیت‌های بازارهای خارجی و قابلیت‌های صادراتی. نشریه علمی پژوهشی مدیریت کسب و کارهای بین­المللی، 2(3)، 63-85.
شجاعی، محمدرضا، محترم، رحیم، آطاهریان، سمانه. (1393). تأثیر عوامل داخلی شرکت بر عملکرد صادراتی (مطالعۀ موردی: شرکت‌های صادرکنندة پسته در تهران. نشریۀ مدیریت بازرگانی، دورۀ 6، شمارۀ 4، صص: 807-791
مهرنوش، مینا و طهماسبی، داریوش (1396). اثر ارزش ویژه برند و سرمایه اجتماعی بر تصویر برند (مورد مطالعه: برند خودروی سمند). فصلنامه علمی ـ پژوهشی مدیریت بازرگانی، 9 (4)، 925 – 905.   
 
Bamberger, P. A., Meshoulam, I., & Biron, M. (2014). Humanresourcestrategy:Formulation,implementation,andimpact. Routledge.
Baumgarth, C., & Schmidt, M. (2010). How strong is the business-to-business brand in the workforce? An empirically-tested model of ‘internal brand equity’in a business-to-business setting. Industrial Marketing Management39(8), 1250-1260.
Bloemer, J., & Odekerken-Schröder, G. (2006). The role of employee relationship proneness in creating employee loyalty. InternationalJournalofBankMarketing, 24(4), 252-264.
Burmann, C., Zeplin, S., & Riley, N. (2008). Key determinants of internal brand management success: An exploratory empirical analysis. JournalofBrandManagement, 16(4), 264-284.
Bussin, M., & Mouton, H. (2019). Effectiveness of employer branding on staff retention and compensation expectations. South African Journal of Economic and Management Sciences, 22(1), 1-8.‏
Ibeh, K. I. (2003). On the internal drivers of export performance among Nigerian firms: empirical findings and implications. Management decision41(3), 217-225.‏
Ibrahim, E. B., & Harrison, T. (2019). The impact of internal, external, and competitor factors on marketing strategy performance. Journal of Strategic Marketing, 1-20.‏
Jandaghi, Gh., Bahamin, F., & Abaei, M. (2015). The effects of brand leadership styles on employees-based brand citizenship behavior. WorldScientificNews, 22, 25-39.
Kammerhoff, J., Lauenstein, O., & Schütz, A. (2018). Leading toward harmony–Different types of conflict mediate how followers’ perceptions of transformational leadership are related to job satisfaction and performance. EuropeanManagementJournal. Pp. 623.
King, C., & Grace, D. (2009). Employee based brand equity: A third perspective. Services Marketing Quarterly30(2), 122-147.
King, C., & Grace, D. (2010). Building and measuring employee-based brand equity. European Journal of Marketing44(7/8), 938-971.
King, C., & So, K. K. F. (2015). Enhancing hotel employees’ brand understanding and brand-building behavior in China. JournalofHospitality&TourismResearch, 39(4), 492-516.
King, C., Grace, D., & Funk, D. C. (2012). Employee brand equity: Scale development and validation. JournalofBrandManagement, 19(4), 268-288.
Kirnan, J. P., Farley, J. A., & Geisinger, K. F. (1989). The relationship between recruiting source, applicant quality, and hire performance: An analysis by sex, ethnicity, and age. Personnelpsychology, 42(2), 293-308.
Kotler, P., Keller, K.A.(2006). Marketing Management, USA: Pearson Prentice Hall.
Kucherov, D., & Zavyalova, E. (2012). HRD practices and talent management in the companies with the employer brand. EuropeanJournalofTrainingandDevelopment, 36(1), 86-104.
Lages, L. F., Silva, G., & Styles, C. (2009). Relationship capabilities, quality, and innovation as determinants of export performance. Journal of international Marketing17(4), 47-70.‏
Lepak, D. P., Liao, H., Chung, Y., & Harden, E. E. (2006). A conceptual review of human resource management systems in strategic human resource management research. InResearchinpersonnelandhumanresourcesmanagement (pp. 217-271). Emerald Group Publishing Limited.
Li, J., Liu, B., & Qian, G. (2019). The belt and road initiative, cultural friction and ethnicity: Their effects on the export performance of SMEs in China. Journal of World Business, 54(4), 350-359.‏
MacKenzie, S. B., Podsakoff, P. M., & Rich, G. A. (2001). Transformational and transactional leadership and salesperson performance. Journal of the academy of Marketing Science, 29(2), 115-134.
Maehle, N., & Shneor, R. (2010). On congruence between brand and human personalities. JournalofProduct&BrandManagement, 19(1), 44-53.
Marticotte, F., Arcand, M., & Baudry, D. (2016). The impact of brand evangelism on oppositional referrals towards a rival brand. JournalofProduct&BrandManagement, 25(6), 538-549.
McColl-Kennedy, J. R., & Anderson, R. D. (2002). Impact of leadership style and emotions on subordinate performance. TheLeadershipQuarterly, 13(5), 545-559.
Miles, S. J., & Mangold, G. (2004). A conceptualization of the employee branding process. Journalofrelationshipmarketing, 3(2-3), 65-87.
Miles, S. J., & Mangold, G. (2004). A conceptualization of the employee branding process. Journal of relationship marketing3(2-3), 65-87.
Morgan, N. A., Kaleka, A., & Katsikeas, C. S. (2004). Antecedents of export venture performance: A theoretical model and empirical assessment. Journal of marketing68(1), 90-108.‏
Morhart, F. M., Herzog, W., & Tomczak, T. (2009). Brand-specific leadership: Turning employees into brand champions. JournalofMarketing, 73(5), 122-142.
Navarro, A., Losada, F., Ruzo, E., & Diez, J. A. (2010). Implications of perceived competitive advantages, adaptation of marketing tactics and export commitment on export performance. Journal of world business45(1), 49-58.‏
Niessen, C., Mäder, I., Stride, C., & Jimmieson, N. L. (2017). Thriving when exhausted: The role of perceived transformational leadership. JournalofVocationalBehavior, 103, 41-51.
Odumeru, J. A., & Ogbonna, I. G. (2013). Transformational vs. transactional leadership theories: Evidence in literature. InternationalReviewofManagementandBusinessResearch, 2(2), 355.
Palmer, B., Walls, M., Burgess, Z., & Stough, C. (2001). Emotional intelligence and effective leadership. Leadership&OrganizationDevelopmentJournal, 22(1), 5-10.
Park, C. W., Eisingerich, A. B., & Park, J. W. (2013). Attachment–aversion (AA) model of customer–brand relationships. Journalofconsumerpsychology, 23(2), 229-248.
Presbitero, A., Roxas, B., & Chadee, D. (2016). Looking beyond HRM practices in enhancing employee retention in BPOs: focus on employee–organisation value fit. TheInternationalJournalofHumanResourceManagement, 27(6), 635-652.
Riivits-Arkonsuo, I., Kaljund, K., & Leppiman, A. (2015). Consumer journey from first experience to brand evangelism. Research in Economics and Business: CentralandEasternEurope, 6(1), 5-28.
Robbins, S. P. and Coulter, M. (2007). Management(9thEd). London: Prentice- Hall.
Sürücü, Ö., Öztürk, Y., Okumus, F., & Bilgihan, A. (2019). Brand awareness, image, physical quality and employee behavior as building blocks of customer-based brand equity: Consequences in the hotel context. Journal of Hospitality and Tourism Management, 40, 114-124.‏
Usakli, A., & Baloglu, S. (2011). Brand personality of tourist destinations: An application of self-congruity theory. Tourismmanagement, 32(1), 114-127.