چالش مدیریت یا رهبری کسب و کارهای بین المللی در فضای کرونایی از منظر هرمنوتیک انتقادی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری مدیریت،گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

2 استادیار گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

3 استادیار گروه مدیریت، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.

چکیده

از مباحث مطرح و مورد مناقشه بین صاحب‌نظران در علم سازمان و مدیریت، تمایز بین مدیریت و رهبری است. هدف اصلی مقاله، این است که ابهامات و تعارضات موجود در مرزبندی تئوریکی مدیریت و رهبری در زمینه کسب و کارهای بین‌المللی را در مواجهه با پاندمی کرونا بررسی نماید. استراتژی پژوهش حاضر کیفی و از لحاظ هدف بنیادی است که به روش هرمنوتیک انتقادی مدل چهار مرحله‌ای پراساد انجام گرفته است. روش جمع‌آوری اطلاعات، کتابخانه‌ای بوده است. طبق تفسیر انجام گرفته 5 مورد ابهام و تناقض شناسایی گردید که عبارتند از: 1- ناکارایی سبک‌های رهبری سازمانی به علت محدودیت‌های ارتباطی، 2- انطباق‌پذیری به‌عنوان کار اصلی رهبری و شرط مقابله با پاندمی، 3- نقض شدن شرط اینکه رابطه رهبر_پیرو نباید مبتنی بر جهل و اجبار و التزام باشد، 4- شناسایی انگیزه پیروی، براساس سازگاری و هماهنگی و ترس از محرومیت اجتماعی و نهایتاً 5- کنترل هزینه پیامدهای ناشی از بحران بیماری، استفاده از فناوری روز، برنامه‌ریزی برای استفاده از تامین‌کنندگان متنوع و بازنگری بودجه‌بندی برعهده حوزه مدیریت است. از آنجا که برخی صاحب‌نظران کانون تمایز بین مدیریت و رهبری را به ترتیب در مواجهه با پیچیدگی و تغییر مطرح نموده‌اند، می‌توان نتیجه‌گیری کرد که شرایط پاندمی کرونا برای کسب و کارها نه فقط یک پیچیدگی است که به تنهایی با مدیریت بتوان بر آن فائق آمد و نه صرفاً یک تغییر، که با رهبری بتوان کنترل نمود؛ کرونا مرز بین دو مفهوم مدیریت و رهبری را بسیار کمرنگ کرده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The challenge of international business management or leadership in the Coronavirus space from a Critical Hermeneutics perspective

نویسندگان [English]

  • Shalaleh Kameli 1
  • Shahram Mirzayee Daryani 2
  • Mohammad Kheirandish 3
  • Majid Ahmadlou 3
1 Department of Management, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 Department of Management, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
3 Department of Management, Ardabil Branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
چکیده [English]

One of the controversial issues in the science of organization and management is the distinction between management and leadership. The main purpose of this article is to investigate the ambiguities and conflicts in the theoretical separation of management and leadership in the field of international business in the face of the Corona Pandemic. The strategy of the present study is qualitative, which has been done by the critical Hermeneutic method of the four-stage model of HERDA. The method of collecting information was library. According to the interpretation, 5 cases of ambiguity and contradiction were identified, which are: 1- Inefficiency of organizational leadership styles due to communication limitations, 2- Adaptability as the main task of leadership and the condition for dealing with a pandemic on the other hand. 3- The condition that the leader-follower relationship is not based on ignorance and compulsion and obligation, which has been violated in the case of Corona in all three conditions.4- Identifying the motivation to follow, based on adaptation and coordination and fear of social deprivation, 5- Finally, the control of the cost of the consequences of the disease crisis is the responsibility of the management, It is therefore concluded that the corona is not just a complexity that can be overcome by management alone, and not just a change that can be controlled by leadership; Corona has blurred the line between management and leadership.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Corona virus
  • crisis
  • management
  • leadership
  • Critical Hermeneutics
احمدی، شهرزاد؛ گرکز، منصور (1399). چشم­انداز هزینه سلامت اقتصادی در بیماران مبتلا به ویروس کوید19. مطالعات میان رشته­ای در علوم انسانی. 12(3)، 25_54. Doi:10.22035/isih.2020.3939.4047
ادیب­حاج­باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش. (1389)، روش­های تحقیق کیفی، تهران، نشر و تبلیغ بشری، تحفه.
اسپریگنز، توماس (1381). فهم نظریه­های سیاسی. ترجمه: فرهنگ، رجایی. تهران: آگاه.
امید، مسعود. (1399)، بحران کرونا؛ خاستگاه چالش­ها و پرسش­های فلسفی، مجله علمی پژوهش­های فلسفی، دانشگاه تبریز، سال14، شماره31. 78_107.
خلیلی، محسن. (1399)، بزنگاه کرونا؛ وستفالیای نوین بین­المللی. مطالعات میان­رشته­ای در علوم انسانی، 12 (3)، 1_24.  Doi: 10.22035/ISIH.2020.3963.4064
دانایی­فرد، حسن؛ امراللهی­بیوکی، ناهید؛ فاطمی­عقدا، سیدحمیدرضا. (1395)، پیوند هرمنوتیک انتقادی با مطالعات سازمان و مدیریت: تحلیلی بر مبانی فلسفی و اسلوب اجرای آن در سازمان­ها، فصلنامه مطالعات میان رشته­ای در علوم انسانی، دوره هشتم، شماره2، صص56_29.
زین­العابدین، مسعود؛ منصوری، امیرحسین؛ پوشیان جویباری، عارفه و خادمی، عین­الله. (1399)، بیماری کووید19(کرونا) به مثابه شر ادراکی و مواجهه با آن براساس باور به خدا، مجله علمی پژوهش­های فلسفی، دانشگاه تبریز، سال14، شماره31. 170-194.
شهابی، علی؛ رضا، رادفر. (1399)، طراحی مدل تاب­آوری شبکه­های همکاری در شرایط شیوع کرونا (مورد مطالعه شبکه توسعه اجتماعی رسالت)، مجله مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، ویژه­نامه، سال سوم، پیاپی 10، 95_116.
فلاح، محمدرضا. (1399)، فراترکیب خلق تاب­آوری پویا مقابل بحران کرونا در حوزه کسب وکارهای نوپا، مجله مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، ویژه­نامه، سال سوم، پیاپی 10، 117_136.
فیروزی­اوجاق، افشین؛ بنیادی­نائینی، علی. (1399)، ارتباطات پیوند انسانی: راهکار نوآورانه فناوری برای تداوم و توسعه فعالیت کسب­وکارها با حفظ فاصله­ی اجتماعی در پاندمی کرونا، مجله مدیریت کسب و کارهای بین المللی، دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، ویژه­نامه، سال سوم، پیاپی 10، 73_93.
مختاری، هادی؛ قربانی، زهرا (1397). امکان­سنجی و بهینه­سازی ترکیب و زمان­بندی طرح­های مدیریت بحران، دوفصلنامه مدیریت بحران، شماره 13، 73_87.
مدیری، محمود (1399)، تحلیل تعامل بین عوامل بحرانی موفقیت در مدیریت بجران با رویکردهای ترکیبی تصمیم­گیری چند معیاره فازی، دوفصلنامه مدیریت بحران، 18. 83_ 98.
مولر، آلبرت، (1396)، رهبری مبتنی بر عقیده، حسن الوداری و شیما ذکریایی و ندا معصومی، تهران، انتشارات دایره دانش. 2012.
 
Ahir, H., Bloom, N., & Furceri, D. (2020). Global Uncertainty Related to Coronavirus at Record High. International Monetary Fund. https://blogs.imf.org/2020/04/04/global-uncertainty-related-to-coronavirus-at-record-high/
Ahmed, M. (2021). Performance Evaluation of a Business Leader during COVID-19. International Journal of Law Management & Humanities, 4(1). 62-72. http://doi.one/10.1732/IJLMH.25419
Alford, J., & Head, B. W. (2017). Wicked and less wicked problems: A typology and a contingency framework. Policy and Society, 36(3), 397–413. https://doi.org/10.1080/14494035.2017.1361634
Algahtani, A. (2014). Are Leadership and Management Different? A Review. Journal of Management Policies and Practices, 2(3), 71-82.
Alvesson, M., Blom, M., & Sveningsson, S. (2017). Reflexive Leadership. London: SAGE.
Antonakis, J., Bastardoz, N., Jacquart, P., & Shamir, B. (2016). Charisma: An ill-defined and ill-measured gift. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 3(1), 293–319.
Bass, B. M. (1985). Leadership: Good, Better, Best. Organizational Dynamics, 13, 26- 40.
Bass, B. M., & Riggio, R. E. (2006). Transformational leadership (2nd ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Bastardoz, N., & Van Vugt, M. (2019). The nature of followership: Evolutionary analysis and review. Leadership Quarterly, 30(1), 81-95. https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2018.09.004
Bennis, W., & Nanus, B. (1985). Leaders: The Strategies of Taking Charge, Harper & Row, New York, NY.
Blom, M., & Lundgren, M. (2020). The (In) Voluntary Follower, Leadership, 16(2), 163_179. DOI: 10.1177/1742715019888078
Bohl, K.W. (2019). Leadership as Phenomenon: Reassessing the Philosophical Ground of Leadership Studies. Philosophy of Management, 18, 273–292. https://doi.org/10.1007/s40926-019-00116-x
Bolman, L, G., & Deal, T, E. (1997). Reframing Organizations: Artistry, Choice, and Leadership, 2nd ed. (Jossey-Bass).
Branson, C. M., & Marra, M. (2019). Leadership as a relational phenomenon: What this means in practice. Research in Educational Administration & Leadership, 4(1), 81-108. DOI: 10.30828/real/2019.1.4
Bratton, J. (Ed). (2020). Organizational Leadership. SAGE Publications Limited.
Buckley, P. J., Enderwick, P., & Cross, A. R. (Eds.). (2018). International business. Oxford University Press.
Cherunilam, F. (2020). International business. PHI Learning Pvt. Ltd.
Day, D, V., & Antonakis, J. (2012). The Nature of leadership, SAGE Publications, Inc. London.
Denhardt, R, B., & Denhardt, J, V. (2006). The dance of leadership, the art of leading in business, government and society, First published by M.E. Sharpe. Routledge. London.
Derue, D. S., & Ashford, S. J. (2010). Who will lead and who will follow? A social process of leadership identity construction in organizations. Academy of Management Review, 35(4), 627_647.
Dirani, Kh, M., Abadi, M., Alizadeh, A., Barhate, B., Garza, R, C., Gunasekara, N., Ibrahim, Gh., & Majzun, Z. (2020). Leadership competencies and the essential role of human resource development in times of crisis: a response to Covid-19 pandemic, Human Resource Development International, 23(4). 380-394. https://doi.org/10.1080/13678868.2020.1780078
Edwards, G., Schedlitzki, D., Turnbull, S., & Gill, R.. (2015). Exploring power assumptions in the leadership and management debate. Leadership & Organization Development Journal, 36(3), 328–343. Doi: 10.1108/lodj-02-2013-0015
Evenett, S.J. (2020). Chinese whispers: COVID-19, global supply chains in essential goods, and public policy. J Int Bus Policy, 3(3).408–429. https://doi.org/10.1057/s42214-020-00075-5
Fleming, S. 2020. How big business is joining the fight against COVID-19. World Economic Forum, March 23: https://www.weforum.org/agenda/2020/03/big-business-joining-fight-against-coronavirus/
Grint, K., (2020). Leadership, Management and Command in the time of the Coronavirus. Leadership, 16(3), 314-319. Doi: 10.1177/1742715020922445 
Giritli, N, K., & Olofsson, A. (2020). Managing the Covid-19 pandemic through individual responsibility: The consequences of a world risk society and enhanced ethopolitics. Journal of Risk Research, 1–5. DOI: 10.1080/13669877.2020.1756382
Harrison, Ch. (2018). Leadership Theory and Research, a critical approach to new and existing paradigms. Palgrave Macmillan. Switzerland, Springer Nature.
Haslam, S, A., Steffens, N, K., Reicher, S, D. & Bently, S, V. (2021). Identity Leadership in a Crisis: A 5R Framework for Learning from Responses to COVID-19. Social Issues and Policy Review, 15(1).. 35-83. DOI: 10.1111/sipr.12075
Heifetz. R.A., & Laurie, D. L. (1997). The Work of Leadership. Harvard Business Review.
Iqbal, S. (2021). Impact of COVID-19 on Leadership. iKSP Journal of Innovative Writings, 2(1). 1-11
Jacobs, A. H. M. (2014). Critical hermeneutics and higher education: a perspective on texts, meaning and institutional culture. South African Journal of Philosophy, 33(3), 297–310. http://dx.doi.org/10.1080/02580136.2014.948327
Kanungo, R. N. (1998). Leadership in organizations: Looking ahead to the 21st century. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, 39(1-2), 71–82. https://doi.org/10.1037/h0086796
Kaushal, V., & Srivastava, S. (2020). Hospitality and Tourism Industry amid COVID-19 Pandemic: Perspectives on Challenges and Learning's from India. International Journal of Hospitality Management, 102707. doi:10.1016/j.ijhm.2020.102707 
Kilic, K., & Marin, D. (2020). How COVID-19 is transforming the world economy.VoxEU.org, May 10: https://voxeu.org/article/how-covid-19-transforming-world-economy.
Kotter, j, p. (1990). What leaders really do? Boston: Harvard Business School Press.
Ladkin, D. (2020). Rethinking leadership: A new look at old questions. Edward Elgar Publishing.
Lunenburg, F. C. (2013). Leadership versus Management: A Key Distinction—At Least in Theory. Main Issues of Pedagogy and Psychology, 3(3), 1-4.
Maccoby, M. (2000). Understanding the difference between management and leadership. Research Technology Management. 43(1), 57–59.
Maner, J., & Case, C. (2016). Dominance and prestige: Dual strategies for navigating social hierarchies. Advances in experimental social psychology. Elsevier, Vol: 54. 129–180.
McKinsey Global Institute. (2020). Risk, rebalancing, and resilience in global value chains. Accessed 9 September 2020.
Mirodout. S. (2020). Resilience versus robustness in global value chains: Some policy implications. In R. E. Baldwin & S. J. Evenett (Eds), COVID-19 and trade policy: Why turning inward won’t work: 117–130. London: CEPR Press.
Nakat, Z., & Bou-Mitri, C. (2021). COVID-19 and the food industry: Readiness assessment. Food Control, 121, 107661. doi:10.1016/j.foodcont.2020.107661
Nichols, Ch., Hayden, Ch, Sh., & Trendler, Ch. (2020). Coronavirus: Leadership and Recovery: The Insights You Need from Harvard Business Review (Covid-19), Harvard Business Review Press. Boston, Massachusetts.
Nicola, M., Alsafi, Z., Sohrabi, C., Kerwan, A., Al-Jabir, A., Iosifidis, Ch., Agha, M., & Agha, R. (2020). The socio-economic implications of the corona virus pandemic (COVID-19): A review. International Journal of Surgery, 78. 185-193. DOI: 10.1016/j.ijsu.2020.04.018
Northouse, P. G., (2010). Leadership: Theory and Practice (5th ed). California: Sage.
Prasad, A., & Mir, R. (2002). Digging deep for meaning: A critical hermeneutic analysis of CEO letters to shareholders in the oil industry. Journal of Business Communication, 39(1),92–116. Doi: 10.1177/002194360203900105 
Prasad, P. (2005). Crafting qualitative research: Working in the post-positivist traditions. M.E. Sharpe, Armonk, NY.
Ratten, V. (2020).Coronavirus and international business: An entrepreneurial ecosystem perspective. Thunderbird International Business Review, 62(5). 629–634.  DOI: 10.1002/tie.22161
Sarros, J.C. (1992). What Leaders Say They Do: An Australian Example, Leadership & Organization Development Journal, 13(5), 21-27. https://doi.org/10.1108/01437739210016204
Sewchurran, K., Zaina, L., & McDonogh, J. (2019). Exploring within the “black-box” of leadership to make sense of the performative dynamics of conversation. Leadership, 16(2). 200-219. doi: 10.1177/1742715019858884
Thompson, R. (2020). Pandemic potential of 2019-nCoV. The Lancet Infectious Diseases, 20(3), 270-280. DOI: 10.1016/S1473-3099(20)30068-2
Tourish, D. (2020). Introduction to the special issue: Why the coronavirus crisis is also a crisis of leadership. Leadership. 16(3). 1_12. doi:10.1177/1742715020929242 
Van Assche, A., & Lundan, S. (2020). From the editor: COVID-19 and international business policy. Journal of International Business Policy, 3(3), 273–279. doi:10.1057/s42214-020-00065-7
Verma, S. v., & Gustafsson, A. (2020). Investigating the emerging COVID-19 research trends in the field of business and management: A bibliometric analysis approach. Journal of Business Research, 118, 253–261. doi:10.1016/j.jbusres.2020.06.057
Vidya, C. T., & Prabheesh, K. P. (2020). Implications of COVID-19 Pandemic on the Global Trade Networks. Emerging Markets Finance and Trade, 56(10), 2408–2421. doi:10.1080/1540496x.2020.1785426 
Yu, T., Mills, A. J., & Peng, N. (2018). A reflexive critique of a critical hermeneutics analysis of Wu Zetian. Qualitative Research in Organizations and Management: An International Journal, 13(3), 250–260. Doi: 10.1108/qrom-10-2016-1454 
Zaleznik, A. (1977). Managers and leaders: are they different?. Harvard business review, 53(3), 67-78.
Zhua, L., Anagondahallib, D., & Zhangc, A. (2017). Social media and culture in crisis communication: McDonald’s and KFC crises management in China. Public Relations Review, 43(3), 487–492.