بررسی رفتار کارآفرینانه در کارآفرینی پیشه‌وری (موردمطالعه: جامعه هنرمندان صنایع‌دستی شهر تهران)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری گروه مدیریت کارآفرینی ، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استاد گروه تعاون و رفاه اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

3 استادیار گروه جامعه شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

4 استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

برای حفظ و احیا میراث فرهنگی، آداب، سنن و دانش‌های بومی ملل، دولت‌ها باید تلاش کنند تا کارآفرینان پیشه‌ور در جامعه رشد کمی و کیفی پیدا کنند. برای دستیابی به این مهم نیاز است تا ویژگی‌های شخصیتی و شرایط محیطی مرتبط با این نوع از کارآفرینی موردبررسی قرار گیرد. لذا پژوهش حاضر با هدف دستیابی به درکی بهتر از مقوله‌های اساسی رفتار کارآفرینانه در کارآفرینی پیشه‌وری با استفاده از روش میدانی انجام شده است. برای گردآوری داده‌های پژوهش روش پدیدارشناسی توصیفی و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند بکار گرفته شده و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از تکنیک تحلیل محتوای کیفی استفاده‌شده است. جامعه موردمطالعه پژوهش، هنرمندان صنایع‌دستی شهر تهران است که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند، 15 مصاحبه فردی و 1 مصاحبه گروهی انجام و تجربیات زیسته 18 نفر موردبررسی قرار گرفت. پس از تجزیه‌وتحلیل، 8 دسته از مقوله‌های مهم رفتار کارآفرینانه در کارآفرینی پیشه وری شناسایی شدند که عبارت‌اند از: سرمایه اجتماعی، ویژگی‌های شخصیتی و رفتاری، هوش فرهنگی، اشتیاق ابداعی، محیط نهادی، آموزش، انگیزش، پیامد و نتیجه پژوهش حاکی از آن است که بااهمیت‌ترین عناصر رفتار کارآفرینانه پیشه‌وری عبارت‌اند از: علاقه و اشتیاق داشتن به کار هنری، سخت‌کوشی و ثبات قدم داشتن در حصول اهداف، حفظ و ترویج سنت‌های بومی و منابع فرهنگی، یادگیری تجربی و مداوم، حمایت مسئولین از هنرمند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Investigating Entrepreneurial Behavior in Artisan Entrepreneurship (Case study: Tehran Society of Artisans)

نویسندگان [English]

  • Neda Hamzehloo 1
  • Jafar Hezarjaribi 2
  • Reza Safari Shali 3
  • Mandan Momeni 4
1 Department of Entrepreneurship Management, Tehran Central Branch; Islamic Azad University; Tehran; Iran
2 , Department of Entrepreneurship Management, Tehran Central Branch, Islamic Azad University, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
3 , Department of Entrepreneurship Management, Tehran Central Branch, Islamic Azad University, Kharazmi University, Tehran, Iran
4 Department of Business Management, Tehran Central Branch; Islamic Azad University; Tehran; Iran
چکیده [English]

In order to preserve and revive the cultural heritage, customs, traditions and indigenous knowledge of nations, governments must strive to grow artisan entrepreneurs in society in quantity and quality. To achieve this, it is necessary to examine the personality traits and environmental conditions associated with this type of entrepreneurship. Therefore, the present study was conducted with the aim of gaining a better understanding of the basic categories of entrepreneurial behavior in artisan entrepreneurship using field method. Descriptive phenomenological method and semi-structured interview tools were used to collect research data and qualitative content analysis technique was used to analyze the data. The study population is handicraft artists in Tehran. Using purposive sampling method, 15 individual interviews and 1 group interview were conducted and the lived experiences of 18 people were examined. After analysis, 8 important categories of entrepreneurial behavior in craft entrepreneurship were identified, which are: social capital, personality and behavioral characteristics, cultural intelligence, innovative passion, institutional environment, education, motivation, outcome and research results. The most important elements of artisan entrepreneurial behavior are: interest in and passion for art, hard work and perseverance in achieving goals, preservation and promotion of indigenous traditions and cultural resources, experiential and continuous learning, support of the authorities for the artist.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurial Behavior
  • Artisan Entrepreneurship
  • Artisan: Handicrafts
  • Indigenous knowledge
ادیب حاج باقری، محسن و پرویزی، سرور و صلصالی، مهوش (1396). «روش‌های تحقیق کیفی». تهران: نشر و تبلیغ بشری. چاپ یازدهم.
بازرگان، ‌مهدی (1339)، «کار در اسلام (کشاورزی و پیدایش تجارت)»، مجموعه حکمت، 50( 4)، 14–11.
رجبی فرجاد، حاجیه و میرسپاسی، نیلوفر و عیسی پور، حمیدرضا (1397)، «تاثیر مدیریت دانش بر رفتار کارآفرینانه کارکنان در سازمان (مطالعه موردی: کارکنان شهرداری منطقه 9 تهران)»، آینده‌پژوهی مدیریت، 114، 160-145.
رحمانی، محمود و هاشمی، سید احمد و باقری، مهدی (1398)، «تبیین الگوی شایستگی مدیران بر پایه رفتار کارآفرینانه و اعتماد سازمانی مدیران آموزشی»، رهبری و مدیریت آموزشی، 48، 128-111.
شمس‌الدینی، علی و موسوی، سید روح اله (1395)، «عوامل مؤثر بر توسعه‌ی کارآفرینی در استان فارس با تأکید بر بخش تعاون)»، برنامه‌ریزی منطقه‌ای، 22، 60-43.
طغرایی، محمدتقی و رضوانی، مهران و مبارکی، محمدحسن و یداللهی فارسی، جهانگیر و میرزایی، زینب (1395)، «شناسایی عوامل محیطی مؤثر بر کارآفرینی فرهنگی در صنایع‌دستی عشایری»، اقتصاد فضا و توسعه روستایی، 5(17)، 36-19.
قنبری، سیروس و دهقان، محمدحسین و میرکی اناری، حسین (1396)، «تبیین و ارزیابی نقش کارآفرینی در توسعه روستایی با تأکید بر صنایع‌دستی (مطالعه موردی: روستاهای بخش مرکزی در شهرستان انار)»، پژوهش و برنامه‌ریزی روستایی، 6(17)، 132-119.
هزارجریبی، جعفر (1386)، کارآفرینی، تهران: انتشارات پژوهشکده امور اقتصادی، چاپ دوم.
هزارجریبی، جعفر و قاسمی زارع، سمیرا (1396)، کارآفرینی و تعاون، تهران: انتشارت دانشگاه علامه طباطبائی، چاپ اول. 
 
Arias, R. A. C. & Cruz, A. D. (2019). "Rethinking artisan entrepreneurship in a small island: A tale of two chocolatiers in Roatan, Honduras". International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 25(4), 633–651.
Crowley, C. (2019). "Artisan Entrepreneurial Behaviour: A Research Agenda. In Entrepreneurial Behaviour", Palgrave Macmillan, Cham, 261-280.
Fernández-Laviada, A. López-Gutiérrez, C. & Pérez, A. (2020). "How Does the Development of the Social Enterprise Sector Affect Entrepreneurial Behavior? An Empirical Analysis". Sustainability, 12(3), 1-15.
Ferreira, J. Sousa, B. M. & Gonçalves, F. (2019). "Encouraging the subsistence artisan entrepreneurship in handicraft and creative contexts". Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy. 13(1/2), 64-83
Guercini, S. & Ceccarelli, D. (2020). "Passion driving entrepreneurship and lifestyle migration: insights from the lutherie of Cremona." Journal of International Entrepreneurship,18, 373-392.
Hoyte, C. (2019). "Artisan entrepreneurship: a question of personality structure?". International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 25(4), 615–632.
Igwe, P. A. Madichie, N. O. & Newbery, R. (2019). "Determinants of livelihood choices and artisanal entrepreneurship in Nigeria". International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(4), 674–697.
Khoshmaram, M. Shiri, N. Shinnar, R. S. & Savari, M. (2020). "Environmental support and entrepreneurial behavior among Iranian farmers: The mediating roles of social and human capital". Journal of Small Business Management, 1–25.
Marques, C. S. Santos, G. Ratten, V. & Barros, A. B. (2019). "Innovation as a booster of rural artisan entrepreneurship: a case study of black pottery". International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 25(4), 753–772.
Murnieks, C. Y. Klotz, A. C. & Shepherd, D. A. (2020). "Entrepreneurial motivation: A review of the literature and an agenda for future research". Journal of Organizational Behavior, 41(2), 115–143.
Pret, T. & Cogan, A. (2019). "Artisan entrepreneurship: a systematic literature review and research agenda". International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(4), 592-614.
Purnomo, B. R. (2019). "Artistic orientation, financial literacy and entrepreneurial performance". Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 13(1/2), 105-128.
Ramadani, V. Hisrich, R. D. Dana, L. P. Palalic, R. & Panthi, L. (2019). "Beekeeping as a family artisan entrepreneurship business". International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 25(4), 717–730.
Ratten, V. Costa, C. & Bogers, M. (2019). "Artisan, cultural and tourism entrepreneurship". International Journal of Entrepreneurial Behaviour and Research, 25(4), 582–591.