ارائه مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا با بکارگیری تکنیک فرا ترکیب

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت کارآفرینی، واحد چالوس ، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی ،تنکابن، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت، واحد چالوس، دانشگاه آزاد اسلامی، چالوس، ایران.

10.22034/jiba.2020.40311.1460

چکیده

گردشگری سلامت از جمله حوزه هایی محسوب می شود که از پتانسیل بسیار بالایی در جهت توسعه کسب و کار گردشگری کشور برخوردار است. در حالی‌که کشورهای صاحب صنعت گردشگری سلامت در این روزها از تبعات و اثرات کرونا ضررهای جبران‌ناپذیری را متحمل شده‌اند و جبران این خسارت‌ها زمان زیادی را می‌طلبد استفاده از مدل های نوین کسب و کار گردشگری سلامت و ظرفیت‌های مختلف می‌تواند در این زمینه کارساز باشد. این پژوهش با هدف ارائه‌ی‌ مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا با به‌کارگیری تکنیک فرا ترکیب انجام شد. بدین منظور ابتدا 238 مقاله از پایگاه های علمی معتبر داخل و خارج انتخاب شد و پس از چند مرحله نقد و بررسی اطلاعات در انجام فرا ترکیب، 41 مقاله نهایی باقی ماند. پس از کد گذاری باز و محوری، از این 41 مقاله تعداد 6 بعد اصلی (فرهنگ، زیرساخت، دسترسی به امکانات، عوامل زیست محیطی، قیمت و نیروی متخصص) و 64 مولفه‌ی کسب و کار گردشگری سلامت به‌دست آمد. در مرحله‌ بعد با استفاده از تکنیک دلفی از 15 نفر از خبرگان فعال در این زمینه خواسته شد تا از بین مؤلفه های شناسایی شده، عواملی را که به عنوان مزیت رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا هستند، معرفی نمایند. که از 64 عامل پیشنهادی،19 عامل به عنوان مؤلفه های ابعاد مدل مزیت های رقابتی کسب و کار گردشگری سلامت در پسا کرونا شناخته شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Provide a competitive advantage model for the health tourism business in post-Corona by using meta-combination technique

نویسندگان [English]

  • Hakimeh Kiakojuri 1
  • mohammad ali nasimi 2
  • Mohammad Javad Taghi Pourian 3
  • Qeidar Ghanbarzadeh 3
1 PhD Student in Entrepreneurship Management,, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran.
2 Assistant Professor of Management, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Management, University, Chalous Branch, Islamic Azad University, Chalous, Iran.
چکیده [English]

Health tourism is one of the areas that have a very high potential for the development of tourism business in the country. While countries in the health tourism industry have suffered irreparable losses these days from the consequences of Crown, and it will take a long time to compensate for these losses, the use of new health tourism business models and the use of various capacities can be effective in this regard. The aim of this study was to present the competitive advantage model of health tourism business in post-Corona using meta-combination technique. For this purpose, 238 articles were first selected from reputable scientific databases inside and outside the country, and after several stages of information screening, 41 final articles remained during the compilation process. After open and central coding, out of these 41 articles, 6 main dimensions (culture, infrastructure, access to facilities, environmental factors, price, expert force) and 64 components of health tourism business were obtained. In the next step, using Delphi technique, 15 experts active in this field were asked to introduce the factors that are a competitive advantage of the health tourism business behind the corona, among the identified components. Of the 64 proposed factors, 19 factors were identified as components of the competitive advantage model of health tourism business in post-Corona.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "Competitive Advantage"
  • "Health Tourism Business"
  • "Meta-Combination"
  • "tourism economy"
ابراهیمی، مهدی و طیبی ابوالحسنی، سید امیرحسین. (1396). اهمیت گردشگری سلامت با تأکید بر گردشگری پزشکی. نشریه نشاء علم، 8(1)،56-64.
استعلاجی، علیرضا و نورانی، رقیه. (۱۳۹۴). قابلیت‌های گردشگری ایران با تأکید بر اکوتوریسم و جغرافیای سلامت. فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، ۶ (۱)، ۱۰۹-۱۲۰.
اسعدی، میرمحمد؛ باصولی، مهدی؛ برومندزاد، یاسمن و درخش، سعیده. (۱۳۹۸). توسعه گردشگری سلامت با رویکرد کیفی نگاشت شناختی. مجله پایش، ۱۸ (۵)، ۴۵۵-۴۶۴.
امامیان، فرشید و فوزیه طاهری، مینا. (۱۳۹۶). پدیدارشناسی توریسم سلامت. نشریه میراث و گردشگری، ۲ (۶)، ۲۰۱-214.
امیری، پریان؛ احترام یاری، سمیه و امیری پریان، زینب. (۱۳۹۷). گردشگری سلامت و پزشکی با تأکید بر شناخت منابع و پتانسیل‌های استان کرمانشاه. مجله جغرافیا و روابط انسانی، ۱ (۱)، ۶۲۵-۶۴۲.
ایزدی، مرتضی؛ ابوبیان، علی؛ نصیری، طه؛ جنیدی، نعمت‌الله؛ فاضل، مژگان و حسین پور فرد، محمدجواد. (۱۳۹۱)، وضعیت گردشگری سلامت در ایران، فرصت یا تهدید. مجله طب نظامی، 14(2)، ۶۹-۷5.
آقایی فر، محمد زمان. (۱۳۹6)، بررسی تأثیر تصویر برند مقصد و نگرش به مقصد بر تمایل به بازدید و تمایل به پیشنهاد مقصد گردشگران. پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، استاد راهنما: محمود جواد تقی پوریان، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس.
باغی، احمد؛ وظیفه دوست، حسین و میرابی، وحید رضا. (۱۳۹۸). توسعه گردشگری سلامت در مشهد با روش مدل‌سازی ساختاری تفسیری، فصلنامه جغرافیا (برنامه‌ریزی منطقه‌ای)، ۹ (۳)، ۶۱۳-۶۲۳.
بیشمی، بهار و ورمزیار، آرزو. (۱۳۹۵). بررسی قابلیت‌های گردشگری پزشکی بیمارستان بین‌المللی نجات تبریز و اولویت‌بندی آنها با فرایند سلسله مراتبی AHP. نشریه میراث و گردشگری، ۱ (۲)، ۹۳-108.
جعفری تیتکانلو، سعید و اصغرزاده، حسن. (1399). تحلیل نقش بازاریابی اینترنتی بیمارستان‌ها در توسعه بازارهای بین‌المللی. مدیریت کسب‌وکار بین‌المللی، 3(1)، 65-82.
جلالیان، فرزانه؛ رحمانی قصبه، محمد و دشتی تهرانی، مهران. (۱۳۹۴). تبارشناسی گردشگری سلامت بر گردشگر پذیری شهری با تأکید بر اصول طراحی مراکز آب‌درمانی. مدیریت شهری، ۱۴ (۴۰)، 285-312.
حسن‌زاده قناد، نگین؛ جواهر زاده، فرید و شجاعی، عباس. (۱۳۹۴). بررسی ویژگی‌ها و توانمندی‌های گردشگری سلامت در شهر مشهد. مجله سازمان نظام پزشکی مشهد، ۱۸ (۳)، ۱۲۶-۱۳۰.
دادگر، یداله؛ امام قلی پور، سارا و حسینی، سیده مائده. (1397). بررسی کارایی گردشگری سلامت در ایران و کشورهای منتخب و ارائه راهکارهایی برای ارتقاء موقعیت ایران. دو فصلنامه علمی مطالعات و سیاست‌های اقتصادی، 14(2)، 53-76.
خوارزمی، امیرعلی؛ رهنما، محمدرحیم؛ جوان، جعفر و شکوهی محمد اجزا. (1395). عوامل مؤثر بر ارتقای گردشگری سلامت؛ مقایسه دیدگاه گردشگران خارجی و مدیران داخلی. مجله دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، ۸ (۳)، ۴۰۵-۴۱۶.
داوری، علی. (۱۳۹۹). گزارش بحران کرونا و اقدامات ابتکاری شرکت‌ها و کسب‌وکارها. سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی.
داوری، علی؛ جعفر زاده، هدی و چیت‌ساز، احسان. (۱۳۹۹). پنج استراتژی تاب‌آوری کسب‌وکار در شرایط بحران کرونا. مجله دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، 1-32.
دشمنگیر، لیلا؛ دشمنگیر، پری ناز؛ سجادی، حانیه سادات و علیزاده بی‌پناه، گیسو. (۱۳۹۷). تحلیل وضعیت نظام گردشگری سلامت ایران. مجله تصویر سلامت، ۹ (۲)، ۷۳-۸۰.
رستگار، امیر؛ ساروخانی، باقر؛ هاشمی، شهناز و حبیب زاده، اصحاب. (۱۳۹۷). تدوین الگوی دیپلماسی رسانه‌ای برای اطلاع رسانی بین‌المللی در حوزه گردشگری سلامت، مجله پایش، ۱۷ (۴)، 349-360.
رضایی، محمدرضا و طاهرزاده، زهرا. (1394). ارزیابی تأثیر ظرفیت‌های خدماتی‌ـ فضایی مراکز درمانی بر میزان گردشگران درمانی (مطالعه موردی: شهر یزد). نشریه گردشگری شهری، 2(3)، 291-303.
زارعی، عظیم؛ آذر، عادل و رضایی راد، مصطفی. (۱۳۹۵). سنجش بازاریابی اجتماعی در گردشگری سلامت. نشریه برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، ۵ (۱۸)، ۳۳-۵۳.
سخدری، کمال؛ سید امیری، نادر؛ رجاییان، علیرضا و سخدری، جواد. (۱۳۹۸). شناسایی عوامل نهادی مؤثر بر بهره‌برداری از فرصت‌های کارآفرینانه گردشگری سلامت در ایران (موردمطالعه: استان تهران). نشریه مطالعات اجتماعی گردشگری، ۷ (۱)، ۸۱-۱۰۰.
عبد الوند، محمدعلی و بنی اسدی، مهدی. (۱۳۹۸). تبیین الگوی پدیدار شناختی مفهوم گردشگری سلامت با تأکید بر تبلیغات شفاهی مراکز درمانی. مجله مدیریت بهداشت و درمان، ۱۰ (۲)، ۷-۲۲.
عربشاهی کریزی، احمد و آریان فر، مرتضی. (1393). بررسی جایگاه چشمه‌های آب گرم و معدنی در توسعه توریسم درمانی در ایران. فضای گردشگری، 4(13)، 141-167.
قنبری، ابوالفضل؛ علیزاده اقدم، محمدباقر و آدمی، معصومه. (1398). بررسی نقش گردشگری در کیفیت زندگی شهری (مطالعه موردی: شهر تبریز). نشریه گردشگری شهری،6(4)، 39-56.
کارگر، حامد و زنگنه، سمیه. (1397). تأثیر استراتژی کسب‌وکار بر رابطه بین ریسک‌پذیری و ارزش شرکت. چشم‌انداز حسابداری و مدیریت، 1(3)، 14-27.
کاظمی سهلوانی، حسن و مددی، فیض‌الله. (۱۳۹۴). زبان عربی در خدمت صنعت گردشگری، مجله انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، 11(۳۶)، ۱۵۳-۱۶۵.
الماسی، عباس و اکبری، علی. (۱۳۹۸). تحلیل قیاسی-تطبیقی مکان‌یابی احداث مجتمع‌های گردشگری سلامت بر اساس الگوی راهبردی SOWT و فرآیند تحلیل سلسله مراتبی AHP (مطالعه موردی: شهر قم). نشریه مدیریت شهری، ۱۷ (۵۳)، ۳۲۷-۳۵۰.
محمدی، سعدی و خالدی، فریدون. (1398). تحلیل عوامل مؤثر بر رضایتمندی گردشگران خارجی سلامت (مطالعه موردی: گردشگران اقلیم کردستان عراق). نشریه گردشگری شهری، 3(6)، 1-16.
مروتی شریف‌آبادی، علی و اسدیان اردکانی، فائزه. (۱۳۹۳). ارائه مدل توسعه گردشگری سلامت با رویکرد تلفیقی تاپسیس فازی و مدل‌سازی ساختاری تفسیری در استان یزد. نشریه مدیریت سلامت، ۱۷ (۵۵)، ۷۳-۸۸.
ملکی، سعید؛ رخشانی مقدم، حیدر و زاد ولی خواجه، شاهرخ. (۱۳۹۵). شناسایی و تدوین استراتژی‌های توسعه گردشگری سلامت (مطالعه موردی: کلان‌شهر تبریز). نشریه جغرافیای اجتماعی شهری، ۳ (۷)، ۱۱۳-۱۳۰.
منوچهری، سوران و محمدی، سعدی. (۱۳۹۸). تحلیل عوامل مؤثر بر توسعه گردشگری سلامت در مناطق مرزی (مطالعه موردی: استان کردستان). فصلنامه علوم و فنون مرزی، ۸ (۳۰)، ۹۵-۱۳۰.
واعظی، رضا؛ چکین، میثم و اصلی پور، حسین. (۱۳۹۷). چالش‌های سیاست‌گذاری در حوزه گردشگری سلامت ایران مبتنی بر رویکرد تحلیل مضمون. فصلنامه مطالعات مدیریت گردشگری، ۱۳ (۴۱)، ۱-۴۰.
هرندی، عطاءاله و میرزائیان خمسه، پیوند. (1396). تبیین مدل جذب گردشگر سلامت: با استفاده از استراتژی تئوری داده بنیاد کلاسیک. نشریه گردشگری شهری، 4(1)، 87-98.
 
Altinay, F., Dagli, G., & Altinay, Z. (2019). The role of technology in tourism and health services for accessibility in service management. Postmodern Openings, 10(4), 1-7.
Aydin, G., & Karamehmet, B. (2017). Factors affecting health tourism and international health-care facility choice. International Journal of Pharmaceutical and Healthcare Marketing, 11(1), 16-36.
Dryglas, D., & Salamaga, M. (2018). Segmentation by push motives in health tourism destinations: A case study of Polish spa resorts. Journal of Destination Marketing & Management, 9, 234-246.‌
Hamel, G., & Välikangas, L. (2003). The quest for resilience, Harvard Business Review, 81(9), 52-63.
Han, J. S., Lee, T. J., & Ryu, K. (2018). The promotion of health tourism products for domestic tourists. International Journal of Tourism Research, 20(2), 137-146.‌
Kashuba, V.O., Goncharova, N. N., & Butenko, H. O. (2016). Effectiveness of health tourism application as the basis of health related recreational technology in primary school pupils’ physical education. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 20(2), 19-25.‌
Manna, R., Cavallone, M., Ciasullo, M. V., & Palumbo, R. (2019). Beyond the rhetoric of health tourism: shedding light on the reality of health tourism in Italy. Current Issues in Tourism, 1-15.‌
Medhekar, A. (2020). Emerging trends of wellness and medical tourism in India. In Global Developments in Healthcare and Medical Tourism, 1-22.
Nilashi, M., Samad, S., Manaf, A.A., Ahmadi, H., Rashid, T. A., Munshi, A., & Ahmed, O.H. (2019). Factors influencing medical tourism adoption in Malaysia: A DEMATEL-Fuzzy TOPSIS approach. Computers & Industrial Engineering, 137, 1-11.
Ridderstaat, J., Singh, D., & De Micco, F. (2019). The impact of major tourist markets on health tourism spending in the United States. Journal of destination marketing & management, 11, 270-280.‌
Sandelowski, M., & Barroso, J. (2007). Handbook for synthesizing qualitative research. New York, NY: Springer.
Santinha, G., Breda, Z., & Rodrigues, V. (2020). Perspectives for medical tourism development in Portugal's central region: The view of healthcare stakeholders. In Global Developments in Healthcare and Medical Tourism, 112-133.
Savaşan, A., Yalvaç, M., Uzunboylu, H., & Tuncel, E. (2018). The attitudes of education, tourism and health sector managers in Northern Cyprus towards Education on Health Tourism. Quality & Quantity, 52(1), 285-303.‌
Shibata, N., Shinoda, H., Nanba, H., Ishino, A., & Takezawa, T. (2020). Classification and visualization of travel blog entries based on types of tourism. In Information and Communication Technologies in Tourism 2020, 27-37.
Singh, L. (2014). An evaluation of medical tourism in India. African Journal of Hospitality Tourism & Leisure, 3,115-131.
Sopha, C., Jittithavorn, C., & Lee, T.J. (2020). Cooperation in health and wellness tourism connectivity between Thailand and Malaysia. International Journal of Tourism Sciences, 4, 248-257.‌
Unruh, G. (2016). Strategies for business resilience. MIT Sloan Management Review, available at: sloanreview.mit.edu.
Välikangas, L. (2016). Strategic resilience. In: Augier M., Teece D. (eds) The Palgrave Encyclopedia of Strategic Management. Palgrave Macmillan, London.
Wang, K., Xu, H., & Huang, L. (2020). Wellness tourism and spatial stigma: A case study of Bama, China. Tourism Management, 78, 1-12.
Wilde, C., Ross, A. R., & Maharajan, S. (2018). Health tourism and the need for occasional strong paternalism: complications and management of cosmetic anterior chamber iris implantation. Eye, 32(12), 1915-1916.‌
Youngman, I. (2020), COVID-19: medical tourism could be affected until 2021. International Medical Travel Journal, 1-5.