تأثیر نوآوری‌های غیرفنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه (مورد مطالعه: شرکت‌های صادرکننده صنایع غذایی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران

2 دانشیار گروه مدیریت دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ایلام، ایلام، ایران

3 کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی موسسه آموزش عالی باختر ایلام، ایلام، ایران

10.22034/jiba.2020.41681.1513

چکیده

نوآوری نقش کلیدی در رشد اقتصادی ایفا می‌کند؛ از این روی باعث علاقه‌مندی محققان به تحقیق در این زمینه شده است. سازمان‌ها با نوآوری بیشتر در پاسخ به محیط‌های متغیر می‌توانند به عملکرد بهتری دست یابند بدین خاطر نوآوری یک عامل مهم و حیاتی برای سازمان‌ها محسوب می‌شود. هدف این مطالعه بررسی تأثیر نوآوری‌های غیرفنی بر عملکرد بازار با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآورانه است. با استفاده از داده‌های جمع آوری شده از شرکت‌های صادر کننده صنایع غذایی اثرات نوآوری‌های غیر فنی (نوآوری سازمانی و بازاریابی) بر عملکرد بازار شرکت‌های صادرکننده صنایع غذایی مورد بررسی قرار دادند. در این تحقیق برای تعیین روایی از روایی صوری استفاده شده است که روایی آن در حد قابل قبول تایید گردیده است. و با توجه به ضرایب آلفای کرونباخ که همگی بالای 70% هستند پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. جامعه آماری این پژوهش شامل522 شرکت صادرکننده صنایع غذایی است. یک نمونه‌گیری نهایی با222 نفر انجام شد و فرضیه‌ها با مدل معادلات ساختاری (SEM) آزمون شدند. نتایج بیانگر این است که نوآوری سازمانی بر نوآوری بازاریابی، عملکرد نوآورانه وعملکرد بازار تأثیر مثبت و معناداری دارد. نوآوری بازاریابی بر عملکرد نوآورانه و عملکرد بازارتأثیر مثبت و معناداری دارد. عملکرد نوآورانه بر عملکرد محصول تاثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین عملکرد محصول بر عملکرد بازار تأثیر مثبت و معناداری دارد در این تحقیق عملکرد نوآورانه بر عملکرد بازار تأثیر مثبت و معناداری ندارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The impact of non-technological innovations on market performance by explaining the mediating role of innovative performance (Case study: exporting frim’s food industry)

نویسندگان [English]

  • Mahdi Dehghani Soltani 1
  • Ardeshir Shiri 2
  • Aida Moradi 3
1 Assistant Professor, In Management, Faculty of Administrative Sciences and Economic, Vali-e-Asr University of Rafsanjan, Rafsanjan, Iran
2 Associate Professor, In Management, Faculty of Literature and Humanities Sciences, Ilam University, Ilam, Iran
3 M.A. of Business Management, Bakhtar Institute of Higher Education, Ilam, Iran
چکیده [English]

The field. Organizations can achieve the best performance with more innovation in response to changing environments, because innovation is considered as an important and vital factor for organizations. The purpose of this study Investigation the impact of Non-technological innovations on Market performance by explaining the mediating role of innovative performance. Using the data collected from food industry export companies, the effects of non-industrial innovation (innovation marketing and innovation organization) on the market performance of food industry exporter companies were examined. In this research, the face validity have been used to determine the validity and its validity has been accepted as acceptable. And according to the Cronbach's alpha coefficients, which are above 70%, its reliability has been confirmed.The statistical population of this research includes 522 food industry exporters. A final sample of 222 completed surveys and test hypotheses with Structural Equation Modeling (SEM). The results indicated a significant positive effect organizational innovation on marketing innovations, innovative performance and market performance. A significant positive effect marketing innovations on innovative performance and market performance a significant positive effect innovative performance on production performance and also a significant positive effect production performance on market performance. In this study Innovative performance has no significant positive effect on market performance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Non-technological innovations
  • Market performance
  • Innovative performance
  • Exporting frim’s food industry
ابراهیمی­نژاد، مهدی و دهقانی سلطانی، مهدی. (1397). نقش قابلیت­های نوآوری فناورانه در ارتقای عملکرد نوآوری شرکت­های دانش­بنیان (مطالعه شرکت­های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران. فصلنامه پژوهش­های مدیریت عمومی، 11(41)، 109-83.
تاری یان درونکلا، ا . (۱۳۹۲). استخراج میزان تاثیر ابعاد نوآوری سازمانی در عملکرد نوآورانه سازمان در صنعت ساخت و ساز (مطالعه موردی:شرکت‌های ساختمانی و تأسیساتی).دومین کنفرانس ملی حسابداری، مدیریت مالی و سرمایه­گذاری، گرگان، انجمن علمی و حرفه­ای مدیران و حسابداران گلستان.
برنامه راهبردی وزات صنعت، معدن و تجارت. (1397).
جعفری سنگری، ابراهیم.، مرادی، بهرنگ.، شیرخانی، مسعود و شیدایی اردستانی، فاطمه. (1393). بررسی رابطه بین فرصت‌های تکنولوژیکی، تأکیدات بازاریابی و عملکرد نوآورانه. فصلنامه مدیریت صنعتی، 9، 111-95.
حسین­زاده شهری، معصومه و غلامی، فرشته .(1393).قابلیت حسگری بازار و استراتژی صادرات و تأثیر آن­ها بر بهبود عملکرد صادرات. فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، 19(73)، 144- 125..
حقیقی، محمد.، دهقانی سلطانی، مهدی و فارسی­زاده، حسین. (1396). تبیین نقش دوسوتوانی سازمانی در تأثیرگذاری فرهنگ نوآور و حافظه سازمانی بر عملکرد توسعه محصول جدید. فصلنامه پژوهش­های مدیریت عمومی، 10(38)، 223-197.
دهقانی سلطانی، مهدی و آذر، عادل. (1399). تأثیر مدیریت کیفیت جامع بر مزیت رقابتی با تبیین نقش میانجی عملکرد نوآوری شرکت­های صادرکننده در صنعت پوشاک. فصلنامه مدیریت کسب و کار بین­المللی، 3(2)، 22-1.
دهقانی سلطانی، مهدی. (1396). طراحی و تبیین مدل راهبردی رقابت­پذیری برند برای ورود به بازارهای بین­المللی (مورد مطالعه: صنایع غذایی کشور). رساله دکتری، دانشگاه سمنان.
دهقانی سلطانی، مهدی.، شول، عباس و رمضانی، سارا. (1398). تأثیر ارزش زیست‌محیطی و تصویر سبز بر تمایل به تبلیغ دهان به دهان با تبیین نقش اعتماد سبز و تمایل به پرداخت در چارچوب مدل SOR.فصلنامه مدیریت بازرگانی، 11(4)، 804-824.
زارعی، عظیم. (1399). عملکرد شرکت­های صادراتی: واکاوی نقش رفتارهای برندساز کارکنان بر ارزش ویژه برند. فصلنامه مدیریت کسب و کار بین­المللی، 3(2)، 60-43.
سعیدی آرانی، احمد و سعیدی آرانی، فاطمه. ( 1393). بررسی تأثیر نوآوری‌های به کار گرفته شده در سازمان بر روی عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط در صنعت نساجی در شهر کاشان و آران و بیدگل. دو ماهنامه نساجی کهن، 26، 30-12.
صفرنیا، حسن و دهقانی سلطانی، مهدی. (1396). طراحی مدل راهبردی عوامل موثر بر جذب و نگهداری مشتریان نمونه در صنعت بانکداری جمهوری اسلامی ایران. فصلنامه مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، 7(23)، 93-73.
محسنین، شهریار؛ اسفیدانی، محمدرحیم (1397). مدل­سازی معادلات ساختاری (آموزشی و کاربردی) به کمک نرم­افزار لیزرل. تهران: مهربان نشر.
محمودزاده، ابراهیم.، باقری، ابوالفضل و دهقان­پیر، علی. (1394). تأثیر ابعاد فناوری برتر بر عملکرد بازار محصولات جدید. فصلنامه مدیریت توسعه فناوری، 3(1)، 62-31.
محمودی میمند، محمد و کیارزم، آمنه. (1394). بررسی رابطه اجزاء سرمایه فکری با محرک­های نوآوری سازمانی. پژوهشنامه مدیریت تحول، 7(14)، 74-57.
مؤمنی، منصور و فعال قیومی، علی. (1398). تحلیل­های آماری با استفاده از SPSS. تهران، انتشارات مؤلف.
نصراصفهانی، علی.، امیری، زینب و فرخی، مجتبی. (1392). تأثیر بازاریابی داخلی بر نوآوری سازمانی: نقش میانجی خودکارآمدی کارکنان. فصلنامه توسعه کارآفرینی، 6(3)، 45-27.
نیک­رفتار، طیبه.، طالبی، کامبیز و سعیدی آرانی، فاطمه. (1394). بررسی رابطة نوآوری سازمانی و عملکرد با متغیر میانجی نوآوری بازاریابی (مطالعة موردی: کسب وکارهای کوچک و متوسط در صنعت نساجی کاشان). فصلنامه مدیریت بازرگانی، 7(2)، 500- 485.  
 
Acar, A. & Acar, P. (2012). The effects of organizational culture and innovativeness on business performance in healthcare industry. Procedia Social and Behavioral Sciences, 58, 683-692.
Anzola-Roman, P., Bayona-Saez, C. & Garsia-Marco, T. (2018). Organizational innovation, internal R&D and externally sourced innovation practices: Effects on technological innovation outcomes. Journal of Business Research, 91, 233-247.
Azar, G. & Ciabuschi, F. (2017). Organizational innovation, technological innovation, and export performance: The effects of innovation radicalness and extensiveness. International Business Review, 26(2), 324-336.
Burrus, R.T., Graham, J.E. & Jones, A.T. (2018). Regional innovation and firm performance. Journal of Business Research, 88, 357-362.
Carneiro, J. & Brenes, E.R. (2014). Latin American firms competing in the global economy. Journal of Business Research, 67(5), 831-836.
Chenhall, R. (2007). Multiple perspectives of performance measures. European Management Journal, 25(4), 266-282.
Cruz, A.M. & Haugan, G.L. (2019). Determinants of maintenance performance: A resource-based view and agency theory approach. Journal of Engineering and Technology Management, 51, 33-47.
Damanpour, F. & Aravind, D. (2012). Managerial innovation: Conceptions, processes, and antecedents. Management and Organization Review, 8(2), 423-454.
Damanpour, F., Walker, R. & Avellaneda, C. (2009). Combinative effects of innovation types and organizational performance: A longitudinal study in service organizations. Journal of Management Studies, 46(4), 650-675.
Dattaa, A. & Jessupb, L. (2013). Looking beyond the focal industry and existing technologies for radical innovations. Technovation, 33(10–11), 355-367.
Feiz, D., Dehghani Soltani, M. & Farsizadeh, H. (2019). The effect of knowledge sharing on the psychological empowerment in higher education mediated by organizational memory. Studies in Higher Education, 44(1), 3-19.
Felzenstein, C., Gimmon, E. & Aqueveque, C. (2012). Entrepreneurship at the periphery: Exploring framework conditions in Core and peripheral locations. Entrepreneurship: Theory and Practice.
Fonseca, T., Faria, P. & Lima, F. (2019). Human capital and innovation: the importance of the optimal organizational task structure. Research Policy, 48(3), 616-627.
Geldes, C., & Felzensztein, C. (2013). Marketing innovation in the agribusiness sector. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 26(1), 108-138.
Gopalakrishnan, S. (2000). Unraveling the links between dimensions of innovation and organizational performance. The Journal of High Technology Management Research, 11(1), 137-153.
Gunday, G., Ulusoy, G., Kilic, K. & Alpkan, L. (2011). Effects of innovation types on the firm performance. Journal of Production Economics, 133(2), 662-676.
Gupta, S., Malhotra, N.K., Czinkota, M., & Foroudi, P. (2016). Marketing innovation: A consequence of competitiveness. Journal of Business Research, 69(12), 5671-5681.
Hagedoorn, J. & Cloodt, M. (2003). Measuring innovative performance: Is there an advantage in using multiple indicators? Research Policy, 32(8), 1365-1379.
Han, J., Kim, N. & Srivastava, R. (1998). Market orientation and organizational performance: Is innovation a missing link? Journal of Marketing, 62(4), 30-45.
Hazarika, N. & Zhang, X. (2019). Factors that drive and sustain eco-innovation in the construction industry: The case of Hong Kong. Journal of Cleaner Production, 238, 1-35.
Hitt, M.A., Dacin, M.T., Levitas, E., Arregle, J.L. & Borza, A. (2000). Partner selection in emerging and developed market contexts: Resource-based and organizational learning perspectives. Academy of Management Journal, 43(3), 449-467.
Hurtado-Torres, N.E., Aragon-Correa, J.A. & Ortiz-de-Mandojana, N. (2018). How does R&D internationalization in multinational firms affect their innovative performance? The moderating role of international collaboration in the energy industry. International Business Review, 27(3), 514-527.
Jacobs, R., Chase, R. & Aquilano, N. (2010). Operations and supply chain management. McGraw Hill Higher Education.
Joong Im, H. & Shoon, J. (2019). The effect of technological imitation on corporate innovation: Evidence from US patent data. Research Policy, 48(9), 1798-1808.
Kahn, K.B. (2018). Understanding innovation. Business Horizons, 61(3), 453-460.
Fiore, M., Silvestri, R., Canto, F. & Pellegrini, G. (2017). Understanding the relationship between green approach and marketing innovations tools in the wine sector. Journal of Cleaner production, 142(4), 4085-4091.
Lee, J.S., Park, J.H. & Bae, Z.T. (2017). The effects of licensing-in on innovative performance in different technological regimes. Research Policy, 46(2), 485-496.
Li, L. (2005). Assessing intermediate infrastructural manufacturing decisions that affect a firm's market performance. International Journal of Production Research, 43(12), 2537-2551.
Liu, Y., Li, Y. &Wei, Z. (2009). How organizational flexibility affects newproduct development in an uncertain environment: Evidence from China. International Journal of Production Economics, 120(1), 18-29.
Lu, P., Yuan, S. & Wu, J. (2017). The interaction effect between intra-organizational and inter-organizational control on the project performance of new product development in open innovation. International Journal of Project Management, 35(8), 1627-1638.
Maine, E., Lubik, S. & Garnsey, E. (2012). Process-based vs. product-based innovation: Value creation by nanotech ventures. Technovation, 32(3-4), 179-192.
Medrano, N. & Olarte-Pascual, C.  (2016). The effects of the crisis on marketing innovation: an application for Spain. Journal of Business & Industrial Marketing, 31(3), 404-417.
Merrilees, B., Rundle-Thiele, S. & Lye, A. (2011). Marketing capabilities: Antecedents and implications for B2B SME performance. Industrial Marketing Management, 40(3), 368-375.
Mothe, C. & Nguyen, T. (2012). Non technological and technological innovations: Do services differ from manufacturing? An empirical analysis of Luxembourg firms. International Journal of Technology Management, 57(4), 227-244.
Nemkova, E. (2018). The impact of agility on the market performance of born-global firms: An exploratory study of the ‘Tech City’ innovation cluster. Journal of Business Research, 80, 257-265.
Nieves, J. & Diaz-Meneses, G. (2016). Antecedents and outcomes of marketing innovation an empirical analysis in the hotel industry. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 28(8), 1554-1576.
Oeij, P.R.A., Torre, W., Vass, F. & Dhondt, S. (2019). Understanding social innovation as an innovation process: Applying the innovation journey model. Journal of Business Research, 101, 243-254.
OECD (2005). Oslo manual: Guidelines for collecting and interpreting innovation data (3rd ed.).
Petrakis, P., Kostis, P. & Valsamis, D. (2015). Innovation and competitiveness: Culture as a long-term strategic instrument during the European great recession. Journal of Business Research, 68(7), 1436-1438.
Pino, C., Felzensztein, C., Zwerg-Villegas, A.M. & Arias-Bolzmann, L. (2016). Non-technological innovations: Market performance of exporting firms in South America. Journal of Business Research, 69(10), 4385-4393.
Pujari, D. (2006). Eco-innovation and new product development: Understanding the influences on market performance. Technovation, 26(1), 76-85.
Ribeiro, D. & Huarng, K.H. (2013). Innovation and entrepreneurship in knowledge industries. Journal of Business Research, 66(10), 1964-1969.
Roberts, P. & Amit, R. (2003). The dynamics of innovative activity and competitive advantage: The case of Australian retail banking, 1981 to 1995. Organization Science, 14(2), 107-122.
Sainio, L., Ritala, P. & Hurmel, P. (2012). Constituents of radical innovation Exploring the role of strategic orientations and market uncertainty. Technovation, 32(11), 591-599.
Sakaki, H. & Jory, S.R. (2019). Institutional investors' ownership stability and firms' innovation. Journal of Business Research, 103, 10-22.
Seyoum, B. & Lian, Y. (2018). Market performance implications of modularization: Evidence from global auto firms operating in China. International Business Review, 27(4), 852-866.
Tejinder, S. (2010). Innovations and development. Perspectives of Innovations, Economics and Business, 4(1), 15-17.
Tsai, K.H. & Yang, S.L. (2013). Firm innovativeness and business performance: The joint moderating effects of market turbulence and competition. Industrial Marketing Management, 42(8), 1279-1294.
Walker, R., Damanpour, F. & Devece, C. (2011). Management innovation and organizational performance: The mediating effect of performance management. Journal of Public Administration Research and Theory, 21(2), 367-386.
Wang, C. & Ahmed, P. (2004). The development and validation of the organisational innovativeness construct using confirmatory factor. European Journal of Innovation Management, 7(4), 303-313
Wang, F. & Chen, K. (2020). Do product imitation and innovation require different patterns of organizational innovation? Evidence from Chinese firms. Journal of Business Research, 106, 60-74.
Wang, E. &Wei, H.L. (2005). The importance of market orientation, learning orientation, and quality orientation capabilities in TQM: An example from Taiwanese software industry. Total Quality Management, 16(10), 1161-1177.
Wei, Y., Kang, D. & Wang, Y. (2019). Geography, culture, and corporate innovation. Pasific-Basin Finance Journal, 56, 310-329.