بیمه اعتبار تجاری، راهکاری برای جلوگیری از شکست شرکتهای کوچک و متوسط در بحران کسب و کار ناشی از شیوع بیماری کرونا

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری حقوق خصوصی، دانشکده حقوق، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

چکیده

کرونا یا کووید19، با تعطیلی اجباری و ناگزیر کسب و کارها، منجر به عدم توفیق بسیاری از آنها در کسب درآمد و مآلاً پرداخت بدهی‌‌ها‌یشان شده است. این رخداد به جهت ارتباط زنجیره‌ای کسب و کار‌ها با هم، می‌تواند شکستی سلسله‌وار را به فعالان عرصه تجارت تحمیل نماید که شرکت‌های کوچک و متوسط در این میان، عموماً نوپاترین، نحیف‌ترین و درنتیجه آسیب پذیرتریند. با این شرح، چنانچه بهای معاملات به صورت نقدی پرداخت نگردیده باشد -که عموماً نیز این‌گونه است- اختلال در دریافت مطالبات شرکت‌ها می‌تواند آن‌ها را به ورطه نابودی بکشاند. بیمه اعتبار تجاری به‌مثابه طریقی برای مدیریت ریسک ناشی از دریافتنی‌‌های اعتباری، در این کوران حوادث به یاری شرکت‌‌های کوچک و متوسط می‌شتابد و زمینه بهره مندی آن‌ها از منبع اطلاعاتی عظیم، جهت گزینش مشتریان بالقوه و مدیریت قرارداد‌ها با مشتریان بالفعل را فراهم خواهد آورد، دستیابی آن‌ها به تأمین مالی را تسهیل خواهد نمود و خلاء ناشی از عدم بازپرداخت دیون توسط مشتریان را پر می‌نمایند و همچنین با پوشش ریسک‌‌ها‌ی سیاسی و تجاری، زمینه رقابت و توسعه فعالیت در عرصه بین‌المللی برای این شرکت‌ها را هموار می‌نماید.   

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Commercial Credit Insurance as a way to prevent SMEs Failure in the business crisis caused by Corona Virus

نویسنده [English]

  • Diba Jafari
PhD candidate of Private law, Law Faculty, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Corona virus or COVID-19, by the compulsory closure of businesses, has led to their failure to earn money and as a result, to pay their debts. Due to the chain connection of businesses, this can impose a series of failures on business actors, meanwhile small and medium-sized companies are generally the least experienced, the most fragile and therefore the most vulnerable. So, if the transaction price is not paid in cash - which is generally the case - disrupting the receipt of corporate claims can lead to their destruction. Commercial credit insurance, as a way to manage the risk of credit receipts, will help the small and medium-sized companies in such situations and will provide them with a huge source of information to select potential customers and manage their contracts with actual ones. It will facilitate their access to finance and fill the gap left by the non-repayment of debts by customers, as well as pave the way for competition and development of international activities for these companies by covering political and commercial risks.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Commercial Credit
  • Corona Disease
  • Credit Insurance
  • Small and medium sized Companies
آقایی، محمد علی، احمدیان، وحید، جهاز آتشی، اکبر (1393)، عوامل موثر بر ساختار سرمایه در شرکت‌های کوچک و متوسط ایرانی، پژوهش‌‌ها‌ی حسابداری مالی و حسابرسی. 22، ص175-212.
ابراهیمی، اسماعیل، رهنما، افشین، توانا زاده، سمیه (1393)، ارزیابی تأثیر عوامل موثر بر توسعه صادرات در کشور‌های کوچک و متوسط، مطالعات کمی در مدیریت. 18، ص 141 – 162.
ابراهیمی، فرید، سلیمانی، غلامرضا (1395)، برنامه‌‌ها‌ و اقدامات کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه به منظور توسعه بازار بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط، مطالعات مدیریت و کارآفرینی. 2 (3)، ص 133 -140 .
اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اصفهان (1399). ارزیابی اثر بیماری کرونا بر اقتصاد ایران، گزارش اول فروردین. Avaible at: https://www.eccim.com  .
امین بیدختی، علی اکبر، زرگر، سید مجتبی (1390)، آسیب شناسی بنگاه‌های کوچک و متوسط و بیان راهبرد‌های عملی برای حمایت از آن‌ها، فرآیند مدیریت و توسعه، 78، ص 125 - 156 .
بالازاده، پیمان؛ مرادی، محمود؛ پاکیده، کیخسرو (1397). آسیب‌شناسی و شناسایی تواناساز‌های حمایتی از صادرات شرکت‌های کوچک و متوسط، بررسی‌‌ها‌ی بازرگانی. 88 و 89، ص 82 -93.
حقیقی کفاش، مهدی؛ موسوی مرادی، موسی؛ امینی، صفیار؛ بهرامی، امیر (1393)، امکان‌سنجی توسعه بیمه‌‌ها‌ی اعتباری در  صنعت بیمه، طرح پژوهشی، پژوهشکده بیمه.
دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی (1399)، بحران کرونا و اقدامات ابتکاری شرکت‌ها و کسب و کار‌ها،  available at: https://www.irna.ir/news.
دهدشتی شاهرخ، زهره (1386). عوامل موثر بر عملکرد صادراتی شرکت‌های کوچک و متوسط، مطالعات مدیریت، بهبود و تحول. 55، ص 95-118 .
رضوی، سیدهنگامه (1398). بررسی تأثیر بین‌المللی‌سازی شرکت‌های کوچک و متوسط بر نوآوری، رویکرد‌های پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری. 11، ص 1- 19.
رمضانی، محمد؛ رجب زاده‌قطری، علی؛ آذر، عادل؛ خدیور، آمنه (1398)، بین‌المللی‌شدن صنایع کوچک و متوسط، ابزار و استراتژی‌‌ها‌ی جامع، مدیریت کسب و کار‌های بین‌المللی، 2(1)، ص 177-197.
شهبازی غیاثی، موسی (1391)، توسعه کسب و کار‌های کوچک و متوسط در ایران؛ راهکار‌ها و پیشنهادات سیاستی، راهبرد توسعه، 30 ، ص 91 – 111.
شبکه نوآفرینی پلنت (1398). بحران کرونا و نوآوری در صنعت بیمه، شماره پنجم، اسفند.
شیروی، عبدالحسین (1392)، حقوق تجارت بین‌الملل، تهران: انتشارات سمت.
صحت، سعید؛ نظرمند، آسیه؛ احسان‌فر، گلشن (1390). توسعه بیمه در بازار پول و سرمایه: موانع و راهکار‌ها، تازه‌‌ها‌ی جهان بیمه. 154، ص 5-22.
عطاردیان، امیر (1387)، توسعه صادرات در بنگاه‌های کوچک و متوسط،  کار و جامعه. 103، ص 77 - 83 .
غمامی، سیدمحمدمهدی؛ اسماعیلی، محسن (1389). مطالعه تطبیقی نظام حقوقی رقابت در ایران و فرانسه، پژوهشنامه  حقوق اسلامی. 32، ص 153- 188.
قاسمی، علی؛ علمی‌مقدم، مصطفی (1388). افزایش رقابت پذیری بنگاه‌های کوچک و متوسط و تأمین مالی آن‌ها با تأکید بر توسعه رویکرد خوشه‌ای، مجله اقتصادی. 93 و 94، ص 71-90.
کردستانی، غلامرضا، الدبس، علی، صابر، امیر (1397). بالا بودن رشد فروش، رهبری در صنعت و تأثیر رقابت در بازار محصول بر سرمایه‌گذاری شرکت، چشم‌انداز مدیریت مالی. 22، ص 29- 49 .
طالبی،کامبیز، تاج‌الدین، مهدی، سمیع‌زاده، مهدی (1389). بررسی ارتباط بین عوامل محیطی و بین‌المللی‌شدن شرکت‌های کوچک و متوسط؛ مطالعه موردی: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، توسعه کارآفرینی. 9، ص 55 -80.
طباطبایی، سعادت، اژدری، علی‌اصغر (1387)، سیاست‌‌ها‌ی حمایتی از صنایع کوچک در ایران (با رویکرد افزایش توان صادرات)، چاپ اول، تهران، انتشارات نگاران شهر.
میربرگ‌کار، سیدمظفر، ابراهیمی، پژمان (1396)، تأثیر دولت‌ها بر تأمین منابع مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط در اقتصاد سیاسی کسب و کار، سیاست جهانی. 21، ص 209تا 231.
نوری، روح الله، فتحی، سعید، یگانه، لیلا (1395)، شناسایی علل مشکلات تأمین سرمایه در گردش در شرکت‌های کوچک و متوسط کشور، مدیریت دارایی و تأمین مالی، 4(14)، ص 1-16.
نوروزی، حسین؛ داودآبادی، فاطمه؛ بهامین، فریبا (1398). بررسی تأمین سرمایه اجتماعی بر بهره‌برداری از فرصت‌های کسب و کار بین‌المللی شرکت‌های کوچک و متوسط، مدیریت کسب و کار بین‌المللی، 2(1)، ص 45-65.
 
Abonyi, G. (2015), ‘Best Policy Practices for Internationalization of SMEs’ Trade and Investment for ASEAN and East Asia’, inOum, S. P. Intarakumnerd, G. Abonyi and S.Kagami (eds.), Innovation, Technology Transfers, Finance, and Internationalization of  SMEs’ Trade and Investment, ERIA Research Project Report FY2013, No. 14. Jakarta: ERIA.
Ajami, Riad (2020). Globalization, the Challenge of COVID-19 and Oil Price Uncertainty, Journal of Asia-Pacific Business, DOI: 10.1080/10599231.2020.1745046.
Ayyagari, M.,Beck, T., Demirguc-Kunt, A. (2007), Small and Medium Enterprises Across the Globe, Small Business Economics , 29(4):415-434.
Cardoza, G., Fornes, G., Farber, V., Gonzalez Duarte, R., & Ruiz Gutierrez, J. (2016). Barriers and public policies affecting the international expansion of Latin American SMEs: Evidence from Brazil, Colombia, and Peru. Journal of Business Research69(6), 2030-2039.
Danielson, Morris G.,  Scott ,Jonathan A,(2007), A Note on Agency Conflicts and the Small Firm Investment Decision, Journal of Small Business Management,. 45(1), 157-175 .
Directorate-General for Enterprise European Commission (2014) Credit insurance for European SMEs-A guide to assessing the need to manage liquidity risk, Ref. Ares (2014) 78098 .
European Commission, Directorate General, Economic and Financial Affairs. (2020).Policy measures taken against the spread and impact of the coronavirus, available. at https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/policy_measures_taken_against_the_spread_and_impact_of_the_coronavirus_14042020.pdf.
European Commission. (2015). User guide to the SME definition, Ref. Ares (2015)1914862, 06/05/2015, available at file:///C:/Users/Dell/Downloads/sme-definition-user-guide-2015.pdf.
International Credit Insurance & Suerty Association. (2015). Guide to Trade Credit Insurance, UK: Anthem Press.
Gangwar P.K., Shaikh M. A., Devi P. S.(2020), A Critique on Covid-19 with  reference to India in global business platform, International Journal for Research in Applied Science & Engineering Technology (IJRASET), Volume 8 Issue IV, April , Available at www.ijraset.com.
kongolo-Bakenda, J.-M., Anderson, M., Ito, J., & Garven, G. (2010). Structural and competitive determinants of globally oriented small and medium-sized enterprises: An empirical analysis. Journal of International Entrepreneurship, 8, 55–86.
Lloyd-Reason, L., Ibeh, K., Deprey, B. (2009). Top barriers and drivers to SME internationalisation. Report for OECD, available at: https://strathprints.strath.ac.uk/15845/.
McGuinness, G., Hogan, T., Powell, R. (2018), European Trade Credit Use and SME Survival, Journal of Corporate Finance, 49, 81-103.
Napier, G. , Schwaag Serge,S. Wise, E. (2004) Innovation and Technology Policies for SME Development IN Turkey, Opportunity For Private Sector Involvement , Malmö:International Organization for Knowledge Economy and Enterprise development.
Neagu, Cibela(2016), “The Importance and Role of Small and Medium-sized Businesses”, Theoretical and Applied Economics. 3(608), 331-338.
OECD. (2020 a). Coronavirus (COVID-19): SME policy responses, available at http://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/coronavirus-covid-19-sme-policy-responses-04440101/.
OECD. (2020 b). Interim Economic Assessment, Coronavirus: The world Economy at risk, available at https://www.oecd.org/berlin/publikationen/Interim-Economic-Assessment-2-March-2020.pdf.
OECD. (2020 c), Initial assessment of insurance coverage and gaps for tackling COVID-19 impacts, April , available at: www.oecd.org/finance/insurance.
 Ongori, H., Migiro, S. O. (2010), Information and communication technologies adoption in SMEs: literature review", Journal of Chinese Entrepreneurship, 1756-1396.
Walmsley, T., Rose, A Wei, D. (2020), Impacts on the U.S. Macro economy of Mandatory Business Closures in Response to the COVID-19 Pandemic, available at: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3570117.
Ruis, A., Stel, A. V., Tsamis, A., Verhoeven, W., Whittle, M. (2014) Cyclicality of SME finance: Literature survey, data analysis and econometric analysis, Zoetermeer:European Commission.
Enterprise and Industry, available at: https://ec.europa.eu/docsroom/documents/2531/attachments/1/translations/en/renditions/pdf.
Salman Saleh, A., Oly Ndubisi, N.(2006), An Evaluation of SMEs Development in Malaysia, International Review of Business Research Paper, 2(1), 1-14.
San Jose Riestra, Amparo,(2003), Credit Insurance in Europe, Impact Measurement and Policy Recommendation, CEPS research report in finance and banking, no31, available at http://www.ceps.be.
UNCTAD. (2020). Global Trade Impact of Coronavirus(covid-19) epidemic, available at: https://unctad.org/en/PublicationsLibrary/ditcinf2020d1.pdf .
Van der Veer, Koen J. M. (2015). The Private Export Credit Insurance Effect on Trade, The Journal of Risk and Insurance, 82(3), 601-624.
Wilson, N., Summers, B. (2002), Trade Credit Offered by Small Firms: Survey, Evidence and Empirical Analysis, Journal of business finance and accounting. 29 (3-4), 317-351.
World Bank (2020), The Global Economic Outlook During the COVID-19 Pandemic: A Changed World, available at: https://www.worldbank.org/en/news/feature/2020/06/08/the-global-economic-outlook-during-the-covid-19-pandemic-a-changed-world.