تحلیل و ارزیابی ذهنیت‌‌‌‌‌‌‌ سنجی مدیران در راستای هوشمندسازی‌ کسب‌‌‌و‌‌‌‌‌‌کارهای نوپا در دوران پساکرونا‌

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه حسابداری دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 دانشیار ،گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، ایران

3 دکتری مدیریت دولتی، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

4 دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-تجارت الکترونیکی، دانشکده مبتکران‌، دانشگاه آزاد ملایر‌، ایران

چکیده

پژوهش حاضر در زمره پژوهش‌‌های کیفی است که با استفاده از رویکرد کیو‌ به تحلیل و ذهنیت‌سنجی مدیران در راستای هوشمندسازی‌ کسب‌وکارهای نوپا پرداخت. در این پژوهش از مصاحبه عمیق به‌عنوان ابزار اصلی جمع‌آوری داده‌ها استفاده شده است که روایی آن با استفاده از رویکرد نسبت روایی محتوا و پایایی‌ آن با استفاده از روش کاپای‌ کوهن‌ تأئید شده است. به‌علاوه برای انتخاب نمونه، از نمونه‌گیری هدفمند استفاده شده است که روش‌های نمونه‌برداری غیراحتمالی‌ است. در پژوهش حاضر، با استفاده از 21 مصاحبه فضای گفتمان حاصل شد و با استفاده از نظرهای آن‌ها نمونه و گزینه‌های کیو‌ و در ادامهً‌ آن، مجموعهً‌ کیو‌ به‌دست آمد. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی عؤامل‌ تشکیل‌دهندهً ذهنیت‌سنجی مدیران در راستای هوشمندسازی‌ کسب‌وکارهای نوپا در این رابطه است. نتایج نشان‌‌‌دهنده آن است که جذب دانش فراگیر، بکارگیری سامانهً‌های الکترونیکی، انعطاف‌پذیری بالا، خودکارسازی‌ فعالیت‌ها، مقیاس‌پذیری، تصمیم‌گیری مبتنی بر اطلاعات و یادگیری مستمر و مؤثر شش ذهنیت‌سنجی مدیران در راستای هوشمند‌سازی کسب‌وکارهای نوپا هستند. همچنین پیشنهادهای پژوهش نیز در دو حیطه کاربردی و پژوهشی برای اقدامی عملی‌تر و کاربردی‌تر در عرصهً‌ هوشمند‌سازی‌ کسب‌وکارهای نوپا ارائه شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Analyzing and assessing the mentality of managers in order to make smart start-up businessesin the post-corona era

نویسندگان [English]

  • Masoud Taherinia 1
  • Seyyed Najmoddin Mosavi 2
  • Abdollah Saedi 3
  • seyedhNasim Mousavi 4
1 Assistant Professor, Department of Accounting, Lorestan University, Khorramabad, Iran
2 2. Associate Professor, Department of Business Management, Faculty of Economics and Management, Lorestan University, Iran
3 PhD in Public Administration, Faculty of Economics and Management, Lorestan University, Khorramabad, Iran
4 Graduate of Business Administration-Electronic Commerce, Faculty of Innovation, Malayer Azad University ,Iran
چکیده [English]

The present study was a qualitative research that analyzed and assessed the mentality of managers in order to make smartstart-upsbusinessesinthepost-coronaera, using the Q approach. In this study, in-depth interview has been used as the main tool of data collection, the validity of which has been confirmed using the content validity ratio approach and its reliability has been confirmed using the Cohen's method. In addition, purposive sampling has been used to select the sample, which is unlikely. In the present study, using 21 interviews, the discourse space was obtained and using their opinions, samples and options of Q and then the collection of Q were obtained. The results of the research include identifying the factor that constitutes the mentality of managers in order to make start-ups smart in this regard. The results show that the acquisition of comprehensive knowledge, the use of electronic systems, high flexibility, automation of activities, scalability, information-based decision making and continuous and effective learning are the seven mindsets of managers in order to make start-ups smart. Also, research proposals have been presented in two areas of application and research for a more practical and applied action in the field of smartening and start-up businesses.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Make smart
  • Start-up businessesin
  • Post-corona era
احمدپور‌ داریانی‌، محمود؛ عبدلی محمدآبادی‌، طیبه و سخدری‌، کمال (1399). طراحی الگوی توسعه قابلیت‌های پویا در کسب‌وکارهای نوپا(مطالعه موردی: کسب‌وکارهای حوزه فناوری اطلاعات)، فصلنامه توسعه کارآفرینی، دوره ‌13، شماره2، ص180-161.
حسنوند‌، سارا؛ عاقلی، پروین و قنبری، فائزه‌؛ موسوی، ابوالفضل، سلیمانی، سعید؛ روشنی، سعید (1399). تاثیر شیوع ویروس کرونا‌ بر کسب‌و کارهای فناوری اطلاعات در کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران.
رضایی، صلاح؛ میرعابدینی، سیدجواد و ابطحی، عطاء الله (1397). عوامل موثر بر پیاده‌سازی هوشمندی کسب‌و‌‌‌‌‌کار در صنعت بانکداری ایران، فصلنامه مطالعات مدیریت کسب‌وکار هوشمند، سال ششم، شماره23، ص 81-33.
زنگونی‌، فرنوش‌؛ خرازی محمدوندی‌ آذر، زهرا و صالحی صدقیانی‌، جمشید (1399). شناسایی مؤلفه‌های هوشمندسازی‌ صنعت گردشگری در ایران، فصلنامه مدیریت کسب‌وکار هوشمند، سال هشتم، شماره 32، ص 272-239.
صفری، علی و خیری، نوشین (1397). شناسایی الگوهای ذهنی کارکنان به روش کیو‌، مطالعات مدیریت، 27(89)، ص117-92.
صائب‌‌‌‌‌نیا، سمیه و کریمی، فرشته (1399). بررسی تاثیر بیماری کرونا‌(کووید‌-19) بر عملکرد کسب‌‌‌و‌‌‌‌‌کار، مورد مطالعه: کسب‌‌‌و‌‌‌‌‌کارهای کوچک و متوسط استان اردبیل، فصلنامه چشم‌انداز حسابداری مدیریت، دوره 3، شماره 24، ص 93-83.
فلاح، محمدرضا (1399). فراترکیب‌ خلق تاب‌آوری پویا مقابل بحران کرونا‌ در حوزه کسب‌وکارهای نوپا، فصلنامه مدیریت کسب‌وکارهای بین‌المللی، سال سوم، پیاپی 10، ص 136-117.
ندافعی‌، راضیه و احمدوند‌، مصطفی (1396). شناسایی و اولویت‌بندی پیشران‌های توسعه کسب‌وکارهای نوپا (استارت‌‌‌‌‌آپ) با استفاده از روش کیو‌، فصلنامه توسعه کارآفرینی‌، دوره 10، شماره 3، ص 534- 517.
نجفی، عباس و امین‌پور، هاجر(1399). بررسی تاثیر کرونا‌ بر عملکرد بیمه و راهکاری‌ برای تحقق بخشیدن به بودجه و تولید پرتفو‌ بیمه، فصلنامه رویکردهای پژوهش‌های نوین در مدیریت و حسابداری، سال چهارم، شماره 39، ،ص 132-117. 
 
‌A‌‌‌‌z‌‌e‌‌r‌‌o‌‌u‌‌al, O, & T‌‌heel, ‌‌H, (2018). The Effects of Using Business Intelligence Systems on an E‌‌x‌‌cell e‌‌n‌‌c‌‌e ‌‌Management and Decision-Making Process by Start-Up C‌‌o‌‌m‌‌p‌‌a‌‌n‌‌i‌‌e‌‌s: A Case Study, International Journal of Management Science and Business Administration,‌‌V(4), (3), P.30-40.
Crick‌‌, J, M, & Crick, D (2020). C‌‌o‌‌o‌‌petition and COVID-19: Collaborative business-to-business m‌‌a‌‌r‌‌k‌‌e‌‌t‌‌in‌‌g‌‌strategies in a pandemic crisis, Industrial Marketing Management, journal homepage, (88), P. 206-213.
‌Duarte Alonso,.‌‌ A (2015). Resilience in the context of two traditional Spanish r‌‌‌u‌‌r‌‌a‌‌‌l‌‌sectors: an exploratory study. Journal of Enterprising Communities: People and‌ Places in the Global Economy, 9(2), 182-203.
‌Grabinska, A, & Ziora, ‌L (2019). The Application of Business Intelligence Systems In Logistics. R‌‌e‌‌vi‌‌e‌‌w‌‌ of Selected Practical Ex‌‌a‌‌m‌‌p‌‌l‌‌e‌‌s. S‌‌c‌‌i‌‌e‌‌n‌‌do (1), (1), p. 1028-1035. 
 K‌‌u‌‌b‌‌i‌‌n‌‌a‌‌,‌‌M, K‌‌o‌‌m‌‌a‌‌n‌‌, G, K‌‌u‌‌b‌‌i‌‌‌‌n‌‌o‌‌v‌‌a‌‌, I(2015). Possibility of improving efficiency within business intelligence systems in companies, ‌‌P‌‌r‌‌o‌‌c‌‌e‌‌d‌‌I‌‌‌a Economics and Finance. P. 300 – 305.
‌M‌‌o‌‌r‌‌t‌‌a‌‌r‌‌a‌‌, L.; Kerr, C. I.; P‌‌h‌‌a‌‌al, R.; & P‌‌r‌‌o‌‌b‌‌e‌‌r‌‌t, D. R.‌; (2009). Technology intelligence practice in UK technology-b‌‌a‌‌s‌‌e‌‌d ‌‌companies, International Journal of Technology Management, V (48), (1), p. 115-135.
‌‌M‌‌o‌‌f‌‌i‌‌‌‌‌‌j‌‌‌‌‌‌u‌‌r‌‌, m,. R‌‌i‌‌z‌‌w‌‌a‌‌n‌‌u‌‌l F‌‌a‌‌t‌‌t‌‌a‌‌h, ‌‌I. A‌‌s‌‌r‌‌a‌‌f‌‌u‌‌l A‌‌l‌‌a‌‌m‌‌,, M & S‌‌a‌‌i‌‌f‌‌u‌‌l Islam,‌ ‌A,C‌‌h‌‌y‌‌u‌‌an O‌‌n‌‌g,‌‌H, A‌‌s‌‌h‌‌r‌‌a‌‌fur R‌‌a‌‌h‌‌man‌‌,S, N‌‌a‌‌j‌‌a‌‌f‌‌i, ‌‌G, A‌‌h‌‌m‌‌e‌‌d‌‌,S, A‌‌l‌‌h‌‌a‌‌z U‌‌d‌‌din,‌‌ M,. M‌‌a‌‌h‌‌li‌‌‌a, T (2021). Impact of COVID-19 on the social, economic, environmental and energy domains: Lessons learnt from a global pandemic, Sustainable Production and Consumption, (26), P.343-359.
‌M‌‌‌i‌‌s‌‌h‌‌r‌‌a.‌‌L.G‌‌‌u‌‌p‌‌t‌‌a‌‌.T & S‌‌h‌‌r‌‌e‌‌e‌‌, A (2020). Online Teaching-L‌‌e‌‌a‌‌r‌‌n‌‌i‌‌n‌‌gin Higher Education during Lockdown Period of COVID-19 Pandemic, In‌‌t‌‌er‌‌‌n‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌at‌‌‌‌‌‌i‌‌‌‌o‌‌n‌‌al Journal of Educational Research Open, ‌P.2-25.
P‌‌o‌‌p‌‌k‌‌ova, E, D‌‌e‌‌L‌‌o‌‌,‌ P. & S‌‌e‌‌r‌‌g‌‌i‌‌, B (2020). Corporate Social Responsibility Amid Social Distancing During the Cocid-19 Crisis: BRICS vs. OECD Countries, Research in International Business and Finance. P. 2-15.
P‌‌a‌‌v‌‌k‌‌o‌‌v‌‌‌,‌‌ S P‌‌o‌‌s‌‌c‌‌i‌‌c, p & J‌‌a‌‌k‌‌sic‌‌, D (2016). Business intelligence systems yesterday, today and tomorrow: an overview. Z‌‌b‌‌o‌‌‌‌r‌‌n‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌i‌‌‌‌k V‌‌e‌‌le‌‌u‌‌c‌‌‌‌‌‌‌‌i‌‌l‌‌‌‌i‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌s‌‌t‌‌a u R‌‌i‌‌j‌‌‌‌e‌‌c‌‌‌i, (4), p.‌‌‌‌ 97-108.
R‌‌o‌‌t‌‌h‌‌a‌‌n‌‌a‌‌H.A,. B‌‌y‌‌r‌‌a‌‌r‌‌eddy,‌‌ S.N(2020). The epidemiology and pathogenesis of c‌‌o‌‌r‌‌o‌‌n‌‌a‌‌virus disease (COVID-19) outbreak, Journal of Autoimmunity, P.1-4.
‌S‌‌a‌‌l‌‌am‌‌z‌‌a‌‌de‌‌h,‌‌A & K‌‌a‌‌w‌‌a‌‌m‌‌o‌‌r‌‌i‌‌‌‌t‌‌a K‌‌e‌‌‌‌s‌‌i‌‌m,‌‌H, (2017).The Enterprising Communities and Startup Ecosystem in Iran, Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy,P.1-27.
S‌‌a‌‌la‌‌m‌‌z‌‌a‌‌d‌‌e‌‌h,‌‌,A & Paul D‌‌a‌‌n‌‌a,‌‌L (2020). The c‌‌o‌‌r‌‌o‌‌n‌‌a‌‌virus (COVID-19) pandemic: challenges among Iranian startups, Journal of Small Business & Entrepreneurship, https://doi.org/10.1080/08276331.2020.1821158,P.1-25.
‌S‌‌‌‌h‌‌‌‌a‌‌h‌‌e‌‌b Ali,. Miah, S‌‌,‌ J, & K‌‌h‌‌a‌‌‌n,‌ ‌S (2017). A‌‌‌‌n‌‌a‌‌l‌‌y‌‌a‌‌is of Interaction between Business Intelligence and S‌‌m‌‌e‌‌s: Learn From ‌Each Other, JISTEM - Journal of Information Systems and Technology M‌‌a‌‌n‌‌a‌‌g‌‌e‌‌m‌‌e‌‌n‌‌t, V (14). (2), P. 151-168.
W‌‌‌‌e‌‌s‌‌t‌‌‌‌‌. J. ‌‌(2014). 5‌‌ Key Factors That Affect Your E‌‌m‌‌p‌‌l‌‌o‌‌y‌‌e‌‌e‌‌s‌‌’Productivity, National Business Research I‌‌n‌‌‌s‌‌t‌‌i‌‌t‌‌‌‌‌‌u‌‌t‌‌e,‌‌ h‌‌ttp://blog.doostang.com
‌Z‌‌h‌‌e‌‌n‌‌g‌‌a,‌‌ C, & Z‌‌h‌‌a‌‌n‌‌g‌‌, J (2021). The impact of COVID-19 on the efficiency of microfinance institutions, International Review of Economics and Finance, ‌P. 407-423.